Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett har prioritert utdanning
og forskning som en grunnleggende forutsetning for bærekraftig vekst. Høyres
ambisjon for skolen er at den skal gi alle elever et solid kunnskapsmessig
fundament for å kunne ta videre utdanning og skaffe seg en trygg jobb.
Satsing på utdanning er det viktigste tiltaket for å forebygge frafall
og motvirke sosiale forskjeller. Bevilgningene til universiteter
og høyskoler foreslås økt med 150 mill. kroner og det foreslås 250
mill. kroner i økte bevilgninger til Forskningsrådet. Satsing på
kunnskap forutsetter dyktige lærere. Høyre har foreslått et system
med rett og plikt til etter- og videreutdanning for lærere og starter
opptrapping i 2011 der det settes av midler til et kunnskapsløft
for lærere med 800 mill. kroner til etter- og videreutdanning. Høyre
foreslår en omdisponering over Kommunaldepartementets budsjett der
midler til frukt-og grønt-ordning og leksehjelp foreslås avviklet
til fordel for to nye timer på barnetrinnet i basisfag, samtidig
som det foreslås avsatt 160 mill. kroner til leksehjelp på ungdomstrinnet.
Disse medlemmer mener at Norge
har et godt utgangspunkt for å sikre en skole av høy kvalitet. Likevel
er det slik at resultatene ikke står i forhold til ressursinnsatsen.
Bedring av kvalitet og oppfølging i grunnutdanningen er den viktigste forutsetningen
for at flere skal få brukt sine evner og komme seg inn i et arbeidsliv
som setter store krav til omstillingsevne. Fortsatt går en av fem
elever ut av grunnskolen uten å beherske norsk godt nok til å kunne
ta høyere utdanning, og så mye som en av tre elever slutter eller
fullfører uten å bestå videregående opplæring. Skolen skal ikke
reprodusere sosiale skiller, men sette elevene i stand til å lære
mer uavhengig av deres bakgrunn. For å lykkes med dette er det svært
avgjørende at skolen får mulighet å prioritere det viktigste først.
Skolen kan ikke fjerne alle ulikheter, men kan sørge for at alle
får like og reelle muligheter til å realisere sine evner. Sammenlignet
med sine jevnaldrende i mange europeiske land underpresterer norske
elever i sentrale fag. Frafall i videregående skole er et stort
problem både for den enkelte og for samfunnet. Skolen må møte norske
elever med minst like høye forventninger som elevene har til seg selv.
God tilpasset opplæring og mer fleksible løp i videregående opplæring
er viktig for å gi flere elever positive mestringsopplevelser.
Høyre har høyere ambisjoner for norsk skole. Disse
medlemmer mener at for å bedre elevenes læringsutbytte og
få ned frafallet må det satses på en serie tiltak; flere skoletimer, større
satsing på basisferdigheter i skolen, leksehjelp når elevene trenger
det mest og opptrapping av etter- og videreutdanning for lærere.
Disse medlemmer har merket seg
at resultatene på de nasjonale prøvene i 2010 viser at mange elever
fortsatt sliter med lesing. Det innebærer at hver femte elev fortsatt
har så dårlige leseferdigheter at det går ut over evnen til læring og
det å kunne tilegne seg ny kunnskap. Grunnleggende ferdigheter er
verktøy for all annen læring, og svake grunnleggende ferdigheter
er også en sterkt medvirkende årsak til det store frafallet i videregående
opplæring. Disse medlemmer viser til at Høyre vil
innføre to nye skoletimer på barnetrinnet fra høsten 2011 for å styrke
opplæringen i basisfag som matematikk og norsk. I motsetning til
frivillig leksehjelp vil nye timer i skolen komme alle elever til
gode.
Disse medlemmer mener ungdomstrinnet
for mange elever er den kritiske fasen. Det legges derfor til rette
for leksehjelp på ungdomstrinnet basert på lokale ønsker og behov.
Leksehjelp på 8.-10. trinn er et målrettet tiltak som kan bidra
til mindre frafall. Derfor vil Høyre prioritere leksehjelp på ungdomstrinnet. Disse
medlemmer vil vise til Høyres alternative budsjett, der
det foreslås å bevilge 160 mill. kroner til dette formål.
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at regjeringen opprettholder forslaget om å fjerne tilskuddet
til kjøp av PC for elever med dysleksi. Personlig PC er et helt
nødvendig hjelpemiddel for elever med dysleksi. Dysleksi har en
høy arvelig komponent og dyslektikere er overrepresentert i lavinntektsfamilier.
Forslaget vil forsterke sosiale forskjeller. Avviklingen av denne
støtteordningen er også stikk i strid med enhver satsing på bedre
basisferdigheter i lesing og skriving og målet om tidlig innsats
for elever med særskilt behov for oppfølging de første årene i skolen. Disse
medlemmer foreslår derfor å reversere regjeringens kutt,
og legger inn 20 mill. kroner i sitt alternative budsjett for å opprettholde
tilskudd til kjøp av nødvendig PC for elever med dysleksi.
Disse medlemmer vil peke på at
skolens samfunnsoppdrag – å danne og å utdanne – er avhengig av
at vi har et tilstrekkelig antall lærere med god kompetanse. Nøkkelen
til bedre læringsutbytte for elevene er faglig trygge, ambisiøse og
motiverte lærere. Denne regjeringen ser ikke ut til å ta en voksende
og alvorlig rekrutteringsutfordring i skolen nok på alvor. Regjeringspartiene
har stemt ned gjentatte forslag fra Høyre om blant annet systematisk
etter- og videreutdanning og rekrutterings- og seniortiltak for lærere.
Økt timetall og et stort antall lærere som skal gå av med pensjon
de nærmeste 10–15 årene, kan gi lærerkrise om regjeringen ikke møter
dette med forsterkede tiltak. Utdanningstakten må opp samtidig som
det må settes inn betydelig økte midler til etter- og videreutdanning
for å sikre nye generasjoner elever motiverte og kompetente lærere.
Disse medlemmer viser til at
forskningen er entydig med hensyn til sammenhengen mellom godt kvalifiserte
lærere og elevenes læringsutbytte. Høyre vil trappe opp innsatsen
knyttet til etter- og videreutdanning av lærere radikalt, og foreslår
en økning på 400 mill. kroner til 800 mill. kroner for å sikre at
norske elever kan møte faglig kompetente og motiverte lærere.
Disse medlemmer ser positivt
på at regjeringen har videreført regjeringen Bondevik IIs «Ny sjanse»-program
for å sikre opplæring til voksne uten tilstrekkelige grunnleggende
ferdigheter. Programmet heter nå Program for basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA). De siste årene har det vist seg at det omsøkte beløpet er
betydelig høyere enn bevilgningene. Særlig i en tid der arbeidsledigheten
er ventet å øke, og voksne med svake grunnleggende ferdigheter er
særlig utsatt, er det viktig å styrke tiltak som bidrar til å gi
slik opplæring. Disse medlemmer er likevel bekymret
over at mange voksne sliter med sviktende grunnleggende ferdigheter
og opplever det som utfordrende å mestre jobb og hverdagsliv. Høyre
foreslår derfor en ytterligere styrking av program for Basiskompetanse
i arbeidslivet med 40 mill. kroner som innebærer at mange flere
vil kunne få tilbud om å utvikle bedre grunnleggende ferdigheter
gjennom opplæringstilbud i arbeidslivet.
Disse medlemmer er bekymret over
at regjeringen ikke kan legge frem en plan for hvordan utfordringene
i høyere utdanning skal følges opp. Meldinger om reduksjon i utdanningskvaliteten
bekymrer. Handlingsrommet til å drive kvalitetsutvikling, internasjonalisering
og institusjonssamarbeid er sterkt redusert og styrkes ikke gjennom
budsjettet.
For å sikre fremtidig verdiskapning og trygge morgendagens
velferd mener disse medlemmer at Norge må satse på
kunnskap, utdanning og forsk-ning. Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen gjennom siste 4-årsperiode unnlot å bruke det historiske
økonomiske handlingsrommet til å investere for fremtiden. Heller
ikke i budsjettet for 2011 ser disse medlemmer en sterk
nok satsing fra regjeringen på områdene utdanning og forskning.
Målet om at staten skal bruke 1 pst. av BNP til forsk-ning nåes
heller ikke i budsjettet for 2011. Regjeringen viser ingen vilje
til å stimulere næringslivet til å øke sin forskning, og målet om
2 pst. av BNP her synes helt utenfor rekkevidde. Disse medlemmer er
også kritiske til den stadig økende øremerking av nye midler til
forskning, noe som kan føre til at frie midler og dermed rammene
for fri forskning blir skadelidende.
Disse medlemmer viser til at
Høyre har større ambisjoner for Norge enn det regjeringen viser. Disse
medlemmer mener at det er gjennom å være blant de beste
på kompetanse, forskning og innovasjon at norsk næringsliv kan kompensere
for et særnorsk høyt kostnadsnivå. Høyre vil prioritere kunnskap
i vårt alternative statsbudsjett, og styrke kvalitet og satsinger
på kunnskapsfeltet betydelig. Høyre vil også foreslå styrking av
tiltak og insentiver som gjør at næringslivet kan investere mer
i forsk-ning og utvikling.
Disse medlemmer viser til at
Høyre særlig vil styrke fri grunnforskning, instituttsektoren og Norges
deltakelse i internasjonale forskningsprosjekter. Høyre styrker
også privat-offentlig forskningssamarbeid og tiltak for rekruttering
av de beste hodene til forskningsfeltet. For å sikre avkastning
på samme nivå fra Forskningsfondet i fremtiden foreslår Høyre en
økning på fondets kapital med 15 mrd. kroner, blant annet for å sikre
investeringer i vitenskapelig utstyr.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett, der det foreslås å øke bevilgningen til universiteter
og høyskoler med 150 mill. kroner. Kapitalen i Forskningsfondet
økes med 5 mrd. kroner til vitenskapelig utstyr. I tillegg styrkes Forskningsrådets
midler med 10 mrd. kroner og det settes av midler til langt flere
stipendiat- og postdocstillinger. Høyre foreslår også styrking av
tiltak og insentiver som bidrar til at næringslivet kan investere
mer i forsk-ning.
Disse medlemmer vil legge til
rette for at kirken kan ta på alvor oppgaven med å være en folkekirke
for innbyggerne. Det innebærer mange oppgaver, og i en hverdag med
mangel på prester er det et stort arbeidspress på dem som er i tjeneste.
Høyre vil overføre midler til prestestillinger utover det regjeringen
gjør og vil spesielt vektlegge seniortiltak som legger til rette for
at eldre prester kan stå lenger i tjeneste og dermed avhjelpe mangelen.
Høyre vil tilgodese Oslo domkirke for sine nasjonale oppgaver, og styrker
den viktige demokratireformen i kirken med midler til møtegodtgjørelse
for sentralkirkelige råd.