Skriftleg spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1115 (2023-2024)
Innlevert: 01.02.2024
Sendt: 02.02.2024
Svart på: 09.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Yrkestransportloven har en øvre aldersgrense for kjøreseddel for buss/drosje ved 75 år. § 37h åpner for at politiet ved “særskilte høve” kan gi dispensasjon.
Hvor mange slike dispensasjoner er innvilget i hhv. 2022 og 2023 og hvor mange søknader er faktisk kommet inn i samme periode, og er samferdselsministeren enig i PODs tolkning av “særskilt høve”, hvor praksisen siden 2009 er at dispensasjoner ikke blir innvilget annet enn for svært kortvarige unntaksperioder?

Grunngiving

Ved fylte 75 år er det over for buss- og drosjesjåfører. Da får de ikke lenger kjøreseddel fra politiet til å drive persontransport mot vederlag. Det er ingen tilsvarende grense for lastebil.
For snart 15 år siden ble grensen hevet fra 70 til 75 år. Hverken Sverige eller Danmark har en slik generell grense. Forrige regjering vurderte å heve den, og HOD kom med en utredning i 2021. De anbefalte å ikke heve den.
Det finnes imidlertid en unntaksbestemmelse i Yrkestransportlovens § 37h, som åpner for at sjåfører kan få kjøreseddel ved “særskilte høve”. Problemstillingen er beskrevet i bladet “Yrkestrafikk” 4/23. En 75-årig sjåfør som arbeider på tilkalling, søkte om dispensasjon, men fikk avslag. Generell mannskapsmangel hos arbeidsgiver holdt ikke som grunn.
I brev fra POD til HOD, gjengitt i utredningen i 2021, skriver POD:

«Etter at aldersgrensen med virkning fra 1. juli 2009 ble hevet fra 70 til 75 år, har Politidirektoratet – og Justisdepartementet som klageinstans – i sin praksis lagt til grunn at dispensasjon ikke skal gis. Det har likevel i enkeltstående tilfelle vært gitt dispensasjon for noen få uker der dette har vært påkrevet for å opprettholde et forsvarlig transporttilbud."»

Det står videre:

«I vedtakene skrives det ofte slik: "Lovens krav om at det må foreligge "særskilde høve" innebærer at det skal svært mye til før en dispensasjon kan innvilges. En eventuell dispensasjon vil bare bli gitt for en kortere periode og kun for å avhjelpe en akutt situasjon”»

§ 37h ble videreført da den generelle grensen ble hevet. Kravet om “særskilte høve” er det samme som før. Det kan likevel virke som praksisen ble strammet inn i etterkant av hevingen, jmf. sitatene over.
Unntakhjemmelen ville i alle tilfeller ha vært smal, og det er snakk om få personer årlig. Men både for dem det gjelder og for eventuelle arbeidsgivere, kan det være viktig. Eventuell heving av grensen eller endring av dispensasjonspraksis er ikke et spørsmål Rødt har tatt stilling til. Men partiet er ved noen anledninger blitt kontaktet av bussførere som mener praksisen er urimelig. Hverken i stortingsbehandlingen eller i proposisjonen som lå til grunn (Ot.prp. nr. 60, 2008-2009), klarer denne representant å se at det kom signal om at en innskjerping av dispensasjonspraksisen var ønsket.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har forelagt henvendelsen for justis- og beredskapsministeren for oppdaterte tall fra Politidirektoratet om dispensasjonssøknader og -vedtak.
Politidirektoratet mottok i 2022 31 søknader om dispensasjon fra den øvre aldersgrensen på 75 år for kjøreseddel. Tilsvarende tall for 2023 var 25. Opplysningene er basert på en manuell gjennomgang av Politidirektoratets saksoversikt og det kan derfor være mindre avvik fra tallene.
Politidirektoratet fattet ingen vedtak om dispensasjon fra den øvre aldersgrensen for kjøreseddel i 2022 eller 2023.
I januar i år fattet Politidirektoratet vedtak om dispensasjon fra den øvre aldersgrensen for kjøreseddel for en begrenset periode på tre måneder. Politidirektoratet viste til at området søkeren jobbet i ellers ville risikere å stå midlertidig uten transporttilbud. I dispensasjonsvedtaket viser Politidirektoratet til erklæring fra den respektive fylkeskommunen om at skoleskysstilbudet i en kort periode, blant annet på grunn av akutt og uforutsigbart sykefravær, var avhengig av at søkeren fikk utføre transportoppdrag i en periode. Fylkeskommunen hadde på kort sikt begrensede muligheter til å foreta dekningskjøp eller finne alternative transportformer for skoleskyssen. Politidirektoratet bemerker samtidig at generell sjåførmangel ikke gir grunnlag for dispensasjon.
Det tilligger Politidirektoratet å forme sin dispensasjonspraksis, og vurdere de enkelte søknadene opp mot de overordnede vurderingene som tidligere er gjort av helsemyndighetene.
Angående den generelle øvre aldersgrensen for kjøreseddel, viser jeg til Helsedirektoratets utredning fra 2021, og tilrådningen om å ikke heve den generelle aldersgrensen for kjøreseddel.
Jeg viser videre til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025, kapittel 12 s. 83, hvor det fremgår at risikoen for å bli drept eller hardt skadd er markert økende for trafikanter fra og med fylte 75 år. Dette gjelder både i rollen som sjåfør og som fotgjenger. Det er ulike årsaker til den økte risikoen. Aldring reduserer enkelte ferdigheter som er nødvendige i trafikken. Dette gjelder særlig konsentrasjon, observasjon og behandling av informasjon. Alder er forbundet med økt risiko for svekket helse. Yrkesmessig kjøring med buss innebærer normalt høy årlig kjørelengde og mye tid på veien, til dels stort skadepotensiale ved ulykke, og ansvar for betalende passasjerer. Dette tilsier å stille særlig strenge krav til disse sjåførene.