Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 4 |
Utgifter i hele kroner |
Ymse utgifter |
2309 | | Tilfeldige utgifter | 9 873 000 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 9 873 000 000 |
| | Sum utgifter rammeområde 19 | 9 873 000 000 |
|
| | | |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
5309 | | Tilfeldige inntekter | 50 000 000 |
| 29 | Ymse | 50 000 000 |
| | Sum inntekter rammeområde 19 | 50 000 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde 19 | 9 823 000 000 |
Under programområde ymse utgifter foreslås det bevilget
9 825 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige
utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger
knyttet til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder
til lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv.
i folketrygden og takstforhandlinger for privatpraktiserende leger,
fysioterapeuter og psykologer, og til uforutsette utgifter. Videre
skal bevilgningen dekke utbetalingene til billighetserstatninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader under rammeområdene 2, 3, 5, 7, 11, 13,
15, 17 (og 19) i Innst. 2 S (2010–2011) og foreslår en reduksjon
på 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslår at det på
kap. 2309 post 1 bevilges 8 928 000 000 kroner, som er en reduksjon
i forhold til regjeringens forslag på 945 000 000 kroner.
Disse medlemmer mener at innsparingspotensialet
i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg
foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative budsjett foreslår flere tiltak og reformer som
kan lede til innsparinger for det offentlige. Det kan særlig nevnes
effektivisering i helseforetakene, nøytral moms i staten, bedre
innkjøpsrutiner i staten og modernisert bygg- og eiendomsforvaltning. Disse
medlemmer foreslår å budsjettere innsparingene her under tilfeldige
utgifter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at nettorammen for rammeområde 19 settes
til 8 723 000 000 kroner, som er 1 100 000 000 kroner lavere enn
regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at regjeringen
Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo en ordning med
nøytral moms i staten, med potensielt klare effektiviseringsgevinster
for statlig forvaltning. Dette medlem mener at en
slik ordning bør innføres, og mener at det er sannsynlig at den i
innføringsåret kan gi en innsparing på minst 250 mill. kroner.
Dette medlem mener at økt gjenbruk
og standardisering i statlige IT-prosjekter er på sin plass og vil
gi innsparinger på minst 200 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Finansdepartementet
i sitt brev til komiteen i forbindelse med budsjettbehandlingen
skriver at man ikke har oversikt over bruken av private konsulenter
i staten. Dette medlem mener dette er en uholdbar
situasjon, særlig når man tar hensyn til at alt tyder på at konsulentbruken
har vokst betraktelig under den sittende regjeringen. Dette
medlem mener at det er et betydelig innsparingspotensial i
å redusere privat konsulentbruk på minst 650 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Innst. 2 S (2010–2011) hvor det framgår at dette medlem foreslår
å avvikle eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 135,4
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften, nærmere omtalt under rammeområde
11 i denne innstilling. Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene
i den offentlige forvaltningen, så også i forslaget for 2011. Effekten
av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak
av lønnsposter, er anslagsvis 1,5 mrd. kroner. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 200 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen
Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning
med nøytral moms i statsforvaltningen.
Dette medlem viser også til ulike
rapporter som bl.a. viser at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner,
dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske
tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største
sykehusene i Oslo, og at Ahus mener at det er et innsparingspotensial
i antall liggedøgn på 25 mill. årlig bare de ansatte blir flinkere
til å vaske hendene. En forutsetning for at en slik konkurranse
om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten.
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensial på 400 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning
mellom helseregionene. En slik innsparing foreslås teknisk plassert under
kap. 2309 Tilfeldige utgifter.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å redusere kap. 2309 med 735,4 mill. kroner i forhold til
regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer videre følgende forslag:
«Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill.
kroner på departementenes driftsbudsjetter (postene 1–29, unntatt
post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen
av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og
Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med saldering
av statsbudsjettet for 2011. Innsparingen foretas ved å redusere
kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet
er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner
til kap. 2309.»
På kapittel 5309 Tilfeldige inntekter foreslås
det bevilget 50,0 mill. kroner. Dette gjelder enkelte mindre, uforutsette
inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til særskilt vedlegg til Prop. 1 S (2009–2010) Oversikt over statens
eiendommer, hvor det framgår over 320 sider hvilke eiendommer staten
eier. En rekke av disse eiendommene kan det åpenbart stilles spørsmål
om hensiktsmessigheten av eierskapet til. I svar på spm. 169 i forbindelse
med statsbudsjettet for 2010 fra Venstre skriver også departementet
at:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet holder
på med en kartlegging av eiendommer som Statsbygg forvalter, men
som ikke naturlig hører inn under Statsbyggs ansvarsområde. Det vil
da vurderes om det er eiendommer som kan overføres til annen statlig
eller offentlig forvalter eller selges i det åpne marked.»
Dette medlem mener det må være
både hensiktsmessig og fornuftig å selge flere av disse eiendommene
i det åpne marked og legger til grunn at et slikt salg kan innbringe
minst 200 mill. kroner i 2011. Teknisk foreslår dette medlem at
en slik merinntekt budsjetters under kap. 5309.29 Tilfeldige inntekter.
Tabellen angir fraksjonenes avvik fra regjeringens
proposisjonsforslag:
Utgifter rammeområde 19 (i hele
tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 4 | A, SV, SP | FrP | H | KrF | V |
2309 | | Tilfeldige utgifter | | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 873 000 | -100 000 | | -945 000 | -1 100 000 | -735 400 |
| | Sum utgifter ramme-område 19 | 9 873 000 | -100 000 | | -945 000 | -1 100 000 | -735 400 |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Inntekter rammeområde 19 (i hele
tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, SP | FrP | H | KrF | V |
5309 | | Tilfeldige inntekter | | | | | | |
| 29 | Ymse | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum inntekter ramme-område 19 | 50 000 | | | | | +200 000 |
| | Sum netto rammeområde 19 | 9 823 000 | -100 000 | | -945 000 | -1 100 000 | -935 400 |
Komiteen viser til
at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 21 femte ledd skal
bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved
behandlingen av Innst. 2 S (2010–2011) tas opp til votering ved
behandling av denne budsjettinnstilling.