Morten Stordalen (FrP): I disse dager foregår det en diskusjon om nytt førerkortdirektiv i EU med endringsforslag som vil ha store konsekvenser for norske bilister, og særlig de yngste bilistene.
Er det aktuelt for regjeringen å harmonisere det norske regelverket med et slikt direktiv, og hva gjør regjeringen for å påvirke utformingen av det nye førerkortdirektivet som diskuteres i Europaparlamentet?
Begrunnelse
Det er store endringsforslag som nå diskuteres herunder å dele opp førerkort klasse B i henholdsvis B og B+, hvor man må ha førerkort klasse B+ for å kunne kjøre biler som veier mer enn 1 800 kg. For å søke om førerkort klasse B+ må man være fylt 21 år og ha hatt førerkortet i mer enn 2 år sammenhengene. Disse endringene vil ha konsekvenser for norske bilister, og i særlig grad de yngste bilistene. Norske bestselgere som Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40 vil alle bli utilgjengelig for sjåfører som kun har klasse B dersom direktivet vedtas. En av konsekvensene kan dermed bli at yngre sjåfører kun kan kjøre mindre biler som også er de minst trafikksikre.