Til Odelstinget
I 1998 avsa Høyesterett med 4 mot 1 stemmer en kjennelse
som er i strid med svært mange menneskers rettsfølelse.
Saken dreide seg om en verdifull eiendom ved Akerselva
i Oslo sentrum (Nedre Foss - Rt. 1998 s. 1140). Eiendommen har vært
brukt til næringsformål siden 1200-tallet, og
ble i 1985 på ny regulert til næringsformål
ved vedtak i Oslo bystyre. Grunneieren fikk 11. juni 1986
rivningstillatelse av Oslo kommune, og rev store industribygninger
for å bygge to nye, moderne forretningsbygg.
Men de gamle industribygningene hadde innesluttet en gammel patrisiergård,
og rivningen medførte at den gamle hovedbygningen fikk
en stor, åpen plass på ca. 10 000 m2
foran seg, ned mot Akerselva. Etter rivningen av den tidligere industribebyggelsen kom
miljøvernministeren forbi, og fikk det for seg at her burde
det bli nasjonalpark. Men det var ingen lovhjemmel for å anlegge
nasjonalpark på et slikt sted. I stedet oppfant man begrepet
"Akerselva Miljøpark", som det heller ikke er noen lovhjemmel
for.
Oslo kommune var ikke villig til å endre sin bare ett år
gamle reguleringsplan ved å nedlegge byggeforbud i et område
som en hadde regulert til bebyggelse. Miljøverndepartementet
forhandlet med eieren, Nora Eiendom AS (senere KLP Eiendom AS). Men
partene kom ikke til enighet. Miljøverndepartementet laget
derfor en statlig reguleringsplan og omregulerte eiendommen fra
næringsformål til friområde/park
(plan- og bygningsloven § 25 nr. 4).
Ved dette vedtak ga staten seg selv ekspropriasjonsrett i henhold
til samme plan. Bortsett fra å nedlegge byggeforbud foretok
ikke staten seg noe for gjennomføring av ekspropriasjon,
og etter loven har staten i et slikt tilfelle 10 års frist.
Derfor begjærte eieren innløsning, slik
loven gir rett til å kreve. Staten ble frifunnet i første
instans. I annen instans fikk eieren fullt medhold av
lagmannsretten, som tilkjente en erstatning på 41,4 mill.
kroner. I Høyesterett var det som nevnt fire dommere som
stemte for å avslå kravet på innløsning,
og som samtidig avgjorde at eieren i tilfelle innløsning
bare kunne få arealet på 10 da erstattet etter
verdien som friområde. Disse dommerne henviste bl.a. til
tilsvarende saker, riktignok i langt mer landlige strøk
(Hydalen i Hemsedal og Småsetran ved Røros).
I bevisopptaket for Høyesterett kom det frem at Miljøverndepartementet
i saker som denne har en klar dobbeltrolle, og at departementet
handlet både som regulerende myndighet og som part i ekspropriasjonserstatningssaken
(eventuelle erstatningsutbetalinger går over Miljøverndepartementets
budsjett). Det kom også frem i bevisopptaket at Regjeringsadvokaten
- statens prosessfullmektig i ekspropriasjonssaken - ble konsultert
av Miljøverndepartementet under planprosessen.
Når en eiendom blir regulert til friområde/park,
er den ifølge en annen høyesterettsavgjørelse
"lagt død for utbygging" (Rt. 1993 s. 169). Følgene
av statens operasjoner i Nedre Foss-saken blir dermed at erstatningen
under ekspropriasjonssaken blir null eller nærmere null.
Realiteten i dette er at den ene part i en rettssak ved sine ensidige
og endelige disposisjoner kan avgjøre hva motparten skal
få i erstatning.
Dette syntes altså Høyesteretts flertall var
helt i orden, også i forhold til Grunnloven § 105.
Men den femte dommer - høyesterettsdommer Karenanne Gussgard
- reagerte på flertallets avgjørelse med et votum
som er et av de sterkeste i Høyesteretts historie. Hun
begynte med å ta fatt på at flertallet hadde henvist
til høyesterettsavgjørelser vedrørende
Hydalen i Hemsedal og Småsetran ved Røros, altså områder
med ingen eller beskjeden bebyggelse og bruk. Så uttaler
hun:
"Ikke i noen av disse avgjørelsene var det tale om regulerte
byggetomter som tidligere hadde vært bebygd gjennom mange år.
Tomtene i Hydalen lå i et seterdalføre og hadde
aldri vært bebygd. For Småsetrans vedkommende
måtte byggemulighetene i flere tiår ha fremstått
som meget usikre. Forholdene langs Akerselva er helt annerledes.
Det foreligger her en etablert tomtebruk og tomteverdi. Arealene
i området har vært kjøpt og solgt i tillit
til at de kunne utnyttes til bebyggelse, slik det generelt hadde
kunnet påregnes siden før bygningsloven ble innført
i Kristiania i 1899, og slik reguleringsplaner senere har gitt grunnlag
for. Å rive vekk det økonomiske fundament som
ligger i eierposisjonen til slike eiendommer, ved at det
offentlige får erverve dem til en pris som baseres på den
verdi de måtte ha når utnyttelsen er begrenset
ved en friområderegulering, fremstår for meg som
helt uakseptabelt og i strid med vederlagsloven og med Grunnloven § 105."
Høyesterett har i senere dommer fulgt flertallets votum
i denne dommen. Et eksempel her er Søm-dommen fra Kristiansand.
Her sier retten uttrykkelig at det forhold at eieren som følge
av etablert tomteverdi og utbyggingsforventning har vært
utsatt for et særlig tyngende inngrep, ikke er grunnlag
for erstatning. Disse dommene har skapt stor oppmerksomhet, og har
skjerpet mistroen til det norske rettssystemet. I Stortinget ble
det - kort tid etter den førstnevnte avgjørelsen
- fremmet forslag om lovendring (dokument nr. 8:66 (1998-1999).
I forslaget heter det:
"Forslagsstillerne har registrert at Høyesteretts praksis
den senere tid har medført at innholdet i grunneiernes
erstatningsrettslige vern på noen punkter er blitt svakere
enn forutsatt av Stortinget da ekspropriasjonserstatningsloven ble
vedtatt i 1984. Forslaget tar sikte på å rette
opp en skjevhet i loven slik den lyder i dag."
Flertallet i justiskomiteen erklærte seg enig i intensjonen
bak forslaget, men det samlet likevel ikke tilstrekkelig stemmer
til å bli vedtatt slik som det forelå. Stortinget
ba i stedet om en lovutredning fra departementet.
Etter en lang tenkepause oppnevnte Justisdepartementet ved kgl.
res. 16. mars 2001 et utvalg som skulle utrede saken og
eventuelt komme med forslag til lov. Mer enn halvparten av utvalgets
medlemmer var og er ansatt i staten, i overordnet stilling. Ett
av de oppnevnte medlemmer - professor Carl August Fleischer - har
i lang tid i skrift og tale angrepet grunneiernes rettsstilling,
og hans standpunkt var klart forutsigbart. Et annet medlem er høyesterettsadvokat
ved Regjeringsadvokatembetet, og ett av medlemmene er seniorrådgiver
i Vegdirektoratet.
Utvalgets innstilling kom 4. desember 2003 (NOU 2003:29).
Utvalget delte seg i to like store fraksjoner. Den ene fraksjonen
- ledet av utvalgets eneste dommermedlem, høyesterettsdommer
Jens Edvin Andreassen Skoghøy, fremsatte et lovforslag som
ville ha ført til at domstolen f.eks. i Nedre Foss-saken
hadde måttet se bort fra Miljøverndepartementets
reguleringsplan. Domstolen måtte i så fall bygge erstatningen
på en alternativ utnytting, nemlig den utnytting som domstolen
ville ansett påregnelig dersom den statlige regulering
ikke var blitt noe av (Se NOU 2003:29 s. 135).
Den andre delen av utvalget går inn for at en regel som
nevnt skal gjelde for ekspropriasjon til offentlig bygning, offentlig
trafikkområde eller annet offentlig anlegg, men ikke for
friområder. Professor Fleischer har for øvrig
nektet å underskrive oversendelsen til departementet, fordi
han "mener at utvalget ikke har foretatt en forsvarlig utredning
av de spørsmål som omfattes av mandatet". Professor
Fleischer har skrevet sin egen utredning på 135 sider,
altså av samme lengde som utvalgets utredning.
Det forelå pr. 4. april 2005 ingen reaksjon
fra Justis- og politidepartementet. Stortingsrepresentant Per Sandberg
stilte derfor skriftlig spørsmål til justis- og politiministeren,
om han kunne antyde hvorvidt et lovforslag blir fremmet, og eventuelt
når. Statsrådens svar av 11. april 2005
går ut på at saken krever en grundig saksutredning,
både juridisk/teknisk og politisk, "før
det blir avklart hvilket lovforslag Justisdepartementet vil fremme".
Det er kommet en rekke høringsuttalelser, og det vil kreve
et omfattende forarbeid internt i departementet, bl.a. knyttet til behandlingen
av sakens mer omstridte spørsmål.
I og for seg er det riktig at NOU 2003:29 omfatter en rekke spørsmål.
Det er mulig at flere av spørsmålene bør
utredes nærmere, før departementet bestemmer seg
for om det vil fremme et samlet lovforslag, og for hva et lovforslag
skal gå ut på.
Men når det gjelder den saken som er berørt
i nærværende dokument, er det vanskelig å forstå at
ytterligere departemental behandling overhodet trengs. Departementet
behandlet saken både i forbindelse med Dokument nr. 8:66
(1998-1999) og ved utarbeiding av et detaljert mandat for Skoghøy-utvalget.
Det spørsmålet som behandles her, går
på noe så enkelt som å opprettholde Grunnloven § 105,
og på å få lovfestet et rimelig rettsvern
for norske grunneiere, på linje med svenske og danske grunneiere.
Stortinget bør på ny slå ring om Grunnloven,
slik en har gjort ved flere høve i tida etter siste krig.
Ved et slikt grep kan Norge også unngå å bli
trukket for Menneskerettsdomstolen i Strasbourg enda en gang. Forslagsstillerne
mener at staten ikke kan beholde dagens myndighet til å omregulere
områder for deretter å måtte betale ut
en lavere ekspropriasjonserstatning.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å fremme
lovbehandling nå og viser til at hvis alminnelige mennesker
som f.eks. har lånefinansiert et eiendomskjøp
blir utsatt for samme behandling som Nora/KLP Eiendom AS,
vil en i dag måtte regne med en ny Høyesterettssak
og deretter saksanlegg ved Menneskerettsdomstolen i Strasbourg.
Den saken vil Norge tape, slik vi allerede har tapt 3 saker for
denne domstolen. Forslagsstillerne finner det ikke riktig å utsette
Norge for en slik belastning. Derfor fremmes lovforslag tilsvarende
det som i 2003:29 ble fremsatt av "Skoghøy-fraksjonen"
i lovutvalget, til formulering av nytt § 5 fjerde
ledd.
Forslagsstillerne vil påpeke at det ikke er noe problem å behandle
denne nye lovteksten entil § 5 nå, og deretter
ta resten av lovforslagene opp til den mer langsomme behandlingen
som justis- og politiministeren legger opp til, jf. svar fra justis-
og politiministeren 11. april 2005.
Under henvisning til dette fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 6. april 1984 nr. 17 om vederlag
ved oreigning av fast eigedom
I
I lov 6. april 1984 nr. 17 om vederlag ved oreigning
av fast eigedom, vert gjort følgjande endring:
§ 5 nytt fjerde ledd skal lyde:
Er eigedomen i bindande arealplan satt av til offentlege bygningar,
offentleg trafikkområde eller anna offentleg anlegg eller
til friområde, kan grunneigaren krevje at vederlaget skal
fastsetjast på grunnlag av det som det er pårekneleg
at eigedomen ville ha vorte tillaten utnytta til dersom han ikkje
hadde vore sett av til eit slikt føremål.
II
Lova tek til å gjelde straks.
12. mai 2005