Barne- og likestillingsdepartementet hadde i 2008
et utgiftsbudsjett på 35,2 mrd kroner. Departementet har ansvar
for åtte virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt åtte revisjonsbrev
uten merknad.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at 89 pst. av
barnevernsakene i 2008 hadde en saksbehandlingstid som var lengre
enn de fire ukene som er satt som mål i barnevernloven. Riksrevisjonen
er bekymret for at den lange saksbehandlingstiden får alvorlige
konsekvenser for de barna det gjelder.
Departementet viser til at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
ikke viser økende tendens, og at tall fra første tertial 2009 viser
redusert saksbehandlingstid i forhold til 2007 og 2008. Til tross
for at departementet fra 2007 har tilført fylkesnemndene nye stillinger,
er saksbehandlingstiden fortsatt for lang. Riksrevisjonen vil peke
på at reduksjonen i gjennomsnittlig saksbehandlingstid fra 2007
til 2008 i hovedsak skyldes redusert saksbehandlingstid for klagesaker
og at det ikke var vesentlig reduksjon i de ordinære sakene.
Riksrevisjonen merker seg at departementet er enig
i at saksstyring og rutiner i fylkesnemndene har betydning for saksbehandlingstiden.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke i tilstrekkelig
grad har fulgt opp de store forskjellene i saksbehandlingstid mellom
fylkesnemndene. Det har heller ikke funnet sted en tilstrekkelig
videreutvikling av enhetlige rutiner og metoder for god saksstyring.
Riksrevisjonen finner det bekymringsfullt at systemet for utveksling
av ressurser mellom nemndene ikke er tilstrekkelig for å unngå vesentlig
økning i saksbehandlingstiden. Riksrevisjonen vil understreke behovet
for at departementet iverksetter nødvendige tiltak for å redusere
saksbehandlingstiden. Riksrevisjonen konstaterer at opprettelsen
av et sentralt organ fra 2010 etter departementets syn vil gi bedre
utnyttelse av kapasiteten og gjøre den enkelte fylkesnemnd mindre
sårbar.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet er
enig i behovet for å styrke kvalitetssikring, tilrettelegging og
bruk av styringsinformasjon i styringen av fylkesnemndene og at
det er iverksatt tiltak.
Tilskudd til tiltak mot fattigdom blant barn
og unge i 23 bykommuner skal bidra til å bedre barn og unges oppvekst-
og levevilkår ved å tilby ferie- og fritidsaktiviteter.
Riksrevisjonen finner det uheldig at regelverket for
tilskuddsordningen er upresist og mangelfullt, blant annet mangler
det kriterier for måloppnåelse. Regelverket er utydelig når det gjelder
hvilke tiltak som bør prioriteres. Videre mangler regelverket beskrivelse
av hvem som har ansvar for oppfølging og kontroll i tilskuddsordningen.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet er
enig i at rundskrivet på en rekke punkter er upresist og ser det
som positivt at tilskuddsordningens regelverk vil bli endret. Riksrevisjonen
er positiv til at det vil bli foretatt en evaluering, men er kritisk
til at departementet ikke ser behov for å ha egne kriterier for
løpende kontroll av måloppnåelse. Slike kriterier er etter Riksrevisjonens
oppfatning nødvendig for å sikre at tilskuddsmidlene blir brukt
til formålet – ferie- og fritidstiltak for barn og unge.
Riksrevisjonen konstaterer at søknadene behandles
både i kommunene og i departementet. Dette forsinker saksbehandlingen
og skaper problemer for kommunenes samlede prioriteringer for tiltak
for barn og unge. Departementet uttaler at dobbel saksbehandling
er hensiktmessig for kvalitetssikring av søknadsbehandlingen og
for å sikre habiliteten. Riksrevisjonen vil peke på at kommunene
er underlagt forvaltningslovens bestemmelser om habilitet. Videre
kan departementet gjennom regelverket for tilskuddsordningen gi
kommunene tilstrekkelige føringer som kan ivareta en kvalitativ
god søknadsbehandling.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
større merutgifter
i regnskapet til Barne-, ungdoms- og familieetaten
feil i departementets overføring av ubrukte
bevilgninger til Forbrukerombudet til 2008 – for mye inntektsført
på Forbrukerombudet
etterfølgende kontroll av private institusjoner
etter kvalitetsforskriften
habilitet
andel akuttplasseringer i forhold til antall
institusjonsplasseringer
departementets styring av
Fordelingsutvalget
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukertvistutvalget
Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
innføring av risikostyring
i Barne- og likestillingsdepartementet og underliggende virksomheter
kjøp av plasser i private barnevernsinstitusjoner –
konkurranseutsatt etter regelverket for offentlige anskaffelser
kjøp av veiledningstjenester fra konsulenter
status på innføring av etiske retningslinjer
innføring av varslingsrutiner i departementet
og underliggende virksomheter
departementets styring av forvaltningsorganer med
særskilte fullmakter
Videre oppfølging av følgende saker vil bli
rapportert særskilt neste år:
Riksrevisjonen har merket seg at Barne-, ungdoms-
og familieetaten har innført nye prosedyreregler for anskaffelse
av barnevernsplasser våren 2009. Videre at Barne-, ungdoms- og familieetaten
er i ferd med å gjennomføre en rammeavtalekonkurranse for institusjonsplasseringer
som i dag må foretas utenom avtale.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet følger
opp temaet i etatsstyringsmøtene og at et offentlig utvalg skal
levere en utredning med gjennomgang av adopsjonsfeltet innen 1. oktober
2009.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har avgitt åtte revisjonsbrev uten merknad.
Komiteen viser til at den i brev
av 18. november 2009 til barne- og likestillingsministeren stilte
flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte
i brev av 25. november 2009. Brevene følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at det er kritikkverdig at 89 pst. av barnevernssakene i 2008
hadde en saksbehandlingstid som var lengre enn de fire ukene som
er satt som mål i barnevernloven. Komiteen mener
det er åpenbart at den lange saksbehandlingstiden får alvorlige konsekvenser
for de barna det gjelder.
Komiteen mener det er for defensivt
når departementet viser til at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
ikke viser økende tendens. Komiteen vil her vise
til at selv om departementet fra 2007 har tilført fylkesnemndene
nye stillinger, er saksbehandlingstiden fortsatt for lang. Reduksjonen
i gjennomsnittlig saksbehandlingstid fra 2007 til 2008 skyldes i
hovedsak redusert saksbehandlingstid for klagesaker. Det var ikke
vesentlig reduksjon i de ordinære sakene. Det er også store forskjeller
i saksbehandlingstid mellom fylkesnemndene.
Komiteen vil påpeke at Riksrevisjonens
rapport viser at det er behov for videreutvikling av enhetlige rutiner
og metoder for god saksstyring.
Komiteen mener det åpenbart er
behov for at departementet iverksetter nødvendige tiltak for å redusere
saksbehandlingstiden. Komiteen konstaterer at opprettelsen
av et sentralt organ fra 2010, etter departementets syn vil gi bedre
utnyttelse av kapasiteten og gjøre den enkelte fylkesnemnd mindre
sårbar. Komiteen stiller likevel spørsmål ved om
dette er nok.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg de stadige utfordringer i forholdet til saksbehandlingen
i fylkesnemndene, og stiller spørsmål ved om man faktisk forsøker
å "lappe på" et system som heller burde vært skiftet ut i sin helhet. Disse
medlemmer viser her til at Fremskrittspartiet gjentatte
ganger har tatt opp forslag om at disse sakene burde tillegges det
ordinære rettssystem.
Komiteen viser til
at ordningen med Tilskudd til tiltak mot fattigdom blant barn og
unge i 23 bykommuner skal bidra til å bedre barn og unges oppvekst-
og levevilkår ved å tilby ferie- og fritidsaktiviteter. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen finner at regelverket for tilskuddsordningen
er upresist og mangelfullt, blant annet mangler det kriterier for
måloppnåelse. Regelverket er utydelig når det gjelder hvilke tiltak
som bør prioriteres. Videre mangler regelverket beskrivelse av
hvem som har ansvar for oppfølging og kontroll i tilskuddsordningen. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at dette er uheldig.
Komiteen merker seg at departementet
varsler en endring av tilskuddsordningens regelverk, men er enig
med Riksrevisjonen i at man bør ha kriterier for løpende kontroll
av måloppnåelse.
Komiteen ser med bekymring på
de lange saksbehandlingstidene ved søknad om adopsjon og imøteser
konkrete forbedringer på dette felt etter det offentlige utvalget
som i oktober leverte en utredning med gjennomgang av adopsjonsfeltet, jf.
NOU 2009: 21 Adopsjon – til barnets beste.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til komiteens brev av 18. november 2009 og svar fra statsråden av
25. november vedrørende BUFetats kjøp av private barnevernsplasser. Flertallet viser
også til de stadige økninger og overskridelser man har hatt på dette
felt under regjeringen Stoltenberg. Flertallet mener
mye tyder på at den sittende regjering har større fokus på at mest
mulig av barnevernet skal være i statlig regi og minst mulig i privat
– enn på barnas beste, kvalitet og styring. Denne tilnærmingen til
de store utfordringer man har i barnevernet vanskeliggjør selvfølgelig
situasjonen for både de ideelle så vel som de kommersielle private
tilbyderne. Samtidig som det blir vanskeligere å nå målet om et
godt barnevern.