Det foreslås bevilget 13 140 mill. kroner for 2010,
mot 5 103 mill. kroner i saldert budsjett for 2009.
Komiteen understreker
betydningen av en rask behandling av søknader om dagpenger. Komiteen er
kjent med at økningen i antall arbeidsledige siste året har medført
at det oppsto betydelige restanser på behandling av krav om dagpenger
mot slutten av 2008 og at det derfor har vært nødvendig å sette
inn ekstra tiltak for å hindre at arbeidsledige må vente svært lenge
på dagpenger. Komiteen mener det er bra at saksbehandlingstiden
i Arbeids- og velferdsetaten har gått ned og at måloppnåelsen innenfor
utbetaling av dagpenger har vært god siden april 2009. Komiteen er
imidlertid klar over at noen dagpengesøknader er mer kompliserte
enn andre og at det derfor kan ta tid å avklare alle forhold. Spesielt
kan dette gjelde arbeidsledige med hjemsted utenfor Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2010 baserer seg
på "utsikter til noe høyere arbeidsledighet i 2010 sammenlignet med
2009".
Disse medlemmer viser til at
det er stor usikkerhet knyttet til den økonomiske utviklingen fremover,
hvor forhold som eksportutviklingen, kronekurs, oljepris, renteutviklingen
og lønnsoppgjøret til våren vil påvirke utviklingen i arbeidsmarkedet.
Men samtidig mener disse medlemmer at det har allerede
vært en større satsing på næringslivet og det offentlige i form av
tiltakspakker. Oppfølging av personer som står utenfor arbeidslivet
har det og bør fortsettes med en opptrapping slik at færre blir
arbeidsledige.
Disse medlemmer mener det er
svært bekymringsfullt at en så stor del av befolkningen, i arbeidsfør
alder, står utenfor arbeidslivet. Det blir da ofte en ekstra belastning
som igjen viser seg på helsebudsjettet i form av psykisk lidelse
samt andre helselidelser. På grunn av en passiv tilværelse med trygd
som den eneste inntektskilden. Det er også urovekkende at mange
i denne gruppen er unge som har ingen eller liten videreutdanning
samt liten eller ingen arbeidserfaring. Disse medlemmer mener
at en må bruke midlene riktig og effektivt på tiltak som gjør at
en unngår en lengre periode for arbeidssøkere. Det må til en effektivisering
i systemet slik at en kan raskt få tilretteleggingsplasser, opplæringstiltak
samt tilskudd til arbeidsgivere som kan benytte seg av personer
med ulik yteevne.
Disse medlemmer viser til hovedtall
om arbeidsmarkedet fra Nav, hvor det fremkommer at vi ved utgangen
av juli 2009 hadde registrert 78 408 helt ledige, og at tallene
ved utgangen av oktober 2009 var 68 283 helt arbeidsledige. Noe som
er en nedgang på 10 125 helt ledige.
Disse medlemmer viser til sine
merknader når det gjelder arbeidsmarkedet, en mer dynamisk satsing
på næringsliv, reduserte skatter – og avgifter, samferdsel, oppfølging
av personer som står utenfor arbeidslivet, og mener at en slik politikk
vil føre til betydelig færre arbeidsledige, også i dagens økonomiske
situasjon.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2010, hvor
man derfor reduserer kap. 2541 post 70 med 1 180 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at arbeidstilbudet i deler av landet
er av en slik art at arbeidsledige må være mobile i arbeidssøkersituasjonen.
Dette er særlig viktig i en tid med tiltagende arbeidsledighet.
Det er viktig å se nærmere på hvordan vilkår brukes i tilknytning
til dagpenger ved arbeidsledighet. Folketrygdloven § 4.5 beskriver kriterier
en må oppfylle for å få utbetalt dagpenger ved arbeidsledighet.
Ifølge NOU 2004:13 En ny arbeids- og velferdsforvaltning finnes
det lite systematisk kunnskap om hvordan kravene/kriteriene i folketrygdloven
§ 4.5 følges opp, og hvordan sanksjonsregelverket blir praktisert.
Disse medlemmer kjenner til at
mobilitetskriteriet sjelden benyttes overfor arbeidsledige som mottar
dagpenger, og at brudd på mobilitetskriteriet ikke fører til reduserte
dagpenger i spesielt stor utstrekning. Selv om Folketrygdloven åpner for
at kriteriet kan avvikes under særlige forutsetninger, mener disse
medlemmer at dette kun skal skje unntaksvis.
Disse medlemmer viser til, at
til tross for varierende og begrenset bruk av sanksjoner, viser erfaring
at praktisering av regelverket har en arbeidsmobiliserende effekt.
Sanksjonsregelverket synes å føre til mer aktiv jobbsøking først
og fremst ved at dagpengemottakerne vet at de kan miste dagpengene
dersom de uten rimelig grunn nekter å ta tilvist arbeid eller tiltak
mv.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang
av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet,
med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken
i Nav."