Bakgrunn
Kortbanenettet er
helt avgjørende for at folk og næringsliv skal komme seg fram i
et langstrakt land som Norge. Det var bakgrunnen for at regjeringen
Borten startet utbyggingen av kortbanenettet på 60-tallet, og det
er like viktig i dag. Forslagsstillerne vil sørge for et godt flytilbud
i hele landet også i framtiden. Gjennom reduserte avgifter og økt
kjøp av offentlige flyruter kan det bli lagt til rette for flere
avganger og billigere flybilletter i Distrikts-Norge. Dessverre
har regjeringens avgiftsøkninger de siste årene gjort det vanskeligere
å opprettholde et godt flytilbud, og flere flyruter er nedlagt.
Mandag 17. februar
2020, før koronapandemien inntraff, varslet Widerøe at de ville
kutte 4 000 avganger i året, 15 pst. av den kommersielle produksjonen
på kortbanenettet. Endringene skulle tre i kraft 4. mai 2020. Widerøe
begrunnet kuttene med at lønnsomheten på de kommersielle kortbanerutene
har vært under hardt press på grunn av økte avgifter over flere
år. Når Widerøe kutter i rutetilbudet, er det en viktig del av kollektivtransporten
i store deler av Norge som rammes.
Blant regjeringens
tiltak som har ført til et dårligere tilbud på kortbanenettet, er
flypassasjeravgift, økt merverdiavgift på persontransport og CO2-avgift. Ifølge Widerøe måtte
de budsjettere med 73 pst. mer avgifter i 2020 enn i 2012.
I 2022 skal fylkeskommunene
etter planen overta ansvaret for FOT-rutene. Senterpartiet stemte
imot å overføre ansvaret for FOT-rutene fra staten til fylkeskommunene.
Tidligere har Senterpartiet fremmet forslag om at Stortinget skal
be regjeringen
«utrede en fordelingsmodell
som ivaretar minimumsbehovet for finansiering av kjøp av FOT-ruter,
og legge dette fram for Stortinget før neste anbudsutlysning». (jf.
Innst. 119 S (2018–2019)).
Dette har ikke regjeringen
gjort, og det ser ikke ut som det er nok vilje blant regjeringspartiene
til å sikre et bedre tilbud på kortbanenettet.
Distriktsdemografiutvalget
ledet av Victor D. Norman trakk blant annet fram flere flyavganger
og billigere flybilletter på kortbanenettet som viktige distriktspolitiske
tiltak. I sin rapport, som ble presentert i desember 2020, skriver
utvalget:
«Høye priser på flybilletter
i distriktene gjør det mindre attraktivt å bo og arbeide der, og
reduserer muligheten innbyggerne der har til å delta i det norske samfunnet
på lik linje med alle andre.»
Videre skriver utvalget:
«Utvalget mener at
de store avstandene i Norge og mangel på alternative transportformer
gjør at store deler av distriktene er avhengig av fly. Hyppige flyforbindelser
er avgjørende for arbeidsreiser, og priser på et rimelig nivå er
viktig for fritidsreiser og turister. Utvalget mener det er behov
for å vurdere flere virkemidler for å bedre flytilbudet, inkludert
økt statlig subsidiering av flyreiser, forlengelse av rullebaner
og andre tiltak for å legge til rette for mer fleksibilitet i flytilbudet.
Det vil særlig være viktig å redusere flyprisene i områder uten gode
alternative transportmidler, for eksempel på kortbanenettet i Nord-Norge.»