vedtak til midlertidig lov
om kompensasjonsytelse
for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt
som følge av utbrudd av covid-19
§
1. Virkeområde
Loven gir bestemmelser om rett til kompensasjonsytelse
for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet personinntekt
som følge av utbrudd av covid-19.
Inntektstap som utløser rett til andre
ytelser til livsopphold, gir ikke rett til kompensasjonsytelse.
Kompensasjonsytelsen kan gis til næringsdrivende og frilansere som
har hatt en nærings- eller frilansvirksomhet i Norge som var startet
opp og aktiv før 1. mars 2020.
Loven får også anvendelse for personer
på Svalbard som er medlemmer av folketrygden i henhold til folketrygdloven
§ 2-3.
§
2. Vilkår for ytelse
Selvstendig næringsdrivende og frilansere
med personinntekt fra næring eller oppdrag på over 0,75 ganger folketrygdens
grunnbeløp (G), i aldersgruppen 18–67 år, som etter 12. mars 2020
har mistet hele eller deler av denne inntekten som følge av utbrudd
av covid-19, kan søke om kompensasjonsytelse etter denne loven.
Kompensasjonsytelsen ytes ikke til selvstendig
næringsdrivende og frilansere som i den måneden det søkes ytelse
for, har arbeidsinntekt, inkludert rett til trygdeytelser som erstatter
bortfalt arbeidsinntekt, på til sammen 6 G eller høyere.
§
3. Grunnlag for beregning og ytelsens størrelse
Grunnlaget er den inntekten kompensasjonsytelsen
regnes ut etter. Grunnlaget beregnes som et årlig beløp.
Grunnlaget for selvstendig næringsdrivende
fastsettes med utgangspunkt i pensjonsgivende årsinntekt fra næring
fra 2019. For selskaper som har startet opp etter 1. januar 2020
inngår inntekter fra næring fra januar og februar 2020 i grunnlaget.
Grunnlaget for frilansere fastsettes
med utgangspunkt i den gjennomsnittlige inntekten som frilanseren har
hatt i oppdrag og som er rapportert til a-ordningen de siste 12
månedene før mars 2020. For frilansere som startet virksomheten
mellom 1. mars 2019 og 1. mars 2020, legges hele driftsperioden
til grunn.
Maksimalt grunnlag er 6 G. Arbeidsinntekt,
inkludert inntekt som ligger til grunn for trygdeytelser som erstatter
bortfalt arbeidsinntekt, trekkes fra grensen på 6 G. Det samme gjelder
for frilans- eller næringsinntekt det ikke er søkt kompensasjonsytelse
for. Det gis ikke kompensasjon på et grunnlag større enn differansen mellom
6 G og summen av de nevnte inntektene.
Kompensasjonsytelsen gis med 60 prosent
av grunnlaget begrenset oppad til 6 G. Ytelsen gis for fem dager
per uke, og dagsatsen er den årlige ytelsen delt på 260.
§
4. Avkorting mot inntekt
Inntekter som selvstendig næringsdrivende
og frilanser i stønadsperioden kommer til fradrag i ytelsen med
60 prosent.
§
5. Utbetalingsterminer
Ytelsen gis per dag, og den utbetales
etterskuddsvis for den kalendermåneden det er søkt for.
§
6. Stønadsperiode
Ytelsen gis fra og med dag 17 etter
dokumentert inntektsbortfall. Ved innvilgning av nye perioder innvilges ytelsen
fra første dag.Ytelsen kan gis for den perioden loven gjelder.
§
7. Fremsetting av krav
Krav om ytelse etter denne loven skal
settes frem for Arbeids- og velferdsetaten på den måten Arbeids-
og velferdsdirektoratet bestemmer.
Arbeids- og velferdsdirektoratet kan
fastsette en frist for når krav om ytelse senest må være satt frem.
§
8. Saksbehandling
Forvaltningsloven gjelder med de særregler
som er fastsatt i loven her.
Saksbehandlingsreglene i folketrygdloven
§§ 21-3, 21-4, 21-4 a, 21-4 b, 21-4 c, 21-4 d, 21-6 og 21-7 gjelder
så langt de passer for saker etter denne loven.
Ved krav om tilbakebetaling av feilutbetalte
ytelser gjelder folketrygdloven § 22-15 tilsvarende.
§
9. Klage
Vedtak kan påklages til nærmeste overordnede
organ eller til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer.
Klage settes frem skriftlig eller muntlig
for den enheten som Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer.
Fristen for klage er seks uker.
§
10. Behandling av personopplysninger og automatisert saksbehandling
Arbeids- og velferdsetaten kan behandle
personopplysninger, inkludert personopplysninger som nevnt i personvernforordningen
artikkel 9, når dette er nødvendig for å behandle saker etter denne
loven eller gi informasjon om kompensasjonsytelsen til aktuelle
søkere.
Avgjørelser etter denne loven kan treffes
automatisk. Etaten skal fastsette retningslinjer for automatiserte
avgjørelser, inkludert krav til jevnlig kontroll for å begrense
faren for feil. Den registrerte har rett til manuell overprøving
av avgjørelsen.
§
11. Opplysninger til bruk ved utredning og produksjon av statistikk
Arbeids- og velferdsetaten skal ha tilgang
til opplysningene om kompensasjonsytelsen i forbindelse med utredning
og produksjon av statistikk på de områdene etaten administrerer,
se arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 4 annet ledd.
§
12. Forskrifter
Departementet kan gi forskrifter til
utfylling av bestemmelsene i denne loven. Departementet kan i forskrift
fastsette en lavere kompensasjonsgrad enn det som følger av § 3
femte ledd.
§
13. Ikrafttredelse og opphevelse
Loven trer i kraft straks.
Loven oppheves 1. oktober 2021.