Til Stortinget
Regjeringen har innført midlertidig grensekontroll,
som en følge av stor tilstrømning av uten-landske borgere høsten/vinteren
2015. Grensekontroll ble innført på fergerutene mellom Norge og
det europeiske kontinentet. Det ble også innført ytterligere skjerping
av den såkalte territorialkontrollen i grensenære områder.
Den 16. september 2015 uttalte statsminister
Erna Solberg til Aftenposten:
«Når du ikke har kontroll på yttergrensene, når du ikke
registrerer dem som kommer, så har Schengen-systemet brutt sammen,
sier Solberg (H) til NTB.»
Forslagsstillerne mener at en god grensekontroll er
en forutsetning for å ha kontroll på hvem som kommer til landet.
Grensekontroll er et verktøy for effektivt å kunne stoppe personer
som ikke har adgang til riket eller personer som har til hensikt
å begå kriminalitet. I tillegg får man økt kontroll på hvem som
til enhver tid befinner seg innenfor landets grenser. Forslagsstillerne
mener at dette er helt nødvendig for å kunne hevde statlig suverenitet.
Som Schengen-medlem er Norge en del av et område
med felles yttergrense og indre reisefrihet. Dette forutsetter at
alle deltakerne anvender og gjennomfører det felles regelverket
på en effektiv og forsvarlig måte. Senterpartiet har lenge pekt
på at yttergrensekontrollen i store deler av Schengen-området har
vært for svak og at forutsetningen for indre reisefrihet således
ikke har vært til stede. De siste måneders situasjon har ført til
at mange nå ser at denne forutsetningen ikke lenger er til stede.
Yttergrensene er enkelte steder brutt sammen, og man har på grunn
av passfriheten ingen kontroll på hvem som passerer grensene mellom
avtalelandene.
Mellom de nordiske land har det siden 1954 eksistert
en passunion som gjør Norden til ett felles reisefrihetsområde.
Da de nordiske EU-medlemmene Danmark, Sverige og Finland søkte om
å tiltre Schengen-samarbeidet, valgte Norge og Island å inngå en
avtale med Schengen-landene for å bevare den nordiske passunionen.
Denne samarbeidsavtalen ble undertegnet 19. desember 1996. Beslutningen
i Amsterdam-traktaten om å integrere Schengen-samarbeidet i EU innebar
at det ble opprettet nye institusjonelle rammer for samarbeidet,
og nødvendiggjorde en ny avtale mellom Norge, Island og EU. Avtalen
om tilknytning til Schengen-samarbeidet ble undertegnet 18. mai
1999, og Norge ble operativt integrert i Schengen-samarbeidet i
2001.
I forbindelse med diskusjonen om Schengen-avtalen
hersket det ulike vurderinger av hvorvidt den nordiske passunionen
kunne bestå dersom noen av landene ble med i Schengen, mens andre
stod utenfor. All den tid samtlige fem land valgte å gå inn i Schengen,
ble dette spørsmålet ikke endelig avklart.
Dette har medført at de landene som har Schengen-yttergrense,
har et ansvar for å håndheve denne. Når flere medlemsland ikke klarer
å oppfylle de forpliktelsene de er pålagt, er avtalen i realiteten
en nullitet. Det innebærer at landene må se på alternativer. Nasjonal
grensekontroll er da et nærliggende virkemiddel.
Storbritannia og Irland har også en særlig stilling i
EUs justis- og innenrikssamarbeid. De deltar i utgangspunktet ikke
i samarbeidet på asyl- og migrasjonsfeltet, og heller ikke i Schengen-samarbeidet. De
har imidlertid muligheten til å delta på visse områder etter eget
ønske. Dette er en modell Norge burde se på som et alternativ til
Schengen-avtalen.
Schengen-samarbeidet er et saklig avgrenset område
innenfor EUs samarbeid om justis- og innenrikssaker. Også utenfor
dette feltet har Norge og EU sammenfallende utfordringer og interesser
og et gjensidig ønske om å samarbeide på mange saksområder. Det
finnes derfor etter hvert en rekke avgrensede avtaler om samarbeid
mellom Norge og EU.
Forslagsstillerne vil fremheve at Senterpartiet stemte
mot Schengen-avtalen begge ganger den ble behandlet i Stortinget,
både våren 1997 og våren 1999. Senterpartiet mente ikke at et nei
til Schengen-avtalen innebar at den nordiske passunionen nødvendigvis
måtte opphøre.
Norge inngikk en samarbeidsavtale med Europol (EUs
organisasjon for politisamarbeid) i 2001. Avtalen gir adgang til
et praktisk samarbeid mellom norsk politi og Europol, blant annet
gjennom utveksling av informasjon og utplassering av politisambandspersonell.
En tilsvarende avtale ble inngått i 2004 med Eurojust, EUs samarbeid
mellom nasjonale påtalemyndigheter.
Norge er tilsluttet EUs konvensjon om gjensidig bistand
i straffesaker, og har også inngått en avtale om overlevering av
lovbrytere. Av andre viktige tilknytningsavtaler til EUs samarbeid
på justis- og innenriksområdet kan nevnes Lugano-konvensjonen, som
gjelder fullbyrdelse av dommer i sivile saker, Prüm-avtalen (om
forbedret informasjonsutveksling mellom ulike lands politietater)
og CEPOL (europeisk samarbeid om politiutdanning). Disse avtalene skal
selvsagt videreføres, og det bør kunne gjøres selv om Norge skulle
tre ut av grensesamarbeidet.
I forbindelse med budsjettarbeidet for 2016
svarte Finansdepartementet følgende på spørsmål av 20. oktober 2015
fra Senterpartiets medlem i finanskomiteen om hva anslått provenyvirkning
av å innføre obligatorisk registrering av alle ikke-norske borgeres grensepasseringer
inn og ut av Norge var:
«I alle spørsmål inngår obligatorisk registrering ved
grensepassering, men med ulike kontrollnivåer og variasjon i antallet
personer som skal registreres. Justis- og beredskapsdepartementet
vil innledningsvis gjøre oppmerksom på at en registreringsordning
i overensstemmelse med det som er skissert i spørsmålene 316-319
vil stride mot Schengenregelverk, og derfor vil være et brudd på
Norges folkerettslige forpliktelser. Det vil eventuelt kreve en
EU-beslutning om Schengenreglene skal endres.
Justis- og beredskapsdepartementet vil videre understreke stor
usikkerhet knyttet til estimatene. Estimatene vil variere avhengig
av dimensjonering og innretning på grensekontrollen, eksempelvis
ved i større grad å ta ut kostnader gjennom økte køer og lengre
behandlingstid.
En obligatorisk registrering av alle ikke-norske statsborgeres
grensepasseringer vil forutsette en gjeninnføring av personkontroll
ved alle indre grenser, samlet estimert av direktoratet til om lag
810 årsverk.
Videre har direktoratet estimert et merforbruk av tid anslått
til ti prosent dersom minimumskontrollen utvides til også å gjelde
maskinell og elektronisk kontroll av dokument, søk i relevante registre
samt registrering av inn og utreise fra Schengen-området. Det betyr
en økning i årsverksanslaget med ytterligere om lag 80 årsverk til
samlet om lag 890 årsverk, tilsvarende en kostnad på om lag 864
mill. kroner.
Utstyr/kjøretøy er anslått til om lag 52 mill. kroner i tillegg
til beløpet på 864 mill. kroner, samlet 916 mill. kroner. Ved mange
grensepasseringer vil det antakeligvis ikke være plass til å håndtere
en økning i antallet kontroller uten at det går ut over de reisende,
hvilket kan medføre ombyggingskostnader.»
Det er viktig å understreke at grensekontroll
i dag er noe annet enn det var for noen år siden. Ved hjelp av moderne
teknologi trenger ikke grensekontroll være særlig inngripende, tidkrevende
eller til ulempe for dem som passerer grensene. Sikkerhetskontrollen kan
ta lengre tid enn en passkontroll. Slike hensyn kan således ikke
tillegges vekt i vurderingen av om avtalen bør bestå eller ikke.
Målet med å innføre grensekontroll igjen er hensynet til rikets
sikkerhet, å forebygge grenseoverskridende kriminalitet og å få bedre
kontroll med hvem som kommer til og hvem som oppholder seg i riket.
Det er betydelig debatt i Schengen-landene om avtalens
fremtid. Flere av landene har midlertidig suspendert avtalen og
innført egen grensekontroll. I henhold til dagens regelverk kan
dette kun gjøres tidsbegrenset, og oppad begrenset til 6 måneder.
For flere medlemsland utløper denne perioden i mai 2016. I den sammenheng
mener forslagsstillerne at Norge bør tre ut av de delene av Schengen-avtalen som
omhandler grensekontroll.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Norge trer ut av Schengen-avtalens bestemmelser
om grensekontroll.
2. Stortinget ber regjeringen innføre grensekontroll på
alle norske grenseoverganger, og ber regjeringen fremme forslag
til Stortinget om nødvendige endringer i gjeldende lover.
3. Stortinget ber regjeringen gå i dialog
med de andre nordiske landene for å drøfte muligheten for å reetablere
nordisk grensesamarbeid.
4. Stortinget ber regjeringen utarbeide
en stortingsmelding om alternativer til Schengen-avtalen.
10. mars 2016