Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at Romanifolkets/taternes fond
ble etablert i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004,
og at vedtektene for stiftelsen er utarbeidet i samsvar med Stortingets
flertallsinnstilling i saken, jf. Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Komiteen viser til
partienes respektive forslag og merknader i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at stiftelsens oppgave
er å forvalte avkastningen fra fondet. Flertallet viser
til at det har tatt tid å få styret godkjent av stiftelsestilsynet,
men at styret nå er etablert og kan starte arbeidet med fondets avkastning
som i 2009 er foreslått å utgjøre 4 mill. kroner, jf. statsbudsjett
for 2009. Flertallet er positiv til at avkastningen
også skal benyttes til å drive sekretariat/rådgivningssenter som kan
tilby juridisk og annen hjelp til tatere.
Komiteen viser til
brev fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen av 28. april 2008, hvor det fremkommer
at styret i Romanifolkets fond i dag består av tre representanter
fra Taternes landsforening (TL) og tre representanter fra Landsorganisasjonen
for Romanifolket (LOR). Komiteen er kjent med at
de organisasjonene som mottar grunnstøtte etter vedtektene har anledning
til å sitte i styret, og at staten i tillegg har oppnevnt en styrerepresentant
uten stemmerett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at styret for Romanifolkets fond nettopp er etablert. Flertallet ser
frem til at fondets styre vil forvalte avkastningen etter de kriterier
og formål som er nedfelt i fondets stiftelsesdokument. Flertallet viser
til at fondets avkastning ifølge stiftelsesdokumentet skal brukes
til tiltak som fremmer bevaring og utvikling av Romanifolkets/taternes kultur,
språk og historie.
Flertallet vil på denne bakgrunn
ikke bifalle representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser at forslagsstillerne
ønsker at Regjeringen oppnevner et nytt uavhengig og bredt sammensatt
styre til å forvalte Romanifolkets/taternes fond. I likhet med forslagsstillerne
er disse medlemmer kjent med at det hersker en del
uro rundt sammensetningen av styret, og at det reises tvil om både
representativitet og habilitet. Disse medlemmer viser
til at VG den 23. og 24. februar 2008 hadde oppslag i forbindelse
med denne saken.
Disse medlemmer er kjent med
at det i målgruppen for fondet er en del uro og skepsis i forhold
til den fremtidige forvaltningen av fondet. Dette bekymrer disse
medlemmer. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
være oppmerksom på problemstillingene rundt dette og følge opp med
tiltak dersom det skulle vise seg å være nødvendig. På bakgrunn
av den uroen som eksisterer i forhold til styrets habilitet vil disse medlemmer anbefale
at styret selv tar initiativ til å endre vedtektene slik at også
statens representant får stemmerett i styret. Dette vil kunne løse
problemet ved eventuell stemmelikhet i styret.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
"Stortinget ber stiftelsesstyret endre vedtektene og
gi statens representant stemmerett i styret."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer gikk imot opprettelsen av Romanifolkets fond
i Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Disse medlemmer er
klar over at overgrep mot Romanifolket og andre grupper har skjedd
i tidligere tider, men er av det syn at oppreisning må bli gitt
på et individuelt grunnlag til de som ble utsatt for overgrepene. Videre
er disse medlemmer av den oppfatning at den norske
stat skal behandle alle norske borgere mest mulig likt uavhengig
av gruppetilhørighet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiet
alternative statsbudsjett for 2009, og Budsjett-innst. S. nr. 5
(2008–2009), der det fremmes forslag om å nedlegge fondet.
Disse medlemmer mener at det
er viktig at styret har nødvendig troverdighet hos alle de som tilhører
Romani- og taterfolket, når offentlige midler uansett er satt av
til dette formålet. I VG lørdag den 23. februar 2008 kan en lese
at et brødrepar med sterk støtte fra familien har sikret seg vetorett
i styret som skal utbetale den årlige avkastningen fra fondet. Taternes landsforening,
som forvalter Romanifondet opprettet av regjeringen, fremstår i
dag som et rent familieforetak, hvor én familie sitter med rent flertall
og vetorett i styret. Disse medlemmer mener at dette
er betenkelig, og vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et nytt
uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes
fond."
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.