Post 60 Innbyggertilskudd
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket
og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 572 post 60 foreslås
økt med 1 000 mill. kroner for å styrke fylkeskommunen, herunder
frie inntekter fordelt per innbygger.
Flertallet viser
til at økningen i fylkesrammen begrunnes med en styrking av den
fylkeskommunale kollektivtransporten.
Flertallet viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der Stortinget vedtok
følgende anmodningsvedtak:
«Stortinget ber regjeringen innenfor
innbyggertilskuddet omfordele 375 mill. kroner fra samlet kostnadsnøkkel
til hhv. 250 mill. kroner til delkostnadsnøkkel for fylkesvei og
125 mill. kroner til delkostnadsnøkkel for ferje.»
Flertallet viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen
på kap. 572 post 60 foreslås økt med 611,3 mill. kroner til fylkeskommunen gjennom
redusert styringstrykk.
Flertallet viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen
på kap. 572 post 60 foreslås økt med 100 mill. kroner for å styrke
arbeidet med rassikring over tabell C-rassikring.
Flertallet viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen
på kap. 572 post 60 foreslås økt med 255 mill. kroner for å videreføre
ordningen for gratis ferjer på samband med mindre enn 100 000 passasjerer
årlig, samt til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet.
Flertallet viser
til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen
på kap. 572 post 60 foreslås økt med 50 mill. kroner for å styrke
barnevernet i Oslo.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at byråkratiet må reduseres og
det lokale selvstyret må løftes frem. Disse
medlemmer mener Norge kan klare seg med to administrative
nivåer, stat og kommune. Oppgavene fylkeskommunen i dag løser kan
flyttes til kommunene, de private eller staten der det er mest hensiktsmessig. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiet
sitt alternative budsjett for 2026, der det foreslås å redusere
overføringene til fylkeskommunen med 1,1825 mrd. kroner hvor målet
er å legge ned fylkeskommunen i løpet av en fireårsperiode. Disse medlemmer viser til at kuttene
er rettet mot den administrative delen av fylkeskommunen, samt en rekke
oppgaver Fremskrittspartiet mener er unødvendige at fylkeskommunen
skal holde på med. Dette gjelder blant annet oppgaver innenfor kultur,
regional planlegging og veiledning og regionale forsknings- og utviklingsprosjekt. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
i Prop. 107 L (2023–2024), jf. Innst. 23 L (2024–2025), Lovvedtak
2 (2024–2025) foreslo å legge ned fylkeskommunen, dette forslaget
fikk kun Fremskrittspartiet sine stemmer.
Disse medlemmer viser
til at det er et stort etterslep på det fylkeskommunale veinettet. Disse medlemmer viser at det samlede
forfallet på fylkesveiene kan koste 108 mrd. kroner (2025) å utbedre.
Anslaget er utarbeidet av NAF med bistand fra NyAnalyse basert på
tall fra Statens vegvesen som ble lagt frem i 2023. Disse medlemmer vil påpeke at i 2023
kritiserte Riksrevisjonen regjeringene for manglende oppfølging
av fylkesveiene, og mente fremkommeligheten på veinettet var forverret.
De mente også at den dårlige veistandarden hadde ført til en økning
i dødsfall på fylkesveiene fra 2021. Disse
medlemmer vil påpeke at Fremskrittspartiet vil jobbe for god
infrastruktur i hele landet. Gode riksveier og fylkesveier bidrar
til trygge veier og kortere reiseavstander. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjett for 2026 foreslår å 1 mrd. kroner ekstra i tilskudd til
fylkesveiene og vil bruke 200 mill. kroner på viktige skred- og sikringstiltak. Disse medlemmer viser til at selv mindre
utbedringer på eksisterende veier og forsterket oppmerking gir økt
trygghet. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2026 der det settes
av 80 mill. kroner til forsterket midtoppmerking.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett foreslår å
bevilge 300 mill. kroner til utvikling og innkjøp i videregående
skoler.
Disse medlemmer viser
til at Avinor Flysikring AS har påpekte i en artikkel i Telen datert
24. november 2025 at en nedleggelse av AFIS- og tårntjenesten vil
tvinge frem en suspensjon av instrumentprosedyrer, og at Farris
TMA (Terminal Manøvreringsområde) må reduseres. Dette vil ha direkte
innvirkning på flysikkerheten og kapasiteten i luftrommet. De viser
til at Notodden er dessuten et svært viktig treningssted for både
sivile flyskoler, Forsvaret og Politiets helikoptertjeneste. De
viser videre til at ACC S5 ikke vil ha samme mulighet og kapasitet
som AFIS Notodden til å yte denne tjenesten, med dertil antatt redusert
sikkerhet for de som trafikkerer flyplassen. De fremhever også AFIS-tjenestens
rolle for søk- og redning (SAR) i nærområdet.
I den samme artikkelen uttaler Pilot Flight
Academy (PFA), som utdanner 100–150 piloter årlig at kuttene vil
ramme deres pilotutdanningen hardt. De viser til at Notodden er
en svært viktig flyplass for å kunne gi deres studenter en variert
trening for både VFR og IFR. Akademiet påpeker at andre flyplasser
på Østlandet, som Rygge, Torp og Kjevik, har begrensninger i kapasitet
eller tilgjengelighet noe som gjør Notodden uunnværlig. De viser
til at skulle statsbudsjettet bli vedtatt slik det er foreslått
med dertil begrensninger i tilgjengeligheten ved Notodden lufthavn
vil dette få store konsekvenser for PFA. De uttaler:
«Det finnes ikke noe alternativ med de
samme tilbudene innenfor fornuftig aksjonsradius og PFA vil bli tvunget
til å vurdere om det er nødvendig å flytte ytterligere aktivitet
og arbeidsplasser ut av landet.»
Disse medlemmer viser
til den alvorlige sikkerhets- og beredskapssituasjonen Norge står
i. Etter disse medlemmers syn er det
et rart grep å foreslå kutt i bevilgningene til Notodden Lufthavn
i tabell C. Disse medlemmer viser til
at flyplassen har en sentral rolle for redningsoppdrag, politi,
luftambulanse og annen beredskap i regionen, samt at Forsvaret bruker
flyplassen til treningsformål. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet i Meld. St. 1 (2025–2026), jf. Innst.
2 S (2025–2026) fremmet følgende verbalforslag:
«Stortinget ber regjeringen om å styrke
bevilgningene til Notodden lufthavn for å sikre nødvendig beredskap,
opprettholde tårntjenesten og ivareta kritisk trenings- og utdanningsfunksjoner.»
Disse medlemmer viser
til at Stord lufthavn har opplevd stor flyaktivitet og mange reisende
på FOT-ruta Stord-Oslo, og dette har ført til at lufthavnselskapet
har måtte investere i flere ansatte samt nytt vintervedlikeholdsutstyr.
I praksis betyr dette at lufthavnselskapet i dag har større utgifter
enn inntekter. Disse medlemmer foreslår
derfor at posten til tilskudd til flyplasser økes innenfor kap.
572 post 60 slik at Stord lufthavn får 30 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener at barnevernet skal ha like god kvalitet over
hele landet. Derfor mener Disse medlemmer at
barnevernstjenester i både små og store kommuner må ha tilstrekkelig
kompetanse og kapasitet til å håndtere krevende saker. Disse medlemmer viser til at Oslo kommune er
eneste kommune som selv ivaretar de oppgaver som Bufetat ivaretar
for resten av landet. Disse medlemmer mener
at den statlige underfinansieringen av barnevernet i Oslo må reverseres
og viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2026 der Høyre
foreslår å øke finansieringen av barnevernet i Oslo med 225 mill. kroner.
Disse medlemmer mener
at det er viktigere å prioritere redusert ventetid i spesialisthelsetjenesten for
pasienter som venter på nødvendig helsehjelp, fremfor å innføre
gratis og halv pris hos tannlegen for nye aldersgrupper. Før regjeringen
Støre brukte 2,6 mrd. kroner på billigere tannhelse for friske 20-åringer
var allerede tannbehandling gratis for én av fire innbyggere, og for
gruppen over 85 år er det en stor andel som mottar gratis tannhelse
i dag, da eldre som mottar hjemmesykepleie eller er i institusjon
i mer enn tre måneder, får gratis tannbehandling av den offentlige
tannhelsetjenesten. I tillegg har mennesker med ulike tannlidelser gode
ordninger med blant annet reduserte priser. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2026
der Høyre foreslår 1,2 mrd. kroner til sykehusene blant annet for
å redusere ventetidene for pasienter.
Disse medlemmer merker
seg at det på fylkesveisamband med ferje er blitt en markant økning
av trafikk til noen av øysamfunnene som har fått gratis ferjer, og
presset på at det må settes inn mer ferjemateriell øker. Andre steder
har fylkeskommunen sett seg nødt til å redusere tilbudet fordi ordningen
ikke er fullfinansiert fra statens side, eller at øvrig kollektivtrafikk
og ferjeruter har fått takstøkninger for å veie opp for den manglende
finansieringen. Samkjøring er i større grad byttet ut med at man
benytter egen bil, ettersom det å ta med bil ikke lenger har en
kostnad, noe som også øker klimagassutslipp fra biltrafikken.
Disse medlemmer mener
at regjeringen må ta en gjennomgang av konsekvenser for innføring
av gratis ferje, og komme med tydelige føringer for handlingsrommet
til fylkeskommunene for å sikre at ferjeavviklingen blir hensiktsmessig.
Disse medlemmer merker
seg videre at Sjøfartsdirektoratet har strammet inn på adgangen
til å be om dispensasjon fra hviletidsbestemmelsene for beredskapsferjer
og øvrige ferjestrekninger. Når det samtidig for rederiene er krevende
å få tak i mannskap for doble skift, og sanksjoner for å stå over
en ferjetur er mindre enn utgiftene til doble mannskap, oppstår
en situasjon der manglende regularitet på beredskapsferjestrekninger
går ut over pendlere og næringstransport. Disse medlemmer merker
seg at mannskapsmangel utfordrer ferjedriften og mener det må legges
til rette for god dialog mellom forbund, rederi og myndigheter for
å finne gode løsninger på de akutte utfordringene de feriereisende
står i. Dette er utfordringer som vanskeliggjør hverdagen for kystbefolkningen,
og som regjeringen må ta en aktiv rolle for å finne gode løsninger
på. Disse medlemmer har merket seg at
næringsliv og fastboende er mer opptatt av en regulær drift og utvidede
«åpningstider», enn at tilbudet skal være gratis. Disse medlemmer mener
derfor det er relevant at regjeringen i løpet av 2026 evaluerer
konsekvensene av gratisferjer, og vurderer tiltak som bedrer på
situasjonen med kø og kaos som har oppstått som følge av omleggingen. Disse medlemmer mener det i større grad
må vurderes å differensiere mellom fastboende og turisttrafikk til
samfunn uten vegsamband til fastlandet og i ferjesamband med under
100 000 passasjerer i året, samt å åpne for lokal medvirkning for
å finne de beste løsninger for å utvide anløpstider på sambandene. Disse medlemmer merker seg at fylkeskommuner
og kommuner har forelagt kommunal- og distriktsministeren flere
forslag til hvordan man kan oppnå større kundetilfredshet for passasjerer,
men at det i liten grad er blitt åpnet for dette fra Kommunal- og
distriktsdepartementets side.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen Støre i sitt forslag til statsbudsjett ikke følger
opp lovnadene om videreføring av gratis ferjer i sin nåværende form. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
i etterkant har lovet å likevel videreføre ordningen. Disse medlemmer mener at dette løftebruddet har
skapt stor usikkerhet og uforutsigbarhet langs hele kysten. Disse medlemmer frykter fortsatt kø og kaos
på ferjekaien sommeren 2026 når ordningen i sin nåværende form blir
videreført.
Disse medlemmer understreker
at Forsvaret ikke kan håndtere kriser eller krig alene, men er avhengig
av bistand fra og nært samvirke med resten av samfunnet. Disse medlemmer viser til at det i 2025 gjennomføres
et pilotprosjekt med beredskapskurs ved videregående skoler i Finnmark,
med opplæring iblant annet førstehjelp, egenberedskap og brannvern.
Elevene får også en innføring i den sikkerhetspolitiske situasjonen,
og reflekterer over hvordan den enkelte kan bidra til å håndtere
krevende situasjoner. Høyre ønsker å bygge videre på erfaringene
fra Finnmark og legge til rette for at beredskapskurs kan gjennomføres
ved videregående skoler i hele landet. Disse
medlemmer viser til Høyres forslag til alternative statsbudsjett
for 2026, hvor det er satt av 35,5 mill. kroner til dette formålet.