Bakgrunn
Forskjellene øker
i Norge, aller mest i byene. Nesten 80 000 Oslo-borgere er fattige.
Tusenvis av Oslo-barn lever i fattigdom, i enkelte områder er familiene
til over halvparten av ungene fattige. Arbeidsløsheten i deler av hovedstaden
er svært høy. Oslo utsettes for sterke miljøproblemer, ikke minst
gjennom forurenset luft.
Det er et nasjonalt
ansvar å sikre gode levekår i storbyene og redusere forskjellene
i Oslo. De siste årene har regjeringen gjort en rekke kutt og endringer
som rammer innbyggerne i Oslo, som hindrer at folk kommer seg ut
av fattigdom, og som ikke bidrar til integrering og vellykkede lokalsamfunn.
Det er behov for mer omfordelende skatter, et krafttak mot fattigdom
i barnefamilier, en mer rettferdig boligpolitikk, en bedre integreringspolitikk
og en skolepolitikk som utjevner forskjeller i stedet for å forsterke
dem.
De siste ukene har
mediene og rikspolitikken vendt oppmerksomheten mot Holmlia og Groruddalen.
Det er imidlertid ikke kortsiktig brannslukking Groruddalen og Holmlia
trenger, men langsiktig vilje til å prioritere områdene. Regjeringen
og Stortinget må være villige til en langsiktig forpliktelse, rikspolitikken
må ta det langsiktige ansvaret for å gå til kamp mot årsakene til fattigdom,
segregering og at flere ikke lykkes i samfunnet.
Staten må stille
opp for storbyene. Groruddalssatsingen og andre områdeløft har gitt
gode bidrag og må videreføres. Det tar tiår å bygge ned strukturene
som forsterker fattigdom og vanskelige levekår. Oslo trenger staten
som langsiktig partner med i lokalsamfunnene. Selv om Groruddalssatsingen
er tiårig, er programmene likevel preget av kortsiktighet på tiltakssiden.
En del kortsiktige tiltak er svært viktige, som fysisk oppgradering
av områder, men det er ikke tilstrekkelig hvis ikke skoler, barnehager
og fritidstilbud i de samme områdene styrkes langsiktig. På disse
områdene kan Groruddalssatsingen forbedres, og det er viktig at
tiltakene sees i sammenheng med en satsing i Søndre Nordstrand.
I byene gir boligstruktur
og boligpriser store forskjeller og segregering. Boligprisene gjør
at folk med dårlig råd mangler valgfrihet i hvor de kan bo, mens
de som har mest, flokker seg sammen i andre områder. I Oslo forsterkes
segregering og klasseskiller gjennom dette urettferdige boligmarkedet,
der problemene blir enda større på grunn av et skattesystem som
belønner stort de som har kommet seg inn.
Den delte byen gjenspeiles
også i skolen, og Oslo-skolen strever med et stort økonomisk etterslep
etter Høyre-byrådets stadige kutt. Det er mange unger som trenger
ekstra hjelp på skolen i fattige områder, særlig fordi mange barn
uten norsk som morsmål trenger ekstra hjelp til å lære språket.
Derfor må det finnes nok ressurser til at barn kan lære seg norsk
på en praktisk og god måte. Skoledagen må også bli mer praktisk
og variert. Det er et nasjonalt anliggende at disse barna lykkes.
Alle barn fortjener
å få delta, og samfunnet trenger å sikre at alle unger deltar. Regjeringens
behovsprøving i barnehagene bommer, tusenvis av unger som i teorien skulle
hatt rabatt på plassen sin, får det ikke. Modellen med universell
gratis kjernetid i aktivitetsskolen (innført av det rød-grønne byrådet)
har derimot vært vellykket, og tallene viser at dekningsgraden har
økt betydelig i skoler med gratis kjernetid.
Universelle ordninger
gjør at alle barn deltar på like fot, bedrer lokalmiljøene og gir
tilhørighet og samhold. Det bør være et statlig delansvar å bidra
til universelle ordninger for deltakelse, fellesskap og språkopplæring
i områder med mange fattige og mange som trenger hjelp til å lære
seg norsk bedre.
Byene våre må fungere
for alle. Selv en stor by som Oslo skal være full av trygge og gode
lokalsamfunn, der folk har alt de trenger i umiddelbar nærhet. Det
er et mål at flest mulig skal ha så kort vei til barnehage og skole
at de kan gå, at gode fritidstilbud og idrettsanlegg tilgjengelig
for alle, skal finnes i hvert lokalsamfunn, og at nødvendige butikker
og tilbud skal finnes over hele byen. Hvert lokalsamfunn trenger
også et godt kollektivtilbud og tilkobling til områdene som ligger
rundt, og byen for øvrig.
Dette krever at både
stat og kommune stiller opp: Det krever langsiktig og helhetlig
byplanlegging og det krever at staten stiller opp for å gi nok kraft
til å utjevne forskjeller som er bygget opp gjennom mange tiår og
generasjoner.
En slik byutvikling,
med gode lokalsamfunn som bygges etter et prinsipp om nærhet til
det viktigste, er en viktig del av veien mot trygge og bærekraftige
byer. Det er også viktig for å senke trafikkbelastningen i boområdene
og i hele byen. Trygge lokalsamfunn er miljøvennlige lokalsamfunn.
Oslo har større og
andre kriminalitetsutfordringer enn resten av landet, og det har
i denne regjeringsperioden vært en økning i blant annet ungdomskriminalitet og
en oppblomstring av gjengkriminalitet. Det betyr at det er særdeles
viktig at Oslo-politiet har nok ressurser til å stanse og forebygge
kriminalitet og hindre at organisert kriminalitet og gjengkriminalitet
får langvarig fotfeste. Da er det behov for sterkere kontroll med
pengestrømmene, og for å inndra verdier og dyre gjenstander. Det
vil være med på å ramme grunnlaget for gjengene. Politiet må i større
grad også slå ned på trusler og utpressing, også i de tilfellene
der ofrene ikke ønsker å anmelde. Det er behov for fagmiljøer som
har en lokalkunnskap og tilstedeværelse som gjør dem i stand til
å ha tillit og forebygge blant dem som bor der, og ungdommer spesielt.
Da må man ha en kontinuerlig tilstedeværelse der hvor ungdomskriminaliteten
øker, og ressursene til politiet må i større grad gå til disse områdene.