Skriftleg spørsmål fra Hans Fredrik Grøvan (KrF) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:817 (2017-2018)
Innlevert: 30.01.2018
Sendt: 30.01.2018
Svart på: 08.02.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Hans Fredrik Grøvan (KrF)

Spørsmål

Hans Fredrik Grøvan (KrF): NAVs beslutning om at lærerstudenter ikke lengre får overgangsstønad hindrer aleneforsørgende studenter åta lærerutdanning. Det at NAV først godkjente søknader for å så snu noen måneder seinere gir liten forutsigbarhet.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at denne gruppen som fikk godkjent overgangsstønad for åta lærerutdanning, men som nå må slutte pga. NAVs endrede praksis, kan fullføre utdanningen?

Grunngiving

Aleneforsørgende som ønsker å studere har for noen typer studier rett på overgangsstønad fra NAV som bidrar til at de har mulighet til å studere fulltid og forsørge barn. Fram til nylig har lærerutdanningen kvalifisert til slik overgangsstønad, men etter at utdanningen ble femårig faller lærerutdanningen utenfor kriteriene til NAV. Ved semesterstart i 2017 fikk flere aleneforsørgere som tar lærerutdanning godkjent sine søknader som overgangsstønad. Noen måneder seinere får de samme studentene beskjed fra NAV om at utdannelsen deres ikke anses som "hensiktsmessig eller nødvendig" og at overgangsstønad ikke gjelder for lengre utdanningsløp som lærerutdanningen nå har blitt. Dette vedtaket kommer altså måneder etter at studentene fikk godkjent stønaden på tross av at endringene i utdanningsløpet burde vært godt kjent for NAV allerede da.
Jeg er kjent med at det er nedsatt et ekspertutvalg som bl.a. skal se på denne problemstillingen, men for studentene dette gjelder vil det arbeidet ta for lang tid. Dette skiftet i praksis fra NAV får store konsekvenser for studentene det gjelder og fører til at mange må slutte på utdanningen for å kunne forsørge barna sine. I en tid hvor vi har behov for betydelig flere kvalifiserte og motiverte lærere bør vi alle ha interesse av at disse studentene kan fullføre utdanningen.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: For å ha rett til overgangsstønad etter at barnet har fylt ett år, må man være i yrkesrettet aktivitet. Utdanning som Arbeids- og velferdsetaten anser som nødvendig og hensiktsmessig for å komme i arbeid, er en slik aktivitet (folketrygdloven § 15-6 første ledd bokstav c). I forskriften om overgangsstønad er det presisert at det normalt ikke anses nødvendig med utdanning dersom stønadsmottaker allerede har en yrkeskompetanse, med mindre denne er utdatert eller ikke er forenlig med eneomsorg for små barn. Etter langvarig praksis legges det til grunn at det normalt ikke anses nødvendig med utdanning på høyere nivå enn bachelorgrad. Dette er uttrykkelig presisert i Prop.115 L (2014-2015), som gjaldt en rekke endringer i overgangsstønaden, herunder innføring av krav om at utdanning som yrkesrettet aktivitet skal vurderes nødvendig og hensiktsmessig også ut ifra en arbeidsmarkedsmessig vurdering.
Fra og med høsten 2017 er lærerutdanningen endret til en femårig utdanning med integrert master. Det innebærer at Arbeids- og velferdsetaten må vurdere denne utdanningen med utgangspunkt i den føringen som ligger i tidligere praksis om at utdanning ut over et visst nivå, som regel ikke anses "nødvendig" for å komme ut i arbeid. Vurderingen i det enkelte stønadstilfellet gjøres imidlertid individuelt. Det vil dermed kunne være tilfeller der deler av et masterstudium etter en samlet vurdering kan anses nødvendig. De som er uenige i de vurderingene som er lagt til grunn for avslag om overgangsstønad i forbindelse med lærerutdanning, bør benytte adgangen til å klage over vedtaket. Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at etatens rundskriv nå er oppdatert og gir bedre retningslinjer for vurderingen som skal gjøres i forkant av vedtak om overgangsstønad og utdanning. Departementet vil i tillegg vurdere behovet for å gi ytterligere retningslinjer om hva som regnes som "nødvendig og hensiktsmessig" i forskrift.
I saken som representanten viser til, var det uheldig at Arbeids- og velferdsetaten omgjorde vedtaket om innvilget overgangsstønad i forbindelse med grunnskolelærerutdanning med oppstart sist høst. Etaten har opplyst at vedtaket i den konkrete saken er vurdert på nytt, og stønad er innvilget. Jeg har tillit til at Arbeids- og velferdsetaten vurderer eventuelle lignende saker etter gjeldende regelverk og i overensstemmelse med de presiseringene som nå er gjort i etatens egne retningslinjer.
Avslutningsvis vil jeg understreke at utdanning som hovedregel finansieres ved egne midler eller gjennom utdanningsstøtte fra Statens lånekasse for utdanning. Trygdeytelsene skal bare i en viss utstrekning kunne bidra til å finansiere utdanning, og derfor er muligheten til å ta utdanning samtidig som man mottar ytelser etter folketrygdloven, begrenset. Dette gjelder også for overgangsstønaden i folketrygdloven kap. 15.