Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik Lauvås, Linda
Monsen Merkesdal, Anita Patel og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra Høyre,
Jan Tore Sanner, Charlotte Spurkeland, Michael Tetzschner og Bård
Ludvig Thorheim, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti,
Jorunn Gleditsch Lossius, viser til at FNs havrettskonvensjon
fastsetter rammeverket for alle aktiviteter i havet. Havrettskonvensjonen
fastsetter både rettigheter og plikter og inneholder blant annet generelle
forpliktelser til å beskytte og bevare det marine miljøet og til
å forhindre forurensning av det marine miljøet som følge av menneskelig
aktivitet.
Komiteen viser videre
til at «Avtalen under FNs havrettskonvensjon om bevaring og bruk
av marint biologisk mangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon»
er en gjennomføringsavtale til havrettskonvensjonen, og at den ble
vedtatt i New York 19. juni 2023 samt undertegnet av Norge 20. september
2023. Avtalen styrker og videreutvikler havrettskonvensjonens regler
for bevaring og bærekraftig bruk av marint biologisk mangfold i
områder utenfor nasjonal jurisdiksjon.
Komiteen merker
seg at det med Prop. 59 L (2024–2025) legges frem forslag til ny
lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint naturmangfold i områder utenfor
nasjonal jurisdiksjon og forslag til mindre endringer i lov 27. juni
2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven).
Proposisjonen inneholder forslag til lovendringer for å gjennomføre
Avtalen. Komiteen merker seg at det
med Prop. 60 S (2024–2025) har blitt sendt forslag til Stortinget
om å ratifisere en ny internasjonal havmiljøavtale (BBNJ).
Komiteen merker
seg videre at det i lovforslaget foreslås å lovfeste de bestemmelsene
i Avtalen som det er nødvendig å forankre i norsk lov for å ivareta
legalitetsprinsippet. Det vil si at det primært er de bestemmelsene
som påvirker rettsstillingen til private aktører, som lovfestes.
Komiteen viser til
at det med «områder utenfor nasjonal jurisdiksjon» menes det åpne
hav (utenfor 200-milssonene) og det internasjonale havbunnsområdet
(utenfor nasjonal kontinentalsokkel). Komiteen merker
seg at Avtalen i tillegg har enkelte bestemmelser for virksomhet
som foregår i marine områder innenfor nasjonal jurisdiksjon, og
som kan få virkning i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, er
positive til den internasjonale avtalen og forslaget til lov om
bevaring og bærekraftig bruk av havbunnsområdet utenfor nasjonale kontinentalsokler
og vannsøylen som utgjør internasjonalt farvann utenfor kyststatenes
økonomiske soner, også kalt det åpne hav.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til at mange av de viktigste
innspillene fra miljøorganisasjoner og forskningsmiljø er ivaretatt
eller innarbeidet i regjeringens forslag, men med noen unntak.
Disse medlemmer viser
til at avtalens del IV regulerer konsekvensutredninger, og at lovforslagets
kapittel 4 skal oppstille et rammeverk for og krav til prosessen
for konsekvensutredninger. Fordi denne loven har som hovedformål
å gjennomføre avtalens bestemmelser og sikre legalitetsprinsippet
overfor de aktører som pålegges å konsekvensutrede sine tiltak,
er lovforslaget ganske begrenset. Strategiske konsekvensutredninger
omtales ikke, kun prosjektspesifikke. Det legges ikke opp til samlede
konsekvensutredninger i havområder som ønskes brukt av flere næringer. Disse medlemmer frykter at dette i praksis
kan undergrave avtalens intensjon om å ta hensyn til de samlede
virkningene, eller kumulative effektene, av flere tiltak.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med lovforslag som sikrer uavhengige, samlede konsekvensutredninger
av tiltak i havområder som ønskes brukt av flere aktører eller næringer,
både innenfor og utenfor områder for nasjonal jurisdiksjon.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det i § 4-2 er foreslått at ansvarlig
myndighet for konsekvensutredninger er den som i medhold av lov
er gitt myndighet til å tillate aktiviteten. Dersom en aktivitet
ikke er omfattet av annet regelverk, er departementet ansvarlig
myndighet.
Disse medlemmer viser
til at Naturvernforbundet og Handelskampanjen i sine høringssvar
har foreslått at Miljødirektoratet skal være ansvarlig myndighet. I
proposisjonen skriver også regjeringen:
«Departementet har vurdert innspillet
om at Miljødirektoratet bør være ansvarlig for alle konsekvensutredninger
etter loven. En fordel ved å legge kompetansen til ett organ, er
at det vil gi større mulighet til å bygge opp et fagmiljø enn dersom
ulike myndigheter skal være ansvarlig myndighet. Departementet vurderer også
Miljødirektoratet med sin særlige miljøkompetanse kunne vært egnet
til å ha en slik rolle.»
Disse medlemmer mener
dette er en god vurdering som sikrer miljøhensyn bedre.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag til ny § 4-2 første ledd:
«Lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint
naturmangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon § 4-2 første
ledd skal lyde:
Ansvarlig myndighet etter dette kapittelet er
Miljødirektoratet.»
Disse medlemmer viser
til at § 4-3, § 4-4 og § 4-5 regulerer hva som skal konsekvensutredes,
og at det er den ansvarlige myndigheten som skal vurdere dette. Disse medlemmer mener at det er akseptabelt
om Miljødirektoratet gjør denne vurderingen, men at det å gi andre
direktorater myndigheten til å vurdere dette er uakseptabelt, da
de mangler kompetanse på miljøkonsekvenser. Derfor har også flere
høringsinstanser vært kritiske til formuleringen av § 4-3. Havforskningsinstituttet
mener det legges opp til en høy terskel for konsekvensutredninger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint
naturmangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon § 4-3 skal
lyde:
§ 4-3 Terskel for vurdering av konsekvensutredningsplikt og
krav om konsekvensutredning
Dersom en planlagt aktivitet kan ha en virkning
på det marine miljøet, virkningene av aktiviteten ikke er kjent
eller det mangler tilstrekkelig kunnskap om virkningene, skal det
gjennomføres en vurdering av om aktiviteten krever konsekvensutredning
etter § 4-5. Det skal utarbeides en konsekvensutredning for planlagte aktiviteter
dersom det er rimelig grunn til å tro at aktiviteten kan forårsake
forurensning av eller endringer i det marine miljøet. For planlagte
aktiviteter i områder innenfor nasjonal jurisdiksjon gjelder dette
bare dersom slike virkninger inntreffer i områder utenfor nasjonal
jurisdiksjon i tråd med § 4-1 andre ledd.»
Disse medlemmer viser
til at det til § 4-7 om gjennomføring av konsekvensutredningen har
kommet inn høringsinnspill om at utredningene skal gjøres av en
aktør uavhengig av tiltakshaver, noe disse medlemmer støtter.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Lov om bevaring og bærekraftig bruk av marint
naturmangfold i områder utenfor nasjonal jurisdiksjon § 4-7 tredje
ledd skal lyde:
Konsekvensutredningen skal utføres av en aktør som
er uavhengig av tiltakshaver.»
Foruten på disse punktene, støtter disse medlemmer regjeringens forslag
om ny lov, som en god start på arbeidet for mer bevaring og bærekraftig
bruk av havområdene våre.