Siv Henriette Jacobsen (A): Hvilke endringer i kriteriene er det som endrer Statens vegvesen sin vurdering av rv. 19 gjennom Moss fra samfunnsøkonomisk lønnsomt til ulønnsomt, og i hvor stor grad vil statsråden fokusere på lønnsomhet sett opp mot måloppnåelse i forhold til miljø, fremkommelighet, byutvikling og næringslivets behov for effektiv fremføring av gods?
Begrunnelse
Ved fremleggelse av eksisterende Nasjonal Transportplan (2018- 2029) ble det fra Statens Vegvesen understreket at Rv 19 gjennom Moss var et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter i hele planen. Nå har Statens vegvesen nylig utarbeidet en rapport som vurderer at prosjektet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det vil være interessant å vite om kriteriene er de samme, eller om de har endret seg underveis, alternativt om det er faktorer ved selve prosjektet som gjør at vurderingen blir en annen.
Riksveg 19 i Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (2018-2029), som ble behandlet i Stortinget i juni 2017. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai.
Målet med den nye riksvegen er å bedre fremkommeligheten for riksvegtrafikken i Moss mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø. Det er også et mål å legge til rette for alternative transportformer enn privatbil, samt å at nivåene for støy og lokal forurensning skal holdes innenfor nasjonale mål. Det er viktig gå understreke behovet for en helhetlig løsning som ivaretar alle utfordringer ved rv. 19. En løsning som kun retter seg inn mot fergetrafikken kan medføre at trafikkutfordringene i Moss vedvarer, da 70 prosent av trafikken ikke kommer fra ferga. Det vil være mulig å nå målene for den øvrige trafikken gjennom trafikkbegrensende tiltak som planlegging/regulering, gang/sykkel og kollektiv. Slike løsninger krever imidlertid også finansiering og det er per i dag mangel på tilgjengelige midler for å kunne ta i bruk slike løsninger.