Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Prop. 9 L (2010–2011).
Komiteen mener det er positivt
at regjeringen foreslår lovendringer som har til hensikt å forbedre
trafikksikkerheten. Norge har lyktes godt i arbeidet med trafikksikkerhet,
men komiteen mener det er nødvendig å gjøre endringer
i vegtrafikkloven relatert til ruspåvirket kjøring for å redusere
antall skadde og drepte i trafikken.
Komiteen viser til
at regjeringens forslag vil skape et bedre samsvar mellom vegtrafikklovens regler
om alkoholpåvirket kjøring og lovens regulering av kjøring under
påvirkning av andre rusmidler. Komiteen viser til
at det er færre som kjører i alkoholpåvirket tilstand i dag enn før
promillegrensen ble satt ned fra 0,5 til 0,2. Komiteen støtter
derfor regjeringens intensjon om en lovendring som bygger på et
nulltoleranse-prinsipp for kjøring under påvirkning av andre rusmidler. Komiteen støtter
endringene av vegtrafikkloven § 22.
Komiteen støtter endringene
i vegtrafikkloven § 31 som innebærer en forenkling av utmålingsreg-lene
og innføring av utmålingsgrenser også for andre rusmidler enn alkohol. Komiteen understreker
at endringene ikke har som formål å endre eksisterende bøtenivå
eller å skjerpe eller lempe på domstolenes utmålingspraksis.
Komiteen viser til
forskning som indikerer at økt oppdagelsesrisiko kan virke preventivt
og dermed redusere omfanget av ruspåvirket kjøring. Komiteen ønsker
derfor et lovverk som gjør det enklere med kontroller. Komiteen støtter
derfor endringene i vegtrafikkloven § 22 første ledd som vil gi
politiet mulighet til å gjennomføre en foreløpig test av om motorvognfører er
påvirket av annet rusmiddel under de samme forutsetningene som i
dag gjelder for alkohol.
Komiteen mener at
straff for kjøring i lavpåvirket tilstand ikke i utgangspunktet
skal føre til tap av føreretten. Komiteen viser til
at ungdom er overrepresentert med hensyn til ruspåvirket kjøring
og trafikkulykker generelt, og mener derfor det er grunn til å innføre
strengere sanksjoner for dem med førerett på prøve. Komiteen støtter
derfor endringene av vegtrafikkloven § 33.
Komiteen støtter de øvrige forslag
til endringer i vegtrafikkloven, og mener endringene vil bidra til
økt trafikksikkerhet.