Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, frå Framstegspartiet,
leiaren Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, frå
Høgre, Per-Kristian Foss, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, frå Senterpartiet, Ola Borten Moe, frå Kristeleg Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og frå Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Stortinget har vedteke strategiske, nasjonale mål for kulturminnepolitikken,
jf. Innst. S. nr. 227 (2004–2005) og St.meld. nr. 16 (2004–2005)
Leve med kulturminner. Riksrevisjonen sin rapport undersøkjer korleis
Miljøverndepartementet fylgjer opp ansvaret for den delen av kulturminnepolitikken
som gjeld freda og verneverdige bygningar.
Komiteen sine medlemer frå
Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser
òg til at fleirtalsregjeringa i den andre Soria Moria-erklæringa
lovar å "forbedre kulturminneforvaltningen i tråd med Riksrevisjonens
forvaltningsrevisjon".
Komiteen meiner at
denne forvaltningsrevisjonen både er relevant og må få praktiske
konsekvensar for korleis kulturminneforvaltninga vert utøvd. Stortinget
har vedteke tre nasjonale resultatmål som gjeld verneverdige og
verna, fredingsverdige og freda kulturminne og kulturmål. Alle måla
skal nåast innan 2020. Alt no er det like fullt relevant å kartleggja
status og framdrift, ikkje minst for å kunna medverka til å sikra at
Stortingets føringar, vilje og vedtak faktisk vert tekne på alvor
og fylgde opp.
Komiteen viser til
det fyrste nasjonale resultatmålet: Det årlege tapet av verneverdige
kulturminne og kulturmiljø som fylgje av fjerning, øydelegging eller
forfall, skal minimaliserast og skal innan 2020 ikkje overstiga
0,5 prosent årleg. Definisjonen av verneverdige bygningar skifter over
tid – i samsvar med tida og tilhøva. Slik sett er det – i teorien
– snakk om ein dynamisk storleik. Men ei tenleg mål- og resultatstyring
på dette politikkfeltet er like fullt avhengig av ei klår oppfatning
av kva som er meint med verneverdige bygningar og presis informasjon
om omfanget av slike m.m. Undersøkinga viser derimot at Miljøverndepartementet
ikkje har etablert, laga eller operasjonalisert nokon resultatindikator
som omhandlar verneverdige bygningar. Dette aukar sannsynet for
at Stortingets talfesta mål om å minimalisera tapet av slike bygningar
ikkje vert realisert innan 2020. Komiteen tykkjer
dette er alvorleg, og legg til grunn at departementet prioriterer
tiltak som gjer innfriing av det fyrste nasjonale resultatmålet praktisk
handterbart.
Komiteen har merka seg at forvaltninga
ifylgje Riksrevisjonen ikkje fullt ut brukar dei juridiske verkemidla
som kan medverka til at tapet av verneverdige bygningar vert reduserte
innan 2020. Komiteen meiner at tapet av verneverdige bygningar særleg
viser kommunane sitt ansvar for å verna desse kulturminna gjennom
plan- og bygningslova. Det er difor viktig å styrkja kommunane sin
kompetanse i kulturminnevern. Her bør Riksantikvaren ha eit særleg
ansvar for framtida. Komiteen vil streka under det
ansvaret departementet har for å styra og styrkja særskilt Riksantikvaren
si rolle her.
Komiteen viser til
at dette målet inneber at freda og fredingsverdige kulturminne og
kulturmiljø skal vera sikra og ha ordinært vedlikehaldsnivå innan
2020. Igjen avslører undersøkinga til Riksrevisjonen mangelfull
oversikt og manglande informasjon hos kulturminneforvaltninga, denne
gongen over den tekniske tilstanden til freda bygningar. Mellom
anna gjeld dette heile 46 prosent av dei 5 223 freda bygningane
som er registrerte i kulturminnedatabasen Askeladden. Komiteen meiner
det er tanke- og urovekkjande at Riksrevisjonen stiller spørsmål
ved om Miljøverndepartementet har tilstrekkeleg informasjon til
i det heile å kunna vurdera om målet om å sikra eit ordinært vedlikehaldsnivå
for freda bygningar vert nådd. Komiteen legg til
grunn at tiltak vert sette ut i livet som bøtar på dette problemet.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
meiner at Riksantikvaren og fylkeskommunane har manglande kapasitet
til å fylgja opp og kontrollera at istandsetjing av freda bygningar
skjer i samsvar med antikvariske retningsliner. Riksrevisjonen har
òg innseiingar som gjeld ulike tilskot til freda bygningar. Komiteen stør
Riksrevisjonen si vurdering av at dette til saman gjev grunn til
å stilla spørsmål om føresetnadene for å realisera nasjonalt resultatmål
2 innan 2020, er til stades. Komiteen meiner at Riksrevisjonen
sine innvendingar må takast på stort alvor av Miljøverndepartement,
som har det overordna ansvaret.
Komiteen meiner det er viktig at
kulturminneforvaltinga får styrka og utvikla gode rapporteringssystem
for å få ei betre oversikt over kva bygningar som er verneverdige
og tilstanden til dei. Askeladden er her det sentrale verkemiddelet
for alle ledd i kulturminnevernet, inkludert kommunane.
Komiteen er svært skeptisk til
det som kjem fram i Riksrevisjonen sin rapport vedrørande samiske
kulturminne. Det kjem fram at det ikkje finst oversikter eller rutinar
for å avdekkja eller registrera samiske bygningar. Det finst ingen
opplysningar – samla og systematiserte – som viser talet på samiske
kulturminne som er sette i stand til ordinært vedlikehaldsnivå.
Identifiserte, automatisk freda samiske bygningar er heller ikkje registrerte
i kulturminnedatabasen Askeladden. I tillegg er det jamvel usemje
mellom departementet, Riksantikvaren og Sametinget om korleis ein
skal forstå i utgangspunktet relevant lov (jf. kulturminnelova § 4
andre lekken) og korleis denne skal brukast, om korleis samiske
bygningar er definerte og dermed kva for bygningar som i det heile
kjem inn under lovas verkefelt. Komiteen meiner òg
det er kritikkverdig at Miljøverndepartementet i liten grad sikrar
informasjon om korleis Sametinget forvaltar midlane som Stortinget
har løyvt til samiske kulturminne. Komiteen finn
grunn til å minna om at Miljøverndepartementet er konstitusjonelt
ansvarleg overfor Stortinget på dette feltet. Komiteen legg
òg til grunn at departementet intensiverer arbeidet med å etablera
semje om korleis den relevante lova skal forståast og gjelda. Og komiteen strekar
under at Riksrevisjonen samla sett peikar på utfordringar som departementet
må fylgja opp for å medverka til at nasjonalt resultatmål 2 skal
verta røyndom innan 2020.
Dette målet slår fast at den geografiske,
sosiale, etniske, næringsmessige og tidsmessige breidda i dei vedtaksfreda
bygningane skal verta betre, og at eit representativt utval skal
vera freda innan 2020. Komiteen har merka seg at
Riksrevisjonen meiner at Miljøverndepartementet ikkje har operasjonalisert
dette målet i tilstrekkeleg grad. Undersøkinga viser òg at departementet
og Riksantikvaren har mangelfull informasjon om korleis den potensielle
framtidige fredningsmassen er samansett. Så langt har det heller
ikkje vorte laga nokon fredingsstrategi for nye fredingar fram mot
2020. Det finst heller ingen utforma, landsdekkjande verneplanar
og fredingsprogram for å sikra ein fredingsmasse med større geografiske,
sosiale, etniske, næringsmessige og tidsmessige breidde. I tillegg
melder Riksrevisjonen at freding vert lite brukt for å sikra eit
representativt utval av freda bygningar innan 2020. Komiteen viser
til at freding generelt sett er ein omfemnande og ikkje minst tidkrevjande
prosess: Gjennomsnittleg tidsbruk i ordinære fredingssaker i perioden
2004–2008 var 5,6 år. Difor må mykje gjerast raskt dersom nasjonalt
resultatmål 3 skal vera realistisk å nå innan 2020. Komiteen legg
til grunn at Miljøverndepartementet merkar seg Riksrevisjonen sine
kritiske påpeikingar og nyttar dei som konstruktive peikepinnar
om kva som bør gjerast for å betra føresetnadene for at nasjonalt
resultatmål 3 kan innfriast i samsvar med Stortingets vedtak.
Komiteen er samd med Miljøverndepartementet
når det i tilsvar til Riksrevisjonen melder at dei tre resultatmåla
dels heng saman, dels at rapporten berre legg vekt på kva som ikkje
er sett i gang sidan Stortinget handsama St.meld. nr. 16 (2004–2005). Komiteen deler
òg departementet si vurdering av at rapporten ikkje er nokon prognose
for realisering av måla i 2020. Komiteen meiner like
fullt at Riksrevisjonen sin forvaltningsrevisjon berrlegg vesentlege
manglar, problem og utfordringar som gjev god grunn til å stilla
spørsmål ved oppfylginga av Stortinget sine mål på bygningsvernområdet.
Såleis vert rapporten eit viktig og konstruktivt innspel til korleis
kulturminneforvaltninga kan verta betre.
Moglege utsikter til eit varmare, våtare og
villare framtidig klima kan koma til å utsetja kulturminna for ein
endå større uheldig påverknad enn i dag. Komiteen meiner
det difor er viktig å utvikla og styrkja gode tilskotsordningar
til vedlikehald. Kulturminnefondet har her ei særleg viktig oppgåve.
Komiteen viser til at Miljøverndepartementet har
eit overordna og nasjonalt ansvar for freda og verna bygningar,
og eit konstitusjonelt ansvar overfor Stortinget for å syta for
at Stortinget sine vedtak på dette området vert sette ut i livet.
Komiteen meiner at det enno er
gode sjansar for at dei strategiske, nasjonale resultatmåla for kulturminnepolitikken
kan nåast innan 2020. Komiteen ser på Riksrevisjonen
sin rapport som eit konstruktivt og klårgjerande bidrag til nett
dette.