I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et nytt
uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes
fond."
Forslagsstillerne viser til at i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2004 ble det opprettet et kulturfond
for Romanifolket/taterne. Bare organisasjoner som er godkjent av
Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) kan være representert
i fondets styre. Det gjelder Taternes landsforening, Landsorganisasjonen
for Romanifolket og Foreningen Roma.
I dokumentet stilles det spørsmål ved representativiteten
til disse organisasjonene. Det vises til en artikkel i VG hvor det
framgår at en familie har sikret seg vetorett i stiftelsens styre.
Den årlige avkastningen fra fondet er på til
sammen 3,7 mill. kroner i 2008. Fordi fondet ble opprettet flere
år før stiftelsen nå er kommet i virksomhet, er det samlet en betydelig
millionpott som kan deles ut allerede nå. Romanifolkets fond har
ifølge VG ca. 12 mill. kroner i oppsamlet avkastning siden 2004.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at Romanifolkets/taternes fond
ble etablert i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004,
og at vedtektene for stiftelsen er utarbeidet i samsvar med Stortingets
flertallsinnstilling i saken, jf. Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Komiteen viser til
partienes respektive forslag og merknader i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at stiftelsens oppgave
er å forvalte avkastningen fra fondet. Flertallet viser
til at det har tatt tid å få styret godkjent av stiftelsestilsynet,
men at styret nå er etablert og kan starte arbeidet med fondets avkastning
som i 2009 er foreslått å utgjøre 4 mill. kroner, jf. statsbudsjett
for 2009. Flertallet er positiv til at avkastningen
også skal benyttes til å drive sekretariat/rådgivningssenter som kan
tilby juridisk og annen hjelp til tatere.
Komiteen viser til
brev fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen av 28. april 2008, hvor det fremkommer
at styret i Romanifolkets fond i dag består av tre representanter
fra Taternes landsforening (TL) og tre representanter fra Landsorganisasjonen
for Romanifolket (LOR). Komiteen er kjent med at
de organisasjonene som mottar grunnstøtte etter vedtektene har anledning
til å sitte i styret, og at staten i tillegg har oppnevnt en styrerepresentant
uten stemmerett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at styret for Romanifolkets fond nettopp er etablert. Flertallet ser
frem til at fondets styre vil forvalte avkastningen etter de kriterier
og formål som er nedfelt i fondets stiftelsesdokument. Flertallet viser
til at fondets avkastning ifølge stiftelsesdokumentet skal brukes
til tiltak som fremmer bevaring og utvikling av Romanifolkets/taternes kultur,
språk og historie.
Flertallet vil på denne bakgrunn
ikke bifalle representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser at forslagsstillerne
ønsker at Regjeringen oppnevner et nytt uavhengig og bredt sammensatt
styre til å forvalte Romanifolkets/taternes fond. I likhet med forslagsstillerne
er disse medlemmer kjent med at det hersker en del
uro rundt sammensetningen av styret, og at det reises tvil om både
representativitet og habilitet. Disse medlemmer viser
til at VG den 23. og 24. februar 2008 hadde oppslag i forbindelse
med denne saken.
Disse medlemmer er kjent med
at det i målgruppen for fondet er en del uro og skepsis i forhold
til den fremtidige forvaltningen av fondet. Dette bekymrer disse
medlemmer. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen
være oppmerksom på problemstillingene rundt dette og følge opp med
tiltak dersom det skulle vise seg å være nødvendig. På bakgrunn
av den uroen som eksisterer i forhold til styrets habilitet vil disse medlemmer anbefale
at styret selv tar initiativ til å endre vedtektene slik at også
statens representant får stemmerett i styret. Dette vil kunne løse
problemet ved eventuell stemmelikhet i styret.
På denne bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
"Stortinget ber stiftelsesstyret endre vedtektene og
gi statens representant stemmerett i styret."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer gikk imot opprettelsen av Romanifolkets fond
i Innst. S. nr. 250 (2003–2004). Disse medlemmer er
klar over at overgrep mot Romanifolket og andre grupper har skjedd
i tidligere tider, men er av det syn at oppreisning må bli gitt
på et individuelt grunnlag til de som ble utsatt for overgrepene. Videre
er disse medlemmer av den oppfatning at den norske
stat skal behandle alle norske borgere mest mulig likt uavhengig
av gruppetilhørighet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiet
alternative statsbudsjett for 2009, og Budsjett-innst. S. nr. 5
(2008–2009), der det fremmes forslag om å nedlegge fondet.
Disse medlemmer mener at det
er viktig at styret har nødvendig troverdighet hos alle de som tilhører
Romani- og taterfolket, når offentlige midler uansett er satt av
til dette formålet. I VG lørdag den 23. februar 2008 kan en lese
at et brødrepar med sterk støtte fra familien har sikret seg vetorett
i styret som skal utbetale den årlige avkastningen fra fondet. Taternes landsforening,
som forvalter Romanifondet opprettet av regjeringen, fremstår i
dag som et rent familieforetak, hvor én familie sitter med rent flertall
og vetorett i styret. Disse medlemmer mener at dette
er betenkelig, og vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et nytt
uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes
fond."
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber stiftelsesstyret endre vedtektene og
gi statens representant stemmerett i styret.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen oppnevne et nytt
uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte Romanifolkets/taternes
fond.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:73 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Robert Eriksson,
Kari Kjønaas Kjos og Per-Willy Amundsen om at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
oppretter et nytt uavhengig og bredt sammensatt styre til å forvalte
Romanifolkets/taternes fond i Norge – bifalles ikke.
Representantforslagnr. 73 (2007-2008) – Dokument
nr. 8;73 (2007-2008) - Opprettelse av nytt uavhengig og bredt sammensatt
styre til å forvalte Romanifolkets/taternes fond i Norge
Departementet viser til brev mottatt 3. april
2008 vedrørende opprettelse av et nytt uavhengig og bredt styre
for å forvalte Romanifolkets/taterens kulturfond.
Romanifolkets/taternes fond ble vedtatt opprettet
i forbindelse med behandlingen av Revidert statsbudsjett for 2004.
I innstillingen sluttet flertallet i komiteen seg til følgende forutsetninger
for opprettelsen: "Fondet vil bli administrert av en nyetablert
stiftelse hvor romanifolkets organisasjoner vil være representert.
Vedtektene for stiftelsen vil bli utarbeidet av Kommunal- og regionaldepartementet
i samarbeid med romanifolkets organisasjoner'' (Innst.S.nr.25O (2003-2004),
s. 80). Arbeids-og inkluderingsdepartementet, som nå har ansvar
for dette politikkområdet, har utarbeidet vedtekter for stiftelsen
i tråd med disse forutsetningene.
Stiftelsen ble opprettet 12. oktober 2007 av
Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Styret er i vedtektene gitt
fullmakt til å endre vedtektene, herunder bestemmelsene om sammensetningen av
stiftelsens styre. Slike endringer må vedtas med tre firedels flertall
og godkjennes av stiftelsestilsynet etter reglene om omdanning av
stiftelser (stiftelsesloven kapittel 6). Stiftelsens vedtekter slik
de ble fastsatt ved vedtakelsen er vedlagt. Stiftelsens vedtekter
er ikke vedlagt innstillingen.
Det er stiftelsens vedtekter som regulerer hvilke organisasjoner
som kan oppnevne styremedlemmer til stiftelsen. Styret består i
dag av tre representanter fra Taternes Landsforening (TL) og tre representanter
fra Landsforeningen for Romanifolket (LOR). De organisasjonene som
mottar grunnstøtte har etter vedtektene anledning til å sitte i
styret. For å få grunnstøtte må organisasjonene dokumentere medlemsmasse
og at styret er valgt etter demokratiske prinsipper. Ved utmålingen
av støtte gis det ikke støtte etter antall medlemmer, men etter
en skjønnsmessig vurdering hvor man bl.a. tar utgangspunkt i aktivitet
og utbredelse, deriblant virksomhet i lokallag. Dokumentert medlemsmasse
inngår som en del av vurderingen, ved. at innbetalt medlemskontingent
går fram av organisasjonenes regnskaper. Romanifolket/taterne har
fram til nær fortid vært utsatt for grove overgrep utført av eller
støttet av norske myndigheter. Mange er derfor veldig varsomme med
å stå fram med sin etniske tilknytning. Medlemslistene for organisasjonene oppfattes
av den grunn som svært sensitiv informasjon. Departementet har derfor
ikke vurdert det som aktuelt å be om kopi av disse i forbindelse
med søknadsbehandling.
I tillegg til tre representanter fra de grunnstøtteberettigede
organisasjonene, oppnevner staten en styrerepresentant. Den statsoppnevnte
representanten har tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett.
Forvaltningen av avkastningen fra fondet er
underlagt vanlige regler for oppfølging og kontroll av tilskudd
over statsbudsjettet. I stiftelsens vedtekter er det slått fast
at departementet kan møte som observatør i styremøtene og at departementet
skal ha fullt innsyn i stiftelsens dokumenter og protokoller. Departementet
følger stiftelsens styremøter fast som observatør. Forholdene ligger
således fullt ut til rette for at departementet kan følge med på
forvaltningen av fondet.
Når det gjelder styresammensetningen er det slått
fast i stiftelsens vedtekter at samme organisasjon ikke samtidig
kan inneha leder og nestleder i styret Det er videre slått fast
at samme organisasjon ikke kan ha leder eller nestleder to år på
rad. Taternes Landsforening (TL) har hatt ledervervet fra stiftelsen
ble opprettet 12. oktober 2007. I dagens situasjon med to organisasjoner
i styret, vil derfor ledervervet gå over til Landsorganisasjonen
for Romanifolket (LOR) neste gang styret konstituerer seg. Dette vil
skje på førstkommende styremøte.
I representantforslaget hevdes det at et brødrepar,
med støtte fra familien, har sikret seg en form for vetorett i styret.
Bakgrunnen for at spørsmålet om vetorett reises er trolig at vedtektene
setter krav om kvalifisert flertall for å fatte vedtak om utdeling
fra avkastningen, dvs. at slike saker ikke kan avgjøres ved dobbeltstemme ved
eventuell stemmelikhet. Bruken av dobbeltstemme er begrenset til
det helt nødvendige, dvs. lovpålagte oppgaver og saker som er nødvendige for
den daglige driften.
Da vedtektene ble utarbeidet ble en modell med krav
om kvalifisert flertall vurdert som ønskelig, både av organisasjonene
og av departementet. Hensikten er å sikre at vedtak om utdeling
fra avkastningen har tilstrekkelig bred støtte.
Styrevedtak om utdeling av fondets avkastning er
også regulert av bestemmelsen i stiftelsesloven § 37 om inhabilitet.
Bestemmelsen sikrer at et styremedlem eller en daglig leder ikke
må delta i behandlingen eller avgjørelsen av saker som har slik
særlig betydning for ham eller henne selv eller for hans eller hennes
nærstående (fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse).
I lovbestemmelsen er det videre slått fast at et styremedlem eller
en daglig leder heller ikke kan delta i saksbehandlingen eller avgjørelsen
når han eller hun har stilling eller tillitsverv i en privat eller
offentlig institusjon, organisasjon eller et foretak som har økonomisk eller
annen fremtredende særinteresse i saken, eller når han eller hun
i slik egenskap tidligere har deltatt i behandlingen av saken.
Habilitetsreglene betyr at styrerepresentanter
må fratre når styret behandler i saker hvor de er inhabile. I slike
tilfeller vil vararepresentanten tre inn i stedet. Dersom også vararepresentanten skulle
være inhabil, vil den aktuelle organisasjonen ha færre stemmeberettigede
tilstede når det fattes beslutning i den aktuelle saken.
Vurderinger rundt hvordan man kunne sikre best mulig
representativitet ble gjort av departementet i samråd med romani-/taterorganisasjonene
i forbindelse med opprettelsen av stiftelsen. Ved opprettelsen falt
departementet ned på at det mest hensiktsmessige er at de organisasjonene som
mottar grunnstøtte, skal sitte i styret.
Spørsmålet om representativitet er en utfordring i
all minoritetspolitikk. Departementet oppfordrer romanifolket/taterne
til å organisere seg, enten i de eksisterende organisasjonene eller
i nye organisasjoner. Økt organisering vil bidra til større representativitet
og legitimitet for de som sitter i styret for stiftelsen. Vi kan
imidlertid ikke se at det vil bedre representativiteten eller legitimiteten
om staten, dvs. Arbeids- og inkluderingsdepartementet, selv skulle
utnevne uorganiserte romanifolk/tatere til å sitte i styret for
å representere gruppen.
Departementet har vært opptatt av å sikre en
bred nok kompetanse i styret En slik bredde er blant annet sikret
ved at en styrerepresentant blir oppnevnt av staten. Det var departementets
prinsipale standpunkt i forbindelse med arbeidet med vedtektene
at vedkommende representant burde ha stemmerett. I arbeidet med
vedtektene ble det imidlertid lagt stor vekt på å oppnå enighet
med de berørte organisasjonene, og en del av den samlede løsningen
var at den statlig oppnevnte representanten ikke har stemmerett.
Dersom styret selv skulle ønske å foreta vedtektsendring,
slik at statens representant får status som ordinært medlem med
stemmerett, vil departementet se positivt på dette. Departementer er
kjent med at spørsmålet har vært drøftet i styret.
Stiftelsen er fortsatt under registrering hos
Stiftelsestilsynet. Når stiftelsen er formelt godkjent av Stiftelsestilsynet
og nødvendige formaliteter med bankkonti og fullmakter er på plass,
vil avkastningen av fondet bli stilt til disposisjon for stiftelsen
i tråd med Stortingets forutsetninger i Innst.S.nr. 250 (2003-2004).
Midlene kan da som forutsatt benyttes til å gi tilskudd til tiltak
og aktiviteter som fremmer bevaring og utvikling av romanifolkets/taternes
kultur, språk og historie.
I forbindelse med utarbeidelsen av dette brevet har
departementet avholdt et møte med stiftelsen v/ fungerende slyreleder
Bjørn Jansen (representerer LOK) og styrerepresentanten som er oppnevnt
av staten, Ane Sofie Tømmerås. Begge disse har gitt uttrykk for
at de gjerne bidrar med utdypende informasjon i forbindelse med
representantforslaget, dersom kommunal- og forvaltningskomiteen
har ytterligere spørsmål.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 9. desember 2008
Tore Hagebakken |
Kari Lise Holmberg |
leder |
ordfører |