Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til endringer i pasientjournalloven, helsepersonelloven,
helse- og omsorgstjenesteloven, pasient- og brukerrettighetsloven
og spesialisthelsetjenesteloven. Forslaget gjelder endringer i flere
av bestemmelsene om taushetsplikt og tilgang til helseopplysninger.
Formålet med endringene, ifølge departementet,
er at regelverket blir bedre egnet til å gjøre helseopplysninger
tilgjengelige for behandling av pasientene (informasjonsdeling)
og mer digitaliseringsvennlig. Dette vil bidra til bedre pasientsikkerhet.
Endringene skal også gjøre regelverket lettere å forstå og bruke.
Tilgjengeliggjøring av opplysninger til pasientbehandlingen
er begrenset av rettslige rammer, informasjonstekniske løsninger
og administrative rutiner i virksomhetene. Opplysninger i pasientjournaler
er underlagt taushetsplikt, og skal ikke deles med mindre pasienten
ønsker det eller det følger av lov. Når det ytes helsehjelp, er
det fastsatt i lov både en rett og en plikt for helsepersonell til
å dele nødvendig og relevant informasjon.
Noe av bakgrunnen for departementets forslag
er at mulighetsrommet i gjeldende rett ikke er utnyttet i tilstrekkelig
grad. Utfordringene er knyttet til hvordan dette kan gjøres i en
digital hverdag, og hvordan sikre at de vi deler med, har «tjenstlig
behov» for de aktuelle opplysningene.
Dette er, ifølge departementet, de viktigste
endringsforslagene i proposisjonen:
-
Lovfesting av at
helsepersonellet som trenger opplysningene, selv skal vurdere om
tilgjengeliggjøringen av opplysningene oppfyller lovens krav om
at de er relevante og nødvendige for å yte helsehjelp til pasienten.
I dag er det helsepersonellet som har ansvar for opplysningene som
må vurdere dette. Se forslaget til helsepersonelloven § 25 tredje
ledd.
-
Presisering av at helsepersonell i andre
virksomheter kan gis direkte tilgang til relevante og nødvendige
opplysninger om pasienten i andre virksomheters pasientjournalsystemer.
Se forslaget til helsepersonelloven § 25 andre ledd andre punktum.
-
Forenkling og utvidelse av adgangen til
å bruke opplysninger om andre pasienter i behandlingen av egne pasienter.
Alt autorisert helsepersonell skal gis denne muligheten, ikke bare
utpekte leger og tannleger som i dag. Se forslaget til helsepersonelloven § 27
første ledd bokstav b.
-
Utvidelse av unntaket fra taushetsplikten
knyttet til kvalitetsforbedring. Utvidelsen vil gi virksomhetens
ledelse tilgang til opplysninger om egne pasienter i andre virksomheter,
til kvalitetsforbedring av behandlingsforløp. I dag er unntaket
begrenset til opplysninger i egen virksomhet. Se forslaget til helsepersonelloven
§ 29 a andre ledd.
-
Krav om logging skal også omfatte hvilke
opplysninger som er gjort tilgjengelig, og ikke bare tidsrom, hvem
som har fått tilgang og grunnlaget for tilgjengeliggjøringen slik
det er i dag. Se forslaget til pasientjournalloven § 22 a.
Departementet foreslår videre at
det presiseres i helsepersonelloven at informasjon om innringer
til medisinsk nødmeldetjeneste er taushetsbelagte opplysninger.
Dette er nytt, og har vært en problemstilling i situasjoner der
det er akutt behov for helsehjelp og tredjepersoner er bekymret
for å bli straffeforfulgt dersom de kontakter medisinsk nødmeldetjeneste.
Taushetsplikten skal likevel ikke gjelde i redningsoperasjoner når
det er nødvendig å tilgjengeliggjøre opplysninger for å unngå fare
for liv og helse. Se forslaget til helsepersonelloven § 21 tredje
ledd.
Departementet foreslår også en ny bestemmelse som
sikrer at helsepersonell som er ekstern veileder for helsepersonell
med faglig pålegg eller begrenset autorisasjon, kan få tilgang til
opplysninger som er nødvendige for gjennomføring av vedtak truffet
av tilsynsmyndigheten. Se forslaget til helsepersonelloven § 28
første ledd bokstav c.
Lovforslaget åpner også for å gjøre opplysninger
om pasientgrunnlag eller kontaktinformasjon til pasienter for inklusjon
i forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekter, tilgjengelige
for ledelsen i virksomheten. Se forslaget til helsepersonelloven
§ 28 første ledd bokstav g.
Departementet foreslår å utvide gruppen helsepersonell
som kan gis anledning til å slå opp i pasientjournaler for finne
opplysninger om pasienter som er egnet for undervisning. Retten
til å slå opp skal gjelde alt helsepersonell med undervisningsansvar
som arbeider i virksomheten der pasientene har mottatt helsehjelp, ikke
bare leger og tannleger som i dag. Se forslaget til helsepersonelloven
§ 28 første ledd bokstav b.
I tillegg foreslår departementet å flytte ansvaret
for oppbevaring av pasientjournalarkiv som er innlevert etter tilbakekall
eller suspensjon av autorisasjon. Ansvaret for pasientjournalarkivene
flyttes fra Helsedirektoratet til Riksarkivaren. Se forslaget til
endringer i helsepersonelloven § 62 a.
Lovforslagene gjelder tilgjengeliggjøring av
opplysninger. Med tilgjengeliggjøring menes ulike måter og tekniske
løsninger for å gjøre opplysningene tilgjengelige for mottakeren.
Begrepet er teknologinøytralt. En måte å gjøre opplysningene tilgjengelige
på er at vedkommende autoriseres til selv å søke etter relevante opplysninger
(direkte tilgang eller oppslag). En annen måte er at vedkommende
får opplysningene utlevert.
Departementet legger vekt på at den enkelte
pasient og bruker skal kunne bestemme når og for hvem helseopplysninger
skal gjøres tilgjengelig, og enkelt kunne få innsyn i hvem som har
hatt tilgang til helseopplysningene (logg). Dette forutsetter at
den enkelte får god informasjon om retten til å motsette seg tilgjengeliggjøring
av helseopplysninger. Tilliten til et slikt system forutsetter også
at den enkelte virksomhet har et systematisk forhold til etterfølgende
kontroll av loggene. Departementet foreslår derfor at pasienters
adgang til å motsette seg tilgjengeliggjøring av helseopplysninger
fremheves og tydeliggjøres i loven. Se forslaget til ny § 29 i helsepersonelloven.
Departementet foreslår også en del språklige
og strukturelle endringer i helsepersonelloven kapittel 5 om taushetsplikt
for å gjøre reglene enklere å forstå og bruke.
I tillegg foreslås det tekniske oppdateringer
i abortloven og lov om tilskudd til visse private virksomheter med
offentlig tjenestepensjonsordning samt en teknisk tilpasning til
ny opplæringslov i pasient- og brukerrettighetsloven.
Utover at lovforslaget kan gi økte kostnader
til virksomheter som ønsker å utbedre teknisk tilrettelegging og
logg, anslår departementet at endringsforslagene ikke har vesentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser.