vedtak til lov
om virksomheters
åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold
(åpenhetsloven)
§ 1 Lovens formål
Loven skal fremme
virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering
av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan
virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter
og anstendige arbeidsforhold.
§ 2 Lovens virkeområde
Loven gjelder for
større virksomheter som er hjemmehørende i Norge, og som tilbyr
varer og tjenester i eller utenfor Norge. Loven gjelder også for
større utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge,
og som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning.
Kongen kan gi forskrift
om at loven helt eller delvis skal gjelde for virksomheter på Svalbard,
Jan Mayen og de norske bilandene.
§ 3 Definisjoner
-
a) Med større virksomheter
menes virksomheter som omfattes av regnskapsloven § 1-5, eller som
på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår:
-
1. salgsinntekt:
70 millioner kroner
-
2. balansesum:
35 millioner kroner
-
3. gjennomsnittlig
antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.
Morselskaper skal
regnes som større virksomheter dersom vilkårene er oppfylt for mor-
og datterselskaper sett som en enhet.
-
b) Med grunnleggende
menneskerettigheter menes de internasjonalt anerkjente menneskerettighetene
som følger av blant annet FNs konvensjon om økonomiske, sosiale
og kulturelle rettigheter fra 1966, FNs konvensjon om sivile og
politiske rettigheter fra 1966 og ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende
rettigheter og prinsipper i arbeidslivet.
-
c) Med anstendige
arbeidsforhold menes arbeid som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter
etter bokstav b og helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen,
og som gir en lønn å leve av.
-
d) Med leverandørkjede
menes enhver i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller
produserer varer, tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår
i en virksomhets levering av tjenester eller produksjon av varer
fra råvarestadiet til ferdig produkt.
-
e) Med forretningspartner
menes enhver som leverer varer eller tjenester direkte til virksomheten,
men som ikke er en del av leverandørkjeden.
Departementet kan
gi forskrift om hva som anses som grunnleggende menneskerettigheter
etter første ledd bokstav b og anstendige arbeidsforhold etter første ledd
bokstav c. Departementet kan gi forskrift om unntak fra større virksomheter
etter første ledd bokstav a.
§ 4 Plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger
Virksomhetene skal
utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for
flernasjonale selskaper. Med aktsomhetsvurderinger menes å
-
a) forankre ansvarlighet
i virksomhetens retningslinjer
-
b) kartlegge og
vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten
enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet
til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester
gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere
-
c) iverksette egnede
tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser
basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger etter bokstav
b
-
d) følge med på
gjennomføring og resultater av tiltak etter bokstav c
-
e) kommunisere
med berørte interessenter og rettighetshavere om hvordan negative
konsekvenser er håndtert etter bokstav c og d
-
f) sørge for eller
samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd.
Aktsomhetsvurderingene
skal utføres regelmessig og stå i forhold til virksomhetens størrelse,
virksomhetens art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og
alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser
for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Departementet kan
gi forskrift om plikten til å utføre aktsomhetsvurderinger.
§ 5 Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger
Virksomhetene skal
offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene etter
§ 4. Redegjørelsen skal minst inneholde
-
a) en generell
beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer
og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser
for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
-
b) opplysninger
om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative
konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
-
c) opplysninger
om tiltak som virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette
for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig
risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede
resultater av disse tiltakene.
§ 6 annet ledd bokstav
c og d, tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende for pliktene etter
første ledd.
Redegjørelsen skal
gjøres lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider, og kan inngå
i redegjørelsen om samfunnsansvar etter regnskapsloven § 3-3 c.
Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse om hvor redegjørelsen
er tilgjengelig.
Redegjørelsen skal
oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år og ellers
ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Den
skal underskrives i tråd med reglene i regnskapsloven § 3-5.
Departementet kan
gi forskrift om plikten til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger.
§ 6 Rett til informasjon
Enhver har ved skriftlig
forespørsel rett på informasjon fra en virksomhet om hvordan virksomheten håndterer
faktiske og potensielle negative konsekvenser etter § 4. Dette omfatter
både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt
vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.
Et krav om informasjon
kan avslås dersom
-
a) kravet ikke
gir tilstrekkelig grunnlag for å identifisere hva kravet gjelder
-
b) kravet er åpenbart
urimelig
-
c) den etterspurte
informasjonen gjelder opplysninger om noens personlige forhold
-
d) den etterspurte
informasjonen gjelder opplysninger om tekniske innretninger og fremgangsmåter eller
andre drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig
betydning å hemmeligholde av hensyn til den opplysningene angår.
Retten til informasjon
om faktiske negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter
som virksomheten er kjent med, gjelder uavhengig av begrensningene
i annet ledd.
Retten til informasjon
omfatter ikke informasjon som er gradert etter sikkerhetsloven eller
beskyttet etter åndsverkloven.
Departementet kan
gi forskrift om retten til informasjon og virksomhetenes adgang
til å avslå et informasjonskrav.
§ 7 Virksomhetenes behandling av informasjonskrav
Informasjon etter
§ 6 skal gis skriftlig og være dekkende og forståelig.
Virksomheten skal
gi informasjon innen rimelig tid og senest innen tre uker etter
at informasjonskravet er mottatt. Dersom mengden eller typen informasjon
som etterspørres, gjør det uforholdsmessig byrdefullt å besvare
informasjonskravet innen tre uker, skal informasjonen gis innen
to måneder etter at kravet er mottatt. Virksomheten skal da senest
innen tre uker etter at informasjonskravet er mottatt, opplyse informasjonssøkeren
skriftlig om forlengelsen av fristen, grunnene til forlengelsen,
og når informasjonen kan ventes.
Dersom virksomheten
avslår et informasjonskrav, skal den informere om det rettslige
grunnlaget for avslaget, adgangen og fristen for å kreve nærmere
begrunnelse for avslaget og om Forbrukertilsynet som tilsyns- og veiledningsorgan.
Den som får avslag
på et informasjonskrav, kan innen tre uker fra avslaget ble mottatt,
kreve å få en nærmere begrunnelse for avslaget. Begrunnelsen skal
gis skriftlig, snarest mulig og senest innen tre uker etter at kravet
om nærmere begrunnelse ble mottatt.
Departementet kan
gi forskrift om virksomhetenes behandling av informasjonskrav.
§ 8 Veiledning
Forbrukertilsynet
skal gjennom generelle opplysninger, råd og veiledninger arbeide
for at reglene i loven og vedtak i medhold av loven blir fulgt.
For øvrig gjelder reglene om veiledningsplikt i forvaltningsloven
§ 11.
§ 9 Kontroll og håndheving
Forbrukertilsynet
fører tilsyn med at bestemmelsene i loven overholdes. Tilsynet skjer
ut fra hensynet til å fremme virksomheters respekt for grunnleggende
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Forbrukertilsynet
skal av eget tiltak, eller etter henvendelse fra andre, søke å påvirke
virksomhetene til å innrette seg etter loven, herunder ved å føre
forhandlinger med virksomhetene eller deres organisasjoner.
Dersom Forbrukertilsynet
finner at en virksomhet handler i strid med loven, kan Forbrukertilsynet
innhente skriftlig bekreftelse på at det ulovlige forholdet skal
opphøre, eller fatte vedtak. Markedsrådet behandler klager på Forbrukertilsynets
vedtak.
For øvrig gjelder
markedsføringsloven § 32, § 33, § 37 og forskrift gitt i medhold
av § 38 tilsvarende for kontroll og håndheving etter denne loven.
§ 10 Opplysningsplikt
Enhver plikter
å gi Forbrukertilsynet og Markedsrådet de opplysningene disse myndighetene
krever for å kunne utføre sine gjøremål etter loven. Opplysningene kan
kreves gitt skriftlig eller muntlig, innen en fastsatt frist. På
samme vilkår som nevnt i første og annet punktum kan alle typer
informasjon og bærere av slik informasjon kreves utlevert.
Opplysningsplikten
etter første ledd gjelder uavhengig av taushetsplikt. Dette gjelder
likevel ikke taushetsplikt som nevnt i straffeprosessloven §§ 117
til 120, med unntak av § 118 første ledd første punktum.
§ 11 Forbrukertilsynets og Markedsrådets
vedtak
Forbrukertilsynet
og Markedsrådet kan, dersom de finner at inngrep tilsies av hensyn
som nevnt i § 9 første ledd annet punktum, fatte enkeltvedtak om:
-
a) forbud eller
påbud etter § 12
-
b) tvangsmulkt
etter § 13
-
c) overtredelsesgebyr
etter § 14.
Et vedtak etter
bokstav a og b gjelder i fem år dersom ikke annet fremgår av vedtaket.
Vedtaket kan maksimalt gjelde i ti år. Vedtaket kan fornyes.
Vedtak etter første
ledd kan også rettes mot medvirkere.
Søksmål over Markedsrådets
eller Forbrukertilsynets vedtak må reises innen seks måneder fra
parten mottok underretning om vedtaket. Fristen beregnes etter reglene
i domstolloven §§ 148 og 149. Det kan gis oppfriskning for oversittelse
av fristen etter reglene i tvisteloven §§ 16-12 til 16-14.
§ 12 Forbuds- og påbudsvedtak
Det kan nedlegges
forbud og gis påbud for å sikre at §§ 4 til 7 overholdes.
§ 13 Vedtak om tvangsmulkt
For å sikre at
bekreftelser eller vedtak etter § 9 tredje ledd og § 12 overholdes,
kan det fastsettes en tvangsmulkt som må betales dersom bekreftelsen
eller vedtaket ikke blir etterlevd.
Tvangsmulkten kan
fastsettes som en løpende mulkt eller som et engangsbeløp. Ved fastsettelsen
av tvangsmulkten skal det legges vekt på at det ikke skal lønne
seg å overtre vedtaket.
For å sikre at
pålegg etter § 10 etterkommes, kan det fastsettes en tvangsmulkt
som skal betales dersom pålegget ikke etterkommes. Annet ledd første
punktum gjelder tilsvarende.
Endelig vedtak
om betaling av tvangsmulkt er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan
gi forskrift om ileggelse av tvangsmulkt.
§ 14 Vedtak om overtredelsesgebyr
Ved gjentatte overtredelser
av §§ 5, 6 eller 7, kan det ilegges et overtredelsesgebyr som den
som vedtaket retter seg mot, skal betale.
Et foretak kan
ilegges overtredelsesgebyr når overtredelsen er begått av noen som
har handlet på vegne av foretaket. Fysiske personer kan ilegges
overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.
Ved fastsettelse
av gebyrets størrelse skal det legges vekt på overtredelsens grovhet,
omfang og virkninger.
Overtredelsesgebyret
forfaller til betaling fire uker etter at vedtaket er fattet. Endelig
vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Departementet kan
gi forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 15 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tiden Kongen
bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.