3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Nærings- og handelsdepartementet

Tabell 3.1 Oversikt over kapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

0

24

Driftsresultat:

0

1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond

-49 500 000

2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

49 500 000

Sum utgifter rammeområde 20

0

Inntekter i hele kroner

5460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

503 900 000

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

437 300 000

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

66 600 000

Sum inntekter rammeområde 20

503 900 000

Netto rammeområde 20

-503 900 000

3.2 Stortingets vedtak om netto rammesum for rammeområde 20

Komiteen viser til Stortingets vedtak 27. november 2007 der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til  503 900 000 kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008). De fremsatte bevilgningsforslag nedenfor er i samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.

3.3 Kap. 2460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460)

3.3.1 Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2007-2008) Nærings- og handelsdepartementet

(i 1 000 kr)

Post/ underpost

Betegnelse

Regnskap 2006

Saldert budsjett 2007

Forslag 2008

24

Driftsresultat:

24.1

Driftsinntekter, refusjon av driftsinntekter fra risikoavsetningsfond

-40 047

-39 700

-33 000

24.2

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

40 047

39 700

33 000

Sum post 24

0

0

0

Garanti-Instituttet for Eksportkreditts (GIEKs) administrasjonsutgifter dekkes inn av ordningene. GIEK mottar også refusjoner for administrative oppgaver som GIEK utfører for datterselskapet GIEK Kredittforsikring AS (GK). Administrasjonsbudsjettet foreslås økt i 2008 som følge av høy arbeidsbelastning, ønske om å beholde og utvikle kompetanse og styrke bemanningen. Videre skal GIEKs saksbehandlingssystem overføres til en ny teknologiplattform. Dette arbeidet forventes iverksatt i løpet av 2008.

Det foreslås derfor at rammen for administrasjonsbudsjettet blir satt til 49,5 mill. kroner i 2008.

Garantivedtak

Alminnelig garantiordning

Ordningen foreslås videreført innenfor en uendret totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 50 mrd. kroner i 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 2 i proposisjonen.

Garantiordningen for investeringer i og eksport til utviklingsland (U-landsordningen)

Ordningen foreslås videreført innenfor en ramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 2,1 mrd. kroner for 2008, men likevel ikke slik at rammen overstiger sju ganger det til enhver tid innestående beløp på ordningens grunnfond, jf. Forslag til vedtak VIII, 3 i proposisjonen.

Garantiordning for byggelån til skip

Ordningen foreslås videreført innenfor en totalramme for nye og gamle tilsagn og garantiansvar på 5,0 mrd. kroner for 2008, jf. Forslag til vedtak VIII, 4 i proposisjonen.

3.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 2460 post 24.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak VIII, 2-4 i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad fra disse medlemmer i Budsjett-innst. S. I (2007-2008), kap. 3.2.20.2.3, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008 med forslag om å øke rammen for GIEKs u-landsordning til 3 mrd. kroner."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det finnes store muligheter for norske bedrifter til å være med i den globale veksten, kanskje spesielt innen sektorer som maritim/offshore, energiforsyning og tele/datakommunikasjon. Disse medlemmer er av den oppfatning at det er viktig å se i lange perspektiver når det gjelder Den alminnelige ordningen.

Disse medlemmer mener det er nødvendig at man allerede nå øker garantirammene for Den Alminnelige ordningen, slik at eksportindustrien ikke opplever at søknader blir liggende fordi garantirammen til GIEK er brukt opp.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Stortinget slutter seg til tilrådingens forslag til garantifullmakter for GIEK jf. kap. 11 vedtak AII, med følgende endringer:

Punkt 1 skal lyde:

  • 1. Garanti-instituttet for eksportkreditt fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier innenfor en ramme for nye garantier og gammelt ansvar på 60 000 mill. kroner ved eksport til og investeringer i utlandet innenfor Alminnelig garantiordning og inkludert Gammel alminnelig ordning. Garantivirksomheten skal finne sted innenfor de rammer som "Arrangement on Officially Supported Export Credits" setter. Alminnelig garantiordning skal drives i balanse på lang sikt. Nærings- og handelsdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser om gjennomføringen av dette vedtaket."

3.4 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksport­kreditt (jf. kap. 2460)

3.4.1 Sammendrag

Tabell 3.3 Kap. 5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460)

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap 2006

Saldert budsjett 2007

Forslag 2008

50

Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/ Baltikum-ordningen

21 340

71

Tilbakeføring fra Gammel alminnelig ordning

336 200

619 700

437 300

72

Tilbakeføring fra Gammel særordning for utviklingsland

63 700

69 100

66 600

Sum kap. 5460

421 240

688 800

503 900

3.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.