Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at frivillig innsats og deltakelse
utgjør rundt 115 000 årsverk og representerer en samlet omsetning
på om lag 40 mrd. kroner i året. Forslagsstillerne mener alle gode
krefter må benyttes for å videreutvikle et godt samfunn for alle. Frivilligheten
består av lag og organisasjoner som bidrar med viktige velferdstjenester
sammen med de offentlige og private tilbudene på en rekke områder. Frivillig
sektor er viktig for maktbalansen i samfunnet og demokratiet og
gir hver enkelt mulighet til å realisere egne drømmer og til å bidra
med eget engasjement på en uselvisk måte til glede for andre. Forslagsstillerne
erkjenner at forutsetningen for at de frivillige kan utgjøre en
styrke lokalt og nasjonalt, er at vilkårene forbedres i fremtiden.
Forslagsstillerne er opptatt av å gi de frivillige organisasjonene
et løft og legge til rette for sektorens selvstendige og uavhengige
stilling i sivilsamfunnet. Frivillighetspolitikken skal sikre en
fri og uavhengig frivillig sektor, uten direkte politisk styring.
Forslagsstillerne er opptatt av at politiske bevilgninger til sektoren
skal bidra til at frivilligheten får råde over mer av sine innsamlede
midler og at det gis incentiver til givere som styrker feltets muligheter
for større andel av frie inntekter. Det må også være et mål i frivillighetspolitikken
å minimalisere byråkratiet i sektoren.
Forslagsstillerne viser til at frivilligheten i Norge ikke er
fornøyd med helheten i momskompensasjonsordningen som ble lansert
i statsbudsjettet for 2010. Forslagsstillerne mener det må etableres
en ordning som gir kompensasjon etter samme kriterier og på like
vilkår for alle frivillige lag og organisasjoner og som ikke fordeles
ut fra en øvre beløpsgrense.
Forslagsstillerne ønsker en helhetlig gjennomgang av rammevilkårene
som sikrer sektorens selvstendige og frie råderett over større deler
av egne inntekter. Det er flere tiltak på skattesiden som vil gi større
vekst i den frivillige innsatsen i alle lokalsamfunn. I Høyres alternative
budsjett ble det foreslått en rekke tiltak som Regjeringen bør drøfte
i sak som fremlegges for Stortinget.
Forslagsstillerne viser til følgende liste over tiltak i en god
frivillighetspolitikk som Stortinget ber Regjeringen om å vurdere:
Økt skattefradrag for gaver til frivillige
organisasjoner.
Gjøre kontingent til frivillige lag og organisasjoner fradragsberettiget
innenfor et gitt totalbeløp.
La såkalt herreløs arv, som ellers går til staten, tilfalle
den frivillige sektor.
For å redusere byråkrati og skjemavelde for frivillige organisasjoner
heve grensen for lønnsoppgaveplikt, og øke grensen for arbeidsgiveravgiftsplikt
både per ansatt og per organisasjon.
Ha en full gjennomgang av Innsamlingsregisterets funksjon
og Innsamlingskontrollens praksis og mandat for å sikre bedre vilkår
for lag og organisasjoner til å fremskaffe egne inntekter samtidig
som innsamlingsaksjoner kvalitetssikres og kontrolleres.
Innføre et skattefradrag for gaver gitt til utbygging og
utbedring av lokale og regionale kulturbygg.
Forslagsstillerne mener den frivillige innsatsen er en viktig
drivkraft i lokalsamfunnet og i det sivile samfunn, og at den har
potensial til å vokse videre dersom myndighetene gir bedre insentiver
og rammevilkår. Stortinget bes derfor å anmode Regjeringen om å
se nærmere på ulike tiltak som kan bedre vekstmulighetene for den
frivillige sektor og i den sammenheng vurdere det fremlagte forslag
til forbedringer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremlegge en helhetlig vurdering av
vilkårene for den frivillige sektor hvor også insentivordninger
som skattefradrag, grenser for lønnsoppgaveplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt mv.
tas i betraktning, senest ved fremleggelsen av Revidert statsbudsjett
for 2010.
20. januar 2010