Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Rammeområde 2
(Familie og forbruker)
I
På statsbudsjettet for 2008 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
231 | | Barnehager | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post
51 | | 77 367 000 | | |
| 51 | Forskning, kan
nyttes under post 21 | | 6 767 000 | | |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning | | 16 209 680 000 | | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning | | 207 500 000 | | |
| 62 | Tilskudd til tiltak for
barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage | | 794 707 000 | | |
| 63 | Tilskudd til tiltak for å bedre
språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i førskolealder | | 106 829 000 | | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige
lokaler, overslagsbevilgning | | 10 000 000 | | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager | | 4 159 028 000 | | |
| | | | | | |
800 | | Barne- og likestillingsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 91 847 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 5 709 000 | | |
| | | | | | |
830 | | Foreldreveiledning | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
foreldreveiledning, kan nyttes under kap. 854 post 21 | | 2 726 000 | | |
| | | | | | |
840 | | Krisetiltak | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 30 346 000 | | |
| 60 | Tilskudd til krisesentre, overslagsbevilgning | | 159 966 000 | | |
| 61 | Tilskudd til incestsentre, overslagsbevilgning | | 54 858 000 | | |
| 70 | Tilskudd til voldsforebyggende
tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1 | | 11 975 000 | | |
| | | | | | |
841 | | Samlivsbrudd og konfliktløsning | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
meklingsgodtgjørelse, overslagsbevilgning | | 14 216 000 | | |
| 22 | Opplæring, forskning,
utvikling mv. | | 5 860 000 | | |
| 23 | Refusjon av utgifter til
DNA-analyser,
overslagsbevilgning | | 5 794 000 | | |
| | | | | | |
842 | | Familievern | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | | 170 036 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 4 900 000 | | |
| 70 | Tilskudd til kirkens familievern
mv., kan nyttes under post 1 | | 113 562 000 | | |
| | | | | | |
844 | | Kontantstøtte | | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | 1 614 500 000 | | |
| | | | | | |
845 | | Barnetrygd | | | | |
| 70 | Tilskudd | | 14 760 000 000 | | |
| | | | | | |
846 | | Familie- og likestillingspolitisk
forskning, opplysningsarbeid mv. | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50 | | 3 500 000 | | |
| 50 | Forskning, kan
nyttes under post 21 | | 7 600 000 | | |
| 71 | Særlige familiepolitiske
tiltak | | 977 000 | | |
| 73 | Tilskudd til Kvinneuniversitetene
| | 4 923 000 | | |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt
familie- og likestillingsarbeid, kan overføres | | 2 222 000 | | |
| | | | | | |
849 | | Likestillings- og diskrimineringsombudet | | | | |
| 50 | Basisbevilgning | | 15 343 000 | | |
| | | | | | |
850 | | Barneombudet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 9 801 000 | | |
| | | | | | |
852 | | Adopsjonsstøtte | | | | |
| 70 | Tilskudd til foreldre som
adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning | | 26 456 000 | | |
| | | | | | |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter - Fylkesnemndene
for sosiale saker | | 75 532 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under kap. 830 post 21 | | 37 683 000 | | |
| 50 | Forskning, kan
nyttes under post 71 | | 12 734 000 | | |
| 64 | Tilskudd ved bosetting
av enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning | | 62 608 000 | | |
| 65 | Refusjon av kommunale utgifter
til barnevernstiltak
knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og
flyktninger, overslagsbevilgning | |
126 619 000 | | |
| 70 | Tilskudd til Rostad ungdomsheim
og Rostad ettervernsheim | | 2 423 000 | | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid
mv., kan nyttes under post 50 | | 62 701 000 | | |
| | | | | | |
855 | | Statlig forvaltning av
barnevernet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 | | 2 237 842 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 57 708 000 | | |
| 22 | Kjøp av private
barnevernstjenester,
kan nyttes under post 1 | | 1 529 080 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 60 795 000 | | |
| 60 | Tilskudd til kommunene
| | 130 100 000 | | |
| | | | | | |
856 | | Barnevernets omsorgssenter
for enslige mindreårige
personer | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 53 142 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 5 000 000 | | |
| | | | | | |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 2 124 000 | | |
| 50 | Forskning, kan
nyttes under post 71 | | 6 406 000 | | |
| 70 | Barne- og ungdomsorganisasjoner
| | 89 597 000 | | |
| 71 | Utviklingsarbeid, kan nyttes under post 50 | | 10 696 000 | | |
| 73 | Barne- og ungdomstiltak
i større bysamfunn, kan overføres | | 58 336 000 | | |
| 75 | Frivillig barne- og ungdomsarbeid
lokalt (Frifond) | | 145 407 000 | | |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt
ungdomssamarbeid mv., kan overføres | | 33 141 000 | | |
| | | | | | |
858 | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1 | | 146 345 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 2 040 000 | | |
| 22 | Reguleringspremie til KLP
og fylkeskommunale
pensjonskasser | | 20 000 000 | | |
| | | | | | |
859 | | EUs ungdomsprogram | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | | 6 139 000 | | |
| | | | | | |
860 | | Forbrukerrådet | | | | |
| 50 | Basisbevilgning | | 91 654 000 | | |
| | | | | | |
862 | | Positiv miljømerking | | | | |
| 70 | Driftstilskudd til offentlig
stiftelse for positiv
miljømerking | | 4 341 000 | | |
| | | | | | |
865 | | Forbrukerpolitiske tiltak
og internasjonalt samarbeid | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | | 19 279 000 | | |
| 79 | EUs rammeprogram for forbrukerpolitikk, kan overføres | | 4 069 000 | | |
| | | | | | |
866 | | Statens institutt for forbruksforskning | | | | |
| 50 | Basisbevilgning | | 25 010 000 | | |
| | | | | | |
867 | | Sekretariatet for Forbrukertvistutvalget
og Markedsrådet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 7 057 000 | | |
| | | | | | |
868 | | Forbrukerombudet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 18 497 000 | | |
| | | | | | |
2530 | | Foreldrepenger | | | | |
| 70 | Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning | | 10 764 000 000 | | |
| 71 | Engangsstønad
ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning | | 420 000 000 | | |
| 72 | Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning | | 310 000 000 | | |
| 73 | Foreldrepenger ved adopsjon, overslagsbevilgning | | 116 000 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 55 443 100
000 |
| | | | | | |
Inntekter |
3854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | | | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente
utgifter | | 13 743 000 | | |
| | | | | | |
3855 | | Statlig forvaltning av
barnevernet | | | | |
| 1 | Diverse inntekter | | 38 860 000 | | |
| 2 | Barnetrygd | | 3 129 000 | | |
| 3 | Refusjon for enslige mindreårige
asylsøkere og
flyktninger | | 55 645 000 | | |
| 60 | Kommunale egenandeler | | 790 446 000 | | |
| | | | | | |
3858 | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | | | | |
| 1 | Diverse inntekter | | 433 000 | | |
| | | | | | |
3859 | | EUs ungdomsprogram | | | | |
| 1 | Tilskudd fra Europakommisjonen
| | 1 922 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 904 178 000 |
| | | | | | |
II
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at fra 1. januar
2008 blir maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært
barnehagetilbud fastsatt til kr 2 330 per måned
og kr 25 630 per år, jf. forskrift 16. desember
2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager § 1.
III
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Barne- og likestillingsdepartementet
i 2008 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 842 post 1 | kap. 3842 post 1 |
kap. 855 post 1 | kap. 3855 postene 1, 2,
3 og 60 |
kap. 858 post 1 | kap. 3858 post 1 |
kap. 868 post 1 | kap. 3868 post 1 |
IV
Satser for barnetrygd
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2007 i medhold av lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd § 10
kan utbetale barnetrygd med 11 931 kroner per barn per år.
Enslige forsørgere som fyller vilkårene
for rett til utvidet stønad etter barnetrygdloven og full
overgangsstønad etter folketrygdloven, og som har barn
i alderen 0-3 år, har rett til et småbarnstillegg
på 8 118 kroner per år. Dette tillegget
gis per enslig forsørger, uavhengig av hvor mange barn
i alderen 0-3 år vedkommende faktisk forsørger.
For stønadsmottakere bosatt i Finnmark
og Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord,
Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) ytes et tillegg
i barnetrygden på 3 936 kroner per barn per år,
det såkalte finnmarkstillegget.
Finnmarkstillegget skal også utbetales
for barn i fosterhjem eller barnevernsinstitusjon i de aktuelle
kommunene.
For stønadsmottakere bosatt på Svalbard
ytes et tillegg i barnetrygden på 3 936 kroner
per barn per år, det såkalte svalbardtillegget.
V
Satser for kontantstøtte
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2008 i medhold av lov av 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte
til småbarnsforeldre, kan utbetale med følgende
beløp for 1- og 2-åringer:
Oppholdstid
i barnehage | Prosentandel
av full sats | Kontantstøtte
i
kroner per år |
Ikke bruk av barnehage
| 100 | 39 636 |
Til og med 8 timer | 80 | 31 704 |
9-16 timer | 60 | 23 784 |
17-24 timer | 40 | 15 852 |
25-32 timer | 20 | 7 932 |
33 timer eller mer | 0 | 0 |
VI
Satser for engangsstønad
ved fødsel og adopsjon og stønad ved fødsel
utenfor institusjon
Stortinget samtykker i at Arbeids- og velferdsdirektoratet
for 2007 i medhold av lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
kan utbetale:
engangsstønad
ved fødsel og adopsjon, lovens §§ 14-12
og 14-20 | kr 33 584 per barn. |
stønad ved fødsel
utenfor institusjon, lovens § 5-13 | kr 1 765 per fødsel. |
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med
en sak om å legge veiledningsoppgaven til annen instans enn
fylkesmannen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye retningslinjer
for både utbetaling av forskudd og sette krav til når endelig
utregning skal være gjort.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen komme med en stortingsmelding
om kvaliteten i barnehagene senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen vurdere om Senteret
for seksuelt misbrukte menn burde få en status som et nasjonalt
kompetansesenter og dermed større sikkerhet og forutsigbarhet
gjennom en nasjonal finansiering.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen klargjøre
retningslinjer for forholdet mellom kommunal og statlig erstatning
til tidligere barnehjems- og skolehjemsbarn, sørge for
at saksbehandlingstiden for søknader om billighetserstatning
går betydelig ned, sørge for at det ikke nedlegges påstand
om foreldelse og melde tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak
om hvordan det forebyggende arbeidet mot vold, seksuelle overgrep
mot barn og menneskehandel av barn kan styrkes, og hvordan samarbeidet
mellom statlige og kommunale instanser som jobber på dette
feltet kan bedres.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen etablere forskningsprosjekter
for å kartlegge omfanget av menneskehandel med barn for å kunne
utvikle gode tiltak for barn som utsettes for slike overgrep.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen klargjøre
hvordan Forskrift om offentlig anskaffelser § 2-1
tredje ledd skal tolkes i forhold til bestemmelsens ordlyd "kontrakter om
utførelse av helse- og sosialtjenester med en ideell organisasjon".
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen, senest i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008, legge fram en egen sak om
forbedring av vilkårene for enslige mindreårige asylsøkere
mellom 15 og 18 år, herunder hvilke krav en overføring
av ansvaret for disse til barnevernet stiller til kompetansen og
hvilke ressurser som må tilføres barnevernet for å utøve
ansvaret på en tilstrekkelig god måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen komme med en sak
til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008
som innebærer at ansvaret for de enslige mindreårige
asylsøkere over 15 år overføres fra utlendingsmyndighetene
til barnevernet fra 1. september 2008.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 legge fram en plan som sikrer
Etiskforbruk.no fremtidig drift.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme
forslag om etablering av et statlig barnevernstilsyn.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen utforme nye forskrifter om
likeverdig behandling, hvor det fastslås at kommunene skal
følge enhetskostnadsprinsippet.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
avvikling av Likestillings- og diskrimineringsombudet og endring
av likestillingsloven slik at andre instanser, herunder domstolene
og Arbeidstilsynet, får i oppgave å håndheve
de sentrale bestemmelser i loven.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
vurdering av sammenslåing av en eller flere av institusjonene og
kapitlene innen forbrukerområdet, herunder kap. 860 Forbrukerrådet,
kap. 862 Miljømerking, kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak
og internasjonalt samarbeid og kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
en endring av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte
par hvordan de vil fordele fødselspermisjonen mellom seg.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak
som sikrer kvinner rett til foreldrepenger som ved forrige fødsel,
når det er mindre enn 24 måneder mellom svangerskapene.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak
som gir barn over tre år gratis kjernetid i barnehage hvis
foreldrene mottar kontantstøtte for yngre søsken.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen trappe opp adopsjonsstøtten
til 1 G i løpet av stortingsperioden.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
som begrenser private barnevernsinstitusjoners mulighet til å ta
ut utbytte.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen legge frem et lovforslag som
sikrer alle barn rett til en gratis fritidsaktivitet.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen komme med en sak
om forsøk med en ekstra ferieuke for foreldre med barn
i alderen 1-12 år i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 2008.
Forslag fra Venstre:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen øke adopsjonsstøtten
til 1 G.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 25
Rammeområde 3
(Kultur)
I
På statsbudsjettet for 2008 bevilges
under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
300 | | Kultur- og kirkedepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 97 496 000 | | |
| | | | | | |
305 | | Lotteri- og stiftelsestilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 51 149 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 782 000 | | |
| | | | | | |
315 | | Frivillighetsformål | | | | |
| 70 | Merverdiavgiftskompensasjon
til frivillige
organisasjoner, overslagsbevilgning | | 188 070 000 | | |
| 71 | Tilskudd til frivillighetssentraler
| | 81 977 000 | | |
| 72 | Tilskudd til frivillig
virksomhet | | 30 000 000 | | |
| 73 | Tilskudd til sekretariat
for frivillige organisasjoners interessepolitiske virksomhet | | 3 280 000 | | |
| 74 | Tilskudd til etablering
av frivillighetsregister,
kan overføres | | 3 000 000 | | |
| 79 | Ymse frivillighetsformål
| | 6 500 000 | | |
| | | | | | |
320 | | Allmenne kulturformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 35 804 000 | | |
| 51 | Fond for lyd og bilde | | 20 075 000 | | |
| 53 | Samiske kulturformål
| | 13 543 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 19 631 000 | | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres | | 60 700 000 | | |
| 74 | Tilskudd til tiltak under
Norsk kulturråd, kan overføres | | 68 749 000 | | |
| 75 | Kulturprogram, kan overføres | | 8 236 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 22 305 000 | | |
| 79 | Til disposisjon, kan nyttes under post 1 | | 11 900 000 | | |
| 80 | Tilskuddsordning for frivillig
virksomhet | | 60 000 000 | | |
| 82 | Nobels fredssenter | | 21 353 000 | | |
| 84 | Fond for samarbeid mellom
kulturvirksomheter og
privat næringsliv | | 435 704 000 | | |
| 85 | Fond for frivillige og
deltagende kulturaktiviteter | | 435 704 000 | | |
| | | | | | |
321 | | Kunstnerformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 13 526 000 | | |
| 73 | Kunstnerstipend m.m., kan overføres | | 49 214 000 | | |
| 74 | Garantiinntekter, overslagsbevilgning | | 87 431 000 | | |
| 75 | Vederlagsordninger | | 115 163 000 | | |
| | | | | | |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 7 130 000 | | |
| 50 | Kunst i offentlige rom
| | 7 739 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 11 076 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | 3 595 000 | | |
| 73 | Nasjonalmuseet for kunst
| | 222 343 000 | | |
| 75 | Offentlig rom, arkitektur
og design | | 20 353 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 35 073 000 | | |
| | | | | | |
323 | | Musikkformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 118 406 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 73 743 000 | | |
| 70 | Nasjonale institusjoner
| | 185 436 000 | | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner
| | 134 706 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | 44 120 000 | | |
| 74 | Landsdelsmusikere i Nord-Norge
| | 12 163 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 50 255 000 | | |
| | | | | | |
324 | | Scenekunstformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 94 744 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 51 910 000 | | |
| 70 | Nasjonale institusjoner
| | 618 275 000 | | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner
| | 233 013 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | 2 550 000 | | |
| 73 | Region- og distriktsopera
| | 22 640 000 | | |
| 75 | Dans | | 26 388 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 27 582 000 | | |
| | | | | | |
325 | | Samordningstiltak for arkiv,
bibliotek og museer | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 73 | | 62 855 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 25 000 000 | | |
| 73 | Prosjekt- og utviklingstiltak, kan nyttes under post 1 | | 26 902 000 | | |
| | | | | | |
326 | | Språk-, litteratur-
og bibliotekformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 331 136 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 850 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 19 739 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 105 120 000 | | |
| 75 | Språkteknologi,
Norsk Ordbok mv. | | 14 843 000 | | |
| 76 | Ibsenpris m.m. | | 3 129 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 60 406 000 | | |
| | | | | | |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 33 898 000 | | |
| 21 | Arkeologiske og andre oppdrag
| | 16 863 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 3 447 000 | | |
| 55 | Norsk kulturfond | | 8 838 000 | | |
| 70 | Det nasjonale museumsnettverket
| | 632 978 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 42 483 000 | | |
| | | | | | |
329 | | Arkivformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 221 888 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 6 840 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | | 5 311 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 644 000 | | |
| | | | | | |
334 | | Film- og medieformål | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 118 751 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 7 000 000 | | |
| 50 | Norsk filmfond, kan nyttes under post 71 | | 292 232 000 | | |
| 51 | Audiovisuelle produksjoner
| | 28 305 000 | | |
| 71 | Filmtiltak m.m., kan overføres, kan nyttes under post
50 | | 19 682 000 | | |
| 72 | Knutepunktinstitusjoner
| | 6 217 000 | | |
| 73 | Regional filmsatsing | | 20 479 000 | | |
| 75 | Medieprogram, kan overføres | | 20 930 000 | | |
| 78 | Ymse faste tiltak | | 28 503 000 | | |
| 79 | Til disposisjon | | 3 609 000 | | |
| | | | | | |
335 | | Pressestøtte | | | | |
| 71 | Produksjonstilskudd | | 64 452 000 | | |
| 73 | Anvendt medieforskning
og etterutdanning | | 11 577 000 | | |
| | | | | | |
336 | | Informasjonsberedskap -
kringkasting | | | | |
| 70 | Informasjonsberedskap | | 1 500 000 | | |
| | | | | | |
337 | | Kompensasjon for kopiering
til privat bruk | | | | |
| 70 | Kompensasjon | | 36 312 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 6 227 251
000 |
| | | | | | |
Inntekter |
3300 | | Kultur- og kirkedepartementet | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 60 000 | | |
| | | | | | |
3305 | | Inntekter fra spill, lotterier
og stiftelser | | | | |
| 1 | Spilleoverskudd fra Norsk
Tipping AS | | 833 333 000 | | |
| 2 | Gebyr - lotterier | | 4 400 000 | | |
| 3 | Refusjon | | 40 749 000 | | |
| 4 | Gebyr - stiftelser | | 160 000 | | |
| 7 | Inntekter ved oppdrag | | 782 000 | | |
| | | | | | |
3320 | | Allmenne kulturformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 94 000 | | |
| | | | | | |
3322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 217 000 | | |
| | | | | | |
3323 | | Musikkformål | | | | |
| 1 | Inntekter ved Rikskonsertene
| | 31 038 000 | | |
| | | | | | |
3324 | | Scenekunstformål | | | | |
| 1 | Inntekter ved Riksteatret
| | 16 000 000 | | |
| | | | | | |
3325 | | Samordningstiltak for arkiv,
bibliotek og museer | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 1 600 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | 25 000 000 | | |
| | | | | | |
3326 | | Språk-, litteratur-
og bibliotekformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 6 800 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | 850 000 | | |
| | | | | | |
3328 | | Museums- og andre kulturvernformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 1 661 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | 16 863 000 | | |
| | | | | | |
3329 | | Arkivformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 1 493 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | 6 840 000 | | |
| | | | | | |
3334 | | Film- og medieformål | | | | |
| 1 | Ymse inntekter | | 11 280 000 | | |
| 2 | Inntekter ved oppdrag | | 7 000 000 | | |
| 70 | Gebyr | | 15 500 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 1 021 720 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet
i 2008 kan:
overskride
bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 300 post 1 | kap. 3300 post 1 |
kap. 305 post 1 | kap. 3305 post 3 |
kap. 305 post 21 | kap. 3305 post 7 |
kap. 320 post 1 | kap. 3320 postene 1 og
3 |
kap. 322 post 1 | kap. 3322 post 1 |
kap. 323 post 1 | kap. 3323 post 1 |
kap. 324 post 1 | kap. 3324 post 1 |
kap. 325 post 1 | kap. 3325 post 1 |
kap. 325 post 21 | kap. 3325 post 2 |
kap. 326 post 1 | kap. 3326 post 1 |
kap. 326 post 21 | kap. 3326 post 2 |
kap. 328 post 1 | kap. 3328 post 1 |
kap. 328 post 21 | kap. 3328 post 2 |
kap. 329 post 1 | kap. 3329 post 1 |
kap. 329 post 21 | kap. 3329 post 2 |
kap. 334 post 1 | kap. 3334 post 1 |
kap. 334 post 21 | kap. 3334 post 2 |
III
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kultur- og kirkedepartementet
i 2008 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitt bevilgning, men slik
at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg | 715,0 mill. kroner |
| 78 | Ymse faste tiltak | 8,0 mill. kroner |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlig rom | |
| 50 | Kunst i offentlige rom
| 11,5 mill. kroner |
IV
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2008 kan
inngå avtaler om forsikringsansvar i forbindelse med utenlandske
utstillinger innenfor en samlet ramme for nytt og gammelt ansvar
som ikke må overstige 4 000 mill. kroner.
V
Fastsetting av fordelingsnøkler
for visse tilskudd
Stortinget fastsetter følgende fordelingsnøkler
for 2008:
1. Det ordinære
offentlige driftstilskuddet til region-/landsdelsinstitusjoner
fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med 70 pst. på staten
og 30 pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål,
post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner og kap. 324 Teater-
og operaformål, post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner.
2. Det ordinære offentlige driftstilskuddet
til de nordnorske knutepunktinstitusjonene med unntak av Nordnorsk
Kunstmuseum, fordeles mellom de offentlige tilskuddspartene med
70 pst. på staten og 30 pst. på regionen, jf.
kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post
72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 323 Musikkformål, post
72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål,
post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål,
post 72 Knutepunktinstitusjoner.
3. Det ordinære offentlige driftstilskuddet
til de øvrige knutepunktinstitusjonene fordeles mellom de
offentlige tilskuddspartene med 60 pst. på staten og 40
pst. på regionen, jf. kap. 323 Musikkformål, post
72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 324 Scenekunstformål,
post 72 Knutepunktinstitusjoner, kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål,
post 70 Det nasjonale museumsnettverket og kap. 334 Film- og medieformål,
post 72 Knutepunktinstitusjoner.
VI
Fastsetting av gebyrer
og avgifter m.m.
Stortinget samtykker i at for 2008 skal:
1. gebyret for merking
av hver kopi av et videogram for utleie eller salg være
kr 0,60. Kultur- og kirkedepartementet kan sette ned eller
frita for gebyr i visse tilfelle.
2. avgiften pr. videogram for omsetning
i næring til Norsk kino- og filmfond være kr 3,50.
3. kringkastingsavgiften for fjernsynsmottakere
være 1 948 kroner ekskl. merverdiavgift. Tilleggsavgiften
ved forsinket betaling av kringkastingsavgiften og når
melding ikke blir gitt etter reglene i lov av 4. desember
1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 andre ledd,
skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
VII
Ordningen med kompensasjon for portoutgifter avvikles
fra 1. januar 2008.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen vurdere en innkjøpsordning
for norsk barnemusikk, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
opprettelse av et fond for tilskudd til frivillige og deltagende
kulturvirksomheter, med spesiell oppmerksomhet om de virksomheter
som inkluderer eller retter seg mot barn og ungdom.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
opprettelse av et fond for tilskudd til samarbeid mellom kulturvirksomheter
og privat næringsliv.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen avvikle ordningen
med statsstipendiater innen kunst.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle
ordningen med stipend til kunstnere.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen om å avvikle
ordningen med garantiinntekter.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen i større
grad enn tidligere bruke kunst som allerede er i statens eie, til å utsmykke offentlige
bygg.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
revurdering av fremtidige driftsplaner for operaen - med sikte på kraftig
reduksjon av det offentliges bidrag.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen i neste års
statsbudsjett fremme forslag om vanlige forretningsmessige innkrevingsrutiner
for NRK-lisensen.