Det foreslås bevilget 9 813,817 mill. kroner
for 2010, mot 8 633,883 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Likeledes foreslås det 31 mill. kroner under kap. 3605 for 2010
mot 152 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen viser til
at Arbeids- og velferdsetaten forvalter samfunnets midler og innbyggernes rettigheter
og er derfor avhengig av tillit fra landets innbyggerne for at disse
rettighetene skal gå til de som faktisk har rettmessig krav på det. Komiteen er
tilfreds med at Nav for budsjettåret 2010 forventer å ha en klart
bedre internkontroll i forhold til hva som var tilfellet i 2008.
Komiteen støtter budsjettets
prioriteringer for 2010 som innebærer:
Fortsette arbeidet
med å bedre ytelsesforvaltningen, både for å redusere saksbehandlingstidene og
øke kvaliteten.
Systematisk oppfølging av ledige for å
hindre utstøting.
Styrke oppfølgingsarbeidet av sykmeldte.
Innføre arbeidsavklaringspenger og rett
til arbeidsevnevurdering.
God gjennomføring av kvalifiseringsprogrammet.
Sikre at IKT-systemet for pensjon håndterer
det nye regelverket som trer i kraft fra 1. januar 2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Nav-reformen
over tid er antatt å ville gi administrative gevinster. Forvaltningsansvaret
for helserefusjoner er blitt flyttet fra Arbeids- og velferdsetaten.
Det vil videre bli innført automatisk frikort, oppgjøret for pasienttransport
vil bli overtatt av helseforetakene, og innføring av lovpålegg om
elektronisk innsending av sykmeldinger og legeerklæringer vil frigjøre
betydelige administrative ressurser. Flertallet legger
til grunn at kombinasjonen av økt digitalisering av oppgaver, flytting
av oppgaver, og at nær alle Nav-kontor vil være fysisk samordnet tidlig
i 2010, samt en mindre vekst i arbeidsledigheten enn antatt, taler
for et lavere ressursnivå enn hva som har vært tilfellet for 2009 inkludert
tilleggsbevilgning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, ser viktigheten
av den grundige vurderingen Regjeringen har gjort i forbindelse
med innføring av arbeidsavklaringspenger og arbeidsevnevurdering.
Komiteen viser til
innspill kommet under høringsprosessen i arbeids- og sosialkomiteen
i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2009–2010), hvor flere
høringsinstanser påpeker viktigheten av at reformen med arbeidsavklaringspenger
og arbeidsevnevurdering må ha høy kvalitet hele veien. Komiteen støtter kvalitetskravet.
Komiteen understreker imidlertid
at det er viktig å følge Arbeids- og velferdsetaten nøye gjennom
hele 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Arbeids- og velferdsetaten har brukt utsettelsen til å bygge opp
kompetanse blant egne ansatte, slik at man kan få til en enda bedre
samhandling med brukerne, noe særlig de mest utsatte på arbeidsmarkedet
vil dra nytte av. Flertallet mener at kunnskap om
god samhandling er avgjørende for at man lykkes med intensjonene
i Nav, som et samlet storting stiller seg bak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringens forslag til bevilgning innebærer en redusert
bemanning sammenlignet med hva bevilgningen for 2009 har gitt grunnlag
for.
Disse medlemmer viser til at
flere høringsinstanser uttalte under arbeids- og sosialkomiteens budsjetthøring
den 2. november 2009, at mye tyder på at 2010 også vil bli et krevende
år, hvor den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger og tilhørende
arbeidsverktøyer skal innføres, og vil uttrykke en særskilt bekymring
for om dette kan innføres på en fullt ut tilfresstillende måte samtidig
som Nav må redusere antall ansatte.
Disse medlemmer viser til at
det i forslaget til statsbudsjett for 2010 legges til grunn at det
vil være behov for mindre ressurser i 2010 enn det har vært i 2009.
Dette fremstår for disse medlemmer som et sjansespill.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
høy kvalitet er viktigere enn rask innføring av selve reformen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke alvoret i Riksrevisjonens påpekinger i Dokument 1
(2009–2010) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll
for budsjettåret 2008. Flertallet vil bemerke at
Stortinget våren 2009 fattet flere vedtak om Nav for å forbedre
de forholdene som Riksrevisjonen peker på i Dokument 1 (2009–2010). Flertallet viser
til at Dokument 1 (2009–2010) er undergitt grundig behandling i
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil påpeke at Arbeids- og
velferdsetaten har hatt mange og store utfordringer etter at man
startet opp Nav-reformen, og at utfordringen ikke har vært løst
på en optimal måte.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens rapport
om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008, jf. Dokument
1 (2009–2010), hvor det også denne gangen er avdekket en rekke kritikkverdige
forhold i Nav.
Disse medlemmer har merket seg
at Riksrevisjonen ikke har godkjent regnskapet for 2008, og slår
fast at Nav og Regjeringen har hatt for dårlig kontroll.
Disse medlemmer ser svært alvorlig
på at kontrollen har vært så dårlig at man ikke har fått godkjent
regnskapet for 2008.
Disse medlemmer har videre merket
seg at Riksrevisjonen, jf. Dokument 1 (2009–2010) har blant annet
avdekket følgende kritikkverdige forhold:
I 66 pst. av de kontrollerte
sakene med feilutbetalinger, fantes det ingen kontroll.
Både sykepenger, barnebidrag og støtte
til enslige forsørgere utbetales uten skikkelig dokumentasjon.
Stikkprøver avdekker at om lag 500 personer fikk
for mye utbetalt i sykepenger eller overgangsordninger. 61 personer
på sykepenger fikk 9,8 mill. kroner for mye.
Trygdemottakere med helt like saker har
fått ubetalt ulike beløp.
Pensjonister har fått utbetalt full pensjon,
selv om de hadde store ekstrainntekter.
Lange køer av mennesker venter på uførepensjon,
barnebidrag, barnetrygd, foreldrepenger og sykepenger.
Ifølge Riksrevisjonen er det videre avdekket
at det i hele 60 pst. av tilfellene er gitt inntrykk av at situasjonen
er bedre enn de faktiske forhold tilsier, noe disse medlemmer betrakter
som svært alvorlig.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at både Stortinget og Regjeringen kan føle seg trygge
på at man til enhver tid får informasjon som gir et korrekt bilde
av situasjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
Odelstingets behandling av Ot.prp. nr. 4 (2008–2009) Endringer i
folketrygdloven og enkelte andre lover, jf. Innst. O. nr. 28 (2008–2009)
der komiteens flertall blant annet understreket, sitat:
"Det er viktig med et godt tillitsforhold mellom bruker
og Arbeids- og velferdsetaten. I noen tilfeller vil det kunne oppstå
samarbeidsproblemer eller sviktende tillit mellom bruker og saksbehandler.
I tilfeller der bruker anmoder om annen saksbehandler, må etaten
være innstilt på å finne smidige løsninger. For eksempel kan det legges
til rette for skifte av saksbehandler, slik at brukers tillit til
etaten kan opprettholdes. Flertallet mener at lovfestet rett til
å bytte saksbehandler kan ha enkelte uheldige sider. Ny saksbehandler
vil i kompliserte saker blant annet kunne medføre betydelig ekstra
arbeid for kontoret, da den nye saksbehandleren må sette seg inn
i omfattende sakskompleks. Flertallet peker videre på at det vil
kunne være fare for at enkelte brukere anmoder om bytte av saksbehandler
for å forsøke å unndra seg nødvendig og lovpålagt kontroll og oppfølging."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at i gitte situasjoner kan forholdet
mellom bruker og saksbehandler bli så anstrengt at det blir vanskelig
å få til et konstruktivt samarbeid.
Disse medlemmer mener derfor
at det vil være viktig å sikre en lovmessig rettighet som sikrer
brukerne en rett til å få oppnevnt ny saksbehandler.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til kommunehelsetjenesteloven § 2-1 a, hvor pasientens
rett til å skifte fastlege er hjemlet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om lovfesting av rettigheten til å få oppnevnt ny saksbehandler."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til oppslag i Dagbladet den 7. november 2009,
hvor en kvinne (27) forteller at hun har slitt i 1 1/2 år med å
få til et møte med sitt lokale Nav-kontor. Hennes eneste ønske var
å få en oppfølgingsplan for så å kunne komme tilbake til arbeidslivet.
Disse medlemmer mener at det
i helt spesielle tilfeller bør bli enklere for brukerne å kunne skifte
Nav-kontor.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en ordning som
gjør det mulig i helt spesielle tilfeller for brukerne å kunne skifte
Nav-kontor."
Komiteen viser til
at Regjeringen har foreslått å overføre ansvaret til tolkehjelp
for hørselshemmede og tolke- og ledsagerhjelp for døvblinde fra
kap. 2661 post 73 og post 76 til kap. 605 post 1. Komiteen viser
til sine merknader under kap. 2661 post 73 og 76.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
reduserer kap. 605 post 1 med 77 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dette er en svekkelse av rettighetene til
brukerne og ønsker derfor å tilbakeføre ansvaret til kap. 2661,
og reduserer derfor kap. 605 post 1 med 77 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil på den annen side opprettholde forslaget
fra Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2010 om
å tilbakeføre bevilgningene til tolkehjelp fra Navs driftsbevilgning til
henholdsvis kap. 2661 post 73 og kap. 2661 post 76, noe som medfører
et mindrebehov på 77 mill. kroner på kap. 605 post 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010.
Disse medlemmer har videre merket
seg at ansvaret av enkeltoppgjør for pasienttransport er overført
til helseforetakene. Disse medlemmer ønsker å tilbakeføre
dette ansvarsområdet til kap. 605, og øker derfor post 1 med 100 mill. kroner,
jf. Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010.
Disse medlemmer viser til at
folketrygdens utgifter vil, ifølge Regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2010, øke med om lag 30 mrd. kroner.
Disse medlemmer er sterkt bekymret
over den store veksten i utgiftene knyttet til blant annet uføretrygd
og sykepenger.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2010 øker post
1 med 100 mill. kroner øremerket til oppfølging av sykmeldte og
utarbeidelse av individuell plan og oppfølging av uføretrygdede
med tanke på tilbakevending til yrkesaktivitet.
Komiteen vil peke
på nødvendigheten av en tett oppfølging av sykefraværet. Statistikk
fra SSB viser at antallet med nedsatt arbeidsevne som oppgir at
de ønsker arbeid igjen er rundt 90 000 personer, etter en jevn økning
de siste to årene. Langtidsledigheten har økt. Det vil kreve tettere
oppfølging av utsatte grupper på arbeidsmarkedet. Særlig gjelder
dette arbeidsledig ungdom som må inn i tiltak, utdanning eller arbeid. Med
så store utfordringer og krav om økt aktivitet fra Nav-kontorene
må antall midlertidige stillinger og bemanningsvolumet vurderes løpende.
Med ny IA-avtale, som forventes fra 1. mars 2010, vil noe av fremtidige
utfordringer med hensyn til tiltak bli klare. Det legges derfor til
grunn at det vil foretas ny gjennomgang av kompetanse- og bemanningsbehov
og eventuelle konsekvenser av denne, og at Regjeringen kommer tilbake
til dette i Revidert nasjonalbudsjett for 2010.
Komiteen er kjent med at vedvarende
arbeidspress over tid og pågående omstillinger i Nav har ført til
økt sykefravær i etaten. Komiteen mener at det er
en uholdbar situasjon. Et høyt sykefravær bidrar til å øke arbeidspresset ytterligere. Komiteen ber
derfor Regjeringen forsikre seg om at de ansattes helse og arbeidsmiljø
ivaretas i omstillingsprosessen.
Komiteen vil minne om både egne
og andre lands erfaringer, som viser at vellykkede omstillinger
oftest gjennomføres i nært samarbeid med de ansattes organisasjoner,
og forutsetter at det skjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre merker seg at sykefraværsprosenten i Arbeids- og
velferdsetaten i 2. kvartal 2009 var på 7,96 pst. Nye tall fra 3.
kvartal viser et samlet fravær i Nav på 8,4 pst., mot 6,9 pst. i
samme periode i 2008. Det er en økning sammenlignet med året før,
og høyere enn i staten for øvrig.
Disse medlemmer har merket seg
at statens sykefravær er betraktelig høyere enn sykefraværet i store
deler av privat sektor. Ikke bare betyr det høye sykefraværet store
utgifter for statskassen, men det sender et svært dårlig signal når
offentlig sektor selv ikke leder an for å få ned sykefraværet. Disse
medlemmer vil ha et langt sterkere fokus på å få ned sykefraværet.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende med en sterk og effektiv arbeids- og velferdsetat for
å få flere mennesker fra trygd til arbeid, og for å hindre at stadig
flere faller ut av arbeidslivet. Samtidig må det være en balanse
mellom bruk av midler til administrasjon og midler direkte til tiltak
og brukere.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er rom for ytterligere innstramminger sammenlignet med bevilgningene
fra Regjeringen. Det er avgjørende for offentlig sektor, og for brukerne,
at midlene brukes så godt og effektivt som mulig. Disse medlemmer vil
blant annet peke på Navs store utgifter til eksterne konsulenter,
som ett av flere områder hvor det er rom for effektivisering, og
viser til Høyres alternative statsbudsjett hvor post 1 foreslås
redusert med 100 mill. kroner. Denne besparelsen flyttes i sin helhet
til post 21, spesielle driftsutgifter, for å styrke sykefraværsarbeidet,
forebygge uføretrygding, øke inkluderingen av personer med nedsatt
funksjonsevne i arbeidslivet og gjeninnføre ordninger med lokal
styring av arbeidsmarkedstiltakene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
statsbudsjett for 2010 foreslår å styrke driftsbevilgningen til
Nav med 18 mill. kroner for å kunne administrere 750 flere tiltaksplasser for
personer med nedsatt arbeidsevne og behov for sammensatte tiltak,
med 25 mill. kroner for å styrke oppfølgingsarbeidet i forhold til
sykefravær, samt 50 mill. kroner for å styrke Navs IKT-budsjett,
slik at etaten raskere blir i stand til å hente ut de lovede, brukerrettede
gevinstene ved Nav-reformen. På bakgrunn av flertallets vedtak om
rammesum, finner dette medlem rom for å øke satsingen
ytterligere på arbeidsmarkedstiltak fra 250 til 1 000 tiltaksplasser,
noe som vil kreve ytterligere 4,6 mill. kroner i driftsbevilgning.
Videre finner dette medlem rom for å øke IKT-budsjettet
for en bedre gjennomføring av Nav-reformen med ytterligere 25 mill. kroner
til totalt 75 mill. kroner økning i forhold til Regjeringens forslag.
Samlet foreslår dette medlem at
bevilgningen under kap. 605 post 1 settes til 9 388,501 mill. kroner,
som er 45,6 mill. kroner høyere enn Regjeringens forslag.