Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Loven skal sikre
at grensetilsyn og grensekontroll av personer utføres i samsvar
med nasjonale behov og internasjonale forpliktelser, herunder tydeliggjøre
ansvar og styring og fremme samarbeid mellom berørte myndigheter.
Loven skal også legge til rette for lovlig bevegelse over grensene
og bidra til å bekjempe grensekryssende kriminalitet og ulovlig
innvandring.
§ 2 Lovens saklige virkeområde og forholdet
til andre regler
Loven gir regler
om rettslige og fysiske forhold i tilknytning til riksgrensen og
om grensepassering og grensekontroll av personer. Regler om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her følger av utlendingsloven.
Loven gjelder med
de begrensninger som er anerkjent i folkeretten eller følger av
overenskomst med annen stat.
Loven gjelder ikke
militære oppgaver, herunder for å hevde suverenitet og suverene
rettigheter, kontroll av vareførselen etter tolloven, eller annen
kontrollvirksomhet på eller ved grensen etter annen lov.
§ 3 Lovens stedlige virkeområde
Loven gjelder i
riket, på og ved innretninger og anlegg som nyttes på eller er tilknyttet
norsk kontinentalsokkel, og i tilstøtende sone, jf. Lov 27. juni
2003 nr. 57 om Norges territorialfarvann og tilstøtende sone § 4.
Loven gjelder på
annen stats jurisdiksjonsområde når det følger av avtale med staten,
og på områder hvor ingen stat har suverenitet når det følger av
folkeretten.
§ 4 Politiets ansvar og samarbeid med
andre myndigheter
Politiet har ansvar
for utøvelsen av grenseovervåking og inn- og utreisekontroll av
personer etter loven. Myndighetsutøvelse på vegne av politiet og
bistand til politiets grensekontroll etter §§ 6 og 7 utføres under
politiets ansvar og ledelse.
Politiet skal samarbeide
med andre myndigheter som er tillagt oppgaver som berører politiets
oppgaver etter loven.
§ 5 Ansvar for særlige tilsynsfunksjoner
Kongen oppnevner
myndighet med ansvar for å ivareta særlige forpliktelser og tilsynsfunksjoner
i tilknytning til riksgrensen, og fastsetter instruks for myndighetens
virksomhet.
§ 6 Forsvarets myndighetsutøvelse og
bistand til politiets grensekontroll
Forsvaret kan på
vegne av politiet utøve grenseovervåking etter § 19 på den norsk-russiske
grensen. Ved utøvelse av slik grenseovervåking kan Forsvaret utøve makt
innenfor rammene av politiloven § 6.
Kongen gir nærmere
regler om Forsvarets grenseovervåking etter første ledd, herunder
om opplæring, bevæpning og ledelse av militært mannskap som benyttes.
Bistand fra Forsvaret
til andre grensekontrolloppgaver gjennomføres etter reglene om bistand
fra Forsvaret i og i medhold av politiloven § 27 a. Kystvaktens
virksomhet reguleres av kystvaktloven.
§ 7 Tolletatens bistand til politiets
inn- og utreisekontroll
Tolletaten skal
bistå politiet med gjennomføring av inn- og utreisekontroll etter
loven. Ved utførelsen av slik bistand har Tolletaten de samme rettighetene
og pliktene som politiet har etter § 15.
Kongen gir forskrift
om Tolletatens bistand til politiets inn- og utreisekontroll.
§ 8 Bistand fra europeiske grensekontrollteam
Europeiske grensekontrollteam
kan etter anmodning bistå politiet med gjennomføring av grensekontroll.
Politiloven § 20 a annet og tredje ledd får tilsvarende anvendelse
for utenlandske tjenestemenn som deltar under utførelsen av slike
bistandsoppgaver.
Kapittel 2. Riksgrensen og grensenære
områder
§ 9 Rydding og rådighet i grensegaten
Langs riksgrensen
løper en grensegate med bredde som avtalt med nabostat. Det er forbudt
for grunneier og andre å utøve rådighet i grensegaten med mindre
det er gitt samtykke etter annet ledd.
Tilsynsmyndigheten
utfører nødvendige tiltak for å holde riksgrensen og grensegaten
ryddet og oppmerket, og kan samtykke til at grunneier eller rettighetshaver avvirker
skog eller benytter grunnen som beite eller slåttemark når avtale
med nabostat ikke er til hinder for det og det ikke innebærer terrenginngrep
eller jordbearbeiding.
§ 10 Rådighetsbegrensninger i grensenære
områder
Til gjennomføring
av grensetilsyn og grensekontroll og for øvelses- og beredskapsformål
har politiet, tilsynsmyndigheten og Forsvaret rett til adkomst til
grensegaten på og utenfor vei, og til benyttelse av grunn i grensenære
områder. Skade skal erstattes.
De grensenære områdenes
naturlige preg bør søkes opprettholdt. Kongen kan forby eller regulere
enhver type virksomhet og tiltak når det anses nødvendig for å lette
grensekontrollen, hindre skade på riksgrensen eller riksgrensens
løp eller hindre forurensning av grensevassdrag.
Når det er nødvendig
for utførelse av oppgaver etter loven, kan departementet mot erstatning
tvangserverve grunn og rettigheter, og la oppføre bygg og anlegg.
§ 11 Adferdsregler
Skyting over riksgrensen
og annen truende eller skremmende adferd ved grensen er forbudt.
Det er også forbudt å skade, flytte eller tilsøle grensegate eller
grensemerking tilhørende Norge eller nabostat, og å fjerne gjenstander
fra dem.
Kongen gir forskrift
om andre påbud og forbud som følger av avtale med nabostat.
§ 12 Ekstraordinære adgangsbegrensninger
Kongen kan fatte
vedtak om å forby eller begrense opphold, ferdsel og krysning av
grensen i situasjoner som ikke kan håndteres gjennom ordinære kontrolltiltak,
når det er nødvendig
-
1. for å trygge
riksgrensen, grenseovergangsstedene og forholdene der,
-
2. for å styrke
kontrollen med grensepasseringer og ferdselen,
-
3. for å verne samfunnet
eller naturen, eller
-
4. av andre helsemessige
grunner eller sikkerhetsmessige forhold.
Tiltak etter første
ledd skal være tidsmessig og geografisk avgrenset.
Kongen kan gi forskrift
med nærmere regler om ekstraordinære adgangsbegrensninger etter
første og annet ledd.
Kapittel 3. Grensepassering
og inn- og utreisekontroll
§ 13 Passering av ytre Schengen-grense
Ytre Schengen-grense
skal passeres over grense-overgangssted fastsatt av departementet,
og innenfor fastsatte åpningstider.
Ved passering av
grensen plikter enhver straks å fremstille seg for inn- og utreisekontroll.
Kongen gir forskrift
om grensepassering og om unntak fra kravene i første og annet ledd.
§ 14 Passering av indre Schengen-grense
Indre Schengen-grense
kan passeres hvor som helst med mindre grensekontroll er midlertidig
gjeninnført, jf. annet og tredje ledd.
Departementet kan
beslutte å gjeninnføre grensekontroll midlertidig på hele eller
deler av indre Schengen-grense dersom det foreligger en alvorlig
trussel mot offentlig orden eller indre sikkerhet.
Når grensekontroll
er midlertidig gjeninnført, skal indre Schengen-grense passereres
over grenseovergangssted fastsatt av departementet. Reglene i og
i medhold av §§ 13, 15 og 16 gjelder så langt de passer.
§ 15 Gjennomføring av inn- og utreisekontroll
Inn- og utreisekontrollen
kan utføres
-
1. på grenseovergangssted
eller der hvor den reisende melder seg eller påtreffes,
-
2. på offentlige
transportmidler og sjøfartøy etter siste avgang i utlandet og senest
ved første stans i Norge,
-
3. i territorialfarvannet
på sjøfartøy underveis til eller fra norsk havn eller indre farvann,
og
-
4. i tilstøtende
sone.
Ved inn- og utreisekontroll
skal det påses at enhver har pass eller annet legitimasjonsdokument
som er godkjent som reisedokument etter utlendingsloven, at visumpliktige
har gyldig visum, og at det ikke er grunnlag for bortvisning etter
utlendingsloven §§ 17 eller 121.
Ved inn- og utreisekontroll
kan det også foretas andre former for identitetskontroll, herunder
iriskontroll, kontroll av fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning.
Politiet kan visitere
person og undersøke transportmidler for å fremskaffe pass eller
annet legitimasjonsdokument dersom det ikke fremvises, eller det
er grunn til mistanke om at den oppgitte identiteten er falsk eller at
personen skjuler andres legitimasjonsdokumenter. Transportmidler
kan også undersøkes for å fastslå om det finnes personer der som
forsøker å unndra seg inn- og utreisekontroll.
§ 16 Forhåndsmelding om reisende og
mannskap mv.
Transportør av
luftfartøy som kommer fra eller går til utlandet og transportør
av sjøfartøy på vei til eller fra indre farvann eller norsk havn,
skal oversende opplysninger om reisende og mannskap til politiet,
og melde planlagt tid og sted for ankomst eller anløp og avreise.
Transportør av
luft- og sjøfartøy plikter å rette seg etter politiets anvisninger
om anløps- eller avreisested for gjennomføring av inn- og utreisekontroll.
Reisende og mannskap
plikter å gi de opplysninger som er nødvendige for gjennomføring
av plikten til å gi forhåndsmelding etter første ledd.
§ 17 Tillatelse til å fratre stilling
på fartøy mv.
En utlending som
forlater sin stilling om bord på luft- eller sjøfartøy må ikke gå
i land i riket uten tillatelse fra politiet. Det samme gjelder en
utlending som er blindpassasjer om bord i luft- eller sjøfartøy.
Kapittel 4. Grenseovervåking
§ 18 Definisjon
Med grenseovervåking
forstås overvåking av grenseovergangssteder og grensene på strekningene
mellom grenseovergangssteder for å forhindre at personer omgår inn-
og utreisekontrollen.
§ 19 Overvåking av ytre Schengen-grense
Politiet kan overvåke
ytre Schengen-grense med nærliggende områder, territorialfarvannet
og tilstøtende sone samt ferdselen til og fra de overvåkede områdene
for å motvirke ulovlig grensepassering og at personer unndrar seg
inn- og utreisekontroll.
§ 20 Overvåking av indre Schengen-grense
Indre Schengen-grense
kan bare overvåkes sporadisk eller når grensekontroll er midlertidig
gjeninnført etter § 14.
§ 21 Kontroll av personer ved grenseovervåking
Hvis det under
utførelse av grenseovervåking oppstår tjenstlig behov for identifisering,
kan personer avkreves pass eller annen egnet legitimasjon og forklaring om
oppholdet ved grensen.
Ved rimelig grunn
til mistanke om ulovlig grensepassering eller forsøk på unndragelse
fra inn- og utreisekontroll, kan militært personell som overvåker
grensen på vegne av politiet utføre kontrolltiltak etter § 15 i samråd
med politiet.
Kapittel 5. Behandling av opplysninger
og taushetsplikt
§ 22 Behandling av opplysninger til
gjennomføring av grensekontroll
Politiet kan behandle
opplysninger, herunder sensitive opplysninger, som er nødvendige
for gjennomføring av grensekontroll etter loven.
Politiet kan behandle
opplysninger om reisende i et register som grunnlag for gjennomføring
av inn- og utreisekontroll. Registeret kan kobles til andre registre med
opplysninger som er nødvendige for gjennomføring av inn- og utreisekontroll.
Biometrisk personinformasjon
(ansiktsfoto og fingeravtrykk) kan innhentes elektronisk av alle
som passerer grensekontroll eller annet kontrollsted for kontroll
av reisedokumenter.
§ 23 Overvåkingsmetoder og bruk av teknisk
overvåkingsutstyr
Grenseovervåking
kan skje fra faste og mobile enheter og ved bruk av kamera og andre
tekniske, herunder elektroniske, hjelpemidler.
Det skal settes
opp synlig varsel om grenseovervåking langs landegrensen og ved
grenseovergangssteder der teknisk overvåkingsutstyr kan bli brukt
periodisk eller permanent.
§ 24 Taushetsplikt
Reglene om taushetsplikt
og informasjonsutveksling i forvaltningsloven §§ 13 til 13 f gjelder
når politiet og myndighet med særlige tilsynsfunksjoner utfører oppgaver
etter denne loven. Det samme gjelder for andre som utfører oppgaver
etter loven.
For behandling
av opplysninger som reguleres av politiregisterloven gjelder taushetspliktbestemmelsene i
politiregisterloven kapittel V og VI.
Kapittel 6. Forskrifter, straff
og ikrafttredelse mv.
§ 25 Forskrifter
Kongen kan gi forskrift
om gjennomføring av loven, blant annet om
-
1. lovens anvendelse
for Svalbard, Jan Mayen og bilandene Bouvetøya, Peter I Øy og Dronning
Maud Land, blant annet om kontroll med reisende og andre særlige
regler av hensyn til de stedlige forholdene, jf. § 3,
-
2. gjennomføring
av forpliktelser etter avtale med nabostat, blant annet om immunitet
og privilegier, jf. kapittel 2,
-
3. grenseovergangssteder,
blant annet om godkjenning, innretting av kontrollen og samarbeid
mellom grensekontrollmyndigheten og eier eller driver av grenseovergangssted,
jf. § 13,
-
4. midlertidig
gjeninnføring av grensekontroll på indre Schengen-grense, jf. § 14,
-
5. gjennomføring
av inn- og utreisekontroll, blant annet for reisende som kommer
fra eller reiser til Svalbard eller innretninger og anlegg som nyttes
på eller er tilknyttet norsk kontinentalsokkel, jf. § 15,
-
6. politiets myndighet
til å kreve inn pass og andre reise- eller legitimasjonsdokumenter
fra utlending før innreise, samt til å ta kopi av slike dokumenter, jf.
§ 15,
-
7. plikt for transportør
av sjøfartøy, luftfartøy eller yrkesmessig landtransport av personer
til å kontrollere at de reisende har gyldige reise- eller legitimasjonsdokument
og visum, samt plikt til å ta kopi av disse, jf. § 15,
-
8. hvilke fartøy
og opplysninger som omfattes av § 16 første og annet ledd, og om
når og hvordan opplysningene skal oversendes,
-
9. sjøfolks landlov
og sjøfolks og blindpassasjerers adgang til å gå i land i riket,
og om saksbehandling og klageadgang i slike saker, jf. § 17,
-
10. behandling
av opplysninger, blant annet om innsyn, retting og sletting og om
behandling, herunder utveksling, av opplysninger i koordineringssenteret for
Eurosur, jf. § 22,
-
11. bruk av teknisk
overvåkingsutstyr, jf. § 23.
§ 26 Straff
Med bot eller fengsel
inntil seks måneder eller begge deler straffes den som forsettlig
eller uaktsomt overtrer bestemmelser, påbud, forbud eller vilkår
gitt i eller i medhold av §§ 9 første ledd annet punktum, 10 annet ledd
annet punktum, 11, 12, 13, 14 tredje ledd, 16, 17 eller 25 nr. 2
eller nr. 7. Forsøk straffes på samme måte.
§ 27 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene
til forskjellig tid.
§ 28 Oppheving av og endringer i andre
lover
Fra det tidspunkt
loven trer i kraft oppheves lov 14. juli 1950 nr. 2 om forskjellige
tiltak til gjennomføring av oppmerking og overvåking av riksgrensen.
Fra det tidspunkt
loven trer i kraft gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 4.
august 1995 nr. 53 om politiet gjøres følgende endringer:
§ 20 fjerde ledd første punktum
skal lyde:
Kongen kan bestemme
at militært personell fra Forsvaret kan tildeles begrenset politimyndighet
ved utøvelse av grenseovervåking på
landegrensen mellom Norge og Russland.
§ 27 a annet ledd skal lyde:
Ved bistand som
nevnt i første ledd kan Forsvaret utøve makt innenfor de rammer
som følger av § 6. Det samme gjelder når Kystvakten yter bistand
etter kystvaktloven § 17 første ledd.
2. I lov 13.
juni 1997 nr. 42 om Kystvakten gjøres følgende endringer:
§ 3 annet ledd annet punktum
skal lyde:
Kontroll kan likevel
ikke skje på land med mindre dette fremstår som åpenbart nødvendig eller kontrollen gjelder overholdelse
av grenseloven for personer som har gått eller skal gå ombord i
eller i land fra fartøy.
§ 12 første ledd bokstav i
til ny bokstav k skal lyde:
-
i. lov 26. juni
1998 nr. 47 om fritids- og småbåter kapittel 3,
-
j. lov 24. juni
1994 nr. 39 om sjøfarten kapittel 6 A. Politiets kompetanse etter
sjøloven § 145 og regler gitt i medhold av den, gjelder tilsvarende
for Kystvakten, og
-
k. lov om grensetilsyn og grensekontroll
av personer (grenseloven).
3. I lov 19.
juni 1997 nr. 82 om pass oppheves § 6 a.
4. I lov 15.
mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold
her gjøres følgende endringer:
§ 6 annet ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift
fravike lovens regler for innretninger og anlegg som nevnt i første
ledd, samt gi forskrift om
kontroll ved reise mellom disse og norsk landterritorium.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Blindpassasjer
En utlending som
er blindpassasjer om bord i luft- eller sjøfartøy, må ikke gå i
land i riket uten tillatelse fra politiet etter grenseloven § 17.
Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om vilkårene for at blindpassasjerer skal
gis adgang til riket, samt regler om saksbehandlingen og klageadgangen
i slike saker.
§ 20 første ledd bokstav a
og b oppheves. Nåværende bokstav c til g blir bokstav a til e.
§ 20 nytt fjerde ledd skal
lyde:
Regler om plikt for transportør
av luft- og sjøfartøy til å gi forhåndsmelding om reisende og mannskap
følger av grenseloven § 16.
§ 66 første ledd bokstav a
skal lyde:
-
a) når utlendingen
grovt eller gjentatte ganger har overtrådt en eller flere bestemmelser
i loven her eller grenseloven,
forsettlig eller grovt uaktsomt har gitt vesentlig uriktige eller
åpenbart villedende opplysninger i en sak etter loven, eller unndrar
seg gjennomføringen av et vedtak som innebærer at vedkommende skal
forlate riket,
§ 100 b første ledd første
punktum skal lyde:
I forbindelse med
kontroll etter § 21 eller
grenseloven § 15, eller i forbindelse med behandlingen
av en sak etter utlendingsloven, kan politiet, Utlendingsdirektoratet,
Utlendingsnemnda, Utenriksdepartementet, utenriksstasjon eller andre
med kontrollmyndighet etter grenseloven innhente
biometrisk personinformasjon i form av ansiktsfoto og fingeravtrykk
til kontroll av fremlagt oppholdskort eller kontroll av annet kort
med registrert biometrisk personinformasjon etter § 100 a annet
ledd.
I § 108 annet
ledd bokstav a utgår § 14 første og annet ledd og § 16 første ledd
fra opplistingen av bestemmelser.