2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Brigt Samdal og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 28 S (2010–2011) der Stortinget blir bedt om å gjøre vedtak om endringer i statsbudsjettet for 2010 under Landbruks- og matdepartementet hvor det foreslås flere mindre justeringer innenfor de ulike kapitler og poster.

Komiteen viser spesielt til de store klimaskadene jordbruket i Troms er påført i 2010 og er enig i den styrking av post 50 som er foreslått mot tilsvarende reduksjon av kap. 1150 post 78.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til den katastrofale avlingssvikten som har oppstått mange steder i Troms i 2010 og mener det er helt nødvendig for regjeringen å ha fortsatt stor oppmerksomhet på denne saken fremover, samt vurdere eventuelle nye tiltak når alle sluttrapporter for året 2010 foreligger i fylket.

Komiteen har merket seg at for å bidra til å løse den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt i Finnmark, har Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) og staten gjennomført ekstraordinære forhandlinger. Det ble den 20. september undertegnet en tilleggsprotokoll til Reindriftsavtalen 2010/2011.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er fornøyd med at det ble oppnådd enighet mellom avtalepartene, og viser til at det var enighet om å finansiere ekstraordinærere tiltak innenfor reindriftsavtalens gjeldende bevilgninger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er uenig i omdisponeringen innenfor reindriftsavtalens bevilgningsrammer for å finansiere ekstraordinære tiltak for å løse den vanskelige markedssituasjonen for reinkjøtt i Finnmark og vil stemme imot en reduksjon av bevilgningen på kap. 1151 post 75 på 3 mill. kroner og tilsvarende økning av kap. 1151 post 51.

Disse medlemmer har gitt uttrykk for sin bekymring for reindriftssituasjonen i Finnmark lenge, og mener ansvaret for den uholdbare situasjonen man ser i dag, ligger hos aktørene i reindriftsnæringen.

Disse medlemmer er skuffet over statens mangelfulle handlekraft og oppfølging av reindriftsnæringen gjennom etterlevelse av bestemmelser om at det reelle antall rein innenfor den enkelte siida og reinbeitedistrikt ikke har vært tilpasset de fastsatte reintall vurdert etter en forsvarlig ressursforvaltning i forhold til beitegrunnlag.

Disse medlemmer viser til at slaktevekten for rein har gått betydelig ned grunnet redusert mattilgang pr. dyr, som skyldes for store reinbestander.

Disse medlemmer vil bemerke at situasjonen man ser i dag, ville ha vært mer ekstrem om de reinbestandene som fremdeles står igjen på sommerbeite langs kysten, hadde vært sendt over til vinterbeite på Finnmarksvidda.

Disse medlemmer mener at aktørene i reindriftsnæringen som er ansvarlig for den situasjonen som er oppstått, ikke skal bli belønnet for at andre må rydde opp etter dem.

Disse medlemmer er av den formening at lignende situasjoner vil oppstå neste år, da de reinbestander som står igjen på sommerbeite, vil være med på å redusere betraktelig beitegrunnlaget for de reinbestander som til våren vil bli overflyttet fra vinterbeite til sommerbeite. Disse medlemmer mener at årets uholdbare situasjon bare vil eskalere om det ikke umiddelbart blir fattet avgjørelse om nedslakting.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at avtalen mellom partene i reindriftsavtalen for å løse den akutt vanskelige markedssituasjonen burde hatt en annen innretning i fordelingen mellom primærproduksjonen og foredlingsleddet, slik at ressursene kunne gitt mer optimale løsninger.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2010–2011).