Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er
å legge til rette for at en yrkesutøver som er statsborger av en
EØS-stat eller Sveits, kan utøve yrket sitt i Norge på lik linje
med en yrkesutøver som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i Norge,
i samsvar med EØS-avtalen vedlegg VII og Konvensjonen om opprettelse
av Det europeiske frihandelsforbund (EFTA-konvensjonen), jf. direktiv 2005/36/EF.
§ 2 Lovens virkeområde
Loven gjelder yrkesutøvere
med statsborgerskap fra en EØS-stat eller Sveits som vil utøve et
lovregulert yrke i Norge, og som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
eller fått disse godkjent i en annen EØS-stat eller Sveits. Loven
gjelder videre for yrker som er omfattet av ordningen med europeisk
profesjonskort. Loven gjelder med visse begrensninger også tredjelandsborgere
som omfattes av direktiv 2004/38/EF, jf. fjerde ledd.
For yrker som omfattes
av lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. og lov 15. juni
2001 nr. 75 om veterinærer og annet dyrehelsepersonell, gjelder
kun §§ 21 til 23. For statsborgere fra Sveits gjelder ikke §§ 10,
11, 14, 19 første ledd annet punktum og 20.
Loven gir ikke rett
til å utøve yrker innen offentlig myndighetsutøvelse. Loven gjelder
ikke for offentlig utnevnte notarer.
Departementet kan
gi forskrift om statsborgere av en EØS-stat eller Sveits som har
ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i et tredjeland, og tredjelandsborgere
som omfattes av direktiv 2004/38/EF.
§ 3 Definisjoner
I denne loven betyr
-
a) lovregulert yrke: en
eller flere former for yrkesvirksomhet som er underlagt
lov- eller forskriftsfestede krav om bestemte yrkeskvalifikasjoner, eller
hvor bruken av en yrkestittel ved lov eller forskrift er begrenset
til innehavere av en gitt yrkeskvalifikasjon
-
b) yrkeskvalifikasjoner: kvalifikasjoner
bekreftet ved et kvalifikasjonsbevis, et kursbevis eller yrkeserfaring
-
c) kvalifikasjonsbevis: vitnemål,
attester og annen dokumentasjon utstedt av en myndighet utpekt i henhold
til lover eller forskrifter i vedkommende medlemsstat, og som dokumenterer
en bestått yrkesrettet opplæring som i hovedsak er ervervet i en
EØS-stat eller Sveits
-
d) ansvarlig myndighet: myndighet
eller organ som er særlig bemyndiget til å utstede eller motta kvalifikasjonsbevis
og andre dokumenter eller opplysninger, og til å motta søknader
og treffe beslutninger som nevnt i denne loven
-
e) lovregulert utdanning: utdanning
som er særlig rettet mot utøvelsen av et bestemt yrke og som omfatter
ett eller flere kurs, eventuelt supplert med yrkesrettet opplæring,
en praktisk prøveperiode eller yrkespraksis hvis nivå og struktur
er fastsatt ved lov eller forskrift
-
f) yrkeserfaring: faktisk
og lovlig utøvelse av det aktuelle yrket i annen EØS-stat eller
Sveits
-
g) prøveperiode: utøvelse
av et lovregulert yrke under tilsyn av en kvalifisert utøver av
dette yrket og eventuelt etterfulgt av videreutdanning
-
h) egnethetsprøve: en prøve
avgrenset til søkerens faglige kunnskaper som gjennomføres av ansvarlig
myndighet i vertsstaten med sikte på å vurdere søkerens evne til
å utøve et lovregulert yrke i nevnte EØS-stat eller Sveits
-
i) etableringsstat: den staten
hvor yrkesutøveren utøver eller har utøvd sitt yrke
-
j) vertsstat: den staten
hvor yrkesutøveren har søkt om å utøve sitt yrke enten ved midlertidig
tjenesteytelse eller ved etablering
-
k) hjemstat: den staten hvor
yrkesutøveren har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner
-
l) europeisk profesjonskort: et elektronisk
sertifikat som dokumenterer at yrkesutøveren enten oppfyller alle
nødvendige betingelser for midlertidig tjenesteytelse i vertsstaten,
eller godkjenning av yrkeskvalifikasjoner for etablering i vertsstaten
-
m) Det indre markeds informasjonssystem
(IMI): EUs
database til informasjonsutveksling mellom ansvarlige myndigheter
i EØS-statene
Kapittel 2. Midlertidig tjenesteytelse
§ 4 Prinsippet om fri ytelse av tjenester
En yrkesutøver som
er lovlig etablert i en annen EØS-stat eller Sveits, og som har
rett til å utøve yrke der, har rett til å utøve det samme yrket
midlertidig i Norge.
Den ansvarlige myndigheten
kan vurdere om yrkesutøveren skal gis delvis adgang til et yrke.
Departementet kan
gi forskrift om midlertidig tjenesteytelse, herunder bruk av lovbeskyttet
tittel, informasjon til tjenestebrukere og delvis adgang til yrker.
§ 5 Forhåndsmelding
Første gang tjenesten
ytes i Norge, kan den ansvarlige myndigheten kreve at yrkesutøveren
leverer en skriftlig forhåndsmelding med tilhørende dokumenter.
Meldingen skal fornyes hver tolvte måned med unntak fra innehavere
av et profesjonskort, hvor fornyelse skal skje etter 18 måneder.
Departementet kan
gi forskrift om forhåndsmeldingens innhold og krav til hvilke dokumenter
som skal følge med forhåndsmeldingen.
§ 6 Kontroll av kvalifikasjoner
For yrker som har
konsekvenser for offentlig helse eller sikkerhet og som ikke er
omfattet av automatisk godkjenning etter §§ 9 til 11, kan den ansvarlige myndigheten
kontrollere yrkesutøverens kvalifikasjoner før vedkommende kan utøve
yrket i Norge.
Departementet kan
gi forskrift om kontroll av kvalifikasjoner.
§ 7 Saksbehandling for midlertidig tjenesteytelse
Retten til midlertidig
tjenesteytelse skal avgjøres uten ugrunnet opphold og senest innen
de frister som er satt i forskrift gitt i medhold av denne loven.
Dersom den ansvarlige myndigheten ikke overholder fristene, kan
yrkesutøveren utøve yrket i Norge.
Departementet kan
gi forskrift om saksbehandling og saksbehandlingsfrister for midlertidig
tjenesteytelse.
Kapittel 3. Etablering
§ 8 Vilkår for godkjenning – generell
ordning
Paragrafen gjelder
for lovregulerte yrker som ikke omfattes av automatisk godkjenning
etter §§ 9 til 11.
En yrkesutøver
som utøver et yrke i en annen EØS-stat eller Sveits, har rett til
å utøve et lovregulert yrke i Norge på lik linje med en yrkesutøver
som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i Norge. Yrkesutøveren
må ha kompetanseattest eller kvalifikasjonsbevis som kreves i annen
EØS-stat eller i Sveits for å utøve yrket der.
Den ansvarlige
myndigheten kan vurdere om yrkesutøveren skal gis delvis adgang
til et yrke.
Departementet kan
gi forskrift om kvalifikasjonsnivåer, vilkår for godkjenning etter
den generelle ordningen, unntak fra paragrafen, krav til prøveperiode
og egnethetsprøve og om delvis adgang til et yrke.
§ 9 Automatisk godkjenning på grunnlag
av yrkeserfaring
Hvis det i lov
eller forskrift settes krav til generell, forretningsmessig eller
faglig kunnskap og ferdighet for å kunne utøve et yrke som oppført
i vedlegg IV til direktiv 2005/36/EF, kan yrkesutøveren ha rett
til å utøve yrket etter en automatisk godkjenning. Det skal tas
hensyn til utøvelse av yrket i en annen EØS-stat eller Sveits ved
vurderingen av om kravene er oppfylt.
Departementet kan
gi forskrift om automatisk godkjenning på grunnlag av yrkeserfaring.
§ 10 Godkjenning etter felles opplæringsrammer
En yrkesutøver
som har et bevis på yrkeskvalifikasjoner ervervet i en annen EØS-stat
på grunnlag av felles opplæringsrammer som fastsatt etter direktiv 2005/36/EF
artikkel 49a, har rett til å utøve yrket i Norge på lik linje med
yrkesutøvere som har ervervet sine yrkeskvalifikasjoner i Norge.
Dette gjelder likevel kun dersom Norge har innført felles opplæringsramme
for det aktuelle yrket.
Departementet kan
gi forskrift om felles opplæringsrammer.
§ 11 Godkjenning etter felles opplæringsprøve
En yrkesutøver
som har bestått en felles opplæringsprøve i en annen EØS-stat som
fastsatt etter direktiv 2005/36/EF artikkel 49b, har rett til å
utøve yrket i Norge, på lik linje med yrkesutøvere som har ervervet
sine yrkeskvalifikasjoner i Norge. Dette gjelder likevel kun dersom
Norge har innført felles opplæringsprøve for det aktuelle yrket.
Departementet kan
gi forskrift om felles opplæringsprøve.
§ 12 Krav til dokumentasjon
En ansvarlig myndighet
kan ved søknad om etablering kreve dokumentasjon for yrkeskvalifikasjoner.
Departementet kan
gi forskrift om krav til dokumentasjon ved søknad om etablering.
§ 13 Generelle saksbehandlingsfrister
Søknaden skal behandles
uten ugrunnet opphold og senest innen de fristene som er satt i
forskrift gitt i medhold av denne loven.
Enkeltvedtak truffet
med hjemmel i denne loven eller manglende avgjørelse, kan påklages
etter reglene i forvaltningsloven kapittel 6.
Departementet kan
gi forskrift om saksbehandling og saksbehandlingsfrister.
Kapittel 4. Saksbehandlingsregler
§ 14 Europeisk profesjonskort
En yrkesutøver
har etter søknad rett til å få et profesjonskort for yrkene som
er omfattet av ordningen.
Søknaden skal behandles
uten ugrunnet opphold og senest innen de fristene som er satt i
forskrift gitt i medhold av denne loven.
Den ansvarlige
myndigheten skal benytte IMI i forbindelse med søknad og behandling
av profesjonskort.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke yrker som er berørt av ordningen, utstedelse,
saksbehandling og saksbehandlingsfrister for profesjonskort.
§ 15 Språkkunnskaper for lovregulerte
yrker
Yrkesutøveren skal
ha de språkkunnskaper i norsk som er nødvendig for å utøve det lovregulerte yrket.
Departementet kan
gi forskrift om krav til og kontroll av språkkunnskaper.
§ 16 Bruk av akademisk tittel og yrkestittel
En yrkesutøver
som er godkjent etter denne loven skal ha rett til å benytte hjemstatens
akademiske tittel.
Er yrkestittelen
beskyttet i Norge, kan yrkesutøveren som er godkjent etter
loven, bruke yrkestittelen og eventuelle forkortelser som gjelder
i Norge. Hvis yrkesutøveren kun har fått delvis adgang til et yrke,
må yrkesutøveren benytte hjemstatens yrkestittel.
Departementet kan
gi forskrift om bruk av akademisk tittel, yrkestittel og unntak
fra regelen.
§ 17 Elektronisk søknad
En yrkesutøver
kan søke om godkjenning via den ansvarlige myndigheten eller kontaktpunktet
etter tjenesteloven. Kontaktpunktet sender søknaden umiddelbart
til den ansvarlige myndigheten. Yrkesutøveren kan velge å sende
søknad elektronisk eller per post.
Departementet kan
gi forskrift om elektronisk søknad.
§ 18 Klage
Enkeltvedtak truffet
med hjemmel i denne loven kan påklages etter reglene i forvaltningsloven
kapittel VI. Det samme gjelder dersom avgjørelsen ikke er truffet
innen fristene som er satt med hjemmel i denne loven.
Kapittel 5. Administrative
bestemmelser
§ 19 Administrativt samarbeid
Ansvarlige myndigheter
i Norge skal samarbeide med andre ansvarlige myndigheter i EØS i
forbindelse med godkjenning av yrkeskvalifikasjoner. De ansvarlige
myndighetene skal benytte IMI.
Ansvarlige myndigheter
skal utveksle informasjon om disiplinære og strafferettslige sanksjoner som
vil ha konsekvenser for utøvelsen av yrket. Dette gjelder uten hinder
av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven § 13.
Departementet kan
gi forskrift om administrativt samarbeid ved etablering og midlertidig
tjenesteytelse.
§ 20 Varslingsplikt for ansvarlig myndighet
Den ansvarlige
myndigheten skal innen tre dager varsle ansvarlige myndigheter i
samtlige øvrige EØS-stater om en yrkesutøver har fått begrenset
retten til å utøve yrket av nasjonale domstoler, både midlertidig
og permanent. Dette gjelder for yrkesutøvere som utøver et lovregulert
yrke med opplæring av mindreårige, herunder barnehage.
Varslingsplikten
gjelder også der en yrkesutøver som utfører ethvert yrke omfattet
av denne loven, har blitt domfelt for bruk av falske dokumenter.
Varslingsplikten
gjelder uten hinder av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven
§ 13.
Departementet kan
i forskrift bestemme hvilke yrker som omfattes av varslingsplikt
etter denne loven, innholdet i varslingen og klageadgang.
§ 21 Elektronisk informasjon
Kontaktpunktet
etter tjenesteloven skal ha følgende opplysninger tilgjengelig elektronisk:
-
a) liste over lovregulerte
yrker i Norge med ansvarlige myndigheter
-
b) liste over yrker
hvor det kan utstedes europeisk profesjonskort
-
c) liste over yrker
hvor det kreves forhåndsgodkjenning for å yte tjenesten midlertidig
-
d) liste over lovregulerte
utdanninger
-
e) krav og prosedyrer
i forbindelse med godkjenning av yrkeskvalifikasjoner herunder oversikt over
gebyr
-
f) opplysninger
om klageadgang.
Departementet kan
gi forskrift om elektronisk informasjon.
§ 22 Koordinator
Departementet koordinerer
gjennomføringen av direktiv 2005/36/EF med etterfølgende endringer. Departementet
kan gi nærmere bestemmelser om koordinators oppgaver.
§ 23 Assistansesenter
Assistansesenteret
skal veilede yrkesutøvere og assistansesentre i andre EØS-stater
ved godkjenning av yrkeskvalifikasjoner.
Ansvarlige myndigheter
skal samarbeide med assistansesenteret og ved forespørsel gi opplysninger om
enkeltsaker uten hinder av den lovbestemte taushetsplikten i forvaltningsloven
§ 13.
Departementet kan
gi forskrift om assistansesenterets ansvar og oppgaver. Departementet
fastsetter hvilket organ som skal være assistansesenter.
§ 24 Statistikk
Ansvarlige myndigheter
som mottar eller treffer avgjørelse etter denne loven, skal én gang
i året innberette statistiske opplysninger. Departementet kan gi
forskrift om opplysninger som skal innberettes og form for innberetning.