Søk

Innhold

2. Rammeområde 1 – Statsforvaltning mv.

Oversikten nedenfor viser budsjettforslagene fra regjeringen Støre i Prop. 1 S (2025–2026) for rammeområde 1. 90–99-poster blir behandlet av finanskomiteen utenfor rammesystemet.

Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 1

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2025–2026) Gul bok

Utgifter

Det kongelige hus

1

H.M. Kongen og H.M. Dronningen

1

Apanasje

16 234 000

50

Det kongelige hoff

277 963 000

2

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

1

Apanasje

13 513 000

Regjeringen

20

Statsministerens kontor

1

Driftsutgifter

119 857 000

21

Statsrådet

1

Driftsutgifter

185 886 000

24

Regjeringsadvokaten

1

Driftsutgifter

134 488 000

21

Spesielle driftsutgifter

17 801 000

Kommunal- og distriktsdepartementet

577

Tilskudd til de politiske partier

1

Driftsutgifter

8 333 000

70

Sentrale organisasjoner

403 887 000

71

Kommunale organisasjoner

42 156 000

73

Fylkesorganisasjoner

92 124 000

75

Fylkesungdomsorganisasjoner

33 375 000

76

Sentrale ungdomsorganisasjoner

16 387 000

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

1500

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

1

Driftsutgifter

250 149 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

46 952 000

70

Diverse formål, kan overføres, kan nyttes under post 21

570 000

71

Forskningsmidler til Norges forskningsråd, kan overføres

95 300 000

72

Grunnbevilgning forskningsinstitutter

52 088 000

1510

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

1

Driftsutgifter

774 261 000

22

Fellesutgifter

131 988 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

12 333 000

46

Sikringsanlegg og sperresystemer, kan overføres

11 040 000

1511

Prosjekter tilknyttet nytt regjeringskvartal

25

Prosjektstyring, kan overføres

4 767 000

30

Ombygging av Ring 1, kan overføres

1 045 000 000

1512

Diverse fellestjenester

1

Driftsutgifter

1 046 776 000

23

Husleie for fellesarealer m.m.

24 593 000

1515

Departementenes digitaliseringsorganisasjon

1

Driftsutgifter

466 729 000

21

Spesielle driftsutgifter

81 799 000

22

Større IKT-/digitaliseringsprosjekter, kan overføres

657 747 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

25 020 000

1520

Statsforvalterne

1

Driftsutgifter

2 565 444 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

95 759 000

1530

Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

30

Prosjektering av bygg, kan overføres

60 000 000

33

Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres

4 150 000 000

36

Kunstnerisk utsmykking, kan overføres

54 613 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

2 122 000 000

1531

Eiendommer til kongelige formål

1

Driftsutgifter

43 889 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

45 992 000

1533

Eiendommer utenfor husleieordningen

1

Driftsutgifter

29 507 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

75 500 000

1534

Erstatningslokaler for departementene

1

Driftsutgifter

154 050 000

1540

Digitaliseringsdirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 27

183 694 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

21 320 000

22

Bruk av nasjonale fellesløsninger

224 000 000

23

Utvikling og forvaltning av nasjonale fellesløsninger, kan overføres

531 674 000

25

Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter, kan overføres

152 758 000

26

Stimulab, kan overføres

5 486 000

27

Tilsyn for universell utforming av ikt, kan nyttes under post 1

21 405 000

28

KI Norge

10 000 000

29

Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn, kan overføres

166 000 000

71

IT-tilskudd

9 661 000

1541

IT- og ekompolitikk

22

Utvikling, gjennomføring og samordning av IT- og ekompolitikken, kan overføres, kan nyttes under post 70

26 574 000

60

Bredbåndsutbygging

34 110 000

70

Forvaltningsutvikling, IT- og ekompolitikk, kan nyttes under post 22

27 829 000

1542

Internasjonalt samarbeid

1

Driftsutgifter

5 425 000

70

Internasjonale program

441 444 000

71

Nasjonal medfinansiering og mobilisering, kan overføres

20 000 000

1543

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

1

Driftsutgifter

297 726 000

22

Nytt nødnett, kan overføres

100 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

18 264 000

70

Telesikkerhet og -beredskap, kan overføres

421 161 000

71

Funksjonell internettilgang til alle, kan overføres

10 000 000

1550

Datatilsynet

1

Driftsutgifter

91 622 000

1551

Personvernnemnda

1

Driftsutgifter

4 150 000

1560

Tariffavtalte avsetninger mv.

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

1 000 000

70

Kompetanseutvikling mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

1 000 000

71

Opplæring og utvikling av tillitsvalgte

262 000 000

72

Pensjonskostnader tjenestemannsorganisasjonene

47 000 000

Statens forvaltningsbedrifter

2445

Statsbygg

24

Driftsresultat:

-397 642 000

1 Driftsinntekter

-7 996 000 000

2 Driftsutgifter

2 807 358 000

3 Avskrivninger

2 281 000 000

4 Renter av statens kapital

2 510 000 000

30

Prosjektering av bygg, kan overføres

302 300 000

32

Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres

277 000 000

33

Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

3 640 059 000

34

Videreføring av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres

850 000 000

39

Byggelånsrenter, kan overføres

231 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

381 779 000

49

Kjøp av eiendommer, kan overføres

38 019 000

Sum utgifter rammeområde 1

23 943 688 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3024

Regjeringsadvokaten

1

Erstatning for utgifter i rettssaker

23 913 000

4510

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

2

Diverse inntekter

47 010 000

3

Brukerbetalinger

43 137 000

4515

Departementenes digitaliseringsorganisasjon

1

Diverse inntekter

622 000

2

Brukerbetalinger

35 844 000

4520

Statsforvalterne

1

Inntekter ved oppdrag

95 759 000

4533

Eiendommer utenfor husleieordningen

2

Diverse inntekter

5 771 000

4540

Digitaliseringsdirektoratet

3

Diverse inntekter

2 457 000

5

Bruk av nasjonale fellesløsninger

224 000 000

7

Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn

166 000 000

4542

Internasjonalt samarbeid

1

Refusjon fra Utenriksdepartementet

3 529 000

4543

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

1

Diverse gebyrer

346 000

70

Inntekter fra gjennomførte frekvensauksjoner

583 600 000

Sum inntekter rammeområde 1

1 231 988 000

Netto rammeområde 1

22 711 700 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 1500 post 1

kap. 4500 post 1

kap. 1510 post 1

kap. 4510 postene 2 og 3

kap. 1515 post 1

kap. 4515 postene 1 og 2

kap. 1520 post 1

kap. 4520 post 2

kap. 1520 post 21

kap. 4520 post 1

kap. 1533 post 1

kap. 4533 post 2

kap. 1540 post 1

kap. 4540 post 3

kap. 1540 post 21

kap. 4540 post 3

kap. 1540 post 22

kap. 4540 post 5

kap. 1540 post 23

kap. 4540 post 3

kap. 1540 post 27

kap. 4540 post 4

kap. 1540 post 29

kap. 4540 post 7

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

III

Fullmakt til å overskride bevilgninger til investeringstiltak

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan:

  1. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30–49, med inntil 250 mill. kroner, mot dekning i reguleringsfondet.

  2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30–49, med beløp som tilsvarer netto gevinst fra salg av eiendommer.

IV

Fullmakt til å omdisponere bevilgninger til investeringstiltak

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan omdisponere:

  1. under kap. 1530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen, mellom postene 31 og 33.

  2. under kap. 1531 Eiendommer til kongelige formål, fra post 1 til 45.

  3. under kap. 1533 Eiendommer utenfor husleieordningen, fra post 1 til 45.

  4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30, 31, 33, 45 og 49.

  5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 32 og 34, og post 49 i de tilfeller det er aktuelt å kjøpe en eiendom som ledd i gjennomføringen av brukerfinansierte byggeprosjekter.

V

Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan bestille og pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret for byggeprosjekter i reklamasjonsfasen og sluttoppgjør under kap. 1530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen og kap. 2445 Statsbygg, innenfor de kostnadsrammene som er omtalt i Prop. 1 S (2022–2023) eller i tidligere proposisjoner til Stortinget. Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår.

VI

Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan starte opp, bestille og forplikte staten ut over budsjettåret for prosjektet nasjonalt minnested etter 22. juli 2011 i regjeringskvartalet innenfor en kostnadsramme på 75 mill. kroner. Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår. Samlede utbetalinger og gjenstående forpliktelser skal til enhver tid holdes innenfor den vedtatte kostnadsrammen. Kostnadsrammen er i prisnivå per 1. juli 2026. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammen i senere år.

VII

Fullmakt til å pådra staten forpliktelser i investeringsprosjekter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan følge opp allerede igangsatte byggeprosjekter ved å:

bestille og forplikte staten ut over budsjettåret i disse prosjektene:

Budsjettkapittel og post

innenfor tidligere vedtatte kostnadsrammer på:

Byggetrinn 2, del I av nytt regjeringskvartal

kap. 2445 post 33

8 609,8 mill. kroner

Innlandet fengsel, Ilseng avdeling

kap. 2445 post 33

1 041,9 mill. kroner

Griegakademiet

kap. 2445 post 33

852,6 mill. kroner

Fullmaktene gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår. Samlede utbetalinger og gjenstående forpliktelser skal til enhver tid holdes innenfor den vedtatte kostnadsrammen for det enkelte prosjekt. Kostnadsrammene er oppgitt i prisnivå per 1. juli 2026 og er uten kunstnerisk utsmykking. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammen i senere år.

VIII

Brukerfinansierte byggeprosjekter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan:

  1. sette i gang byggeprosjekter under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter, uten at de er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, når leietakeren har de husleiemidlene det er behov for innenfor gjeldende budsjettrammer.

  2. foreta bestillinger og pådra staten forpliktelser ut over budsjettåret, innenfor en samlet ramme på 1 400 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser, ved gjennomføring av brukerfinansierte byggeprosjekter under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter og post 34 Videreføring av brukerfinansierte byggeprosjekter.

IX

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1500

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

71

Forskningsmidler til Norges forskningsråd

256,6 mill. kroner

1540

Digitaliseringsdirektoratet

25

Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter

121,4 mill. kroner

X

Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen i Statsbygg

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan gi Statsbygg fullmakt til å:

  1. postere til og fra reguleringsfondet som del av mellomværendet med statskassen.

  2. føre inn- og utbetalinger som gjelder bruksavhengige driftskostnader og tilleggsavtaler mot mellomværendet med statskassen.

  3. føre utlegg som skal viderefaktureres, og tilhørende innbetalinger mot mellomværendet med statskassen.

  4. føre innbetalinger fra oppdragsgiver som delfinansierer innbetalinger mot mellomværendet med statskassen. Innbetalingene blir nettoført på investeringspostene i takt med når investeringskostnadene påløper.

XI

Diverse fullmakter som gjelder eiendom

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan:

  1. godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste av eiendom som forvaltes av Statsbygg eller av statlige virksomheter som ikke har en egen salgsfullmakt, for inntil 750 mill. kroner.

  2. godkjenne kjøp av eiendom finansiert ved salgsinntekter, innsparte midler eller midler fra reguleringsfondet for inntil 300 mill. kroner totalt, ut over bevilgningen på kap. 2445 Statsbygg, post 49.

  3. korrigere Statsbyggs balanse i de tilfeller der prosjekterings- og investeringsmidler ført på kap. 2445 Statsbygg overføres til andre budsjettkapitler eller prosjekter ikke realiseres.

  4. godkjenne salg av statens eiendom Victoria Terrasse.

XII

Nidaros Pilegrimsgård

Stortinget samtykker i at Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet i 2026 kan overdra eiendommen Nidaros Pilegrimsgård med påstående bygg til Trondheim kommune for en symbolsk sum.

2.1 Generelle merknader for rammeområde 1

2.1.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at den Arbeiderparti-ledede regjeringen ønsker en sterk og effektiv offentlig sektor som gir innbyggerne gode tjenester, valgfrihet og medvirkning. Målet er å oppnå mer velferd og mindre administrasjon, mer lokal frihet og mindre detaljstyring. Disse medlemmer vil at offentlig sektor skal styres på grunnlag av verdier som tillit, åpenhet og samarbeid. Disse medlemmer mener at gode og trygge velferdstjenester bygges best i et tett samarbeid mellom brukere og ansatte dersom de ansatte får mer tid og tillit til å gi hjelp og møte brukernes behov. En omstillingsdyktig og effektiv offentlig sektor vil etter disse medlemmers syn bidra til mer velferd og mindre administrasjon.

Disse medlemmer viser til at regjeringen arbeider for et digitalisert samfunn for alle. Disse medlemmer viser til at det er avgjørende å utnytte potensialet som ligger i innovasjon og digitalisering for å realisere muligheter for å øke produktiviteten, verdiskaping og utvikle nye forretningsmuligheter. Disse medlemmer viser til at regjeringen i den nasjonale digitaliseringsstrategien Fremtidens digitale Norge – nasjonal digitaliseringsstrategi 2024–2030 staker ut retningen for den videre digitaliseringen i Norge med mål om at Norge skal bli verdens mest digitaliserte land innen 2030. Disse medlemmer viser til at regjeringen er godt i gang med å nå målene i strategien.

2.1.2 Generelle merknader fra Fremskrittspartiet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser at det norske samfunnet er inne i en betydelig omstillingsfase. Det må skapes flere arbeidsplasser i privat sektor for å sikre velferdsmodellen vår. Det er ikke bærekraftig på sikt om offentlig sektor fortsetter å vokse raskt også i årene som kommer. Det må gjøres forenklinger i regelverk for å redusere behovet for offentlige ansatte, og for å gjøre det enklere for både næringsliv, privatpersoner og for kommunene. Den demografiske utviklingen i befolkningen krever at offentlig forvaltning i både stat og kommune må være omstillingsdyktige og bruke ressursene effektivt og i samsvar med innbyggernes behov. Det er et stort potensial for en mer effektiv bruk av fellesskapets midler. Et sterkt lokalt folkestyre gir folk og lokalsamfunn frihet og mulighet til å styre sin egen hverdag. Statlig detaljstyring og byråkrati må kuttes, og makt og myndighet må spres til lokalpolitikere. Disse medlemmer viser til at mange kommuner opplever at statsforvalteren blander seg inn i det lokale selvstyret ved å fremme innsigelser eller gjøre om lokale vedtak. Disse medlemmer ønsker å legge ned statsforvalterembetet slik vi kjenner det i dag: som en byråkratisk tungrodd organisasjon. Disse medlemmer vil imidlertid opprettholde statsforvalterens tilsyn med kommunene, slik at innbyggere kan klage når de mener kommunen ikke leverer de lovpålagte tjenestene som skal sikre innbyggernes omsorg og trygghet. Disse medlemmer vil ha et statsapparat som ivaretar de oppgaver og funksjoner som det er naturlig at løses på statlig nivå, fremfor å legge seg opp i detaljer som naturlig hører til det lokale selvstyre.

Disse medlemmer viser til viktigheten av en digital satsing for å nå målene om å effektivisere offentlig sektor. Det er likevel slik at digitalisering av ulike sektorer er tilnærmet umulig uten en forenkling av lovverket. Dette gjelder særlig innenfor byggesøknader og planprosesser. Lover, vernebestemmelser, innsigelser, dispensasjoner og forskrifter må forenkles. Dette gjelder for flere sektorer. Disse medlemmer mener det må legges til rette for forenklinger i byggesaksbehandlingen. Regjeringen bør også jobbe for at kommunene får beholde mer av verdiene som er skapt i kommunen. Regjeringen bør gjennomgå og fjerne byråkratiske løsninger som hindrer mennesker, næringsliv og kommuner å disponere egen eiendom. Disse medlemmer mener det er behov for en effektiviseringsreform i offentlig sektor.

2.1.3 Generelle merknader fra Høyre

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Norge er inne i en betydelig omstillingsfase. Perspektivmeldingen viser at det i løpet av de neste 40 årene vil være 700 000 flere over 67 år, samtidig som antallet i alderen 20–66 år vil være omtrent som i dag. Andelen av befolkningen i yrkesaktiv alder vil derfor falle, noe som betyr at de som er i arbeid må forsørge en større del av befolkningen. I tillegg ventes norsk petroleumsproduksjon å falle gradvis i takt med en uttømming av gjenværende utvinnbare ressurser fra første del av 2030-tallet. Omlegging fra en sterkt oljebasert økonomi til et grønt, nyskapende og bærekraftig næringsliv og den demografiske utviklingen i befolkningen, krever at offentlig forvaltning i både stat, fylke og kommune må være omstillingsdyktige og bruke ressursene effektivt og i samsvar med innbyggernes behov.

Disse medlemmer viser til at det er viktig å ha en videre satsing som vil gi en enklere hverdag for folk flest med en fortsatt fornying, forenkling og forbedring av offentlig sektor. Det må legges til rette for videre innovasjon, omstilling og digitalisering, og det må opprettholdes et høyt digitaliseringstempo. Disse medlemmer mener det er et stort potensial for en mer effektiv bruk av felleskapets midler, og mener derfor at dette arbeidet må forsterkes i årene som kommer.

Disse medlemmer påpeker at digitaliseringen av offentlige tjenester i praksis er en desentraliseringsreform, ved at de offentlige tjenestene flytter nærmere innbyggerne. Disse medlemmer mener at ny teknologi må tas i bruk for at innbyggere og næringsliv skal kunne få gode, offentlige tjenester, også i fremtiden. Disse medlemmer viser til at samarbeid på tvers av sektorer, offentlig og privat, vil være avgjørende for å kunne utnytte potensialet i digitaliseringen. Disse medlemmer mener at morgendagens behov for offentlig sektor ikke løses med gårdagens løsninger, og at innovasjon i offentlig sektor derfor er viktig.

Disse medlemmer viser videre til at det er viktig å legge til rette for levende lokalsamfunn over hele landet. Et sterkt lokalt folkestyre gir folk og lokalsamfunn frihet og mulighet til å styre sin egen hverdag og samfunnsutvikling. Disse medlemmer mener at arbeidet med å redusere statlig detaljstyring og byråkrati, spre makt og myndighet og bygge samfunnet nedenfra, må prioriteres. Samtidig er det avgjørende å opprettholde et velfungerende statsapparat som ivaretar de oppgaver og funksjoner som det er naturlig at løses på statlig nivå. Disse medlemmer påpeker at det er viktig å opprettholde den norske tradisjonen med sterke velferdskommuner med et stort og reelt selvstyre. Disse medlemmer mener at for at innbyggere over hele landet skal få tilgang på gode tjenester, må alle kommuner være i stand til å levere tilpassede tjenester av god kvalitet. Det krever god tilgang på kompetanse, og kommunene må ha et stort lokalt handlingsrom og tydelig myndighet til å ta valg sammen med, og på vegne av, sine innbyggere. Kommunesektoren har en rekke lovpålagte oppgaver. Generalistkommuneutvalget skriver i sin rapport at kommunene har omtrent 450 oppgaver som følger av lov, og minst 550 forskriftsfestede oppgaver. Utvalget påpeker imidlertid at dette ikke er nøyaktig, da det er avhengig av hvordan man beregner dette. Detaljerte krav går ut over kommunenes og fylkeskommunens handlingsrom, og muligheten til å prioritere og levere tjenester tilpasset innbyggernes behov.

Disse medlemmer viser til Representantforslag 38 S (2024–2025) fra representanter fra Høyre om en gjennomgang av kommunesektorens oppgaver og tilskudd, og behandlingen av Innst. 163 S (2024–2025) der Stortinget gjorde følgende to vedtak:

«Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid med å gjennomgå kommunesektorens oppgaver, med sikte på at kommunene kan løse oppgaver mer effektivt, tiltrekke seg nødvendig kompetanse og øke det lokale handlingsrommet, slik at kommuner og fylkeskommuner får økt frihet til å prioritere og sikre innbyggernes rettigheter og tjenester av høy kvalitet. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at flere kommuner kan gjennomføre forsøk med nye måter å løse sine oppgaver på etter forsøks-/frikommuneprinsippet.»

Som en oppfølging av disse to vedtakene har regjeringen nedsatt en kommisjon som skal gjennomgå kommunesektorens oppgaver. Disse medlemmer imøteser resultatene fra dette arbeidet. Disse medlemmer merker seg imidlertid at regjeringen skyver kommisjonens arbeid foran seg. Etter Høyres syn er det flere forenklingsgrep som kan tas allerede nå. Disse medlemmer viser i den forbindelse til Representantforslag 52 S (2025–2026) fra representanter fra Høyre om bedre tjenester for innbyggerne gjennom mindre statlig detaljstyring. Her fremmes flere helt konkrete forslag som vil gi kommunene mer frihet og bidra til sterkere lokaldemokrati.

2.1.4 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2026, hvor det legges til grunn en annen prioritering enn regjeringens forslag, med særlig vekt på sosial og økonomisk utjevning, styrkede fellesskapsløsninger og en rettferdig grønn omstilling. Dette medlem viser til at kommunesektoren spiller en avgjørende rolle i å levere gode og tilgjengelige tjenester, og mener at sterkere rammevilkår for kommuner og fylkeskommuner er nødvendig for å sikre kvalitet, rekruttering og lokalt handlingsrom.

Dette medlem viser til at presset i kommunale tjenester øker som følge av demografiske endringer, økte levekostnader og større behov innen helse, omsorg og oppvekst. Etter dette medlems syn understreker dette behovet for betydelig styrking av rammeoverføringene, slik det foreslås i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett.

Dette medlem mener at dagens styringssystemer i offentlig forvaltning i for stor grad bygger på detaljstyring, kontrollregimer og omfattende rapporteringskrav som tar tid og ressurser bort fra kjerneoppgavene. Det er behov for en tillitsreform som gir ansatte større faglig handlingsrom og mer rom for profesjonelle vurderinger. Dette handler ikke om å fjerne ledelse, men om riktig ledelse: nær, faglig og tillitsfull ledelse som støtter opp under kvaliteten i tjenestene. Etter dette medlems syn må styringssystemene legge til rette for mindre kontroll og byråkrati, og mer tid til å løse samfunnsoppdraget. En offentlig sektor som bruker ressursene der de gjør mest nytte, vil gi bedre tjenester for innbyggerne og styrke tilliten til forvaltningen. Sosialistisk Venstreparti mener derfor at en offentlig sektor preget av mer tillit, mindre byråkrati og bedre tjenester er nødvendig for å møte både rekrutteringsbehov, kvalitetskrav og samfunnsutfordringer i årene som kommer.

Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås omprioriteringer innen statsforvaltningen for å sikre at statlige ressurser i større grad går til tjenester som styrker demokrati, rettssikkerhet og velferd. Dette medlem viser i den forbindelse til foreslåtte reduksjoner i enkelte administrative bevilgninger som etter dette medlems syn ikke bidrar til styrket tjenestekvalitet.

Dette medlem viser samtidig til behovet for styrket rettssikkerhet for sårbare grupper, og viser til forslaget i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett om å øke bevilgningen til statsforvalterens tilsyn med enslige mindreårige asylsøkere.

2.1.5 Generelle merknader fra Senterpartiet

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener at demokratiet må være tuftet på at folk skal ha mest mulig påvirkning på sin hverdag. Politisk makt må desentraliseres, ikke sentraliseres. Det kommunale selvstyret må tillegges mye større vekt i all offentlig forvaltning. I en urolig verden er desentralisering av makt og myndighet avgjørende for en god og fleksibel beredskap. Evnen til å håndtere det uforutsette krever handlekraftige og selvstendige organisasjoner. Kommunene har en avgjørende rolle i dette arbeidet. For å videreutvikle livskraftige samfunn i hele Norge må vi unngå sammenslåinger og strukturer som flytter makt vekk fra lokaldemokratiet og over til et ansiktsløst statlig byråkrati.

Det statlige byråkratiet har over tid vokst seg for stort. Dette medlem viser til Dokument 8:14 S (2025–2026), jf. Innst. 35 S (2025–2026), hvor Senterpartiet fremmet en rekke forslag for å redusere antall direktører i staten og statlige virksomheter.

Statens oppgave er å bygge opp under kommunenes evne til å planlegge, iverksette og gjennomføre pålagte oppgaver og tjenester på en god måte. Dette medlem mener at Stortinget og regjeringen må bygge strukturer og bygge styringssystemer som underbygger kommunenes viktige rolle i det norske samfunnet.

Dette medlem viser til at kommunene i dag i for stor grad opplever at fragmentert detaljstyring og rigid kontroll fra staten tar for stor plass. Dette krever vesentlige endringer i dagens styringssystem. Dette medlem har forventinger til at kommunekommisjonen sine forslag raskt blir fulgt opp. Målet med kommunekommisjonen, slik dette medlem ser det, er å sørge for at kommunene får friheten til å finne de gode lokale løsningene slik at kommunene kan tilby innbyggerne gode tjenester. Det er regjeringens, og særlig kommunal- og distriktsministerens, ansvar å unngå at kommunenes oppdrag blir et resultat av gode intensjoner fra mange andre departementer. Det er flere fagdepartementer som legger føringer for kommunene, og for dette medlem er det viktig at dette blir samordnet. På dette punktet har kommunal- og distriktsministeren en helt sentral rolle. Dette gjelder for øvrig også Stortinget.

Kommunestyrene skal i størst mulig grad bestemme over arealet i sin kommune. Denne oppgaven er en svært viktig del av det kommunale selvstyret. Geografiske forhold, antall innbyggere og demografi krever nærhet til beslutningene.

I tillegg er det lokalsamfunnet som skal leve med konsekvensene av valgene i arealpolitikken. Derfor mener dette medlem at mest mulig av makten skal ligge der.

Dette medlem mener innsigelser er viktig i demokratiet, men må ikke hindre lokalt selvstyre som skal ivareta forskjellige forhold utfra den enkelte kommunes særskilte behov uten detaljerte regionale eller nasjonale føringer.

Dette medlem vil trekke fram at kommunene har blitt enda flinkere til å håndtere naturkatastrofer fordi de er et koordinerende ledd som kjenner hvilke ressurser som finnes og kreves for å håndtere særdeles krevende situasjoner, situasjoner som man må forvente at det blir mer av.

Dette medlem vil særlig trekke fram hvor viktig det er at staten stiller opp for kommunene og bistår slik at digitaliseringen kan sørge for at de gir bedre tjenester og frigjør arbeidskraft der det er mulig.

Dette medlem viser til at kommunesektoren står overfor komplekse samfunnsutfordringer som ikke kan løses med mer penger alene. Derfor mener Senterpartiet at det er særdeles viktig med konkrete virkemidler som fremmer innovasjon, digitalisering og teknologiutvikling, slik at kommunene og fylkeskommunene kan fortsette å gi gode tjenester til innbyggerne sine framover, til tross for demografiske endringer.

Dette medlem viser til at Senterpartiet mener det er et statlig ansvar at alle husholdninger og bedrifter i Norge har tilgang til høyhastighetsbredbånd. Dette er en forutsetning for å utnytte potensialet som digitalisering og kunstig intelligens gir. Det er viktig å presisere at selv om 96,2 pst. i dag har dette tilbudet, er det de mest kostnadskrevende innvesteringene per innbygger som gjenstår. Derfor må statlige bevilgninger opprettholdes på et høyt nivå.

2.1.6 Generelle merknader fra Rødt

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett og de prioriteringer som foreslås der.

Dette medlem viser til at en veldrevet statsforvaltning er viktig for å ivareta sentrale funksjoner i staten og det norske samfunnet. Dette medlem viser til at en forutsetning for dette er en tillitsbasert styring av offentlig sektor heller enn mål- og resultatstyring. Dette medlem viser til at i løpet av de siste tiåra har det skjedd omfattende endringer av organisasjons- og ledelsesformer i arbeidslivet, også innafor staten. Det har skjedd med metoder og modeller som er hentet fra New Public Management. Offentlige etater og foretak drives i for stor grad som om de var kommersielle, hvor bunnlinja er styrende, ikke tjenestene. Dette medlem mener New Public Management-tankegangen verken fører til bedre eller billige tjenester. Det fører derimot oftest til dårligere lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte.

Dette medlem viser til professor i ledelse, Tom Karp, som bruker begrepet «lederisme», som går hånd i hånd med New Public Management-tankegangen. Lederismen beskrives som en ideologi som legger stor vekt på lederen som det viktigste omdreiningspunktet i en organisasjon, og innblanding fra ansatte og demokratiske prosesser ses ofte på som støy. Han beskriver også at det innafor denne måten å tenke på er stor tro på insentivstrukturer, og at alt av arbeidsoppgaver bør defineres, tallfestes og måles. Karp viser til at Arbeidsforskningsinstituttet har funnet at ansatte i statlige selskaper opplever mindre medbestemmelse og medvirkning enn sine kollegaer i private, norskeide virksomheter. Dette medlem etterlyser mer fokus på tillitsreform innenfor offentlig sektor, og mer kraft i konkretisering og gjennomføring av en tillitsreform.

Dette medlem mener det er riktig at oppgavene innafor statlige virksomheter i størst mulig grad utføres i egenregi, og mener det må gjelde alle tjenester, fra renhold til IKT. Dette medlem merker seg at konsulentutgiftene har gått ned siden 2021, men at disse utgiftene fortsatt har et forholdsvis stort omfang. Dette medlem mener det bør utredes opprettelse av et statlig konsulentselskap ut fra de vanligste behovene for konsulentbistand innenfor offentlig sektor.

Offentlig sektor går gjennom store forandringer, særlig når det kommer til den omfattende teknologiske utviklingen med digitalisering, automatisering og kunstig intelligens. Dette medlem vil imidlertid påpeke at teknologi ikke er nøytralt, men avspeiler maktforholdene i arbeidslivet – både når det gjelde hvilken teknologi som utvikles og hvordan den brukes. Teknologi kan brukes til å øke produktiviteten og bedre arbeidsmiljøet, men også til å intensivere arbeidet, overvåke og kontrollere de ansatte, og skape mindre varierte og mer stressende jobber. Dette medlem mener derfor at ny teknologi må brukes til å humanisere arbeidslivet, skape mer givende jobber og sikre de ansattes personlige og faglige utvikling, også i staten. Dette medlem mener at ansatte må sikres full medbestemmelse når det gjelder utvikling og bruk av ny teknologi, som kunstig intelligens. I denne prosessen er et godt forankra og fungerende partssammensatt arbeid viktig, for å sikre ansatte i staten reell innflytelse over egen arbeidshverdag.

Dette medlem mener at datasentre er en stadig viktigere del av samfunnets infrastruktur, som fellesskapet i mye større grad må eie eller på annet egnet vis ha demokratisk kontroll over. I dag er datalagring og regnekraft i svært stor grad overlatt til kommersielle, multinasjonale teknologiselskaper. Dette medlem viser til en eksplosiv vekst i antall planlagte datasentre, og etterlyser større kontroll over dette feltet. Dette medlem mener det bør være full stans i utbygging av nye datasentre ut over etablering av offentlig skylagring, fram til et nytt konsesjonssystem for datasentre er på plass. Dette medlem mener også det haster å forby etablering av sentre for kryptovalutaproduksjon og avvikle de som allerede finnes. Dette medlem stiller seg sterkt tvilende til vurderingene som gjøres av antall arbeidsplasser datasentre vil skape, og peker på at datasentre gir svært få arbeidsplasser i forhold til strømforbruket. Dette medlem mener det er viktig å forvalte strømressursene på en god og planmessig måte som tar hensyn til samfunnsnytte, arbeidsplasser, klima og natur.

Dette medlem viser til at det arbeides med en digital fullmaktsløsning, og vil understreke viktigheten av at dette arbeidet prioriteres. Digitale løsninger er sentrale i mye av hverdagslivet, og mennesker som ikke på egen hånd kan ha BankID opplever store begrensninger i hverdagen.

Dette medlem gir støtte til arbeidet med aldersgrense på sosiale medier og mener det er viktig for å beskytte barn og unge.

2.1.7 Generelle merknader fra Miljøpartiet De Grønne

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Norge er inne i en betydelig omstillingsfase. Det vil i løpet av de neste tiårene skje en stor endring i befolkningssammensetningen, der det blir langt flere over 67 år samtidig som man ikke får vekst i alderen 20–66 år. Norsk petroleumsproduksjon vil falle, og det vil være langt færre som er sysselsatt i olje- og gassnæringen i samme periode. Dette medlem viser til at Norge ligger etter land det er naturlig å sammenlikne seg med når det gjelder innovasjon, og det er allerede betydelig mangel på arbeidskraft. Dette medlem viser til at store investeringer i olje og gass de siste årene har vært til hinder for innovasjon ved at olje- og gassnæringen trekker til seg store deler av den den høykompetente arbeidskraften og investeringene. Dette medlem mener det er nødvendig å lage en omstillingsplan som gir en noe raskere og mer forutsigbar nedtrapping av petroleumsvirksomheten for å få tilgang på viktig arbeidskraft og kompetanse for å få fart på innovasjon og teknologiutvikling for framtida.

2.2 Oversikt over partienes forslag til bevilgninger på rammeområde 1

Tabell 1a. Sammenligning med regjeringens forslag på rammeområde 1

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S(2025–2026)

A, SV, Sp, R og MDG

FrP

H

SV

R

MDG

Utgifter (i tusen kroner)

1

H.M. Kongen og H.M. Dronningen

1

Apanasje

16 234

16 234(0)

16 234(0)

16 234(0)

11 234(-5 000)

10 834(-5 400)

16 234(0)

50

Det kongelige hoff

277 963

277 963(0)

277 963(0)

277 963(0)

257 963(-20 000)

250 163(-27 800)

277 963(0)

2

H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

1

Apanasje

13 513

13 513(0)

13 513(0)

13 513(0)

8 513(-5 000)

9 013(-4 500)

13 513(0)

20

Statsministerens kontor

1

Driftsutgifter

119 857

119 657(-200)

119 857(0)

119 857(0)

103 857(-16 000)

119 857(0)

119 857(0)

21

Statsrådet

1

Driftsutgifter

185 886

185 886(0)

185 886(0)

185 886(0)

170 886(-15 000)

175 386(-10 500)

185 886(0)

577

Tilskudd til de politiske partier

70

Sentrale organisasjoner

403 887

423 887(+20 000)

403 887(0)

403 887(0)

403 887(0)

403 887(0)

403 887(0)

1500

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

1

Driftsutgifter

250 149

249 149(-1 000)

250 149(0)

250 149(0)

250 149(0)

250 149(0)

250 149(0)

1510

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

1

Driftsutgifter

774 261

774 261(0)

774 261(0)

751 061(-23 200)

774 261(0)

774 261(0)

774 261(0)

1511

Prosjekter tilknyttet nytt regjeringskvartal

30

Ombygging av Ring 1

1 045 000

1 045 000(0)

1 045 000(0)

1 045 000(0)

0(-1 045 000)

1 045 000(0)

1 045 000(0)

1515

Departementenes digitaliseringsorganisasjon

1

Driftsutgifter

466 729

466 729(0)

466 729(0)

436 429(-30 300)

466 729(0)

466 729(0)

466 729(0)

22

Større IKT-/digitaliseringsprosjekter

657 747

617 747(-40 000)

657 747(0)

657 747(0)

657 747(0)

657 747(0)

657 747(0)

1520

Statsforvalterne

1

Driftsutgifter

2 565 444

2 565 444(0)

2 165 444(-400 000)

2 437 444(-128 000)

2 580 444(+15 000)

2 565 444(0)

2 625 444(+60 000)

1530

Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

30

Prosjektering av bygg

60 000

60 000(0)

15 000(-45 000)

60 000(0)

60 000(0)

60 000(0)

60 000(0)

36

Kunstnerisk utsmykking

54 613

54 613(0)

0(-54 613)

54 613(0)

54 613(0)

54 613(0)

54 613(0)

1531

Eiendommer til kongelige formål

1

Driftsutgifter

43 889

43 889(0)

43 889(0)

43 889(0)

43 889(0)

32 889(-11 000)

43 889(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

45 992

45 992(0)

45 992(0)

45 992(0)

45 992(0)

34 492(-11 500)

45 992(0)

1540

Digitaliseringsdirektoratet

1

Driftsutgifter

183 694

180 194(-3 500)

183 694(0)

183 694(0)

183 694(0)

183 694(0)

183 694(0)

21

Spesielle driftsutgifter

21 320

21 320(0)

21 320(0)

26 320(+5 000)

21 320(0)

21 320(0)

21 320(0)

26

Stimulab

5 486

5 486(0)

5 486(0)

10 086(+4 600)

5 486(0)

5 486(0)

5 486(0)

28

KI Norge

10 000

10 000(0)

0(-10 000)

10 000(0)

10 000(0)

10 000(0)

10 000(0)

1541

IT- og ekompolitikk

22

Utvikling, gjennomføring og samordning av IT- og ekompolitikken

26 574

26 574(0)

26 574(0)

26 574(0)

26 574(0)

27 574(+1 000)

26 574(0)

60

Bredbåndsutbygging

34 110

159 110(+125 000)

34 110(0)

0(-34 110)

34 110(0)

34 110(0)

34 110(0)

1543

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

70

Telesikkerhet og -beredskap

421 161

401 161(-20 000)

421 161(0)

421 161(0)

421 161(0)

421 161(0)

421 161(0)

2445

Statsbygg

24

Driftsresultat:

-397 642

-399 142(-1 500)

-397 642(0)

-397 642(0)

-397 642(0)

-397 642(0)

-397 642(0)

2 Driftsutgifter

2 807 358

2 805 858(-1 500)

2 807 358(0)

2 807 358(0)

2 807 358(0)

2 807 358(0)

2 807 358(0)

30

Prosjektering av bygg

302 300

302 300(0)

202 300(-100 000)

302 300(0)

202 300(-100 000)

212 300(-90 000)

302 300(0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

381 779

381 779(0)

381 779(0)

295 779(-86 000)

381 779(0)

381 779(0)

381 779(0)

Sum utgifter

23 943 688

24 022 488(+78 800)

23 334 075(-609 613)

23 651 678(-292 010)

22 752 688(-1 191 000)

23 783 988(-159 700)

24 003 688(+60 000)

Inntekter (i tusen kroner)

5447

Salg av eiendom

40

Salgsinntekter

0

0(0)

0(0)

1 200 000(+1 200 000)

0(0)

0(0)

0(0)

Sum inntekter

1 231 988

1 231 988(0)

1 231 988(0)

2 431 988(+1 200 000)

1 231 988(0)

1 231 988(0)

1 231 988(0)

Sum netto

22 711 700

22 790 500(+78 800)

22 102 087(-609 613)

21 219 690(-1 492 010)

21 520 700(-1 191 000)

22 552 000(-159 700)

22 771 700(+60 000)

2.3 Merknader fra komiteen under de enkelte postene under rammeområde 1

2.3.1 Det kongelige hus

2.3.1.1 Kap. 1 H.M. Kongen og H.M Dronningen

Post 1 Apanasje

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 50 Det kongelige hoff

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.1.2 Kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

Post 1 Apanasje

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.2 Regjeringen

2.3.2.1 Kap. 20 Statsministerens kontor

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.2.2 Kap. 21 Statsrådet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 20 post 1 foreslås redusert med 0,2 mill. kroner for et kutt i byråkrati i SMK.

2.3.2.3 Kap. 24 Regjeringsadvokaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.3 Kommunal- og distriktsdepartementet

2.3.3.1 Kap. 577 Tilskudd til de politiske partier

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Sentrale organisasjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 577 post 70 foreslås økt med 20 mill. kroner for å øke partistøtten. Det forutsettes at den økte bevilgningen går til sentrale ledd av politiske organisasjoner.

Post 71 Kommunale organisasjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 73 Fylkesorganisasjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 75 Fylkesungdomsorganisasjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 76 Sentrale ungdomsorganisasjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4 Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

2.3.4.1 Kap. 1500 Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 1500 post 1 foreslås redusert med 1 mill. kroner for et kutt i byråkrati i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Diverse formål, kan overføres, kan nyttes under post 21

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 71 Forskningsmidler til Norges forskningsråd, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 72 Grunnbevilgning forskningsinstitutter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.2 Kap. 1510 Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 22 Fellesutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 46 Sikringsanlegg og sperresystemer, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.3 Kap. 1511 Prosjekter tilknyttet nytt regjeringskvartal

Post 25 Prosjektstyring, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 30 Ombygging av Ring 1, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.4 Kap. 1512 Diverse fellestjenester

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 23 Husleie for fellesarealer m.m.

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.5 Kap. 1515 Departementenes digitaliseringsorganisasjon

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2026 har foreslått å redusere posten med 30,3 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at 7 mill. kroner er til Departementsakademiet og resterende del er et ekstra effektiviseringskrav på fellestjenestene.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 22 Større IKT-/digitaliseringsprosjekt, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra, Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 1515 post 22 foreslås redusert med 40 mill. kroner som følge av lavere behov for midler til Prosjekt IKT i nytt regjeringskvartal enn anslått.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.6 Kap. 1520 Statsforvalterne

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026 hvor det foreslås å kutte posten med 400 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at mange kommuner opplever at statsforvalteren blander seg inn i det lokale selvstyre, ved å fremme innsigelser eller gjøre om lokale vedtak. Disse medlemmer mener kommunene selv er de beste til å ivareta politiske spørsmål, og at flytting av makt fra stat til kommunene er med på å styrke lokaldemokratiet. Disse medlemmer ser det som helt nødvendig at kommuner selv skal få bestemme over utvikling av næring og arealer, dersom samfunnet skal lykkes med tilflytting til distriktene. Disse medlemmer mener statsforvalterens innsigelsesmulighet i blant annet arealsaker eller åpningstider for handelsstanden er ødeleggende for lokal vekst. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker å legge ned statsforvalteren slik vi kjenner den i dag, som er en byråkratisk og tungrodd organisasjon, og forslaget til kutt viser en retning mot avvikling av statsforvalteren.

Disse medlemmer mener det er viktig med tilsyn av kommunene slik at de leverer tjenester som sikrer innbyggerne omsorg og trygghet. Disse medlemmer er også opptatt av at innbyggere skal ha mulighet til å klage når de mener kommunen ikke leverer de lovpålagte tjenestene.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2026 har foreslått å redusere posten med 128 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at dette tas gjennom effektiviseringskrav som også inkluderer å se på statsforvalternes organisering.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.7 Kap. 1530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

Post 30 Prosjektering av bygg, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at i en tid hvor man må prioritere pengebruken for å sikre gode tjenester som bidrar til mer omsorg, og sikre mer trygghet til folk, må andre hensyn bortfalle. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026, hvor det foreslås å kutte posten med 45 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at disse midlene foreslås omprioritert til å sikre god eldreomsorg, og at elevene får trygghet i skolehverdagen som vil kunne bidra til økt trivsel og læring.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener regjeringen bør avsette 3 mill. kroner av bevilgningen avsatt til rehabilitering av Nationaltheatret, slik at Statsbygg kan gjennomføre en nærmere utredning og uavhengig kvalitetssikring av prosjektet «Ny fremtid for Nationaltheatret». Disse medlemmer viser til at «Ny fremtid for Nationaltheatret» ble nevnt i den eksterne kvalitetssikringsrapporten 20. mai 2025. Der skrev Marstrand og Høgskolen i Molde følgende:

«Underlaget er mindre detaljert og komplett enn alternativer som Statsbygg har utarbeidet. Det har derfor vært behov for å vurdere løsningsforslaget mer overordnet enn det som er tilfellet for de alternativer som inngår i vår analyse.»

Post 33 Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 36 Kunstnerisk utsmykking, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026 hvor det foreslås å kutte posten med 54,613 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.8 Kap. 1531 Eiendommer til kongelige formål

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.9 Kap. 1533 Eiendommer utenfor husleieordningen

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.10 Kap. 1534 Erstatningslokaler for departementene

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.11 Kap. 1540 Digitaliseringsdirektoratet

Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 27

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 1540 post 1 foreslås redusert med 3,5 mill. kroner for et kutt i byråkrati i Digitaliseringsdirektoratet.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Høyre påpeker at det er et stort potensial for å utnytte ny og digital teknologi for å tilby innbyggerne bedre og mer brukervennlige tjenester, og legge til rette for oppstart av nye bedrifter basert på nye forretningsmodeller. Disse medlemmer viser til at StartOff var en ordning som gjorde at offentlige virksomheter formulerer utfordringer og behov som oppstartmiljøer og andre innovative aktører utarbeider løsninger på. For å lykkes med dette utvikles nyanskaffelsesmetodikk tilpasset de nye leverandørmarkedene. Disse medlemmer viser til at Startoff i 2023 vant europeisk innovasjonspris og ble kåret til Europas fremste virkemiddel for samarbeid mellom offentlig sektor og oppstartsbedrifter. Disse medlemmer merker seg at regjeringen Støre likevel valgte å avvikle ordningen i statsbudsjettet for 2024. Disse medlemmer viser til at målet med StartOff var å få flere oppstartsbedrifter til å levere tjenester til det offentlige og bidra til at offentlig sektor blir mer innovativ. Disse medlemmer utelukker ikke at avviklingen av StartOff har bidratt til at investorer ikke har villet satse på gründere som kun har offentlig sektor som marked. Disse medlemmer påpeker at konsekvensen kan ha blitt færre gründere som vil satse på å utvikle løsninger for det offentlige til det beste for innbyggerne. Disse medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2026 har foreslått å øke posten med 5 mill. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag, for å gjenopprette StartOff.

Post 22 Bruk av nasjonale fellesløsninger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 23 Utvikling og forvaltning av nasjonale fellesløsninger, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 25 Medfinansieringsordning for digitaliseringsprosjekter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 26 Stimulab, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er viktig å prioritere arbeidet for en bærekraftig og innovativ offentlig sektor som tilpasser seg brukernes behov. Disse medlemmer viser videre til at StimuLab er en stimuleringsordning for innovasjon og tjenestedesign i offentlig sektor. Formålet er en bedre og mer effektiv offentlig sektor med mer relevante, treffsikre og samordnede tiltak for brukerne. StimuLab skal prioritere prosjekter som krever samarbeid mellom flere aktører, og har problemstillinger som lett faller mellom flere stoler, på grunn av sektoransvar, manglende finansiering, samordningsutfordringer eller for eksempel livshendelsene som er beskrevet i «Én digital offentlig sektor – digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025». Disse medlemmer viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2026, der det er foreslått å øke satsingen på posten med 4,6 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 27 Tilsyn for universell utforming av ikt, kan nyttes under post 1

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 28 KI Norge

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026 hvor det foreslås å kutte posten med 10 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer mener man kan få til innovasjon, utvikling, bruk av kunstig intelligens, samt fremme bedre utnytting av kunstig intelligens i både offentlig og privat sektor uten å opprette en egen enhet i Digitaliseringsdirektoratet.

Post 29 Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 71 IT-tilskudd

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.12 Kap. 1541 IT- og ekompolitikk

Post 22 Utvikling, gjennomføring og samordning av IT- og ekompolitikk, kan overføres, kan nyttes under post 70

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 60 Bredbåndutbygging

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 1541 post 60 foreslås økt med 125 mill. kroner for å øke tilskudd til bredbåndsutbygging.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2026 har foreslått å redusere posten med 34,11 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at dekningsgraden for bredbånd i Norge er svært god, og at over 99 pst. av husstandene har tilbud om bredbånd med minst 100 Mbit/s hastighet.

Post 70 Forvaltningsutvikling, IT- og ekompolitikk, kan nyttes under post 22

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.13 Kap. 1542 Internasjonalt samarbeid

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Internasjonale program

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 71 Nasjonal medfinansiering og mobilisering, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.14 Kap. 1543 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 22 Nytt nødnett, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Telesikkerhet og -beredskap, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fraArbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 1543 post 70 foreslås redusert med 20 mill. kroner som følge av en reduksjon i satsingen Sikkerhetsplan for digital infrastruktur i en ny tid.

Post 71 Funksjonell internettilgang til alle, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.15 Kap. 1550 Datatilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.16 Kap. 1551 Personvernnemnda

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.4.17 Kap. 1560 Tariffavtalte avsettinger mv.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under post 70

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Kompetanseutvikling mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 71 Opplæring og utvikling av tillitsvalgte

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 72 Pensjonskostnader tjenestemannsorganisasjonene

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.5 Statens forvaltningsbedrifter

2.3.5.1 Kap. 2445 Statsbygg

Post 24 Driftsresultat

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet de Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 2445 post 24 foreslås redusert med 1,5 mill. kroner for et kutt i byråkrati i Statsbygg.

Underpost 24.1 Driftsinntekter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Underpost 24.2 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for 2026 har foreslått å redusere posten med 86 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at dette tas gjennom effektiviseringskrav.

Underpost 24.3 Avskrivninger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Underpost 24.4 Renter av statens kapital

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 30 Prosjektering av bygg, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2026 hvor det foreslås å kutte posten med 100 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Disse medlemmer ønsker ikke å fortsette med prosjektering av resterende arealbehov i nytt regjeringskvartal.

Post 32 Prosjektering og igangsetting av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 33 Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 34 Videreføring av brukerfinansierte byggeprosjekter, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 39 Renter på byggelån, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 49 Kjøp av eiendommer, kan overføres

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6 Inntekter under departementene

2.3.6.1 Kap. 3024 Regjeringsadvokaten

Post 1 Erstatning for utgifter i rettssaker

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.2 Kap. 4510 Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

Post 2 Diverse inntekter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 3 Brukerbetalinger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.3 Kap. 4515 Departementenes digitaliseringsorganisasjon

Post 1 Diverse inntekter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 2 Brukerbetalinger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.4 Kap. 4520 Statsforvalterne

Post 1 Inntekter ved oppdrag

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.5 Kap. 4533 Eiendommer utenfor husleieordningen

Post 2 Diverse inntekter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.6 Kap. 4540 Digitaliseringsdirektoratet

Post 3 Diverse inntekter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 5 Bruk av nasjonale fellesløsninger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 7 Tjenesteeierfinansiert drift av Altinn

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.7 Kap. 4542 Internasjonalt samarbeid

Post 1 Refusjon fra Utenriksdepartementet

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.8 Kap. 4543 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Post 1 Diverse gebyr

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 70 Inntekter fra gjennomførte frekvensauksjoner

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

2.3.6.9 Kap. 5447 (Ny) Salg av eiendom

Post 40 (Ny) Salgsinntekter

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett for 2026, der det foreslås salgsinntekter på 1,2 mrd. kroner grunnet salg av Nasjonalgalleriet og Oslo fengselavdeling A.