Arbeids- og inkluderingsdepartementet hadde
i 2008 et utgiftsbudsjett på 259,6 mrd kroner. Departementet har
ansvar for 15 virksomheter, to fond og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt 13 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to revisjonsbrev med merknader til Arbeids- og
velferdsetaten og til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. Merknadene
til Arbeids- og velferdsetaten er behandlet i Tillegg 2 til Dokument
1 (2009–2010).
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
har oversendt en virksomhetsplan for 2008 der informasjon om sentrale
milepæler for gjennomføring av arbeidet er utelatt. Dette medfører
svekket innsyn og sporbarhet i departementets gjennomføring av budsjettet. Riksrevisjonen
har forståelse for at virksomhetsplanleggingen er en dynamisk prosess
der aktiviteter og milepæler oppdateres gjennom året, men understreker
at det er opp til Riksrevisjonen å vurdere hva som er nødvendig
informasjon for kontrollhensyn. Det er positivt at departementet er
opptatt av å legge til rette for Riksrevisjonens kontrollarbeid
og at det i dialog med Riksrevisjonen vil søke å finne en form på
oversendelsen som er tilfredsstillende.
Referater fra styringsdialogen er viktig dokumentasjon
i etatsstyringen. Riksrevisjonen finner det uheldig at utarbeidelse
av referater fra etatsstyringsdialogen ikke er gitt tilstrekkelig prioritet
og i en del tilfeller har tatt svært lang tid. Dette til tross for
at flere av referatene omhandlet de viktigste og mest kritiske utfordringene
for Arbeids- og velferdsetaten. Riksrevisjonen er tilfreds med at
rutinene på dette området nå er innskjerpet og understreker betydningen
av at styringssignaler dokumenteres slik at man unngår usikkerhet
eller uenighet om hvilke beslutninger som er fattet eller hvilke
styringssignaler som er gitt.
En reell kontroll av statsregnskapet forutsetter
at departementets disposisjoner er sporbare. Dersom forklaringene
ikke er tilfredsstillende er det vanskelig å vurdere i hvilken grad
målet med bevilgningen er nådd.
Revisjonen viser at det i flere tilfeller ikke
er gitt tilfredsstillende forklaringer til statsregnskapet til ikke
uvesentlige avvik mellom bevilgnings- og regnskapstall. Dette gjelder
blant annet ufullstendig spesifisering av vesentlig mindreforbruk i
forbindelse med NAV-reformen og pensjonsreformen.
Riksrevisjonen merker seg at departementet i brev
av 15. august 2009 forklarer at mindreforbruket av bevilgninger
til NAV-reformen og pensjonsreformen delvis skyldes ubrukt usikkerhetsavsetninger
for ikt-løsningen knyttet til reformene og periodiseringsutfordringer. Mindreforbruket
har ifølge departementet ikke fått konsekvenser for framdriften
for prosjektene.
Riksrevisjonen viser til at bevilgningsreglementet
stiller krav til tilfredstillende forklaringer og realistisk budsjettering.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet for framtiden etterlever kravene
i regelverket og gir Riksrevisjonen nødvendig informasjon om vesentlige
avvik ved oversendelsen av forklaringene.
Saksbehandlingen på utenlandsområdet er kompleks
og omfatter både brukere som bor og/eller arbeider i Norge og på
norsk sokkel, samt brukere som oppholder seg i utlandet og har rettigheter etter
norsk trygdelovgivning. Dette krever god informasjonsflyt mellom
flere etater som har forvaltningsoppgaver på området, blant annet mellom
Arbeids- og velferdsetaten, Skatteetaten og Utlendingsdirektoratet.
Riksrevisjonen finner det uheldig at ikt-løsninger
og registre med sektorovergripende betydning utvikles i den enkelte
etat, og at det primært legges vekt på å ta hensyn til egne oppgaver
og målsettinger. Felles registre og informasjonsflyt i forvaltningen
på utenlandsområdet blir dermed ikke optimalisert og effektivisert,
slik Stortinget har forutsatt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at informasjonsflyten
mellom Arbeids- og velferdsetaten og Skatteetaten ikke er tilfredsstillende.
For eksempel kan Skatteetaten ikke bruke opplysninger Arbeids- og
velferdsetaten har tilgjengelig om unntak fra medlemskap i folketrygden,
noe som er avgjørende for Skatteetatens vurdering av arbeidsgiver-
og trygdeavgift.
Mangelfull informasjonsflyt fører også til forsinkelser,
manglende eller feil utbetaling av blant annet sykepenger til utenlandske
EØS-borgere. Videre fører uklar ansvars- og arbeidsfordeling mellom
skatteoppkrever og Arbeids- og velferdsetaten til at avgiftsbelegging
av utenlandske EØS-borgeres lønnsinntekter blir ufullstendig. Staten
går dermed glipp av inntekter.
Riksrevisjonen har merket seg at arbeidet har stoppet
opp når det gjelder utviklingen av nytt saksbehandlingssystem på
utenlandsområdet og at det er uklart hva som skal skje videre. Riksrevisjonen
har forståelse for at det ikke har vært rom for å iverksette nye
utviklingsprosjekter på grunn av andre omfattende og komplekse ikt-prosjekter
i NAV. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at det utarbeides
en plan for når utviklingen av et nytt system kan gis prioritet.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
i sterkere grad har bidratt til utvikling av helhetlige ikt-løsninger
som sikrer registerkvalitet og informasjonsflyt tilpasset dagens
behov preget av økt internasjonalisering. Riksrevisjonen forutsetter
at dialogen mellom Skattedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet videreføres.
Departementet bør legge til rette for og følge opp at de ikt-løsninger
som nå utvikles sikrer registerkvalitet, informasjonsflyt og ulike etaters
informasjonsbehov på tvers av sektorer.
Ovennevnte forhold er også tatt opp med Finansdepartementet.
Tilskuddene til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
for voksne innvandrere er viktige virkemidler for integrering og
inkludering av innvandrerbefolkningen. Det er i 2008 bevilget 1 320 mill.
kroner til disse tilskuddsordningene.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
har ivaretatt sitt ansvar for å fastsette hovedelementene som gjelder
for den enkelte tilskuddsordning og formidle disse til tilskuddsforvalterne,
jf. kravene i økonomiregelverket. Revisjon av tilskuddene viser
at det ikke er klart for IMDi og fylkesmannsembetene, som forvalter
tilskuddene, om tilskuddene er øremerkede og om det er fastsatt
avvik fra normalprosedyren for forvaltningen av dem. Revisjonen
viser også at det er ulik praksis fylkesmennene imellom.
Departementet uttaler at det har merket seg
at Riksrevisjonen etterspør tydelig kommunikasjon fra departementets
side om kriterier for måloppnåelse og bestemmelser for oppfølging og
kontroll. Det framgår imidlertid ikke av svaret hva departementet
vil gjøre for å ivareta dette.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er betydelige
svakheter i direktoratets tilskuddsforvaltning og i lovpålagte tiltak
som gjelder opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Kontroll av området viser mangler i forvaltningen, så vel hos IMDi
som hos fylkesmennene og i kommunene. Svakhetene relaterer seg blant
annet til mangler i vedtaksbrev og individuelle planer for den enkelte
innvandrer og uensartet praksis i fylkesmennenes forvaltning av
tilskuddene. I tillegg er det ufullstendig registrering av opplysninger
i Nasjonalt Introduksjonsregister. Riksrevisjonen er bekymret for
at disse svakhetene kan påvirke voksne innvandreres mulighet til
integrering og deltakelse i norsk samfunns- og arbeidsliv.
Riksrevisjonen er fornøyd med at departementet nå,
gjennom forskjellige tiltak, søker å ivareta sitt overordnede ansvar
for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Riksrevisjonen ser positivt på at tiltakene både innebærer ordinær
styring og oppfølging av statlige virksomheter og forslag om lovendringer for
å følge opp kommunene som ikke er underlagt direkte statlig styring.
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
styring og gjennomføring
av pensjonsreformen/-programmet
Arbeids- og velferdsetatens arbeid med
utenlandsområdet
tilskudd til boligsosialt arbeid
informasjonssikkerhet i trygdeetatens stormaskinmiljø
sametingets tilskuddsforvaltning
anskaffelser i Utlendingsdirektoratet
Videre oppfølging av følgende saker vil bli
rapportert særskilt neste år:
Riksrevisjonen har de tre siste årene omtalt
svakheter i formidlingen av høreapparater. Kontroll- og konstitusjonskomiteen
har, i sine merknader til innstilling om Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for 2007, bedt om å bli orientert
i saken.
Riksrevisjonen registrerer at Arbeids- og velferdsdirektoratet
og de fire regionale helseforetakene har fått i oppdrag å inngå
en samarbeidsavtale om høreapparatformidlingen. Direktoratet og
helseforetakene har dialog med brukerorganisasjonene, og det er
etablert en arbeidsgruppe som skal se på retningslinjer for lager,
logistikk og refusjon av høreapparater.
Riksrevisjonen kan ikke se at ovennevnte tiltak har
bidratt til å bedre brukernes situasjon i 2008. Det synes uklart
når hørselshemmede kan sikres et tilfredsstillende tilbud.
Riksrevisjonen rapporterte for regnskapsåret 2007
om svakheter i daværende Aetats forvaltning av ordningen med å forskuttere
dagpenger ved konkurs. Det ble blant annet påpekt mangelfull oppfølging
av refusjonskrav ved endt forskutteringsperiode. Riksrevisjonen
tok også opp manglende totalavstemming av forskutterte dagpenger
mot refusjoner.
Departementet har opplyst at Arbeids- og velferdsdirektoratet
arbeider med å gjennomgå dagens ordning med utbetaling av lønnsgarantimidler
og forskuttering av dagpenger ved konkurs, og at de vil følge opp
saken i styringsdialogen med direktoratet. Formålet med arbeidet er
en mer ressurseffektiv, brukervennlig og helhetlig saksbehandling
innenfor lønnsgarantiområdet.
Riksrevisjonen konstaterer at arbeidet med regelverk
og rutiner for ordningen ikke ble prioritert i 2008, og tar til
etterretning at et forprosjekt søkes gjennomført i 2009 med sikte
på endringsforslag i forbindelse med store satsinger for 2011. Riksrevisjonen
vil kontrollere området i 2009.
Det gjøres for øvrig oppmerksom på at det for tiden
gjennomføres en forvaltningsrevisjon om Arbeids- og velferdsetatens
oppfølging av sykmeldte. Videre pågår det en forvaltningsrevisjon
av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets måloppnåelse, effektivitet
og virkemiddelbruk.
Det vises også til Riksrevisjonens undersøkelse av
NAVs innsats for et inkluderende arbeidsliv gjennom arbeidslivssentrene
og tilretteleggingstilskuddet, Dokument nr. 3:15 (2008–2009).
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen har avgitt 13 avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og to revisjonsbrev med merknader til henholdsvis Arbeids- og velferdsetaten
og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Komiteen viser til at den i brev
av 18. november 2009 til arbeids- og inkluderingsministeren stilte
flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte
i brev av 27. november 2009. Brevene følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen viser til merknader
i Innst. S nr. 120 (2008–2009), jf. Dokument nr. 1 (2008–2009). Komiteen viser
videre til komiteens senere behandling av og planlagte høring om
Tillegg 2 til Dokument 1 (2009–2010) – Riksrevisjonens rapport om
revisjonen av Arbeids- og velferdsetaten for budsjettåret 2008. Komiteen vil derfor
bare i liten grad berøre Arbeids- og velferdsetaten (Nav) i denne
innstillingen.
Komiteen vil imidlertid understreke
alvoret i at Riksrevisjonen ikke har kunnet bekrefte Navs regnskap
for 2008 og at det er påpekt svakheter i Navs internkontroll som
medfører stor sannsynlighet for at regnskapet inneholder vesentlige feil
og mangler. Komiteen vil også vise til at det reises
tvil om Navs disposisjoner er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger, gjeldende
regelverk og standarder for statlig økonomiforvaltning.
Komiteen vil videre bemerke at
Stortinget våren 2009 fattet flere vedtak om Nav, for å forbedre
de forholdene som Riksrevisjonen peker på i Dokument 1 for budsjettåret
2008.
Komiteen vil blant annet peke
på at departementet har endret styringsdialog i tråd med de utfordringene
som Nav har møtt. Det dreier seg blant annet om oppmerksomheten
rundt restanser, saksbehandlingstider og kvaliteten i ytelsesforvaltningen.
Komiteen vil bemerke at Nav-reformen
både er en organisatorisk reform og en reform der ny organisering
og nye virkemidler sammen skal bidra til å få flere i arbeid og
færre på stønad. Dette innebærer prosesser og omorganiseringer som
blir gjennomført over flere år, med omlegging av de arbeids- og
velferdspolitiske virkemidlene.
Komiteen viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet hadde etatsansvar for 15 virksomheter,
to fond og ett heleid selskap. Komiteen vil understreke
at innsyn og sporbarhet av beslutningsprosesser er avgjørende for
at kontrollorganet på Stortingets vegne kan foreta reell kontroll
med forvaltningen.
Komiteen vil vise til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet nå er delt og regner med at arbeidet
med å sikre gode rutiner vil bli gitt prioritet av de ansvarlige
departementene.
Komiteen vil vise til Innst.
S nr. 120 (2008–2009), jf. Dokument nr. 1 (2008–2009), der en enstemmig
komité registrerer at Utlendingsdirektoratet en rekke ganger har
brutt regelverket om offentlige anskaffelser og forutsetter at departementet
prioriterer arbeidet med å bedre rutinene.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at UDI i løpet av 2008 har igangsatt et eget prosjekt angående
anskaffelser, der det blant annet er iverksatt flere tiltak med
hensyn til organisering og kvalitet av anskaffelsesprosedyrene.
I tildelingsbrevet for 2009 forventer departementet at UDI følger
dette tett opp.
Komiteen vil bemerke at det bevilges
betydelige midler til språkopplæring for innvandrere, uten at det
kan dokumenteres resultater som samsvarer med målet for opplæringen. Komiteen har
merket seg at også departementet tilsynelatende uforbeholdent gir
sin tilslutning til Riksrevisjonens oppfatning om at forvaltningen av
tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
er mangelfull på en rekke områder. Komiteen vil bemerke
at departementet synes å dele Riksrevisjonens bekymring for hvilke
konsekvenser disse svakhetene kan ha for personer i målgruppen,
og at en rekke forbedringstiltak vil bli gjennomført. Komiteen er
trygge på at Riksrevisjonen vil følge opp kontrollen av dette feltet.
Komiteen viser til Innst. S nr.
120 (2008–2009), jf. Dokument nr. 1 (2008–2009), der komiteen ber
om å bli orientert om svakheter i formidlingen av høreapparater. Komiteen viser til
at arbeids- og inkluderingsministeren ga en skriftlig redegjørelse
om saken til komiteen i februar 2009. En rekke forbedringstiltak
er nå satt i gang, og komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen vil følge opp saken og at det vil bli rapportert
særskilt i Dokument 1 for 2009.
Komiteen viser til sitt brev
av 18. november 2009 og svar fra statsråden av 27. november vedrørende
tilskuddsforvaltningen ved Sametinget. Riksrevisjonene har ved flere anledninger
påpekt svakheter mht. forvaltningen. I svaret fra statsråden vises
det til at Riksrevisjonen har konkludert med at det bør etableres nye
kommunikasjonsrutiner med Sametingets politiske nivå. Komiteen mener
dette kan bidra til en bedre kontroll og ansvarliggjøring – og forhåpentligvis
rette opp de påpekte svakheter.
Komiteen viser til statsrådens
brev der det presiseres at Sametinget ikke er underliggende organ
i forhold til regjeringen, og at regjeringen derfor ikke er ansvarlig
for Sametingets politiske virksomhet eller vedtakene Sametinget
gjør på de ulike områder. Statsråden presiserer dog at regjeringen
har konstitusjonelt ansvar når det gjelder bevilgningene over statsbudsjettet.