Bakgrunn
Ny E39 mellom Kristiansand og Mandal sto ferdig
i november 2022. Reisetiden mellom byene ble med dette halvert,
via en effektiv og trafikksikker firefelts vei. Dessverre er veien
delvis finansiert med bompenger, hvor takstene i dag er blitt så
høye at folk unngår bruk av veien.
Den gamle veien fra Kristiansand vest til Mandal har
svært varierende standard, og store deler av strekningen er tofeltsvei
med direkte avkjørsler, dårlig kurvatur og flere bratte partier.
Vinterframkommeligheten er til tider svært dårlig, og den nye veien
ble bygget for å bøte på dette. Veien løste flere utfordringer med
den gamle veien, da både kapasiteten og sikkerheten nå er vesentlig
bedre. Imidlertid er bompengebelastningen blitt så høy at mange
velger å ikke benytte veien, og benytter i stedet gammel vei med
vesentlig dårligere standard. Dette er urovekkende da gammel vei
har vært belemret med svært mange alvorlige ulykker og mange dødsfall.
Veiprosjektet og finansieringen ble vedtatt
av Stortinget i 2017, og da ble innkrevingstiden satt til 15 år,
jf. Prop. 135 S (2016–2017) og Innst. 469 S (2016–2017). Som forutsetning
for at prosjektet skulle bli nedbetalt i løpet av innkrevingsperioden,
ble det beregnet at gjennomsnittlig bompengebelastning per passering
måtte være på 17–42 kroner.
Allerede fra åpningen var bompengene høye, med 90
kroner for passering av fire bomstasjoner på 26 km mellom Kristiansand
og Mandal. Takstene ble økt med mer enn 30 pst. i februar 2024,
og forslagsstillerne mener at bomtakstene nå er uholdbart høye.
Dette sees tydelig ved at trafikktallene er vesentlig lavere enn
estimert på ny vei, og vedvarende høye på sideveier. Det koster
nå hele 127 kroner å kjøre hele strekningen med personbil hver vei.
For lastebiler må en ut med hele 762 kroner tur–retur for å bruke
ny vei mellom Kristiansand og Mandal. Virkningen av enda høyere
bomtakster er at bilistene og næringslivet finner andre alternativer,
og trafikkgrunnlaget svikter.
Forslagsstillerne mener at situasjonen man ser
på veistrekningen, er uakseptabel. Nye veier bygges for at de skal
brukes, øke samfunnsnytten og produktiviteten,og gi mer kapasitet
samt bedre sikkerhet. Det altfor høye bompengenivået tvinger i stedet
folk over på den gamle veien. Hele 47 pst. av trafikantene valgte
å bruke den gamle veien i 2023, til tross for at ny vei gir betydelig kortere
reisetid og høyere sikkerhet. Dette kan bli en utfordring for trafikksikkerheten
over tid. Forslagsstillerne mener det blir helt feil når bomtakstene
økes uforholdsmessig mye mer enn det flertallet på Stortinget vedtok
da veien skulle bygges.
Det er også grunn til å bemerke at i tillegg
til bompengene på denne strekningen er det også nye bompenger rundt
Kristiansand knyttet til byvekstavtalen. Totaltrykket på bompenger
blir her formidabelt, og befolkning og næringsliv skadelidende.
Innføring av bompenger på den gamle veien som løsningsforslag
for å tvinge bilistene over på ny vei må ansees som uholdbart. Det
skal være et bomfritt alternativ. Forslagsstillerne mener takstene
på den nye veien må bringes ned på et nivå som gjør at folk finner
det rimelig å bruke veien, og at trafikkgrunnlaget økes.
Forslagsstillerne mener det er galt at bilistene
skal måtte betale uforholdsmessig mye mer enn det Stortinget opprinnelig
vedtok, og mener at bompengebelastningen for pendlere må reduseres.
Forslagsstillerne mener at den beste løsningen
vil være å redusere bompengegjelden ved å tilføre mer statlig kapital
til prosjektet, men er åpne for at det kan finnes flere alternativer
for å redusere bomtakstene i prosjektet uten å skyve regningen over
på andre bilister, deriblant å se på forlenget nedbetalingstid.
Forslagsstillerne vil minne om hva en samlet
transport- og kommunikasjonskomité skrev i innstillingen om veiprosjektet
i 2017 (Innst. 469 S (2016–2017)). Der ble det fremhevet at denne
strekningen var en veistrekning som ansees som en hovedforbindelse,
med et akutt behov for bedret fremkommelighet og sikkerhet, spesielt
grunnet mye tungtrafikk, som på denne strekningen er bortimot 20
pst. av antall kjøretøy. Tungtveiende grunner taler derfor for at
det bør tas en ny gjennomgang av bompengesituasjonen på strekningen,
slik at en minnelig løsning kan utarbeides.