Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 5. november
2010 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen mener det er positivt
at en sparer penger på ulike måter med tanke på å ha en god økonomi
som pensjonist. Det er også svært positivt at unge sparer penger
til egen bolig. Komiteen viser til at IPA – individuell pensjonsavtale,
ble gjeninnført som spareform i 2008 etter pensjonsforliket i Stortinget,
og at BSU ble styrket ved at det totale sparebeløpet ble hevet fra
100 000 kroner til 150 000 kroner i forrige stortingsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brevet fra finansministeren 5. november 2010 der han gir uttrykk
for at det er gode prinsipielle argumenter mot å skattefavorisere
bestemte spareformer: Empirisk og teoretisk forskning viser at slik skattefavorisering
i svært liten grad påvirker den samlede private sparingen, men først
og fremst påvirker sammensetningen av allerede eksisterende sparing.
Dersom målet er å øke den private sparingen, er ytterligere skattefavorisering
av bestemte spareordninger som IPS eller BSU derfor neppe særlig
virkningsfullt. Flertallet deler finansministerens
vurdering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre stiller seg uforstående
til at den næringsnøytrale argumentasjonen til regjeringspartiene
dras så langt at man ikke ser behovet for skattestimulering av visse
spareformer. Disse medlemmer er uenig med departementet
i at skattestimulering av de målrettede gruppene i forslagene i
liten grad påvirker den samlede sparing, og mener at målrettet sparestimulering mot
ungdom og mot pensjonssparing øker den samlede sparing.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på den betydning folketrygden og obligatorisk tjenestepensjon
har for de med lavest inntekt for nettopp å trygge pensjonisttiden
økonomisk. Flertallet viser til at muligheten folk
har til å spare ut over det som settes av i de kollektive ordningene
varierer, men de med høyest inntekt har de største mulighetene.
Etter flertallets syn vil en ytterligere skattestimulans
ved sparing i IPS derfor ikke komme de med de laveste inntektene
til gode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ordningen
med individuell pensjonssparing under den sittende regjering er redusert
til et årlig sparebeløp på 15 000 kroner. Disse medlemmer vil
reversere innstrammingene og øke beløpet tilbake til minimumsnivået
som gjaldt tidligere på 40 000 kroner. Det er viktig å stimulere
privat sparing til egen pensjon ved siden av folketrygdens ordninger
og pensjoner i arbeidsforhold. Disse medlemmer viser
i så måte til en rekke medieoppslag den senere tid som viser til
uklarhet knyttet til fremtidens pensjonsutbetalinger. Til Dagbladet 14. november
i år uttalte for eksempel stortingsrepresentant Steinar Gullvåg
fra Arbeiderpartiet at den nye pensjonsreformen er blitt for vanskelig,
og at han vil ha opprydning og ta saken opp i Stortinget. Gullvåg
misliker at så mye skjønn og regeltolkning er overlatt til byråkratene.
«Vi er simpelthen nødt til å stole på dem fordi systemet er blitt
så komplisert,» hevder Gullvåg.
Disse medlemmer vil peke på at
en økning av grensene for privat sparing både vil være ubyråkratisk
og samtidig en sikkerhetsventil i forhold til de bekymringene Gullvåg
framfører.
Disse medlemmer viser videre
til disse partienes alternative statsbudsjett for 2011 hhv. Innst.
3 S (2010–2011) og Innst. 4 L (2010–2011) hvor disse partier foreslo
å øke grensen for årlige innbetalinger med skattefradrag i ordningen
for individuell pensjonssparing til 40 000 kroner.
Disse medlemmer viser til slutt
til begrunnelsen i representantforslaget og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
til en forbedret ordning for individuell pensjonssparing med årlig
fradrag i alminnelig inntekt for årlige innbetalinger (inkludert
kostnader) på inntil 40 000 kroner, samtidig som det innføres en
symmetrisk beskatning av fradragene for innbetaling til, og utbetalingene
fra ordningen.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på muligheten ungdom har til å spare til egen bolig via BSU-ordningen.
Denne ordningen er først og fremst et virkemiddel for å få ungdom
til å legge til side egenkapital med tanke på kjøp av egen bolig. Flertallet er
tilfreds med at «taket» ble hevet fra 100 000 kroner til 150 000
kroner i forrige periode og mener ordningen er god for ungdom som
tjener nok penger til å kunne legge tilside noe til boligkjøp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at ungdom etter
Finanstilsynets rundskriv 3. mars 2010 «om retningslinjer for forsvarlig
utlånspraksis for lån til boligformål», møter helt nye og tøffere
krav til egenkapital ved finansiering av bolig. Bolig er viktig
for nordmenn. Disse medlemmer er enige i Finanstilsynets
retningslinjer og mener at BSU-ordningen er en viktig stimulans
til alle ungdommer for å kunne nå egenkapitalkravene; ordningens
begrensninger må endres slik at de er i samsvar med de krav ungdommen
møter. Disse medlemmer viser for øvrig til sine forslag
i Innst. 4 L (2010–2011).
Disse medlemmer viser til slutt
til begrunnelsen i representantforslaget og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
forbedringer i ordningen med boligsparing for ungdom (BSU). Forbedringene
må innbefatte en økning av det årlige sparebeløpet og taket for
ordningen. I tillegg bes det om en vurdering av å øke fradraget
fra 20 pst. til 28 pst. og heving av aldersgrensen fra 34 år.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har for øvrig ingen flere merknader og tilrår at representantforslaget vedlegges
protokollen.