Til Stortinget
Det tar i dag i gjennomsnitt ni år å planlegge ny vei. Selv etter
at det er fattet beslutning om et nytt veiprosjekt, er det fortsatt
langt frem før veien står ferdig. Det er en rekke formelle planprosesser
som skal gjennomføres, med politisk behandling både lokalt, regionalt
og nasjonalt.
Det er nødvendig å effektivisere planprosessene. Planleggingstiden
må kortes ned. Planleggingsprosessen må kunne effektiviseres og
gjøres langt raskere, samtidig som hensyn til demokrati, miljø og
rettssikkerhet ivaretas. Det trengs en ny tilnærming til hvordan
en planlegger, prosjekterer, bygger og drifter veiene.
Offentlige riks- og fylkesveier skal igjennom en omfattende planprosess
før bygging. I planprosessen vil ofte forsinkelser oppstå som følge
av uenigheter om trasévalg og finansieringsmodell. En rekke potensielle
konflikter må ryddes av veien mellom lokale myndigheter og veiforvaltning,
mellom miljø- og jordverninteresser og utbyggerinteresser, mellom
de politiske partiene i kommunestyrene, med hensyn til naboene,
bilistene og næringslivets interesser.
Det er i dag et stort avvik mellom transportbehovene i befolkningen
og næringsliv og veistandard. Regjeringen anerkjenner dette som
en av hovedutfordringene i transportpolitikken og skriver i Nasjonal transportplan
2010–2019 at Norge over tid har fått et økende gap mellom transportbehov
og standarden på infrastrukturen.
Et sentralt premiss for å møte utfordringene på veiene er tidshorisonten
for planlegging av ny vei. Det er nødvendig å øke planinnsatsen
på offentlige veier for å redusere gapet mellom transportbehov og veistandard.
Økt bruk av statlig plan er av tiltakene som bør vurderes i tilfeller
der dette er hensiktsmessig.
Den lange planleggingstiden for nye veiprosjekter var tema under
Stortingets muntlige spørretime 30. mars 2011. Svaret fra statsråd
Magnhild Meltveit Kleppa var et klart nei, da hun ble utfordret
på om ni år er et naturlig tidsrom for planlegging av nye veier. Statsråden
uttalte videre at «Eg synest ni år er veldig lang tid, og det er
jo òg eksempel på vegstrekningar som har vorte planlagde over fleire
tiår» og videre: «Men eg er oppteken av å forkorta planleggingstida.»
Fornyelse og effektivisering av samferdselssektoren er nødvendig,
og redusert planleggingstid for nye veiprosjekt må være en viktig
del av denne fornyelsen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme sak om mer effektive planprosesser
og nedkorting av tiden det tar å planlegge ny vei.
10. november 2011