Hovedregel om taushetsplikt
Komiteen merker
seg at det foreslås en samlet hovedbestemmelse om helsepersonells
taushetsplikt, der gjeldende regler om taushetsplikt og forbudet
mot urettmessig tilegnelse av helseopplysninger samles og tydeliggjøres.
Dette skal gjøre det enklere for helsepersonell og virksomheter
å forstå rammene for bruk og deling av helseopplysninger.
Videre foreslås det endringer i straffebestemmelsene
for brudd på taushetsplikten og urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte
opplysninger, slik at regelverket blir mer oversiktlig og samordnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet, Rødt og
Kristelig Folkeparti, viser til forslagene til endringer i
helsepersonelloven § 21 nytt andre ledd bokstav c, som omhandler
«private formål». Flertallet merker
seg at regjeringen har til formål at formuleringene i forvaltningsloven
og helsepersonelloven skal samsvare i større grad. Flertallet merker
seg videre at regjeringen i lovforslaget omtaler endringen som «en presisering
av ordlyden» og «ingen innholdsmessig endring». Flertallet deler
ikke regjeringens beskrivelse av endringen i § 21 og mener dette
er en endring som vil kunne få konsekvenser for yrkesutøvelsen til
helsepersonell.
Flertallet viser
til at helsepersonell har en personlig plikt til å yte øyeblikkelig
hjelp uansett arbeidssted for å sikre at personer i akutt fare skal
få behandling så raskt som mulig. Flertallet er
bekymret for at dette kan oppfattes som en mistillit som skaper
uønskede hendelser og begrensninger i helsepersonells samfunnsoppdrag.
Flertallet viser
til at begrunnelsen for å ta inn en bestemmelse om at opplysningene
ikke skal benyttes til «private formål», ikke er forklart med vern
av pasienten, men av hensyn til rettferdig prioritering. Forslaget
kan bli forstått som at det å yte helsehjelp ikke er tilstrekkelig
for å nytte seg av helseopplysninger, men at det i tillegg må være
vilkår om at helsepersonellet er satt til å yte denne helsehjelpen. Flertallet vil derfor advare mot en slik
sammenblanding av hensyn, når hensynet til ressursutnyttelse i helsevesenet
blandes inn i lovtekst om taushetsplikt.
Flertallet merker
seg at regjeringen i proposisjonen skriver:
«Uttrykket ‘private formål’ skal forstås
vidt og inkluderer også situasjoner der opplysningene utnyttes for
å ivareta andres interesser, som en ektefelle, egne barn, slekt,
venner, kolleger og naboer, eller en annen arbeidsgiver. Presiseringen
tydeliggjør at enkeltpersoner ikke skal få urettmessige fordeler,
som å gå foran andre ventende pasienter i ‘køen’ fordi de ‘kjenner noen’.»
Flertallet viser
til Legeforeningens høringsinnspill til komiteen, hvor de mener
denne bestemmelsen
«innebærer en betydelig innsnevring
av helsepersonells yrkesutøvelse, hvor bruk og journalføring av opplysninger
utenfor ‘ordinær behandlerrelasjon’ likestilles med misbruk og journalsnoking,
og brudd på taushetsplikten.»
Flertallet viser
også til høringsuttalelse til komiteen fra Akademikerne, som er
kritiske til denne endringen i helsepersonelloven § 21 og viser
til at dagens regler er innarbeidet og blir forstått av helsepersonell
som en ubetinget plikt overfor pasientene.
Flertallet merker
seg at komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener den nye formuleringen
i lovteksten ikke vil innebære endringer i praksis for leger, og
at de samme representantene legger til grunn at disse endringene
ikke vil være til hinder for at helsepersonell som blir oppsøkt
utenfor arbeidsforhold, skal kunne gi råd og henvise videre ved
behov. Flertallet mener da det er uforståelig
at disse endringene innarbeides i lovteksten, hvis det med endringene
ikke forventes en systemendring med påfølgende endring i helsepersonellets
benyttelse av pasientopplysninger til helsehjelp. Flertallet mener
innholdet i proposisjonen og begrunnelsen for endringene i helsepersonelloven
§ 21 nytt andre ledd bokstav c er i direkte motstrid til hvordan
Arbeiderpartiets medlemmer virker å tolke lovendringene. Flertallet merker seg at departementet ikke
har utredet hvilke faktiske konsekvenser lovforslaget vil ha for
helsepersonell sitt samfunnsmessige engasjement.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I helsepersonelloven gjøres følgende endringer:
§ 21 nytt andre ledd skal lyde:
Taushetsplikten innebærer
at helsepersonell
-
a.
ikke skal tilgjengeliggjøre opplysningene for andre
-
b. skal hindre at
andre får adgang eller kjennskap til opplysningene
-
c. ikke skal lese,
søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte
taushetsbelagte opplysninger uten at det er begrunnet i helsehjelp
eller administrasjon av slik hjelp eller har hjemmel i eller i medhold av
lov.
§ 67 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller
grovt uaktsomt overtrer forbudet i § 21 andre ledd bokstav c mot
urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger, straffes
med bøter eller fengsel i inntil ett år.»
Flertallet viser
til at regjeringen i proposisjonen presiserer at tilgang på informasjon
er til situasjoner og oppgaver helsepersonellet er «satt til å gjøre».
Når det i tillegg skrives at «private formål» skal forstås vidt,
inkludert situasjoner der opplysningene brukes til å ivareta andres
interesser, så vil dette være et hinder for å yte effektiv helsehjelp.
Flertallet viser
til at helsepersonell ofte er i situasjoner der de yter helsehjelp
utover det de er «satt til å gjøre», det være seg henvendelser fra
andre instanser, som fastleger, andre sykehus, legevakt, sykehjem,
eller fra tidligere pasienter. I dag løses dette ved å anføre begrunnelse
i pasientjournalen.
Flertallet vil advare
mot at denne praksisen reguleres bort i lovendringer som vil føre
til usikkerhet for helsepersonell til å bistå i pasientbehandlingen
utover de oppgaver de til enhver tid har og er satt til å gjøre. Dette
vil hemme intensjonen i denne lovproposisjonen, som handler om bedre
informasjonsflyt mellom virksomheter og helsepersonell med det formål
å styrke pasientsikkerheten.
Flertallet viser
til at det foreslås at personopplysninger om innringer til medisinsk
nødmeldetjeneste skal være taushetsbelagte opplysninger. Flertallet støtter forslaget, men vil
samtidig understreke at dette ikke kan være til hinder for dagens
og mulig fremtidig samlokalisering av nødmeldesentraler.
Flertallet er bekymret
for ambulansemedarbeideres arbeidssituasjon, der de for ofte rykker
ut til potensielt farlige pasienter uten å ha opplysninger om pasienten
som kan bidra til å hindre farlige situasjoner. Flertallet mener
slik informasjon må kunne deles for å ivareta ambulansemedarbeidernes
sikkerhet, men også for å sikre trygg behandling av pasienten. En
slik informasjonsdeling ivaretas ikke av regjeringens forslag til
endringer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at departementet legger til grunn at taushetsplikten skal verne
pasientens integritet og sikre tillit til tjenesten, og at dette
gjelder uavhengig av om helsehjelpen ytes som ledd i et arbeidsforhold
eller på fritiden. Disse medlemmer merker
seg videre departementets presisering av at forslaget ikke oppstiller
nye barrierer for at helsepersonell som blir oppsøkt utenfor arbeidsforhold,
kan gi råd, henvise videre ved behov eller yte annen helsehjelp,
herunder som frivillig medisinsk personell eller ved veiledning
i privat sammenheng. Disse medlemmer legger
til grunn at helsepersonell fortsatt vil kunne bruke sin kompetanse
på denne måten innenfor rammene av forsvarlighetskravet og øvrig
helselovgivning, og at forslagene ikke endrer helsepersonells journalføringsplikt
eller innfører nye skranker for bruk av journalsystemer mv.
Disse medlemmer viser
til forslaget om å ta inn en ny bokstav c i helsepersonelloven § 21
nytt andre ledd, som presiserer at helsepersonell ikke skal utnytte taushetsbelagte
opplysninger til private formål.
Disse medlemmer viser
til at i svar til komiteen opplyser departementet at formålet er
å tydeliggjøre og samordne regelverket om taushetsplikt i helsepersonelloven
og forvaltningsloven, at uttrykket «private formål» skal forstås
på samme måte som i ny forvaltningslov § 30, og at forslaget er
en presisering av gjeldende rett, ikke en innstramming.
Disse medlemmer understreker
at «private formål» må forstås snevert. Det gjelder situasjoner
der opplysninger innhentet i kraft av å være helsepersonell, brukes
til å gi fordeler til en selv eller nærstående, for eksempel økonomisk,
og utenfor det formålet opplysningene ble gitt for. Bestemmelsen
samsvarer slik med tilsvarende regel i ny forvaltningslov.
Disse medlemmer vil
presisere at helsepersonelloven § 21 andre ledd bokstav c ikke er
ment å begrense helsepersonells adgang til å yte helsehjelp etter gjeldende
regelverk. Helsepersonell skal fortsatt kunne behandle og bruke
opplysninger de har mottatt i kraft av å være helsepersonell, som
ledd i helsehjelp eller andre lovlige formål etter helsepersonelloven
og tilhørende regelverk.
Disse medlemmer legger
videre til grunn at forslaget ikke skaper nye hindringer for at
helsepersonell som blir oppsøkt utenfor arbeidsforhold, for eksempel
i frivillig arbeid eller i privat sammenheng, kan gi råd og henvise
videre ved behov. Det samme gjelder når helsepersonell på arbeidsplassen
gir råd eller helsehjelp til andre enn dem virksomheten formelt
har behandlingsansvar for, så lenge øvrige krav, herunder forsvarlighetskravet
i helsepersonelloven § 4, er oppfylt.
Disse medlemmer understreker
også at forslaget ikke innfører nye skranker for bruk av journalsystemer.
Tilgang til og bruk av journalsystemer skal som i dag skje innenfor
rammene av gjeldende lovgivning. Urettmessige oppslag i pasientjournal
er regulert av forbudet mot urettmessig tilegnelse av pasientopplysninger
i helsepersonelloven § 21 nytt andre ledd bokstav d. Oppslag som
ikke er begrunnet i helsehjelp eller andre lovlige formål, vil være
i strid med denne bestemmelsen, uavhengig av § 21 andre ledd bokstav
c.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I helsepersonelloven gjøres følgende endringer:
§ 21 nytt andre ledd skal lyde:
Taushetsplikten innebærer
at helsepersonell
-
a.
ikke skal tilgjengeliggjøre opplysningene for andre
-
b. skal hindre at
andre får adgang eller kjennskap til opplysningene
-
c. ikke skal utnytte
opplysningene til private formål
-
d. ikke skal lese,
søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte
taushetsbelagte opplysninger uten at det er begrunnet i helsehjelp
eller administrasjon av slik hjelp eller har hjemmel i eller i medhold av
lov.
§ 67 nytt tredje ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller
grovt uaktsomt overtrer forbudet i § 21 andre ledd bokstav d mot
urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger, straffes
med bøter eller fengsel i inntil ett år.»