Skriftleg spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1950 (2019-2020)
Innlevert: 16.06.2020
Sendt: 17.06.2020
Svart på: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Hvilke endringer i kriteriene er det som endrer Statens vegvesen sin vurdering av rv. 19 gjennom Moss fra samfunnsøkonomisk lønnsomt til ulønnsomt, og i hvor stor grad vil statsråden fokusere på lønnsomhet sett opp mot måloppnåelse i forhold til miljø, fremkommelighet, byutvikling og næringslivets behov for effektiv fremføring av gods?

Grunngiving

Ved fremleggelse av eksisterende Nasjonal Transportplan (2018- 2029) ble det fra Statens Vegvesen understreket at Rv 19 gjennom Moss var et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter i hele planen. Nå har Statens vegvesen nylig utarbeidet en rapport som vurderer at prosjektet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil være interessant å vite om kriteriene er de samme, eller om de har endret seg underveis, alternativt om det er faktorer ved selve prosjektet som gjør at vurderingen blir en annen.
Riksveg 19 i Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (2018-2029), som ble behandlet i Stortinget i juni 2017. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai.
Målet med den nye riksvegen er å bedre fremkommeligheten for riksvegtrafikken i Moss mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø. Det er også et mål å legge til rette for alternative transportformer enn privatbil, samt å at nivåene for støy og lokal forurensning skal holdes innenfor nasjonale mål. Det er viktig gå understreke behovet for en helhetlig løsning som ivaretar alle utfordringer ved rv. 19. En løsning som kun retter seg inn mot fergetrafikken kan medføre at trafikkutfordringene i Moss vedvarer, da 70 prosent av trafikken ikke kommer fra ferga. Det vil være mulig å nå målene for den øvrige trafikken gjennom trafikkbegrensende tiltak som planlegging/regulering, gang/sykkel og kollektiv. Slike løsninger krever imidlertid også finansiering og det er per i dag mangel på tilgjengelige midler for å kunne ta i bruk slike løsninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Rv. 19 gjennom Moss er ett av flere prosjekter, som ble utredet av konseptvalgutredning (KVU) for hovedvegsystemet i Moss og Rygge, og det ble gjennomført KS1 av denne i 2013.
Etter at KVU ble utarbeidet, er det kommet endringer i føringer og forutsetninger fra det som lå til grunn ved valg av konsept, noe som bl.a. har gitt store kostnadsøkninger i valgt korridor. Dette gjelder blant annet mål om nullvekst i byen fra personbiltrafikk og bygging av nytt jernbanespor gjennom Moss inkludert Moss stasjon. I tillegg er det tatt beslutninger om valg for kryssing av Oslofjorden E134, som har betydning for ferjetrafikken fra Moss.
Endringene har medført at Statens vegvesen i den innledende fasen mot planprogram for kommunedelplan har vurdert alternativer utover det som er besluttet konsept etter KVU/KS1. De innledende arbeidene har vist at de alternativene Statens vegvesen anser for å være mest aktuelle, avviker noe fra besluttet konsept i valg av løsning.
Samferdselsdepartementet mottok i desember 2019 Statens vegvesens forslag til planprogram for videre planlegging for rv. 19 gjennom Moss. Statens vegvesen anbefaler å ta forslagene med videre i arbeidet med planprogram fordi de har bedre måloppnåelse, bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet og lavere kostnad enn løsninger i korridor besluttet etter KVU/KS1.
Det er besluttet at det skal gjennomføres en tilpasset ekstern kvalitetssikring KS1 for tiltak på rv. 19 i Moss, for å vurdere de nye alternativene opp mot opprinnelig valgte konsept. Arbeidet innebærer å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse av de ulike alternativene slik at de kan rangeres mot hverandre. Det skal videre gis en tilrådning om fastsettelse av styringsmål for investeringskostnaden og viktige føringer for det videre arbeidet. Oppstart av kvalitetssikringen vil etter planen skje innen utgangen av juni i år.
Jeg vil gå nærmere inn i saken etter at kvalitetssikringen er gjennomført.