Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Brigt Samdal og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 28 S (2010–2011)
der Stortinget blir bedt om å gjøre vedtak om endringer i statsbudsjettet
for 2010 under Landbruks- og matdepartementet hvor det foreslås
flere mindre justeringer innenfor de ulike kapitler og poster.
Komiteen viser spesielt
til de store klimaskadene jordbruket i Troms er påført i 2010 og
er enig i den styrking av post 50 som er foreslått mot tilsvarende
reduksjon av kap. 1150 post 78.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
den katastrofale avlingssvikten som har oppstått mange steder i
Troms i 2010 og mener det er helt nødvendig for regjeringen å ha
fortsatt stor oppmerksomhet på denne saken fremover, samt vurdere
eventuelle nye tiltak når alle sluttrapporter for året 2010 foreligger
i fylket.
Komiteen har merket
seg at for å bidra til å løse den vanskelige markedssituasjonen
for reinkjøtt i Finnmark, har Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) og staten gjennomført ekstraordinære forhandlinger. Det ble
den 20. september undertegnet en tilleggsprotokoll til Reindriftsavtalen
2010/2011.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at det ble oppnådd enighet mellom avtalepartene, og
viser til at det var enighet om å finansiere ekstraordinærere tiltak
innenfor reindriftsavtalens gjeldende bevilgninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenig i omdisponeringen innenfor reindriftsavtalens bevilgningsrammer
for å finansiere ekstraordinære tiltak for å løse den vanskelige
markedssituasjonen for reinkjøtt i Finnmark og vil stemme imot en
reduksjon av bevilgningen på kap. 1151 post 75 på 3 mill. kroner
og tilsvarende økning av kap. 1151 post 51.
Disse medlemmer har gitt uttrykk
for sin bekymring for reindriftssituasjonen i Finnmark lenge, og
mener ansvaret for den uholdbare situasjonen man ser i dag, ligger
hos aktørene i reindriftsnæringen.
Disse medlemmer er skuffet over
statens mangelfulle handlekraft og oppfølging av reindriftsnæringen
gjennom etterlevelse av bestemmelser om at det reelle antall rein
innenfor den enkelte siida og reinbeitedistrikt ikke har vært tilpasset
de fastsatte reintall vurdert etter en forsvarlig ressursforvaltning
i forhold til beitegrunnlag.
Disse medlemmer viser til at
slaktevekten for rein har gått betydelig ned grunnet redusert mattilgang
pr. dyr, som skyldes for store reinbestander.
Disse medlemmer vil bemerke at
situasjonen man ser i dag, ville ha vært mer ekstrem om de reinbestandene
som fremdeles står igjen på sommerbeite langs kysten, hadde vært
sendt over til vinterbeite på Finnmarksvidda.
Disse medlemmer mener at aktørene
i reindriftsnæringen som er ansvarlig for den situasjonen som er
oppstått, ikke skal bli belønnet for at andre må rydde opp etter
dem.
Disse medlemmer er av den formening
at lignende situasjoner vil oppstå neste år, da de reinbestander
som står igjen på sommerbeite, vil være med på å redusere betraktelig
beitegrunnlaget for de reinbestander som til våren vil bli overflyttet
fra vinterbeite til sommerbeite. Disse medlemmer mener
at årets uholdbare situasjon bare vil eskalere om det ikke umiddelbart blir
fattet avgjørelse om nedslakting.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at avtalen mellom partene i reindriftsavtalen for å løse den
akutt vanskelige markedssituasjonen burde hatt en annen innretning
i fordelingen mellom primærproduksjonen og foredlingsleddet, slik
at ressursene kunne gitt mer optimale løsninger.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen
av Prop. 1 S (2010–2011).