Tabell 3.1 Oversikt over
kapitler og poster under rammeområde 20
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Utgifter i hele kroner |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -49 500 000 |
| | 2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 49 500 000 |
| | Sum
utgifter rammeområde 20 | 0 |
Inntekter i hele kroner |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) | 503 900
000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 437 300 000 |
| 72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 66 600 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 20 | 503
900 000 |
| | Netto
rammeområde 20 | -503
900 000 |
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 27. november 2007 der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 503 900 000 kroner,
jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). De fremsatte bevilgningsforslag
nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
(i
1 000 kr) |
Post/
underpost | Betegnelse | Regnskap
2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
24 | Driftsresultat: | | | |
24.1 | Driftsinntekter, refusjon
av driftsinntekter fra
risikoavsetningsfond | -40 047 | -39 700 | -33 000 |
24.2 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | 40 047 | 39 700 | 33 000 |
| Sum post 24 | 0 | 0 | 0 |
Garanti-Instituttet for Eksportkreditts (GIEKs)
administrasjonsutgifter dekkes inn av ordningene. GIEK mottar også refusjoner
for administrative oppgaver som GIEK utfører for datterselskapet
GIEK Kredittforsikring AS (GK). Administrasjonsbudsjettet foreslås økt
i 2008 som følge av høy arbeidsbelastning, ønske om å beholde
og utvikle kompetanse og styrke bemanningen. Videre skal GIEKs saksbehandlingssystem overføres
til en ny teknologiplattform. Dette arbeidet forventes iverksatt
i løpet av 2008.
Det foreslås derfor at rammen for administrasjonsbudsjettet
blir satt til 49,5 mill. kroner i 2008.
Ordningen foreslås videreført
innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 50
mrd. kroner i 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 2 i proposisjonen.
Ordningen foreslås videreført
innenfor en ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1
mrd. kroner for 2008, men likevel ikke slik at rammen overstiger
sju ganger det til enhver tid innestående beløp
på ordningens grunnfond, jf. Forslag til vedtak VIII, 3
i proposisjonen.
Ordningen foreslås videreført
innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar
på 5,0 mrd. kroner for 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 4
i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til bevilgning under kap. 2460 post 24.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag til vedtak VIII, 2-4 i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad fra disse
medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), kap. 3.2.20.2.3,
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008 med forslag om å øke
rammen for GIEKs u-landsordning til 3 mrd. kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det finnes store muligheter for norske bedrifter til å være
med i den globale veksten, kanskje spesielt innen sektorer som maritim/offshore,
energiforsyning og tele/datakommunikasjon. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det er viktig å se
i lange perspektiver når det gjelder Den alminnelige ordningen.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig at man allerede nå øker garantirammene
for Den Alminnelige ordningen, slik at eksportindustrien ikke opplever
at søknader blir liggende fordi garantirammen til GIEK
er brukt opp.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til tilrådingens
forslag til garantifullmakter for GIEK jf. kap. 11 vedtak AII, med følgende
endringer:
Punkt 1 skal lyde:
Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)
(i
1 000 kr) |
Post | Betegnelse | Regnskap
2006 | Saldert
budsjett 2007 | Forslag
2008 |
50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/
Baltikum-ordningen | 21 340 | | |
71 | Tilbakeføring
fra Gammel alminnelig ordning | 336 200 | 619 700 | 437 300 |
72 | Tilbakeføring
fra Gammel særordning for utviklingsland | 63 700 | 69 100 | 66 600 |
| Sum kap. 5460 | 421 240 | 688 800 | 503 900 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.