Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at de foreslåtte lovendringer
er fremmet på bakgrunn av budsjettforslaget for 2011 og innføringen
av ny alderspensjon. De aller fleste endringene er kurante og gir
ikke behov for kommentarer fra komiteens side.
Komiteen mener det
er positivt at foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte
sykepenger nå skal telle med som arbeidsinntekt i kravet til minsteinntekt
for å få dagpenger. Dette vil medføre at flere, særlig kvinnelige
arbeidstakere, vil få rett til dagpenger ved arbeidsløshet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
regjeringen nå foreslår å fjerne alle de særregler som gjelder i
forhold til dagpenger til arbeidstakere over 64 år. Dagens regler
innebærer at en arbeidstaker i ytterste konsekvens kan få dagpenger
sammenhengende fra 62 til 67 år.
Flertallet viser til at det er
bred politisk enighet om at eldre arbeidstakere skal kunne være
i arbeid så lenge som mulig. Særreglene kan føre til at dagpenger
blir brukt som en førtidspensjonsordning og at alderspensjonen og eventuelt
AFP-tillegg dermed spares til senere. Dette kan være en stimulans
til å motta passive ytelser. En stor del av arbeidstakerne vil ha
rett til AFP og/eller fleksibel alderspensjon fra de er 64 år og
vil kunne bruke denne muligheten dersom det viser seg vanskelig
å få ordinært arbeid og å være vanlig reell arbeidssøker innenfor
de ordinære reglene.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, meiner prinsipielt
at eldre arbeidssøkjarar skal ha same rett som alle andre som søker
arbeid. Det betyr at nye dagpengemottakarar skal ha stønad i inntil
to år på ordinære vilkår. Likevel ser dette fleirtalet at
eldre arbeidstakarar som blir arbeidsledige, gjennomgåande er vanskelegare
å formidle tilbake til arbeid enn yngre arbeidssøkjarar. Dei kan
difor ha trong for serskilte tiltak.
Særlig gjeld dette eldre arbeidssøkjarar som
av ulike grunnar ikkje har full rett til pensjon.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, syner til at departementet
i Prop. 1 S (2010–2011) sjølv seier at det vil følgje utfasinga
av særreglane særs nøye. Fleirtalet legg til grunn
at ingen skal stå utan yting i 2011, og at overgangsordninga vil sikre
eldre arbeidsledige anna yting enn sosialhjelp.
Flertallet slutter seg på denne
bakgrunn til regjeringens forslag. Flertallet vil
samtidig understreke at det er viktig at det som skrives i proposisjonen
om oppfølging av disse arbeidstakerne fra Nav blir fulgt opp, og
at Nav rapporterer særskilt om denne oppfølgingen.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at det i ny
fleksibel alderspensjon vert mogleg å kombinere trygd og arbeid
for alle i aldersgruppa 62 til 67 år utan avkorting. Reglane for
dagpengar ved arbeidsløyse og arbeidsavklaring må difor vurderast
på nytt.
Fleirtalet peiker på at gjeldande
reglar vil føre til at personar som har teke ut alderspensjon, ikkje
vil kunne få dagpengar under arbeidsløyse, medan personar som ikkje
har teke ut alderspensjon, vil kunne få dagpengar. Fleirtalet sluttar seg
til departementet sitt framlegg til endra reglar for dagpengar og
arbeidsavklaringspengar frå 2011. Fleirtalet er òg
samd i at dagpengane ikkje skal samordnast når ein får utbetalt
ny AFP i privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2011
ikke støtter forslaget om oppheving av særregler for dagpengemottakere
over 64 år.
Disse medlemmer mener at det
strider mot prinsippene om at det skal gis mulighet til å kunne
stå lenger i arbeid.
Disse medlemmer viser til regjeringens forslag
til statsbudsjett for 2011 hvor man omtaler ordningen med en langtidsledighetsgaranti. Denne
garantien ble i 2010 utvidet til å gjelde personer med en toårig
arbeidssøkerperiode og med seks måneders sammenhengende ledighet.
Disse medlemmer mener at denne
garantien også må gjelde for personer som er blitt arbeidsledige
etter fylte 64 år, slik at muligheten for å komme i arbeid igjen
skal være lik også for denne aldersgruppen, i stedet for, slik disse medlemmer ser
det, bli presset til å gå ut i uførhet eller førtidspensjon mot
sin vilje.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at alle skal ha rett til sjukepengar når pensjonsgjevande
innkome fell bort fram til pensjonsalderen (67 år). Fleirtalet finn
det òg rimeleg at personar mellom 67 og 70 år som tek ut alderspensjon
samstundes som dei har anna innkome, får avkorta sjukepengerett,
som i dag. Det vil seie at desse får sjukepengar i 60 dagar om inntekta
er to gonger grunnbeløpet i folketrygda. Fleirtalet er
òg samd i at retten til sjukepengar fell bort for yrkesaktive i
alderen mellom 70 og 75 år.
Fleirtalet kan ikkje sjå at desse
endringane påfører arbeidsgjevarane auka utgifter i høve til dagens
reglar og at eldre arbeidskraft av den grunn skal vere mindre attraktiv.
Fleirtalet gjer elles merksam
på at tariffavtalane òg gir rett til lønn under sjukdom. I staten har
til dømes alle arbeidstakarar opp til 70 år rett til full lønn under
sjukdom i inntil eitt år. I kommunal sektor har arbeidstakarar mellom
67 og 70 år avtalefesta rett til sjukepengar i 60 dagar. I privat
sektor varierer dette frå område til område.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at regjeringen
nå foreslår å endre regelverket slik at personer mellom 67 og 70
år og som har en inntekt over 2 G bare skal ha rett på sykepenger
i inntil 60 dager. Dette er en innstramming i forhold til gjeldende
regelverk der en slik regel bare gjelder for de som tar ut alderspensjon.
Disse medlemmer viser til at
en del arbeidstakere har rett til full lønn under sykdom mellom
67 og 70 år på samme vis som yngre arbeidstakere selv om ikke arbeidsgiveren
får refusjon fra folketrygden. Det gjelder blant annet i det statlige
tariffområdet og andre som følger det statlige regelverket. Regjeringens
forslag innebærer derfor at større kostnader skyves over på arbeidsgiverne.
Disse medlemmer mener det er
et paradoks når det på den ene siden lages pensjonsregler som levealderjusterer
pensjonen slik at en må arbeide lenger for å få «like høy» pensjon
som tidligere, og samtidig innfører regler som gjør det mindre attraktivt
for arbeidsgivere å sysselsette eldre arbeidstakere. I stedet burde
regelverket vært utvidet for å stimulere til å ansette flere eldre
arbeidstakere.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn gå imot regjeringens forslag på dette punkt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdlova)
skal § 8-51 lyde:
§ 8-51 Medlem mellom 62 og 70 år
Til medlem mellom 62 og 70 år ytes det sykepenger
etter bestemmelsene i kapitlet her. Det ytes sykepenger til medlem
mellom 62 og 67 år uavhengig av om det er tatt ut alderspensjon.
Til medlem mellom 67 og 70 år som har tatt ut alderspensjon
ytes sykepenger etter bestemmelsene i kapitlet her dersom inntektsgrunnlaget overstiger
to ganger grunnbeløpet.
Sykepenger fra trygden ytes i opptil 60 sykepengedager
til medlem mellom 67 og 70 år som har tatt ut alderspensjon.»
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen vil komme med et høringsnotat våren 2011 med en bred
gjennomgang av regelverket for korttidsytelser for personer over
62 år og hvordan forholdet mellom korttidsytelser og alderspensjonen
for denne aldersgruppen bør være. Disse medlemmer mener
også det er behov for en grundig gjennomgang av hele seniorpolitikken hvor
ulike tiltak som stimulerer til å arbeide lenger og også tiltak
som stimulerer arbeidsgivere til å sysselsette seniorer, vurderes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det ikke foreligger
et permanent forslag til regelverk for sykepenger for personer som
er over 62 år, og at det i stedet skal komme et høringsnotat vedrørende
dette våren 2011.
En så stor reform der viktige endringer i folketrygdloven
ikke er konsekvensutredet, mener disse medlemmer vil
føre til at personer som er over 62 år vil bli presset til å gå
over i pensjon tidligere enn hva som er ønskelig for den enkelte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at formålet med arbeidsavklaringspenger
er å sikre inntekt for medlemmer mens de får aktiv behandling, deltar
på et arbeidsrettet tiltak eller får annen oppfølging med sikte
på å skaffe seg eller beholde arbeid. Det vil si at de ikke er syke
nok til å få arbeidsavklaringspenger etter hovedregelen. Ettersom
vilkåret for å få uførepensjon er at inntekts-/arbeidsevnen er varig
nedsatt på grunn av varig sykdom, skade eller lyte, vil de heller ikke
være syke nok til å få uførepensjon. Dersom det viser seg at personene
som får arbeidsavklaringspenger etter unntaksreglene har fått sin
arbeidsevne nedsatt med minst halvparten og at de har behov for
aktiv behandling, arbeidsrettede tiltak eller annen oppfølging fra
Arbeids- og velferdsetaten for å bli i stand til å beholde arbeid
som han eller hun kan utføre, vil de derimot kunne få arbeidsavklaringspenger
etter hovedregelen. For eksempel er kreftpasienter, som har behov
for behandling utover et halvt år, ivaretatt gjennom hovedregelen. Flertallet ber likevel
om at departementet vurderer om det er behov for å utvide unntakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man kan få arbeidsavklaringspenger i inntil 4 år.
Disse medlemmer mener at å innføre
en unntaksregel hvor det sies at man kan få arbeidsavklaringspenger
begrenset til 6 måneder dersom man faller ut av arbeidslivet igjen,
er for kort tid spesielt for personer som har en alvorlig sykdomsdiagnose.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelser fra
Kreftforeningen som sier at det er for kort tid med 6 måneder for
personer som har kreft fordi de har behov for lengre behandling
og rehabiliteringstid, samtidig som de trenger lengre tid til å
tilvenne seg arbeidslivet etter lang tids sykdom.
Disse medlemmer mener at personer
som har hatt arbeidsavklaringspenger og som blir syke etter å ha
vært ute av arbeid en tid, skal ha rett til nye arbeidsavklaringspenger
begrenset til inntil ett år.
Disse medlemmer vil gå imot den
foreslåtte endringen, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdlova)
skal § 11-13 tredje ledd lyde:
Det kan også gis arbeidsavklaringspenger i inntil ett
år til medlem som ikke har opparbeidet seg ny rett til sykepenger
etter kapittel 8 og som
a) tidligere
har mottatt arbeidsavklaringspenger og som innen seks måneder igjen
blir arbeidsufør som følge av en annen sykdom, selv om nedsettelsen
av arbeidsevnen antas å være rent forbigående,
b) tidligere har mottatt arbeidsavklaringspenger og
som innen ett år igjen blir arbeidsufør som følge av samme sykdom,
selv om nedsettelsen av arbeidsevnen antas å være rent forbigående,
eller
c) tidligere har mottatt sykepenger etter
kapittel 8 i til sammen 248, 250 eller 260 sykepengedager i løpet
av de siste tre årene (§ 8-12), og igjen blir arbeidsufør mens vedkommende
er i arbeid.»
Komiteen mener det av hensyn
til barnets beste er riktig at grunn- og hjelpestønaden utbetales
til de som faktisk utfører omsorgen. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om at grunn- og hjelpestønad til barn
i fosterhjem skal utbetales til fosterforeldrene.