I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell
m.v. gjøres følgende endringer:
Kapittel 5 overskriften skal lyde:
Kapittel 5. Taushetsplikt og tilgjengeliggjøring av opplysninger
§ 21 skal lyde:
§ 21 Helsepersonells taushetsplikt
Opplysninger om folks legems-
eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold helsepersonell får vite
om i egenskap av å være helsepersonell, er underlagt taushetsplikt.
Taushetsplikten innebærer at helsepersonell
-
a. ikke skal
tilgjengeliggjøre opplysningene for andre
-
b. skal hindre at andre får adgang
eller kjennskap til opplysningene
-
c. ikke skal lese, søke etter
eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte taushetsbelagte
opplysninger uten at det er begrunnet i helsehjelp eller administrasjon
av slik hjelp eller har hjemmel i eller i medhold av lov.
Første og andre ledd gjelder også opplysninger
som kan røpe identiteten til personer som tar kontakt med medisinsk
nødmeldetjeneste. Dette gjelder likevel ikke når tilgjengeliggjøring
av opplysninger om identiteten er nødvendig for å unngå fare for
liv eller helse.
Første til tredje ledd gjelder tilsvarende
for andre som mottar opplysninger etter §§ 25, 28, 29 a, 29 e og
29 f.
§ 21 a oppheves.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Bortfall av taushetsplikt ved
samtykke m.m.
Taushetsplikt er ikke til
hinder for at opplysninger gjøres tilgjengelige for
den som opplysningene direkte gjelder, eller
for andre i den utstrekning den som har krav på taushet samtykker.
For personer under 16 år gjelder reglene i pasient- og
brukerrettighetsloven § 4-4 tilsvarende for samtykke etter første ledd.
For personer over 16 år som mangler beslutningskompetanse, jf. pasient-
og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd, kan
nærmeste pårørende gi samtykke etter første ledd.
Et forsikringsselskap skal
ikke få opplysninger som den opplysningene direkte gjelder,
kan nektes innsyn i etter pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 andre ledd.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Begrensninger i taushetsplikten
Taushetsplikt er ikke til
hinder for:
-
a. at
opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene
-
b. at opplysninger
gis videre når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold
-
c. at opplysninger
gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at
individualiserende kjennetegn er utelatt
-
d. at opplysninger
gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser
gjør det rettmessig
-
e. at opplysningene
gis videre etter regler fastsatt i lov eller i forskrift når
det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikten ikke
skal gjelde.
§ 24 første ledd første punktum skal lyde:
Taushetsplikt er ikke til
hinder for at opplysninger om en avdød person gis videre dersom
vektige grunner taler for dette.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Tilgjengeliggjøring av opplysninger
til helsehjelp
Taushetsplikt er ikke til hinder for
at opplysninger om en pasient gjøres tilgjengelige for helsepersonell
eller annet samarbeidende personell når opplysningene er relevante
og nødvendige for å yte helsehjelp til pasienten.
Opplysningene kan gjøres tilgjengelige
av virksomheten med ansvar for opplysningene eller av det helsepersonellet
som har dokumentert opplysningene etter § 39. Dette kan blant annet
skje ved direkte tilgang mellom virksomheter.
Personellet som skal bruke opplysningene,
har ansvar for å vurdere om opplysningene er relevante og nødvendige.
Departementet kan gi forskrift om tilgjengeliggjøring av
opplysninger til helsehjelp og adgangen til å motsette seg slik
tilgjengeliggjøring.
§ 25 a og § 25 b oppheves.
§ 26 skal lyde:
§ 26 Oversendelse av epikrise
Ved utskrivning fra helseinstitusjon,
etter poliklinisk behandling eller etter behandling hos spesialist
skal en epikrise sendes til innleggende eller henvisende helsepersonell,
til det helsepersonellet som trenger opplysningene for å kunne gi
pasienten forsvarlig oppfølging, og til pasientens faste lege. Med
epikrise menes et sammendrag av tilgjengelige journalopplysninger
som gjelder en undersøkelse eller behandling av en pasient, og som
er nødvendige for at videre behandling eller oppfølging av pasienten innenfor
helse- og omsorgstjenesten kan skje på en forsvarlig måte.
Dersom det ikke er mulig å sende epikrisen
samtidig med utskrivning eller avslutning av behandlingen, skal den
sendes innen forsvarlig tid etter dette.
Departementet kan gi forskrift om plikten
etter første og andre ledd, herunder hvem epikrisen skal sendes
til, hvilke opplysninger epikrisen skal inneholde, og når epikrisen
skal være sendt.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Tilgjengeliggjøring av opplysninger
til helsepersonell uten behandlerrelasjon
Taushetsplikt er ikke til hinder for
at opplysninger gjøres tilgjengelige for
-
a. helsepersonell
i helsefaglige arbeidsfellesskap, når formålet er å støtte helsepersonellet
i å treffe beslutninger om helsehjelp, å sikre forsvarlig opplæring
av helsepersonell eller å gjennomføre helsehjelp
-
b. helsepersonell som har autorisasjon
eller lisens etter §§ 48 eller 49, når formålet er ytelse av helsehjelp
til en annen pasient enn den som opplysningene gjelder.
Opplysninger som tilgjengeliggjøres
etter første ledd, skal være relevante og nødvendige for formålet.
Opplysningene skal så langt det er mulig, gjøres tilgjengelige uten at
pasientens navn eller fødselsnummer fremgår.
Departementet kan gi forskrift om at
enkelte personellgrupper med særskilte oppgaver i et behandlingsforløp
kan få tilgjengeliggjort opplysninger etter første ledd bokstav
b på samme vilkår som helsepersonell med autorisasjon eller lisens.
§ 28 skal lyde:
§ 28 Tilgjengeliggjøring av opplysninger
til undervisning, ekstern veiledning mv.
Taushetsplikt er ikke til hinder for
at opplysninger gjøres tilgjengelige for
-
a. helsepersonell
som har autorisasjon eller lisens etter §§ 48 eller 49, som tidligere
har ytt helsehjelp til pasienten i et konkret behandlingsforløp,
og som skal bruke opplysningene til egen læring eller for kvalitetsforbedring
av helsehjelpen
-
b. helsepersonell med undervisningsansvar
som arbeider i virksomheten der pasientene har mottatt helsehjelp,
når formålet er å finne opplysninger om pasienter som egner seg
i undervisning for å sikre forsvarlig utdanning av helsepersonell
eller helsefaglige studenter
-
c. helsepersonell som er eksterne
veiledere, når opplysningene er nødvendige for gjennomføring av
vedtak truffet av tilsynsmyndigheten etter §§ 56 og 59
-
d. personell som bistår med elektronisk
bearbeiding av opplysningene, eller som bistår med service og vedlikehold
av utstyr, når slik bistand er nødvendig for å oppfylle lovbestemte
krav til dokumentasjon
-
e. virksomhetens pasientadministrasjon
når det gjelder pasientens fødselsnummer eller annen unik identifikator
og opplysninger om diagnose, eventuelle hjelpebehov, tjenestetilbud,
innskrivnings- og utskrivningsdato og relevante administrative data
-
f. samarbeidende personell når
dette er nødvendig for å ivareta behovene til pasientens mindreårige
barn eller mindreårige søsken, jf. § 10 a
-
g. virksomhetens ledelse for
å identifisere pasientgrunnlag eller kontaktinformasjon til pasienter
for inklusjon i konkrete forsknings- eller kvalitetsforbedringsprosjekter
-
h. en klinisk etikkomité når
opplysningene er nødvendige for at komiteen skal kunne bistå helsepersonellet med
råd eller drøftelse av etiske utfordringer i et konkret tilfelle,
det ikke er praktisk mulig eller det er klart uhensiktsmessig å
innhente samtykke fra pasienten, det er registrert i pasientjournalen
hvorfor samtykke ikke er innhentet, og hensynet til pasientens integritet og
velferd er ivaretatt.
Opplysninger som tilgjengeliggjøres
etter første ledd, skal være relevante og nødvendige for det aktuelle
formålet. Personidentifikasjon skal ikke skje i større utstrekning enn
det som er nødvendig for å ivareta formålet. Opplysningene skal
så langt det er mulig, tilgjengeliggjøres uten at pasientens navn
eller fødselsnummer fremgår. Ved tilgjengeliggjøring etter første
ledd bokstav h skal navn eller fødselsnummer ikke fremgå.
§ 29 skal lyde:
§ 29 Rett til å motsette seg tilgjengeliggjøring
Pasienten kan motsette seg at opplysninger
gjøres tilgjengelige etter §§ 25 til 27 og 28 første ledd bokstavene
a, b, c og h.
Opplysningene kan heller ikke tilgjengeliggjøres
dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved
forespørsel.
Tilgjengeliggjøring kan likevel skje
dersom tungtveiende grunner taler for det.
§ 29 a skal lyde:
§ 29 a Opplysninger til virksomhetens
ledelse
Taushetsplikt er ikke til hinder for
at opplysninger gjøres tilgjengelige for virksomhetens ledelse når
formålet er helsehjelp, internkontroll, intern kvalitetsforbedring
av tjenesten eller utarbeidelse av statistikk. Ved samarbeid om
behandlingsrettede helseregistre etter pasientjournalloven § 9 kan
slike opplysninger også gjøres tilgjengelige for ledelsen i samarbeidende
virksomhet.
Taushetsplikt er heller ikke til hinder
for at ledelsen i en annen virksomhet får tilgjengeliggjort opplysninger som
gjelder denne virksomhetens pasienter, når formålet er kvalitetsforbedring
av behandlingsforløp.
Opplysninger som tilgjengeliggjøres
etter første og andre ledd, skal være relevante og nødvendige for
det aktuelle formålet. Personidentifikasjon skal ikke skje i større utstrekning
enn det som er nødvendig for å ivareta formålet. Opplysningene skal
så langt det er mulig, tilgjengeliggjøres uten at pasientens navn
eller fødselsnummer fremgår.
Ny § 29 b skal lyde:
§ 29 b Opplysninger som sakkyndig
Taushetsplikt er ikke til
hinder for at helsepersonell som opptrer som sakkyndig gir opplysninger
til oppdragsgiveren, dersom opplysningene er mottatt under utførelse
av oppdraget og har betydning for dette.
Den som opptrer som sakkyndig, skal gjøre pasienten
oppmerksom på oppdraget og hva dette innebærer.
§ 29 c skal lyde:
§ 29 c Opplysninger til arbeidsgiver
Departementet kan gi forskrift om adgangen til
å gi opplysninger om en arbeidstakers helseforhold videre til arbeidsgiveren,
i den grad opplysningene gjelder arbeidstakerens skikkethet til
et bestemt arbeid eller oppdrag.
§ 29 d skal lyde:
§ 29 d Opplysninger om særreaksjonsdømte
utlendinger
Taushetsplikt er ikke til
hinder for at det gis nødvendige opplysninger om særreaksjonsdømte
utlendinger til utlendingsmyndighetene til bruk i en utvisningssak.
Ved utvisning av en utlending som utholder en strafferettslig
særreaksjon, er taushetsplikt ikke til hinder
for at det til helse- og omsorgstjenesten i mottakerstaten gis opplysninger
som er nødvendige for at mottakerstaten skal kunne vurdere vedkommendes
behov for helsemessig oppfølging eller behov for å underlegges en behandling
som kan beskytte samfunnet der mot gjentakelsesfare som nevnt i
straffeloven § 62.
§ 29 e skal lyde:
§ 29 e Dispensasjon fra taushetsplikt
Departementet kan etter søknad bestemme at opplysninger
fra pasientjournaler og andre behandlingsrettede helseregistre skal
tilgjengeliggjøres uten hinder av taushetsplikt, når:
-
a. opplysningene skal
brukes til et uttrykkelig angitt formål knyttet til statistikk,
helseanalyser, forskning, utvikling og bruk av beslutningsstøtteverktøy, kvalitetsforbedring,
planlegging, styring eller beredskap for å fremme helse, forebygge
sykdom og skade eller gi bedre helse- og omsorgstjenester
-
b. det er umulig eller vanskelig
å innhente samtykke fra et tilstrekkelig utvalg av de registrerte
-
c. mottakeren har gjort rede for hvilke
egnede tekniske og organisatoriske tiltak som skal settes i verk for
å ivareta informasjonssikkerheten
-
d. behandlingen av
opplysningene er av vesentlig interesse for samfunnet.
Det skal ikke tilgjengeliggjøres flere opplysninger enn
det som er nødvendig for formålet. Opplysningene skal tilgjengeliggjøres
uten navn, fødselsnummer eller andre direkte personentydige kjennetegn
med mindre slike opplysninger av særlige grunner er nødvendige.
Departementet kan sette som vilkår for tilgjengeliggjøring
at mottakeren setter i verk særlige tiltak for å verne den registrertes
grunnleggende rettigheter og interesser.
Opplysningene kan bare tilgjengeliggjøres dersom det
er ubetenkelig ut fra etiske, medisinske og helsefaglige hensyn.
For tilgjengeliggjøring til medisinsk og helsefaglig forskning skal
mottakeren ha fått forhåndsgodkjenning fra den regionale komiteen
for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, jf. helseforskningsloven
§ 9. Dersom tilgjengeliggjøring av opplysninger kan true samfunnets
evne til å verne grunnleggende verdier og funksjoner og sette liv
og helse i fare, skal opplysningene ikke gjøres tilgjengelige.
Myndigheten etter første
ledd kan delegeres til underordnet forvaltningsorgan eller legges
til den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk.
Departementet kan gi forskrift om bruk av taushetsbelagte
opplysninger i forskning og om helsepersonells adgang til tilgjengeliggjøring
og bruk av taushetsbelagte opplysninger til formål som ikke gjelder
helsehjelp, og som pasienten samtykker til.
Ny § 29 f skal lyde:
§ 29 f Deltakende observasjon av helsepersonells
yrkesutøvelse
Departementet kan etter søknad bestemme
at taushetsplikt ikke skal være til hinder for deltakende observasjon
av helsepersonells yrkesutøvelse. Vilkårene i § 29 e gjelder tilsvarende.
Myndigheten etter første ledd kan delegeres
til underordnet forvaltningsorgan eller legges til den regionale
komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk.
§ 32 første ledd og andre ledd første punktum
skal lyde:
Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid
være oppmerksom på forhold som bør føre til tiltak fra den kommunale
helse- og omsorgstjenesten, og skal av eget tiltak gi den kommunale
helse- og omsorgstjenesten opplysninger om slike forhold etter å
ha innhentet samtykke fra pasienten, eller så langt opplysningene
ellers kan gis uten hinder av taushetsplikt.
Uten hinder av taushetsplikt skal helsepersonell
av eget tiltak gi opplysninger til den kommunale helse- og omsorgstjenesten,
når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler
på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli
født med skade, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 10-3.
§ 33 andre ledd skal lyde:
Helsepersonell skal uten hinder av taushetsplikt melde fra
til barnevernstjenesten uten ugrunnet opphold
-
a. når det er grunn
til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige
mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt,
-
b. når det er grunn til å tro at et barn
har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer
til undersøkelse eller behandling,
-
c. når det er grunn til å tro at et barn
med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn
ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring,
-
d. når et barn har vist alvorlige atferdsvansker
ved å begå alvorlige eller gjentatte lovbrudd, ved problematisk
bruk av rusmidler, eller ved å ha vist annen form for utpreget normløs
atferd,
-
e. når det er grunn til å tro at et barn
blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel.
Ny § 34 b skal lyde:
§ 34 b Adgang til å gi opplysninger
i forbindelse med sviktende dyrehold
Helsepersonell kan uten hinder av taushetsplikt
gi melding til Mattilsynet eller politiet når det er grunn til å tro
at dyr blir utsatt for slik mishandling eller alvorlig svikt vedrørende
miljø, tilsyn og stell at det anses rettmessig.
§ 45 og § 45 a oppheves.
§ 62 a første og andre ledd skal lyde:
Statens helsetilsyn kan ved tilbakekall og suspensjon
av autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning pålegge helsepersonell
å levere inn sitt pasientjournalarkiv til Nasjonalarkivet.
Hvis det ved vedtak om tilbakekall av autorisasjon, lisens
eller spesialistgodkjenning for alltid etter § 57 andre ledd ikke
er aktuelt å overføre pasientjournalarkivet til et bestemt helsepersonell
eller til en bestemt virksomhet, skal helsepersonellet straks levere
inn sitt pasientjournalarkiv til Nasjonalarkivet.
§ 67 skal lyde:
§ 67 Straff
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer
bestemmelser i loven eller i medhold av den, straffes med bøter
eller fengsel i inntil tre måneder.
Overtredelse av § 21 om taushetsplikt
straffes etter straffeloven § 209, likevel slik at også medvirkning
straffes.
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt
overtrer forbudet i § 21 andre ledd bokstav c mot urettmessig tilegnelse
av taushetsbelagte opplysninger, straffes med bøter eller fengsel
i inntil ett år.
Grov urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte
opplysninger straffes med fengsel i inntil tre år. Ved avgjørelsen
av om den urettmessige tilegnelsen er grov, skal det særlig legges
vekt på
-
a. faren
for stor skade eller ulempe for pasienten eller brukeren
-
b. om det foreligger en tilsiktet
vinning med overtredelsen
-
c. overtredelsens varighet og
omfang
-
d. den utviste skyld
-
e. om handlingen er begått av
noen som tidligere er ilagt en strafferettslig reaksjon for liknende
handlinger.
II
I lov 1. mars 2019 nr. 3 om tilskudd til visse
private virksomheter med offentlig tjenestepensjonsordning skal § 3
andre ledd bokstav a lyde:
III
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. oppheves § 3-2.
IV
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter gjøres
følgende endringer:
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3 Rett til å motsette seg tilgjengeliggjøring
av opplysninger i journal
Pasienten og brukeren kan motsette
seg tilgjengeliggjøring av opplysninger i journal i samsvar med
helsepersonelloven § 29 og pasientjournalloven § 17.
Opplysningene kan heller
ikke tilgjengeliggjøres dersom det er grunn til
å tro at pasienten eller brukeren ville motsette seg det ved forespørsel.
Tilgjengeliggjøring kan likevel
skje dersom tungtveiende grunner taler for det.
§ 6-4 skal lyde:
§ 6-4 Barns rett til opplæring og spesialpedagogisk
hjelp i helseinstitusjon
Barn i opplæringspliktig alder
har rett til grunnskoleopplæring under opphold
i helseinstitusjon, i den grad dette følger av opplæringslova.
Ungdom har rett til videregående opplæring under opphold
i helseinstitusjon, i den grad dette følger av opplæringslova.
Barn under opplæringspliktig alder har
rett til spesialpedagogisk hjelp under opphold i helseinstitusjon,
i den grad dette følger av barnehageloven.
V
I lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse-
og omsorgstjenester m.m. oppheves § 5-10.
VI
I lov 20. juni 2014 nr. 42 om behandling av
helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp gjøres følgende endringer:
§ 7 andre ledd bokstav g skal lyde:
§ 7 tredje ledd skal lyde:
Virksomheten skal ta hensyn til behovet
for effektiv samhandling ved anskaffelse og videreutvikling av sine behandlingsrettede
helseregistre.
Nåværende tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 13 fjerde ledd fjerde punktum skal lyde:
Ved unntak fra samtykke gjelder helsepersonelloven § 25
første ledd og § 29 tilsvarende.
§ 17 første ledd bokstav a skal lyde:
-
a. helseopplysninger
i et behandlingsrettet helseregister etablert med hjemmel i §§ 8
til 10 gjøres tilgjengelige for helsepersonell etter § 19, jf. helsepersonelloven §
29 og pasient- og brukerrettighetsloven § 5-3,
§ 18 første ledd skal lyde:
Pasienten eller brukeren har rett til informasjon
og innsyn i henhold til § 22 a, pasient- og brukerrettighetsloven
§ 3-6 tredje ledd og § 5-1 og til personvernforordningen artikkel
13 og 15.
§ 19 første og andre ledd skal lyde:
Innenfor rammen av taushetsplikten etter
helsepersonelloven skal den dataansvarlige sørge for at
relevante og nødvendige helseopplysninger er tilgjengelige for helsepersonell
og annet samarbeidende personell når dette er nødvendig for å yte,
administrere eller kvalitetssikre helsehjelp. Personellet
kan innenfor rammene av denne taushetsplikten behandle opplysningene
så langt det er nødvendig for å yte, administrere eller kvalitetssikre helsehjelp.
Med mindre annet er fastsatt i lov
eller i medhold av lov, skal den dataansvarlige bestemme på
hvilken måte opplysningene skal gjøres tilgjengelige. Opplysningene skal
gjøres tilgjengelige på en måte som ivaretar informasjonssikkerheten.
Ny § 22 a skal lyde:
§ 22 a Dokumentasjon av tilgjengeliggjøring
Tilgjengeliggjøring av helseopplysninger
etter denne loven og helsepersonelloven skal dokumenteres i en logg eller
i pasientens journal. I logg skal det minst dokumenteres informasjon
om:
-
a. identiteten
og den organisatoriske tilhørigheten til den som får helseopplysningene
-
b. grunnlaget for tilgjengeliggjøringen
-
c. tidsperioden for tilgjengeliggjøringen
-
d. hvilke opplysninger eller
dokumenter som blir tilgjengeliggjort.
Den registrerte har rett til innsyn
i dokumentasjonen.
Dersom oversikten viser at noen urettmessig
har hentet frem journalopplysninger, skal virksomheten opplysningene
er hentet fra og den registrerte varsles, jf. personvernforordningen
artikkel 33 og 34.
Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon
av tilgjengeliggjøring av helseopplysninger.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Straff for brudd på taushetsplikt
Overtredelse av § 15 om taushetsplikt straffes
etter straffeloven § 209, likevel slik at også medvirkning
straffes.
§ 30 a skal lyde:
§ 30 a Straff for urettmessig tilegnelse
av helseopplysninger
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer
forbudet i § 16 mot urettmessig tilegnelse av helseopplysninger, straffes med
bøter eller fengsel i inntil ett år.
Grov urettmessig tilegnelse av helseopplysninger straffes
med fengsel i inntil tre år. Ved avgjørelsen
av om den urettmessige tilegnelsen av helseopplysninger er grov, skal det
særlig legges vekt på
-
a. faren for stor
skade eller ulempe for pasienten eller brukeren
-
b. om det foreligger en tilsiktet
vinning med overtredelsen
-
c. overtredelsens varighet og omfang
-
d. den utviste skyld
-
e. om handlingen er begått av noen som
tidligere er ilagt en strafferettslig reaksjon for liknende handlinger.
VII
I lov 20. desember 2024 nr. 96 om abort gjøres
følgende endringer:
§ 9 overskriften skal lyde:
§ 9 Gravide som mangler beslutningskompetanse
§ 9 første ledd første punktum skal lyde:
Dersom den gravide mangler beslutningskompetanse etter
pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre til fjerde ledd, og
har en verge eller fremtidsfullmektig som har et mandat som omfatter
bistand i spørsmålet om abort, kan vergen eller fremtidsfullmektigen
kreve abort på den gravides vegne.
VIII
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.