Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:136 (2023-2024)
Innlevert: 16.10.2023
Sendt: 16.10.2023
Svart på: 23.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): I disse dager foregår det en diskusjon om nytt førerkortdirektiv i EU med endringsforslag som vil ha store konsekvenser for norske bilister, og særlig de yngste bilistene.
Er det aktuelt for regjeringen å harmonisere det norske regelverket med et slikt direktiv, og hva gjør regjeringen for å påvirke utformingen av det nye førerkortdirektivet som diskuteres i Europaparlamentet?

Grunngiving

Det er store endringsforslag som nå diskuteres herunder å dele opp førerkort klasse B i henholdsvis B og B+, hvor man må ha førerkort klasse B+ for å kunne kjøre biler som veier mer enn 1 800 kg. For å søke om førerkort klasse B+ må man være fylt 21 år og ha hatt førerkortet i mer enn 2 år sammenhengene. Disse endringene vil ha konsekvenser for norske bilister, og i særlig grad de yngste bilistene. Norske bestselgere som Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40 vil alle bli utilgjengelig for sjåfører som kun har klasse B dersom direktivet vedtas. En av konsekvensene kan dermed bli at yngre sjåfører kun kan kjøre mindre biler som også er de minst trafikksikre.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Europakommisjonen la 1. mars 2023 fram forslag til nytt førerkortdirektiv som del av en trafikksikkerhetspakke. Forslaget skal erstatte det gjeldende førerkortdirektivet (2006/126), som er gjeldende i Norge gjennom EØS-avtalen.
Forslaget er nå under forhandlinger mellom Kommisjonen, Rådet og Parlamentet.
Forslaget om å innføre en ny førerkortkategori B+ for kjøretøy med totalvekt over 1 800 kg, og med krav om to års erfaring med klasse B, var ikke en del av Kommisjonens forslag, som er basert på grundige vurderinger og utredninger av konsekvenser av ulike alternativer.
Forslaget ble fremmet i utkast til rapport som del av Europaparlamentets forberedende behandling av forslaget. Forslaget er ikke nærmere utredet, men kun kort begrunnet med at tyngre biler er mer trafikkfarlige, tar mye plass, er mindre energieffektive og ifølge forslagsstilleren bør disse kjøretøyene være forbeholdt erfarne førere.
Det er grunn til å understreke at veien er lang fra å fremme et slikt forslag til at det eventuelt skulle bli en del av et nytt direktiv. Forslaget skal behandles både i den aktuelle komiteen og av Parlamentet. Parlamentets posisjon skal så forhandles med Rådet og Kommisjonen.
Forslaget er ikke nærmere utredet, og for øvrig heller ikke i tråd med førerkortklassene som er harmonisert også utover EU gjennom vegtrafikkonvensjoner. Norge vurderer forslaget som lite hensiktsmessig. En endring som foreslått vil, som representanten Stordalen viser til, innebære at alminnelige familie-elbiler som det er mange av i det norske markedet og blant norske familier, ikke vil være tilgjengelig for de yngste førerkortinnehaverne.
Dette kan bidra til at unge sjåfører i større grad kjøper og kjører eldre, mer forurensende biler som ikke har samme sikkerhetsutstyr som moderne biler, og større utslipp. Det vil også innebære at mange varebiler heller ikke kan benyttes av unge sjåfører.
Jeg ser ikke at dette vil være positivt verken for trafikksikkerheten eller overgangen til nullutslippskjøretøy.
Norske myndigheter følger forhandlingene som pågår og jeg har fremmet norske synspunkter på trafikksikkerhetspakken tidligere overfor mine europeiske kolleger. Jeg vil følge denne saken tett og fremme norske synspunkter i det videre arbeidet.