Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 9 L (2010–2011).

Komiteen mener det er positivt at regjeringen foreslår lovendringer som har til hensikt å forbedre trafikksikkerheten. Norge har lyktes godt i arbeidet med trafikksikkerhet, men komiteen mener det er nødvendig å gjøre endringer i vegtrafikkloven relatert til ruspåvirket kjøring for å redusere antall skadde og drepte i trafikken.

Endringer i vegtrafikkloven relatert til ruspåvirket kjøring

Komiteen viser til at regjeringens forslag vil skape et bedre samsvar mellom vegtrafikklovens regler om alkoholpåvirket kjøring og lovens regulering av kjøring under påvirkning av andre rusmidler. Komiteen viser til at det er færre som kjører i alkoholpåvirket tilstand i dag enn før promillegrensen ble satt ned fra 0,5 til 0,2. Komiteen støtter derfor regjeringens intensjon om en lovendring som bygger på et nulltoleranse-prinsipp for kjøring under påvirkning av andre rusmidler. Komiteen støtter endringene av vegtrafikkloven § 22.

Innføring av straffeutmålingsregler for kjøring påvirket av annen rus enn alkohol og forenkling av straffeutmålingsreglene

Komiteen støtter endringene i vegtrafikkloven § 31 som innebærer en forenkling av utmålingsreg-lene og innføring av utmålingsgrenser også for andre rusmidler enn alkohol. Komiteen understreker at endringene ikke har som formål å endre eksisterende bøtenivå eller å skjerpe eller lempe på domstolenes utmålingspraksis.

Forbedrede kontrollmuligheter for politiet til å avdekke kjøring påvirket av andre stoffer enn alkohol

Komiteen viser til forskning som indikerer at økt oppdagelsesrisiko kan virke preventivt og dermed redusere omfanget av ruspåvirket kjøring. Komiteen ønsker derfor et lovverk som gjør det enklere med kontroller. Komiteen støtter derfor endringene i vegtrafikkloven § 22 første ledd som vil gi politiet mulighet til å gjennomføre en foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet rusmiddel under de samme forutsetningene som i dag gjelder for alkohol.

Tap av førerett som følge av straff for ruspåvirket kjøring

Komiteen mener at straff for kjøring i lavpåvirket tilstand ikke i utgangspunktet skal føre til tap av føreretten. Komiteen viser til at ungdom er overrepresentert med hensyn til ruspåvirket kjøring og trafikkulykker generelt, og mener derfor det er grunn til å innføre strengere sanksjoner for dem med førerett på prøve. Komiteen støtter derfor endringene av vegtrafikkloven § 33.

Komiteen støtter de øvrige forslag til endringer i vegtrafikkloven, og mener endringene vil bidra til økt trafikksikkerhet.