Bakgrunn
11. juni 2020 valgte
Norges Banks representantskap å gå til det ekstraordinære skritt
å sende brev til Stortinget utenom ordinær årlig rapportering, for
første gang i representantskapets historie. Med brevet til Stortinget
understreker representantskapet behovet for å sikre at Oljefondets
framtidige forvaltning er til det beste for landet, og for å sikre
Oljefondet og Norges Banks omdømme.
Når Stortingets eget
kontrollorgan tyr til et slikt virkemiddel, er det også et resultat
av det som har framkommet de siste månedene om ansettelsen av ny
leder for Oljefondet. Norges Bank har tilsynelatende unnlatt å innhente
tilstrekkelig dokumentasjon mht. Nicolai Tangens eierskapsinteresser
og bånd til medinvestorer. Listen over uavklarte saker inkluderer
også en skattesak fra Storbritannia og økonomiske plasseringer i
en lang rekke skatteparadiser.
Tangen «antar at
han fortsatt vil være skattemessig bosatt i Storbritannia etter
britisk internrett gjennom hele arbeidsperioden». Forslagsstiller
frykter at altfor mye beslutningsmakt over Oljefondets virksomhet
flyttes ut av Norge. Allerede er det sånn at Oljefondets aksjeinvesteringer
styres av en direktør ved London-kontoret, som i 2017 hadde vokst
til 150 ansatte. Hvis Oljefondet i tillegg skal ha en leder med
så sterk tilknytning til London som Tangen, kan Norge i verste fall
få en gradvis utflytting av enda flere sentrale deler av Oljefondets
virksomhet. Equinor-skandalen i USA er et eksempel på hvor galt
det kan gå når forvaltning av store norske fellesverdier flyttes
ut av landet. I det tilfellet forsvant både den norske forvaltningskulturen
og åpenheten ut av vinduet, og 200 mrd. kroner gikk tapt.
Et av representantskapets
hovedmomenter i brev av 11. juni 2020 var:
«Ansettelsesforholdet
skal være regulert av det samme rammeverket som gjelder for alle
ansatte, både ledere og medarbeidere, i Norges Bank.»
I brevet til Stortinget
11. juni 2020 konkluderes det:
«Representantskapet
registrerer at avtalen som er inngått med daglig leder av NBIM går
utenfor rammeverket som gjelder for alle ansatte, både ledere og
medarbeidere, i Norges Bank.»
Forslagsstiller
mener det er alvorlig når Stortingets kontrollorgan for Norges Bank
peker på at sentralbanksjefen har inngått en avtale i strid med
representantskapets hovedmomenter.
Representanskapet
konstaterer også at det «fortsatt gjenstår å etablere tilstrekkelige
interne kontrolltiltak». Forslagsstiller frykter at de manglende
avklaringene vil gjøre denne saken til en belastning for Oljefondet,
Norges Bank og hele det norske samfunnet.
Sentralbankloven
§ 1-4 omtaler sentralbankens uavhengighet og sier at
«Norges
Bank kan ikke instrueres i sin virksomhet etter loven, jf. § 1-3,
unntatt i ekstraordinære situasjoner.»
Det er
etter forslagsstillers syn liten tvil om at man nå har med en ekstraordinær
situasjon å gjøre. Forslagsstiller viser også til Grunnloven § 19:
«Kongen våker over
at statens eiendommer og regalier anvendes og bestyres på den av
Stortinget bestemte og for samfunnet nyttigste måte».
Finansministeren har selv bekreftet
at Finansdepartementet har hatt direkte kontakt med rekrutteringsbyrået
og med Norges Bank om ansettelsen av ny leder for Oljefondet. Representantskapet
i Norges Bank har gjort sine undersøkelser, som Stortinget behandler. Men
av Stortingets kontrollorganer er det bare Riksrevisjonen som kan
sikre at alle sider og aktører i denne saken, inkludert regjeringens
rolle i ansettelsen, blir undersøkt. En slik undersøkelse er etter
forslagsstillers syn avgjørende for å bygge opp tilliten og omdømmet
etter denne saken.