Klima- og miljødepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til ny lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint
naturmangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon og forslag
til mindre endringer i lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og
byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven). Proposisjonen inneholder
forslag til lovendringer for å gjennomføre Avtale under De forente
nasjoners havrettskonvensjon om bevaring og bruk av marint biologisk
mangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon (heretter Avtalen).
I lovforslaget foreslår departementet hovedsakelig å
lovfeste de bestemmelsene i Avtalen som det er nødvendig å forankre
i norsk lov for å ivareta legalitetsprinsippet. Det vil si at det
primært er de bestemmelsene som påvirker rettsstillingen til private
aktører, som lovfestes. Departementet foreslår i tillegg å lovfeste
enkelte avtalebestemmelser som det ikke anses påkrevd å lovfeste,
der dette vurderes som hensiktsmessig for sammenhengen i reguleringen.
Departementet foreslår at bestemmelsene i den
nye loven skal ligge tett opp til avtalebestemmelsenes oppbygging
og innhold, men tilpasses norsk lovspråk, lovteknikk og fagterminologi,
slik det er anbefalt i Justis- og beredskapsdepartementets veileder
Lovteknikk og lovforberedelse.
Lovforslaget kapittel 1 inneholder innledende
bestemmelser om lovens formål, virkeområde, hvem som er ansvarlig
myndighet, definisjoner og prinsipper. Lovforslaget kapittel 2 inneholder
regler om marine genetiske ressurser og digital sekvensinformasjon,
herunder om rett og rimelig fordeling av fordeler fra slike ressurser.
Lovforslaget kapittel 3 inneholder en forskriftshjemmel for å kunne
gjennomføre partsvedtak under Avtalen om områdebaserte forvaltningsverktøy,
herunder marine verneområder. Lovforslaget kapittel 4 inneholder
regler om konsekvensutredninger for aktiviteter under norsk jurisdiksjon
eller kontroll som kan få virkninger i områder utenfor nasjonal
jurisdiksjon. Lovforslaget kapittel 5 inneholder bestemmelser om
håndheving og sanksjoner. Lovforslaget kapittel 6 angir tidspunktet loven
trer i kraft. Kapittelet angir også hvilke endringer som skal foretas
i andre lover, og ikrafttredelse for disse endringene.
Loven antas ikke å ha administrative og økonomiske
konsekvenser av betydning. Siden den verken forbyr eller medfører
vesentlige begrensninger på aktiviteter utenfor nasjonal jurisdiksjon,
vil økonomiske konsekvenser være begrenset. Loven har heller ikke
vesentlige administrative konsekvenser på kort sikt ettersom det per
i dag er lite forsknings- og næringsmessig aktivitet i områder utenfor
nasjonal jurisdiksjon, og det derfor vil være få saker etter loven
som kommer til behandling.