Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gerd Janne Kristoffersen,Stein Erik Lauvås, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Anita Orlund og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Ida Marie Holen, Ulf Leirstein, Kenneth
Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til nærmere omtale av merknader til de foreslåtte bestemmelser i
Prop. 134 L (2009–2010).
Komiteen støtter at det fortsatt
skal være skille mellom livsforsikringsselskaper og skadeforsik-ringsselskaper,
og at skadeforsikringsselskaper kan forestå administrasjon av selvforsikringsordninger
for foretak og institusjoner i tilknytning til at selskapet overtar
forsikringer for samme foretak. Komiteen støtter
også forslaget om at skadeforsikringsselskapet skal påse at deres agenter
oppfyller forsik-ringsavtalelovens krav om informasjon til forsik-ringskunden.
Komiteen mener videre at det
er svært positivt at det foreslås en plikt for selskapene til å
ha premietariffer for standardiserte produkter, og regler om hvilke
opplysninger som skal gis til de som etterspør slike forsikringsprodukter. Komiteen støtter
også forslaget om at det etableres en eller flere utlikningsordninger
for nødvendighetsforsikringer til privatpersoner og at det kan gis
nærmere regler om slike ordninger i forskrift.
Komiteen har merket seg at de
fleste høringsinstanser er positive til endringene i forsikringsvirksomhetsloven,
men har merket seg at Forbrukerrådet ønsker å gå lengre enn lovforslaget
i forhold til agenters og formidleres informasjonsplikt ved inngåelse
av forsikringsavtaler, ved at også den enkelte person som formidler
forsikring kan sanksjoneres ved brudd på informasjonsplikten. Komiteen er
imidlertid av den oppfatning at den ordning som departementet legger
opp til vil ivareta forbruker på en tilfredsstillende måte, ved
at plikten til å påse at riktig informasjon gis pålegges selskapet.
Dersom dette etter en tid skulle vise seg å likevel ikke være tilfelle
må ytterligere innstramming vurderes.
Komiteen har videre merket seg
innvendinger fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) mot at
selskaper som kjøper administrasjon av sine selvforsikringsordninger
også må tegne forsikring i samme forsikringsselskapet. FNO mener
dette kan skape ulike konkurransevilkår da utenlandske forsik-ringsselskaper
ikke har et tilsvarende krav.
Komiteen er av den oppfatning
at det er viktig med like konkurransevilkår på dette området. Komiteen mener
derfor det vil være hensiktsmessig å gi en unntakshjemmel, slik
at regelverket dersom direktivforståelsen skulle tilsi dette, også
kan tilsvare den i våre naboland. For å sikre at den nye loven ikke
er til hinder for dette, foreslår komiteen å supplere
lovforslaget § 12-2 første ledd med følgende forskriftshjemmel:
«Kongen kan i forskrift gjøre unntak fra vilkåret i
første punktum.»
Komiteen forutsetter at hjemmelen
ikke brukes i strid med norske EØS-forpliktelser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har for øvrig ingen
merknader og slutter seg til regjeringens forslag til endringer
i forsikringsvirksomhetsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg med ett unntak til regjeringens forslag til endringer i forsikringsvirksomhetsloven. Disse
medlemmer viser til omtalen av ordninger hvor kunden betaler
for å få dekket sine eventuelle gebyrer, bøter e.l. pålagt i forbindelse
med lovovertredelser. Disse medlemmer peker på at regjeringen
fremmer forslag om et generelt forbud mot slik virksomhet, jf. lovforslaget
§ 12-1 annet ledd. Disse medlemmer støtter ikke et slikt
generelt forbud, da dagens ordninger etter disse medlemmers oppfatning
fungerer, og at det fortsatt bør være en mulighet for kunden til å
tegne denne type forsikringer.