Bakgrunn
Den moderne familien er sammensatt på en rekke andre
måter enn den tradisjonelle kjernefamilien bestående av mor, far
og barn. Det kan være foreldre av samme kjønn, ikke-biologiske foreldre
eller familier med én forelder. Det er behov for et lovverk som
reflekterer dette mangfoldet, og man trenger å iverksette tiltak
som imøtekommer familiers ulike behov. Aleneforeldre er på mange
måter superhelter. De utfører egenhendig omsorgsoppgaver som de
fleste familier er to om, og de betaler hele familiens utgifter
med én inntekt eller én stønad. I tillegg har mange liten eller begrenset
fritid eller «egentid». Det å være enslig forsørger er for mange
utfordrende, både følelsesmessig og økonomisk.
Forslagsstillerne mener derfor at det er behov
for tiltak av både praktisk og økonomisk art som kan bidra til å
lette hverdagen til aleneforeldre.
Selv om enslige forsørgere ikke er en ensartet
gruppe, er de overrepresentert blant familier som lever med vedvarende
lavinntekt. Over tid har det vært en nedgang i antall enslige forsørgere,
men Nav-rapporten «Enslige forsørgere fra 2011 til 2023 – en todelt
historie» viser at det fortsatt er om lag 125 000 personer som er definert
som enslige forsørgere. Rapporten viser videre at det er en klar
overvekt av kvinner som er enslige forsørgere, selv om antallet
menn er økende.
Ifølge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
sin veileder «Fattigdom – veileder om arbeid for barn som lever
i fattige familier» fra 2023 har barn i familier med enslig forsørger
større risiko enn andre for å vokse opp med lav inntekt. Barn som
har opplevd et samlivsbrudd mellom foreldrene, har fire ganger så
stor sannsynlighet for å havne i lavinntektsgruppen. Ulikheten i
inntekt mellom enslige forsørgere og andre barnefamilier har vokst
siden 2000-tallet. Ulikheten er størst blant familiene med de yngste
barna.
Ulike forskningsrapporter viser en positiv inntektsutvikling
blant enslige forsørgere generelt. Andelen med høy inntekt er størst
blant menn, personer født i Norge og personer over 30 år. Flere
enslige forsørgere er i arbeid, også heltidsarbeid. Det har blitt
færre mottakere av overgangsstønad, og andelen som mottar en livsoppholdsytelse
fra Nav, har også gått noe ned. På den annen side mottar én av ti
enslige forsørgere sosialhjelp i løpet av året. Kvinner, og spesielt
kvinner under 30 år, innvandrere fra typiske «fluktland» og enslige
forsørgere med tre eller flere barn er overrepresentert når det gjelder
mottakere av sosialhjelp, og mange i denne gruppen har en svak tilknytning
til arbeidsmarkedet.
Andre rapporter viser at enslige forsørgere
har store utfordringer når det gjelder adgang til boligmarkedet. Forbruksforskningsinstituttet
SIFOs referansebudsjett viser at kostnadene til forbruksvarer er
nesten 3 000 kroner høyere i måneden for enslige enn de er for personer
som lever sammen i parforhold. For enslige med barn er forskjellen
enda større.
Forslagsstillerne viser til at mange universelle
tiltak rettet mot barnefamilier, som billigere barnehage, gratis
kjernetid i SFO og økt barnetrygd, også helt eller delvis kommer
enslige forsørgere til gode, men det er etter forslagsstillernes
syn også behov for å styrke eksisterende og opprette nye tiltak
som retter seg spesielt mot enslige forsørgere.