vedtak til lov
om endringer i sikkerhetsloven (eierskapskontroll
og lovens virkeområde)
I
I lov 1. juni 2018 nr. 24 om nasjonal sikkerhet
gjøres følgende endringer:
§ 1-3 skal lyde:
§ 1-3 Vedtak om at loven skal gjelde
for andre virksomheter
Et departement skal innenfor sitt ansvarsområde fatte
vedtak om at loven helt eller delvis skal gjelde for virksomheter
som
-
a. behandler sikkerhetsgradert
informasjon
-
b. råder over informasjon, informasjonssystemer, objekter
eller infrastruktur som har avgjørende betydning for grunnleggende
nasjonale funksjoner, eller som har avgjørende betydning
for nasjonale sikkerhetsinteresser, uten å kunne knyttes direkte
til en grunnleggende nasjonal funksjon
-
c. driver aktivitet som har avgjørende
betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner, eller
som har avgjørende betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser,
uten å kunne knyttes direkte til en grunnleggende nasjonal funksjon.
Et departement kan innenfor sitt ansvarsområde
fatte vedtak om at kapittel 10 skal gjelde for virksomheter som
har vesentlig betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner,
eller virksomheter som har vesentlig betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser,
uten å kunne knyttes direkte til en grunnleggende nasjonal funksjon.
Virksomhetene skal forhåndsvarsles om vedtak
etter første og andre ledd.
Sikkerhetsmyndigheten kan på eget initiativ
fremme forslag overfor et departement om å fatte vedtak etter første og
andre ledd. Dersom departementet ikke fatter vedtak i
samsvar med sikkerhetsmyndighetens anbefaling, kan sikkerhetsmyndigheten
bringe saken inn for endelig avgjørelse til det departementet som
har overordnet ansvar for forebyggende sikkerhetsarbeid i sivil sektor,
eller det departementet som har overordnet ansvar for
forebyggende sikkerhetsarbeid i forsvarssektoren.
Sikkerhetsmyndigheten skal fatte vedtak etter
første og andre ledd overfor virksomheter som
ikke omfattes av noe departements ansvarsområde. Departementet er
klageinstans.
§ 2-1 første ledd bokstav b og c skal lyde:
-
b. identifisere og
holde oversikt over virksomheter som har vesentlig betydning for
grunnleggende nasjonale funksjoner eller for nasjonale
sikkerhetsinteresser
-
c. fatte vedtak etter § 1-3 første og
andre ledd.
§ 2-2 andre ledd ny bokstav i skal lyde:
§ 6-1 første ledd skal lyde:
Et informasjonssystem er skjermingsverdig dersom det
behandler skjermingsverdig informasjon, eller dersom det i seg selv
har avgjørende betydning for grunnleggende nasjonale funksjoner eller
for nasjonale sikkerhetsinteresser.
§ 7-1 første ledd skal lyde:
Objekter og infrastruktur er skjermingsverdige
dersom det enten kan skade grunnleggende nasjonale funksjoner
om de får redusert funksjonalitet eller blir utsatt for skadeverk,
ødeleggelse eller rettsstridig overtakelse, eller kan skade
nasjonale sikkerhetsinteresser på annen måte.
§ 7-2 første og andre ledd skal lyde:
Skjermingsverdige objekter og infrastruktur
skal klassifiseres når det foreligger forhold som nevnt
i § 7-1. Følgende klassifiseringsgrader skal benyttes:
-
a. MEGET KRITISK dersom
det kan få helt avgjørende skadefølger
-
b. KRITISK dersom det kan få alvorlige
skadefølger
-
c. VIKTIG dersom det kan få skadefølger.
Klassifiseringen skal bygge på en skadevurdering, og
det skal spesifiseres hvilke grunnleggende nasjonale funksjoner
objektet eller infrastrukturen understøtter, eller hvilke
nasjonale sikkerhetsinteresser som kan bli skadet. Det
skal også fremgå hva konsekvensene av redusert funksjonalitet, skadeverk,
ødeleggelse eller rettsstridig overtakelse vil være. Begrunnelsen
for klassifiseringen skal inngå i departementets og
sikkerhetsmyndighetens oversikt over skjermingsverdige objekter
og infrastruktur.
I kapittel 7 skal ny § 7-6 lyde:
§ 7-6 Eiendommer av sikkerhetsmessig
betydning
Eiendommer som ut fra sin beliggenhet kan legge
til rette for sikkerhetstruende virksomhet mot et skjermingsverdig
objekt eller infrastruktur, skal regnes som eiendommer av sikkerhetsmessig
betydning. Virksomheten skal ved vurderingen av risiko etter § 7-3
andre ledd identifisere slike eiendommer.
Dersom en eiendom av sikkerhetsmessig betydning utgjør
en risiko for en virksomhets skjermingsverdige objekt eller infrastruktur,
og det ikke er mulig å opprettholde et forsvarlig sikkerhetsnivå
gjennom tiltak etter § 7-3, skal virksomheten varsle sikkerhetsmyndigheten eller
tilsynsmyndigheten.
Departementet kan gi forskrift om identifisering
av eiendommer og risikovurdering etter første ledd og varslingsplikten
etter andre ledd.
§ 10-1 skal lyde:
§ 10-1 Meldeplikt ved erverv av virksomhet
Den som direkte eller indirekte vil
erverve en eierandel i en virksomhet som er underlagt dette kapittelet
i medhold av § 1-3, eller som er underlagt loven etter § 1-2 andre
ledd og innehar klarering som nevnt i § 9-3, skal sende melding
til departementet når ervervet vil føre til at erververen direkte
eller indirekte samlet oppnår minst 10 prosent av aksjekapitalen,
andelen eller stemmene i virksomheten (en kvalifisert eierandel).
Det samme gjelder når ervervet vil føre til at
-
a. erververens
kvalifiserte eierandel økes til minst 20 prosent, en tredjedel,
50 prosent, to tredjedeler eller 90 prosent av aksjekapitalen, andelene
eller stemmene i virksomheten
-
b. erververen oppnår betydelig
innflytelse over forvaltningen av virksomheten på annen måte
-
c. erververen sammen med sine
nærstående, jf. verdipapirhandelloven § 2-5, oppnår en kvalifisert
eierandel eller en posisjon som nevnt i bokstav a eller b.
Meldeplikten gjelder tilsvarende for
avhenderen og virksomheten ervervet gjelder, når erververen samlet
vil oppnå en direkte eierandel på minst 10 prosent av aksjekapitalen,
andelen eller stemmene i virksomheten. Det samme gjelder når ervervet
vil føre til at
For virksomheter som ikke omfattes
av noe departements ansvarsområde, og for leverandørklarerte virksomheter,
skal meldingen sendes til sikkerhetsmyndigheten.
Et erverv som nevnt i første ledd kan
ikke gjennomføres før meldingen er behandlet etter § 10-2.
Kongen kan gi forskrift om meldeplikten og
gjennomføringsforbud.
Ny § 10-4 skal lyde:
§ 10-4 Deling av informasjon i forbindelse
med et erverv av virksomhet
I forbindelse med et erverv som omfattes av
meldeplikten etter § 10-1, kan informasjon som kan brukes til sikkerhetstruende
virksomhet, ikke deles uten samtykke før ervervet er gjennomført.
Forbudet i første punktum gjelder ikke informasjon som er offentlig
tilgjengelig. Spørsmålet om samtykke skal rettes til og avgjøres
av departementet. Dersom virksomheten ikke omfattes av noe departements
ansvarsområde, skal spørsmålet rettes til og avgjøres av sikkerhetsmyndigheten.
En forespørsel etter første ledd skal avgjøres
så raskt som mulig. Ved samtykke kan det fastsettes vilkår for deling
av slik informasjon.
Kongen kan gi forskrift om hvilken informasjon som
er omfattet av forbudet mot deling av informasjon, avgjørelser om
informasjonsdeling, saksbehandling og hvilke vilkår som kan stilles
for informasjonsdeling mellom partene.
§ 11-3 første ledd skal lyde:
Tilsynsmyndigheten kan ilegge en
virksomhet overtredelsesgebyr dersom virksomheten eller noen som handler
på dennes vegne, forsettlig eller uaktsomt
-
a. overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av §§ 3-4, 4-3, 4-4, 4-5, 5-2, 6-2, 6-3 eller§ 7-3, § 9-2
første ledd, § 9-4 første ledd første punktum
eller § 9-4 andre ledd første eller andre punktum
-
b. overtrer et pålegg gitt med hjemmel
i § 3-6
-
c. gir uriktige eller ufullstendige opplysninger
til tilsynsmyndigheten etter §§ 3-4 eller 4-5
-
d. medvirker til overtredelser som nevnt
i bokstav a til c.
§ 11-3 andre ledd skal lyde:
Sikkerhetsmyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr for
den som forsettlig eller uaktsomt overtrer meldeplikten etter § 10-1.
Nåværende andre til femte ledd blir tredje
til nytt sjette ledd.
§ 11-4 fjerde ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer
et forbud eller påbud fastsatt med hjemmel i §§ 2-5 eller 10-3,
straffes med bot eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, hvis ikke
forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd
og skal lyde:
Forsøk på overtredelser som nevnt i første til
fjerde ledd straffes på samme måte.
II
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.