Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 24. mars 2006 fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har med bekymring merket seg problemene rundt norsk luftfart i løpet av det siste året. Problemene skyldes både forhold utenfor og innenfor flyselskapenes ansvarsområde.
Flertallet er glad for at Samferdselsdepartementet ønsker å styrke håndhevelsen av flypassasjerenes rettigheter. Flertallet er tilfreds med at dette konkret har resultert i et utkast til endringer i luftfartsloven som den 17. mars 2006 ble sendt ut på bred høring. Flertallet vil minne om at parlaments- og rådsforordning (EF) nr. 261/2004 om etablering av felles regler om kompensasjon og assistanse til passasjerer ved nektet ombordstigning og ved innstilt eller vesentlig forsinket flygning, trådte i kraft allerede 17. februar 2005.
Flertallet mener utkastet møter to av hovedutfordringene. For det første foreslås det en vesentlig styrking av det offentlige tilsynet med passasjerrettighetene. For det andre foreslås det å etablere en ny klagenemnd som flypassasjerer skal kunne klage til dersom de ikke har mottatt de ytelsene de har krav på fra et flyselskap. Flertallet er fornøyd med at alle selskaper som flyr i Norge skal være underlagt ordningen.
Flertallet vil understreke flyselskapenes informasjonsplikt overfor passasjerene om deres rettigheter ved kansellering, overbooking eller forsinkelse. Flertallet har merket seg undersøkelser gjort av Forbrukerrådet som viser at selskapene ikke informerer sine passasjerer i tilstrekkelig grad ved uregelmessigheter. Flertallet viser til at den styrking av det offentlige tilsynet med passasjerrettighetene som ligger i høringsutkastet til endringer i luftfartsloven, vil gi myndighetene sanksjonsmuligheter også overfor selskaper som ikke overholder informasjonsplikten.
Flertallet viser til at Konkurransetilsynet under høring i saken på Stortinget pekte på flere tiltak de senere årene som har bidratt til økt konkurranse i luftfarten i Norge. Fornying- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys har i sitt tildelingsbrev for 2006 til Konkurransetilsynet bedt dem være særlig oppmerksomme på det som er knyttet til konkurranse innen luftfarten. Flertallet viser til at det norske flymarkedet er avregulert og at både norske flyselskaper og flyselskaper fra andre EØS-land har full rett til å etablere nye ruter så lenge de tilfredsstiller generelle krav til sikkerhet og økonomisk soliditet, og de tekniske forhold ved lufthavnene ligger til rette for det.
Flertallet foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at EU-kommisjonen har annonsert at den i løpet av annet kvartal 2006 vil legge fram forslag til en ny forordning som vil pålegge flyselskapene å offentliggjøre informasjon som gjør det mulig å sammenligne kvaliteten på tjenestene. Flertallet mener det derfor ikke er hensiktsmessig å fremme ensidige norske forslag som har samme formål som EU-kommisjonens forslag. Flertallet er glad for at departementet vil følge nøye med på det forslaget som er ventet fra Kommisjonen og på den måten ivareta de hensynene som er nevnt i dette forslaget på en best mulig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre deler forslagsstillernes synspunkt om at regulariteten i norsk flytrafikk har vært svak høsten 2005 og tidlig på året 2006.
Disse medlemmer understreker at både flytilbudet og regulariteten i tilbudet har stor betydning for den enkelte reisende, for bedrifter og for næringslivet i hele landet. Lange perioder med store forsinkelser og omfattende kanselleringer i rutetilbudet er derfor uakseptabelt.
Disse medlemmer understreker også at velfungerende konkurranse i luftfarten er avgjørende viktig for å sikre et best mulig tilbud til alle reisende i hele landet.
Disse medlemmer mener det er viktig at lov- og regelverk legger til rette for en velfungerende konkurranse. Derfor er aktivt tilsyn med at lov- og regelverk følges av aktørene innen luftfarten også viktig. Disse medlemmer mener derfor at det med bakgrunn i situasjonen høsten 2005 og tidlig på året 2006 er nyttig å se nærmere på de tre forholdene som forslagsstillerne peker på; offentliggjøring av kanselleringsstatistikk, bedring av passasjerrettigheter samt forslag som kan fjerne eventuelle hindringer for økt konkurranse.
Disse medlemmer har merket seg statsrådens kommentarer til forslaget i brev av 24. mars 2006. Brevet følger vedlagt saken. Disse medlemmer vil for øvrig bemerke at henvendelse fra komiteen er datert 9. februar 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
problemene som har vært i luftfarten det siste året. Disse
medlemmer imøteser nytt regelverk fra EU, men merker
seg at det kan ta tid før dette er gjennomført
i norsk rett. Disse medlemmer peker på at
det trengs bedre informasjon til de reisende om hvilke flyavganger
som regelmessig er forsinket eller kansellert. Denne informasjonen
bør være tilgjengelig på selskapenes
bookingsider og i rutetabeller på nett.
Disse medlemmer understreker
at et informasjonsbehov er til stede på tre ulike tidspunkt
og at det varierer ved disse: Ved bestilling av reise, før
avreise og hvis uregelmessigheter inntrer. Statistikk på Avinors nettsider
er ikke alene tilstrekkelig.
Disse medlemmer understreker
at Norge ikke trenger vente på EU for å innføre
egne tiltak for å gi de reisende bedre informasjon om deres
rettigheter ved forsinkelser og kanselleringer. Informasjonsmateriell og
informasjon om rettigheter på lufthavnene må bedres. Disse
medlemmer mener Avinor og Samferdselsdepartementet bør
ta initiativ for å sikre gode minstekrav til informasjon
om rettigheter til de reisende, uavhengig av om reisemålet
er innenlands eller utenlands og uavhengig av flyselskap.
Disse medlemmer oppfattet også at
det på høringen ble pekt på at man til
mange destinasjoner nå bruker charter- og ruteflyselskaper
om hverandre. Det er her store ulikheter i flypassasjerenes rettigheter
som følge av at ulike regelsett gjelder. Disse medlemmer mener
det kan være behov for å se på en harmonisering
av regelsettene, men som et første strakstiltak må de
reisende informeres bedre om de ulike regler på tidspunktet
forut for bestilling. Dette kan skje via reisebyrå, callsenter
og på nett. Det er avgjørende med denne informasjonen
for å kunne bli oppmerksom på behov for reiseforsikringer
og liknende.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i lov
eller forskrifts form om å pålegge flyselskaper
på norske ruter jevnlig å offentliggjøre
sin kanselleringsstatistikk med kanselleringsårsak pr.
avgang for en viss tidsperiode."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har merket seg opplysningene i
statsrådens svarbrev, og avventer egen sak om endring i
luftfartsloven etter at pågående høringsrunde
om bl.a. tilsyn og klageordning for passasjerrettigheter er gjennomført
og sluttbehandlet. Disse medlemmer understreker at
det klart synes å være behov for at flyselskapene
mer åpent og aktivt informerer flypassasjerene om rettigheter
som gjelder ved kansellering og forsinkelse. Disse medlemmer oppfordrer
både aktørene selv og sektorens tilsynsmyndigheter
til aktivt å sørge for at denne informasjonen
bedres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har merket seg synspunktene om
konkurransesituasjonen og konkurransefremmende tiltak i statsrådens
svarbrev.
Disse medlemmer mener også at
det er et viktig virkemiddel for å opprettholde velfungerende
konkurranse, at operatør med dominerende markedsstilling forhindres
fra å misbruke sin markedsmakt. Disse medlemmer er
kjent med Konkurransetilsynets reaksjoner overfor SAS Braathens
når det gjelder konkurranseskadelig underprising på to
strekninger i Norge. Disse medlemmer er kjent med
at dette skyldes særskilt overvåking av konkurransen
i luftfartsmarkedet utført av Konkurransetilsynet i tråd
med tilsynets tildelingsbrev for 2005. Disse medlemmer forutsetter
at slik særskilt overvåking av konkurranseforholdene
innenfor norsk luftfart videreføres også i inneværende år
og i 2007.
Disse medlemmer peker på at
innenlands flytrafikk i Norge fortsatt domineres av ett selskap
og at svært mange reisende som velger fly som fremkomstmiddel,
derfor er avhengig av denne ene leverandøren. Disse
medlemmer ser derfor behovet for at mulige tiltak som kan
bidra til å skape økt konkurranse i innenlands
luftfart, vurderes nærmere av Regjeringen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
mulige tiltak som kan fjerne eventuelle hindringer for virksom konkurranse
innenfor innenlands luftfart og på egnet måte fremme
forslag for Stortinget."
Disse medlemmer foreslår
videre at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det på bakgrunn av SAS Braathens dominerende stilling på innenriks
luftfartsmarked i Norge som nødvendig med en grundig vurdering
av hvordan økt konkurranse kan stimuleres både
på kort og på lang sikt.
Disse medlemmer mener også at
luftfartssektoren i likhet med veisektoren bør ha sin egen
kortsiktige plan som dekker de første fire årene
av gjeldende Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse medlemmer peker
på at en slik kortsiktig plan i tillegg til rammeverk,
konkurransefremmende tiltak samt omfang og innretning på statlige
kjøp av flytjenester, også bør omfatte
organisering og prissetting for statlige tjenester knyttet til flyplassdrift
og styring av flytrafikk/luftrom over Norge.
Disse medlemmer peker på at
behov for - og kjøp av flytjenester - fra alle statlige
bedrifter, etater og sektorer bør ses i sammenheng for å legge
forholdene bedre til rette for at nye flyoperatører kan
etablere seg innenfor innenlands flytrafikk. I en slik sammenheng bør
offentlige anbud baseres på rutenivå fremfor regions-
eller landsdekkende tilbud. I tillegg bør bruk av fly,
som kan kombinere passasjertransport med transport av egnet gods
i flycontainer eller kombinere regulær rutetrafikk med
passasjerer innenlands med andre transportoppdrag/beredskapsoppdrag
for offentlig myndighet, også vurderes. Disse medlemmer understreker
at på denne måten kan samlet offentlig innkjøp
brukes for å stimulere nye operatører til å etablere
seg på eksisterende ruter der det i dag kun er én
operatør. Disse medlemmer understreker at
tiltak for å gi en bedre balansert og mer velfungerende konkurranse
er nødvendig også for å sikre utvikling
og fornyelse av tilbud av flytjenester til et bredt spekter av kunder.
Disse medlemmer peker på at
når et stort selskap har dominerende markedsposisjon, vil
en slik posisjon ikke bare kunne gi konkurransehindrende effekt
på bekostning av fleksibelt og prisgunstig tilbud til kundene,
men virke dempende nettopp på utviklingen og fornyelsen
av tjenestetilbudet innenfor luftfarten.
Disse medlemmer peker på at
som et ledd i arbeidet med å skape økt konkurranse,
bør også prinsippet med kryssubsidiering mellom
flyplassene vurderes.
Disse medlemmer viser til at
tidligere luftfartsplaner (St.meld. nr. 47 (1991-1992) Norsk luftfartsplan 1993-1997
og St.meld. nr. 38 (1996-1997) Norsk luftfartsplan 1998 – 2007)
gjennom Nasjonal transportplan for 2002-2011 ble avløst
av det første felles forslag til samlet transportplan for
de fire transportetatene. Disse medlemmer viser til
store og hurtige konkurransemessige, teknologiske og sikkerhetsmessige endringer
samt økende etterspørsel innen internasjonal luftfart.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det er ønskelig å få en hyppigere
og bredere vurdering av utviklingen innenfor luftfarten også i
Norge enn den gjennomgangen som kommer med basis i rullering av Nasjonal
transportplan og melding hvert annet år om Avinors virksomhet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av høsten 2006 legge frem forslag til luftfartsplan for årene
2007-2010."