Bakgrunn
FNs klimapanel (IPCC)
la 20. mars 2023 frem en synteserapport som viser at man har dårlig
tid om en skal kutte utslippene nok til å unngå en klimakatastrofe. Om
under 10 år kan man allerede ha passert 1,5 graders oppvarming,
og fortsetter man som i dag, styrer en mot rundt 3 graders oppvarming.
For å ha en sjanse til å nå 1,5-gradersmålet må man halvere utslippene
i løpet av de syv neste årene, og utslippstoppen må være nådd i løpet
av 2 år. Det haster mer enn noen gang.
Omstillingen vil
øke etterspørselen etter fornybar energi i en langt større fart
enn man har sett tidligere. På samme tid skal verden oppfylle den
nye naturavtalen. For å lykkes med både klima- og naturmål må Norge
og verden inn i en sirkulærøkonomi der alle materialer og ressurser
må ha en mye lengre levetid enn i dag, produksjon og forbruk må
bli svært ressurseffektive, og alle ressurser må gå i kretsløp.
En rask omstilling til et nullutslippssamfunn og en sirkulærøkonomi
skaper et enormt behov for innovasjon, teknologiutvikling og skalering
som bidrar til god sameksistens mellom industri, natur og mennesker.
USA lanserte i 2022
sin pakke for å raskere legge om egen økonomi i en mer bærekraftig
retning med økte investeringer i ren energi og nullutslippsløsninger.
Pakken er kalt «Inflation Reduction Act» (IRA). Det ble bevilget
369 mrd. dollar for å støtte ren energiproduksjon og grønne investeringer.
EUs svar på USAs pakke har vært å lette på kravene knyttet til statsstøtte.
Det skal bli lettere å gi statsstøtte til grønn industri og fornybar energiutbygging.
Verdensøkonomien
er på vei inn i en ny tid for økonomisk globalisering, der man får
en mindre uniform global økonomi og framvekst av regionaliserte
marked. For Norge vil EU og Europa være det viktigste markedet å
delta i. Både USAs IRA og EUs nye pakker for statsstøtte innebærer
en proteksjonisme man i vestlige land ikke har sett på mange år.
I en optimal verden ville en global CO2-avgift
og andre globale avtaler vært den mest effektive måten å få ned
utslippene på. Det har vært jobbet for å få på plass en slik avgift
i mange år uten å lykkes, og man har ikke lenger tid til å vente
på ideelle løsninger. For å lykkes med globalt klima- og natursamarbeid
er man derfor avhengig av at alle land, også Norge, må bruke best
mulig virkemiddel for grønn industriutvikling.
En av de største
utfordringene for Norges omstilling er å tiltrekke seg nok kapital,
spesielt gjelder det de mest umodne og foreløpig minst lønnsomme
teknologiene. Utfordringen kan forsterkes når USA og EUs støtteordninger
kan gjøre andre markeder mer attraktive for private investorer.
Når store land som USA blir med på det som kan kalles «subsidiekappløp»,
kan det gi enorme ringvirkninger for norske investeringer, noe en
allerede har sett eksempler på. Norge har store fortrinn som det er
mulig å utnytte og forsterke. Det gjelder kompetanse innen for eksempel
energi, digitalisering og automatisering, naturforvaltning og maritime
fag. I tillegg har Norge høy grad av tillit i samfunnet og et sterkt
demokrati som ruster landet for en trygg omstilling gjennom aktiv næringspolitikk.
Norge har i dag en
rekke forskjellige støtteordninger for norsk næringsliv. Enova,
Innovasjon Norge og Nysnø er eksempler på statens virkemiddelapparat
for tilskudd til norsk næringsliv for omstilling til en mer bærekraftig
økonomi. Men skal man greie å halvere utslippene på 7 år, trengs
langt større mengder kapital og flere metoder for risikoavlastning.
Store investeringer må til for å skaffe til veie nok fornybar energi
og et kraftnett for å transportere denne. Det er også et stort investeringsbehov
knyttet til de store punktutslippene Norge har. Det må investeres
i lagringsområder for CO2 i Nordsjøen,
og det må investeres i ny teknologi for å fange utslipp og endre
produksjonsprosesser for å redusere og fjerne utslipp. Samtidig
skal hele transportsektoren over på utslippsfritt drivstoff. I personbilparken
har man kommet langt når det gjelder å kutte utslipp, men det kreves
fremdeles teknologisk utvikling og investeringer for å sikre omlegging
av de større kjøretøyene, maritim sektor og flytransport.
Statlig heleide bedrifter
er ikke en sentral løsning på de store utfordringene og den store
omstillingen en står overfor. Privat kapital og eierskap skal og
vil spille en viktig rolle. Samtidig kan en utstrakt bruk av direkte
subsidier kunne ha negative effekter. Ved direkte subsidier vil fellesskapet
ikke ta del av eventuell oppside dersom subsidiene faktisk bidrar
til lønnsomhet og skalering for bedriften. Eierne av disse bedriftene
vil hente ut fortjeneste oppnådd ved hjelp av subsidier fra norske
skattebetalere. Oljeskattepakken har vært et godt eksempel på dette.
Hovedutfordringen
for oppbygging av ny grønn industri i Norge er oljesektorens dominerende
plass i norsk økonomi. Kompetanse, kapital, fornybar energi og også
subsidier trekkes til denne næringen og struper grønn, ny satsing.
Det er imidlertid mulig å lære av statlig virkemiddelbruk i forhold
til oljenæringen.
Forslagsstillerne
foreslår derfor en ordning hvor staten går inn og tar eierandeler
i bedrifter, uten at selskapet er heleid av staten, etter modell
av Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE). Dette vil ha flere
positive effekter. For det første vil statens kapital og eierandel
fungere som risikoavlastning, siden staten ofte kan påta seg en
større risiko for umodne teknologier og forretningsmodeller enn
det privat kapital kan. Samtidig vil deler av avkastningen fra de
selskapene som lykkes, også tilfalle fellesskapet. På denne måten
blir det verken en rent skattefinansiert subsidieordning, eller
et rent offentlig eierskap, men et samarbeid mellom det offentlige
og private der hver part bidrar på sin måte for å bremse klimaendringene.
Dette er en ordning
Norge har lang erfaring med i dag. SDØE er den norske stats direkte
eierandeler i olje- og gassvirksomheten på norsk sokkel. Staten
eier gjennom SDØE ca. en tredjedel av olje- og gassreservene på norsk
sokkel. I tillegg har SDØE eierandeler i plattformer, rørledninger
og anlegg på land. Petoro forvalter disse eierandelene på statens
vegne.
Petoro og SDØE går
inn som medeier og tar sin andel av investeringskostnadene knyttet
til nye felt. Det fører til at de bidrar som risikoavlaster for
private investorer i olje- og gassindustrien og stimulerer dermed
til økte investeringer. I perioder med større usikkerhet knyttet
til investeringer gir det en sterk risikoavlastning for andre investorer
og bidrar til å sikre tilgang til kapital når investerings- og kapitalbehovene
er store. Samtidig vil de fremtidige relative andelene av inntektene
fra de gjennomførte investeringene tilfalle SDØE. Dette har vært
positivt for den norske stats avkastning av de enorme olje- og gassressursene
på norsk sokkel.
I dag er SDØE og
Petoro inne på eiersiden i prosjektet Trollvind gjennom sine eierandeler
i Oseberg og Troll. Trollvind ble vurdert etablert med deltakelse
fra SDØE og Petoro. Prosjektet har blitt lagt på is og er et godt
eksempel på at dagens virkemiddelapparat for omstilling har store
mangler. Det er ingen god grunn til at havvindprosjekter får tilgang
på statlig investeringskapital bare fordi det eies av et oljeselskap.
Andre havvindselskap får i dag ikke tilgang til den samme risikoavlastningen,
dersom det er andre investorer enn oljenæringen som står bak.
Forslagsstillerne
ønsker utredet hvordan en slik statlig investeringsmekanisme kan
gjøres tilgjengelig for å sikre nok kapitaltilgang og som risikoavlaster
i grønne bærekraftige prosjekter etter modell av dagens SDØE/Petoro.
Ordningen må gi risikoavlastning for selskapene og sørge for forutsigbarhet
til bedrifter som er etablert i Norge eller vurderer å investere
i Norge.
Investeringsmekanismen
kan være en form for rettighetsbasert ordning hvor bedrifter innen
nærmere definerte industrier og bransjer gis rett til statlige investeringer.
Alternativt, eller i tillegg, kan det også vurderes om staten kan
kreve å gå inn i enkeltprosjekter, slik SDØE gjør i olje- og gassektoren
i dag. Det kan være i prosjekter som krever statlig tillatelse,
som f.eks. konsesjoner for havvind, landvind eller tildeling av
konsesjon for fiskeoppdrett, og bør spesielt vurderes i tilknytning til
prosjekter som har behov for statlige subsidier.
Prosjekter som skal
være aktuelle for å motta investeringskapital, forutsettes å være
industri- og næringsvirksomhet som bidrar til omstilling av det
norske samfunnet i en grønnere retning, gjennom utslippskutt, bevaring
av natur og mer sirkularitet. Kriteriene bør være så objektive og
langsiktige som mulig for å sikre forutsigbarhet. Kriteriene kan
for eksempel ta utgangspunkt i EUs taksonomi. Ordningen bør være
tilgjengelig for prosjekter med høy risiko. Ordningen bør kunne
utformes slik at den kan erstatte deler av virkemiddelapparatet
for skalering av og økte investeringer i miljøteknologi.