Geir Jørgensen (R): Yrkestransportloven har en øvre aldersgrense for kjøreseddel for buss/drosje ved 75 år. § 37h åpner for at politiet ved “særskilte høve” kan gi dispensasjon.
Hvor mange slike dispensasjoner er innvilget i hhv. 2022 og 2023 og hvor mange søknader er faktisk kommet inn i samme periode, og er samferdselsministeren enig i PODs tolkning av “særskilt høve”, hvor praksisen siden 2009 er at dispensasjoner ikke blir innvilget annet enn for svært kortvarige unntaksperioder?
Begrunnelse
Ved fylte 75 år er det over for buss- og drosjesjåfører. Da får de ikke lenger kjøreseddel fra politiet til å drive persontransport mot vederlag. Det er ingen tilsvarende grense for lastebil.
For snart 15 år siden ble grensen hevet fra 70 til 75 år. Hverken Sverige eller Danmark har en slik generell grense. Forrige regjering vurderte å heve den, og HOD kom med en utredning i 2021. De anbefalte å ikke heve den.
Det finnes imidlertid en unntaksbestemmelse i Yrkestransportlovens § 37h, som åpner for at sjåfører kan få kjøreseddel ved “særskilte høve”. Problemstillingen er beskrevet i bladet “Yrkestrafikk” 4/23. En 75-årig sjåfør som arbeider på tilkalling, søkte om dispensasjon, men fikk avslag. Generell mannskapsmangel hos arbeidsgiver holdt ikke som grunn.
I brev fra POD til HOD, gjengitt i utredningen i 2021, skriver POD:
«Etter at aldersgrensen med virkning fra 1. juli 2009 ble hevet fra 70 til 75 år, har Politidirektoratet – og Justisdepartementet som klageinstans – i sin praksis lagt til grunn at dispensasjon ikke skal gis. Det har likevel i enkeltstående tilfelle vært gitt dispensasjon for noen få uker der dette har vært påkrevet for å opprettholde et forsvarlig transporttilbud."»
Det står videre:
«I vedtakene skrives det ofte slik: "Lovens krav om at det må foreligge "særskilde høve" innebærer at det skal svært mye til før en dispensasjon kan innvilges. En eventuell dispensasjon vil bare bli gitt for en kortere periode og kun for å avhjelpe en akutt situasjon”»
§ 37h ble videreført da den generelle grensen ble hevet. Kravet om “særskilte høve” er det samme som før. Det kan likevel virke som praksisen ble strammet inn i etterkant av hevingen, jmf. sitatene over.
Unntakhjemmelen ville i alle tilfeller ha vært smal, og det er snakk om få personer årlig. Men både for dem det gjelder og for eventuelle arbeidsgivere, kan det være viktig. Eventuell heving av grensen eller endring av dispensasjonspraksis er ikke et spørsmål Rødt har tatt stilling til. Men partiet er ved noen anledninger blitt kontaktet av bussførere som mener praksisen er urimelig. Hverken i stortingsbehandlingen eller i proposisjonen som lå til grunn (Ot.prp. nr. 60, 2008-2009), klarer denne representant å se at det kom signal om at en innskjerping av dispensasjonspraksisen var ønsket.