Bakgrunn
Det er ett år siden
koronapandemien traff Norge og norsk næringsliv. Flere perioder
med nedstenging og restriksjoner i folks dagligliv har ført til
en massiv økning i ledighet. Mange bedrifter har store utfordringer
på grunn av omsetningsfall, og man risikerer en konkursbølge når
de økonomiske tiltakene blir utfaset.
Over 200 000 nordmenn
er i dag registrert som arbeidsledige eller permitterte, og i flere
bransjer har man vært vitne til en rekke konkurser som følge av
nedstenging. Selv om det har vært færre konkurser enn i et normalår,
er det fare for at dette tallet vil stige.
Flere bransjer er
i praksis fullstendig nedstengt. Samtidig er det grunn til å tro
at dersom det legges til rette for vekst, vil næringslivet raskt
kunne reise seg, og en kan unngå at de som har blitt arbeidsledige
under pandemien, faller varig ut av arbeidslivet.
Stortinget har det
siste året vedtatt en rekke tiltakspakker som har bidratt til å
hjelpe mange bedrifter over kneika. Tiltakspakkene har bidratt til
at færre har mistet jobben, og at konsekvensene er blitt mindre
for permitterte og ledige.
Pandemien har hatt
enorme konsekvenser for store deler av norsk næringsliv til tross
for at Stortinget har vedtatt flere tiltakspakker for å sikre at
hjulene holdes i gang. Det er usikkert hvor lang tid det tar før
norsk næringsliv er tilbake til en normalisert hverdag.
Vaksinering og lavere
smittetall vil føre til at samfunnet kan gjenåpnes. Forslagsstillerne
mener likevel det er behov for å gjøre tilpasninger i virkemiddelapparatet
for bedre å legge til rette for en enklere og raskere gjenreising
av norsk næringsliv.
Store deler av norsk
næringsliv konkurrerer mot internasjonale aktører i Norge eller
globalt. Gode og langsiktige rammevilkår er avgjørende for å sikre
norsk næringsliv og norske arbeidsplasser.
Formuesskatten er
en hemsko for norsk næringsliv, fordi det er en særnorsk skatt på
norsk eierskap. Formueskatten har flere negative konsekvenser. Den
gir utenlandskeide bedrifter et konkurransefortrinn, og den bidrar
til å tappe penger ut av norske bedrifter fordi eierne må betale
skatten uavhengig av om bedriften tjener penger eller går i minus.
Dette er penger norske bedriftseiere kunne brukt til å investere
i ny teknologi og nye arbeidsplasser.
Stortinget vedtok
i statsbudsjettet for 2021 å øke bevilgningene til samferdselssektoren
med over 1,6 mrd. kroner i forhold til regjeringens forslag. 500
mill. kroner skal brukes på asfalteringer av fylkes- og riksveier.
Det bidrar til å fylle opp ordrebøkene til entreprenørbransjen og
sikrer jobben til mange tusen ansatte over hele landet.
Fortsatt er vedlikeholdsetterslepet
innenfor flere sektorer enorm. En økt satsing på å redusere offentlig vedlikeholdsetterslep
vil være viktig for å sikre oppdrag til entreprenører og håndverkere
innen en rekke bransjer.
Tall fra Nav viser
at ledigheten er størst blant personer under 30 år. Det er grunn
til å tro at personer uten særlig arbeidserfaring får større utfordringer
med å komme inn i arbeidsmarkedet igjen enn personer med lang arbeidserfaring.
Derfor må man bygge kompetanse og utvikle tilbudet innen fagutdanning
og lærlingplasser. Ifølge tall fra NHO er det om lag 5 000 søkere
som ikke får lærlingsplasser. Økt lærlingtilskudd vil kunne gjøre
at flere får tilbud om lærlingplass, men for en stor andel av bedriftene
handler mangel på lærlingplasser om at det i dag ikke er nok arbeidsoppgaver
i bedriften til å kunne gi god nok og relevant opplæring.
Det er av stor betydning
for effektiv ressursutnyttelse og verdiskaping at det blir etablert
tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, gode incentivordninger
og mer fleksibilitet i fag- og yrkesopplæringen, slik at flest mulig
får tilgang til lærlingplasser.
Stadig flere kommuner
har de siste årene økt eller innført eiendomsskatt, til tross for
at kommuneøkonomien er styrket. I mange kommuner er skatten helt unødvendig,
og påfører næringsliv og innbyggere ekstra kostnader.
Gjennom flere år
har man vært vitne til stor handelslekkasje til Norges naboland,
spesielt innen dagligvaresektoren. Stengte grenser under pandemien
har gitt en god indikator på potensialet for økt verdiskaping i
sektoren. Som følge av stengte grenser har dagligvarekjedene og
næringsmiddelindustrien skapt flere tusen nye midlertidige jobber.
Det er grunn til å tro at mange av disse forsvinner når grensene
åpnes, dersom norske særavgifter ikke settes ned til svensk nivå.
Virke har utarbeidet en grundig analyse som viser at dersom nordmenn
slutter å handle dagligvarer i nabolandene, kan man skape 8 200 nye
arbeidsplasser og øke verdiskapingen med 6,6 mrd. kroner.
Rundt 200 000 mennesker
er sysselsatt i petroleumssektoren. Mange av disse befinner seg
i spesialisert leverandørindustri rundt i hele landet, og ikke alle
vil raskt kunne omstille seg mot andre markeder. Norsk olje- og
gassproduksjon opererer under svært strenge miljøkrav sammenlignet
med andre land. Endringer i rammevilkår for norsk petroleumsindustri
vil kunne føre til at aktivitet flyttes ut av landet til land med
lavere krav til utslipp. Derfor er det er viktig med gode og stabile
rammevilkår for petroleumsnæringen.
Det siste året har
man vært vitne til kraftig prisvekst på boliger i deler av landet.
Årsakene er flere. Lavere rente bidrar til at flere kjøper seg bolig
eller bytter bolig. Samtidig er det grunn til å anta at prisveksten
også skyldes at etterspørselen er større enn tilbudet. Nasjonale og
lokale reguleringer bidrar til å forsinke og fordyre byggeprosjekter.
Forslagsstillerne er av den oppfatningen at en deregulering av boligmarkedet
vil kunne få fart i boligbyggingen og dermed styrke ordretilgangen for
bygg- og anleggsbransjen.