Kjøp av egen bolig er den største enkeltinvesteringen
vanlige folk gjør, og boligkjøp utgjør en langsiktig og kostbar
investering for forbrukeren.
Ved kjøp og salg av ny bolig gjelder lov om
avtalar med forbrukar om oppføring av ny bustad m.m. (bustadoppføringslova).
Ved avhendingskjøp gjelder lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova).
Byggefeil er et utbredt problem. Forbrukerrådet har
opplyst at byggefeil i gjennomsnitt utgjør 4 prosent av verdien
av nybygget bolig etter overtagelse. I gjennomsnitt for et boligkjøp
på 3 mill. kroner utgjør dette rundt 120 000 kroner i opprettingskostnader.
Forslagsstillerne mener forbrukers rettigheter verken er godt nok
ivaretatt ved kjøp av ny bolig eller ved avhendingskjøp.
Forslagsstillerne mener at forbruker ved kjøp
av ny bolig blir sittende med en urimelig stor risiko. Dette skyldes
delvis en for kort reklamasjonsfrist, og delvis at ordningene som
skal sikre at kjøper ikke blir sittende med utbedringskostnadene
i tilfeller av blant annet konkurs, ikke er gode nok.
Forslagsstillerne viser til at man nå har lang
erfaring med 5 års reklamasjonsfrist, og denne viser at byggefeil
ofte dukker opp som skader etter at reklamasjonsfristen er utløpt.
Forslagsstillerne viser til at forbrukere i Danmark og Sverige har 10
års reklamasjonsfrist, noe forslagsstillerne mener burde være tilfellet
også i Norge.
Forslagsstillerne mener det også bør innføres
en obligatorisk byggeforsikring. Forslagsstillerne viser til Danmark
som har hatt en slik ordning i flere år, og hvor erfaringene viser
at byggeforsikring reduserte alvorlige byggefeil med over 20 prosent.
I tillegg til at en forsikringsordning vil kunne gi sikkerhet også
for boligkjøpere som utsettes for svære mangler, vil en forsikringsordning
også utgjøre en mindre drifts- og kostnadsutfordring for enkeltaktører
i bransjen.
Forslagsstillerne mener et saksfremlegg fra regjeringen
om innføring av en byggeforsikringsordning bør drøfte om det bør
være unntak fra byggeforsikringsordningen for selskaper som stiller
garanti med tilsvarende dekning og sikkerhet som forsik-ringsordningen.
Forslagsstillerne har registrert at det er et
stort antall rettstvister knyttet til feil og mangler ved boligkjøp
der selger har tatt et såkalt «som den er»-forbehold.
Det vises videre til at det følger av avhendingsloven
§ 3-9 at selv om eiendommen er solgt «som den er», foreligger det
likevel mangel dersom det er mang-lende opplysning om eiendommen
eller det er gitt uriktig opplysning om eiendommen.
Forslagsstillerne mener det foreligger for mange uklarheter
knyttet til rettstilstanden i disse «som den er»-sakene.
Forslagsstillerne viser også til at domsavgjørelser
den senere tid går langt i å pålegge kjøper undersøkelsesplikt.
Forslagsstillerne mener Stortinget bør gjennomgå
bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold.
Forslagsstillerne mener det eneste samfunnsøkonomisk
fornuftige er at en bolig som skal selges, får én gjennomgang av
fagfolk, og at denne skjer på selgers hånd og slik at alle kjøpere
får tilgang til denne. Et krav til tilstandsrapport i forbindelse
med boligsalg vil kunne gjøre transaksjonen tryggere for partene.
Forslagsstillerne mener det er helt avgjørende, særlig
fordi det er snakk om forbrukerforhold, at regelverket blir enkelt
å forstå. Å gjøre tilstandsrapport obligatorisk vil være enkelt
å forholde seg til, det vil i alle tilfeller gi det ønskede mål om
at det skal mer fakta på bordet om boligen, og det er ikke en uforholdsmessig
byrde for selger. Et sanksjonssystem bør gjøres ubyråkratisk, for
eksempel at en selger som ikke benytter seg av tilstandsrapport,
ikke kan ta «som den er»-forbehold.
Forslagsstillerne mener det ikke kan være slik
at det skal være krav om obligatorisk tilstandsrapport ved enkelte
overdragelser. Dette kan gjelde i tilfeller av arv og overdragelser
innad i familien. Forslagsstillerne forutsetter at et eventuelt lovfremlegg
vil drøfte og klarlegge behovet for slik grensedragning.
Forslagsstillerne viser til at det i forbindelse
med arbeidet med ny plan- og bygningslov ble fremmet forslag om
en ordning med et såkalt servicehefte for bolig. Et servicehefte
kan gjøre rede for brannsik-ringstiltak, vedlikehold og ulike reparasjoner
fra boligens «fødsel» og frem til kjøper får nøkkelen. Et slikt
servicehefte må være frivillig, men forslagsstillerne mener det bør
utredes om det offentlige ved en av sine serviceetater kan utarbeide
et servicehefte som enkelt kan lastes ned fra nettet og som den
enkelte boligeier kan bruke som en «huskebok» for sin bolig.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke forbrukerrettighetene
ved boligkjøp, ved at regjeringen
1. legger frem en sak
for Stortinget om å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk
byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig.
2. legger frem en sak for Stortinget som
drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold ved avhendingskjøp,
og at det i denne saken tas stilling til innføring av obligatorisk
tilstandsrapport ved avhendingskjøp.
3. legger frem en sak for Stortinget med
en utredning av frivillig servicehefte for bolig.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
deler forslagsstillernes vurderinger rundt at boligkjøp for de fleste
er den største enkeltinvesteringen man gjør i livet, og at det derfor
er spesielt viktig å ha et regelverk som ivaretar forbrukernes interesser
ved denne typen avtaler. Komiteen merker seg at Forbrukerrådet
årlig mottar mellom 10 000 og 20 000 henvendelser om boligproblemer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil i denne sammenheng vise til
statsrådens svarbrev datert 8. desember 2010 og tiltakene regjeringen
har gjort på området:
«Regjeringen har i de senere årene fremmet flere lovforslag
som styrker forbrukerrettighetene til norske boligkjøpere, som Prop.130
L (2009-2010) om skjerping av garantireglene i bustadoppføringslova
og lovregulering av avtaler om videresalg av boliger under oppføring,
og Prop. 115 L (2009-2010) om lovendringer for å forebygge problemer
ved lavinnskuddsboliger. Videre har regjeringen satt ned det såkalte Takstlovutvalget,
som har vurdert hvordan bruk av tilstandsrapport kan gjøre det tryggere
å kjøpe og selge bolig, samt begrense forbrukernes risiko og antallet
tvister i forbindelse med bolighandel. Takstlovutvalgets utredning
NOU 2009.6 'Tilstandsrapport ved salg av bolig er til behandling
i Justis og politidepartementet'.»
Komiteen viser til
forslagsstillernes forslag om å innføre 10 års reklamasjonsfrist
og obligatorisk byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp
av ny bolig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser her til statsrådens svarbrev
der det vises til Prop. 130 L (2009–2010) om skjerping av garantireglene
i bustadoppføringslova og regulering av videresalg. Endringene ble
vedtatt av et enstemmig storting.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at statsråden skriver:
«Jeg mener da man bør avvente virkningene av de nylig
vedtatte endringene før man eventuelt vurderer en utvidelse av reklamasjonsfristen.»
Dette flertallet slutter seg
til disse vurderingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Representantforslag
37 S (2010–2011) og opprettholder forslaget om å legge frem sak om
å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk byggeforsikring
eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig. Disse medlemmer viser
til positive erfaringer fra Sverige og Danmark hvor det i dag er
10 års reklamasjonsfrist ved kjøp av ny bolig. Obligatorisk byggeforsikring
har i Danmark ført til at alvorlige byggefeil ble redusert med over
20 prosent.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk
byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig.»
Komiteen viser til
forslagsstillernes forslag om at regjeringen legger frem en sak
for Stortinget som drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold
ved avhendingskjøp, og at det i denne saken tas stilling til innføring
av obligatorisk tilstandsrapport ved avhendingskjøp.
Komiteen deler forslagsstillernes
vurdering om at dette er et viktig spørsmål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til statsrådens svarbrev der det fremgår at spørsmålet vil
behandles i sak om oppfølging av Taktslovutvalgets NOU 2009:6 Tilstandsrapport
ved salg av bolig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til innstilling fra justiskomiteen, Innst.
74 L (2010–2011) der det sies:
«Komiteen mener det er positivt at regjeringen foreslår
lovendringer for å styrke beskyttelsen av forbrukere ved salg av
bustad under oppføring. Regjeringen foreslår blant annet at garantiene som
entreprenørene plikter å stille etter bustadoppføringslova skal
økes både i antall år og i prosentsats. Komiteen mener at bustadoppføringslova
må balansere hensynet til forbrukervernet for boligkjøpere med byggekostnadene til
entreprenørene.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, viser til at lovendringene er viktige for å gi boligkjøpere
et godt vern, hvis for eksempel entreprenøren skulle gå konkurs
i løpet av byggeperioden. Kjøp av ny bolig er en stor investering
og derfor må lovreglene ivareta hensynene til forbrukere som kjøper
bolig som er under oppføring.»
Dette flertallet er enig i Forbrukerrådets høringsuttalelse
der det påpekes at det fremstår som uforklarlig for den jevne forbruker
at reklamasjonsfristen på en bolig, som skal vare i 50–100 år, er
like lang som for en mobiltelefon, som skal vare i 3–4 år.
Dette flertallet deler også Forbrukerrådets uttalelse
om at det er et høyt konfliktnivå i bruktboligmarkedet, og at det
derfor er viktig at regelverket gjennomgås.
Samtidig viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
til den varslede oppfølgingen av takstlovutvalget fra regjeringens
side.
Flertallet går inn for at Dokument
8:37 S (2010–2011) representantforslag fra stortingsrepresentantene
Svein Flåtten, Anders B. Werp, Bent Høie, Elisabeth Røbekk Nørve
og Michael Tetzschner om styrkede forbrukerrettigheter ved kjøp
av bolig, legges ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Representantforslag
37 S (2010–2011) og opprettholder forslaget om å legge frem sak som
drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold ved avhendingskjøp,
og at det i denne saken tas stilling til innføring av obligatorisk
tilstandsrapport ved avhendingskjøp. Disse medlemmer mener
det er for mange uklarheter knyttet til rettstilstanden til dette «som
den er»-forbeholdet. Krav til tilstandsrapport i forbindelse med
boligsalg vil bidra til å gjøre transaksjonen tryggere for begge
parter ved boligsalg.
Videre vil disse medlemmer opprettholde forslaget
om å legge frem sak for Stortinget med utredning av frivillig servicehefte
for bolig. Disse medlemmer viser til de positive
konsekvensene innføringen av et slikt servicehefte kan ha når det
gjelder trygghet for boligkjøper ved overtagelse, oversikt over
boligens historie og som huskeliste for både tidligere og fremtidige
eiere av boligen. Høringen etter NOU 2009:6 ble avsluttet for over
ett år siden, og det haster med å få på plass et regelverk som er
mer tilpasset realitetene i markedet. Disse medlemmer mener
det er uheldig om Stoltenberg-regjeringen lar takstlovutvalgets
utredning støve ned i en skuff.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget som drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold
ved avhendingskjøp, og at det i denne saken tas stilling til innføring
av obligatorisk tilstandsrapport ved avhendingskjøp.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget med en utredning av frivillig servicehefte for bolig.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget om å innføre 10 års reklamasjonsfrist og obligatorisk
byggeforsikring eller garantistillelse ved kjøp av ny bolig.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget som drøfter bruken og konsekvensene av «som den er»-forbehold
ved avhendingskjøp, og at det i denne saken tas stilling til innføring
av obligatorisk tilstandsrapport ved avhendingskjøp.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
for Stortinget med en utredning av frivillig servicehefte for bolig.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:37 (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Svein Flåtten, Anders B. Werp, Bent
Høie, Elisabeth Røbekk Nørve og Michael Tetzschner om styrkede forbrukerrettigheter
ved kjøp av bolig – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 17. februar 2011
Gunn Karin Gjul |
Gina Knutson Barstad |
leder |
ordfører |