Jeg viser til brev av 18. oktober 2010 fra Stortingets
energi- og miljøkomit vedrørende representantforslag 4 S (2010-2011)
fra representantene Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om trasévalg
og teknologiske løsninger for kraftlinjen på strekningen Ørskog-Fardal.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vedtok
i juni 2009 å gi Statnett konsesjon for bygging og drift av en 420
kV kraftledning mellom Ørskog og Sogndal. Vedtaket innebærer at ledningen
skal bygges som luftledning på hele strekningen. Vedtaket ble påklaget
fra mange hold, og Olje- og energidepartementet fikk oversendt klagesaken
fra NVE i oktober 2009. Samme måned ble det avholdt departementsbefaring
og møter langs hele den påklagede traséen.
Den konsesjonsgitte kraftledningen er på om
lag 280 km, og går gjennom 15 kommuner. Det er også gitt konsesjon
til bygging av fire nye trafostasjoner, oppgradering av to eksisterende
trafostasjoner og pålegg om sanering av 110 km 132 kV kraftledninger
på strekningen. For flere delstrekninger har Statnett vurdert, utredet
og omsøkt ulike traséalternativer. NVE har under sin behandling
av konsesjonssaken bedt Statnett om flere tilleggsutredninger og
tilleggssøknader, herunder om ulike kabellsninger.
Det er av stor betydning å få forsterket innmatingskapasiteten
mot Midt-Norge. Midt-Norge er et område med underskudd på kraft,
og vil i de nærmeste årene ha økende kraftunderskudd. Dagens overføringskapasitet
inn mot regionen er ikke tilpasset det forbruket som Midt-Norge
vil ha fremover. Samtidig er det behov for å få transportert ut
ny fornybar energiproduksjon fra vind- og vannkraft både i Sogn
og Fjordane og Møre og Romsdal. I den sammenheng står kraftframføringen
mellom Ørskog og Sogndal helt sentralt.
I desember 2009 ba departementet Statnett om
å utrede og vurdere fordeler og ulemper ved en sjøkabel fra Ørskog
med ilandføring ved Store Standal i Ørsta kommune. Samtidig ble
Statnett bedt om å utrede en løsning med ny transformatorstasjon
i Sykkylven og sanering av dagens 132 kV-ledning som er en forutsetning
for å få benyttet eksisterende trasé for ny 420 kV luftledning.
Olje- og energidepartementet mottok i februar i år Statnetts utredning
av disse to alternativene for denne delstrekningen. Departementet
ba Statnett om å omsøke saneringsalternativet, og søknad for dette
alternativet ble nylig oversendt fra Statnett til NVE.
Regjeringen ønsker åpenhet under klagebehandlingen
med dialog mellom Olje- og energidepartementet og de distriktene
som berøres av tiltaket. Som ledd i den prosessen avholdt jeg rådslag
i Førde i oktober der alle ordførerne og de to fylkesordførerne
deltok, og ga uttrykk for sitt syn på kraftframføringen.
Etter å ha gått gjennom klager og andre innspill i
saken har jeg funnet behov for ytterligere utredninger/søknader
for alternative løsninger på enkelte strekninger for kraftledningen
fra Ørskog til Sogndal. Jeg har nå bedt Statnett om omsøke sjø-/jordkabelalternativet
mellom Ørskog og Store Standal i Ørsta kommune. Videre har jeg bedt
Statnett om omsøke et tidligere utredet alternativ i Jølster, Naustdal
og Flora kommuner. Jeg har dessuten bedt Statnett om utrede/omsøke
ytterligere alternativer som i større grad enn konsesjonsgitt løsning
unngår inngrep i Førdedalen i Bremanger kommune.
Dette vil sikre at de aktuelle alternativene
kan vurderes på en fullverdig måte opp mot konsesjonsgitt trase
når de endelige beslutninger skal tas.
Dagens system for behandling av kraftledninger bygger
på en lovbestemt konsesjonsbehandling tillagt NVE og Olje- og energidepartementet med
olje- og energiministeren som ansvarlig for landets kraftforsyningssikkerhet.
Statnett er utpekt til å utøve systemansvaret i det norske kraftsystemet.
Det innebærer at Statnett skal legge til rette for et effektivt
kraftmarked, en tilfredsstillende leveringskvalitet i kraftsystemet,
og dermed en rasjonell utnytting av kraftressursene for samfunnet
som helhet. Statnett utarbeider også årlige nettutviklingsplaner
for sentralnettet.
Eksterne utvalg gjennomgår nå ulike sider ved kraftframføringen
Sima-Samnanger. Erfaringene fra utvalgenes rapporter vil bli trukket
med i beslutningsgrunnlaget i klagesaken om kraftfremføringen mellom
Ørskog og Sogndal. Den gjennomgang som foretas ligger innenfor rammene
av den konsesjonsbehandling som Stortinget har bestemt ved lov.
Jeg kan ikke se at det vil gagne kraftframføringen fra Ørskog til Sogndal
nedsette et uavhengig utvalg som skal trekke de overordnede konklusjoner
som forslagsstillerne går inn for. Den lovbestemte konsesjonsbehandlingen
vil på en god måte gi den penhet og det innsyn i forvaltningen som forslagsstillerne
etterspør. Et brudd med konsesjonsbehandlingssystemet kan jeg ikke
se at det er grunnlag for i klagesaken for kraftledningen fra Ørskog
til Sogndal.